- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (173 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (72 opinie)
Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku
Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.
Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.
Prawomocne decyzje
W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.
- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.
Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.
W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.
Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.
Kilkaset drobnych uwag
GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.
Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.
Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.
Miejsca
Opinie (219) 4 zablokowane
-
2016-02-19 09:45
i po co ta metropolitalna?
sensu to nie ma żadnego, ludzie się jescze dalej wyprowadzą, a samochodów w mieście przybędzie. ot i poprawa komunikacji
- 16 2
-
2016-02-19 10:06
Kościerzyna Gdańsk SKM
A kiedy bezpośrednie połączenie kocierzyna - Gdańsk, które było obiecane przez SKM do spółki z Urzędem Marszałkowskim? Więcej tutaj: https://www.facebook.com/Koscierzyna.Gdansk.SKM
- 7 2
-
2016-02-19 10:15
Dobra zmiana?
Do 2020 roku to beda tylko zgliszcza!
- 14 1
-
2016-02-19 10:45
Biedni mieszkańcy Chwaszczyna
Fajnie że budują drogę kaszubska ale szkoda mi mieszkańców Chwaszczyna i tych wszystkich, którzy pobrali kredyty na budowę domu "za miastem" teraz będą mieli ekspresowke za oknem.
- 13 3
-
2016-02-19 10:58
a co z nowa kosciuszki?
- 4 1
-
2016-02-19 10:59
Nie prawomocne a ostateczne
Decyzje administracyjne są ostateczne a nie prawomocne (jak wyroki sądów).
- 7 0
-
2016-02-19 11:03
trzeci pas obwodnicy
Kiedy ruszy budowa 3-go pasa obwodnicy?
- 10 1
-
2016-02-19 11:17
PiS nie da kasy na te drogi.
- 6 0
-
2016-02-19 11:41
(2)
Wielka szkoda! Jedno jest pewne. Z takim podejściem PiS moźe zapomnieć o wygranej w wyborach na Pomorzu a tym bardziej w Trójmieście!
- 4 7
-
2016-02-20 23:47
Pis z każdym podejściem przegra wybory na pomorzu
- 1 0
-
2016-02-22 11:06
ee tam
Na Pomorzu większosć należy do sekty tuskowej i choćby PiS obsypał ich złotem i tak zgłosują na jakąś marionetkę ojca Michnika.
- 1 0
-
2016-02-19 11:55
Po co obwodnica metropolittalna !!?? (1)
Obwodnica do istniejacej obwodnicy ktora oprocz okolicznych mieszkancow nikt nie bedzie jezdzil ?? o co tu chodzi ? wazniejszy jest OPAT i duzo szybciej taniej rozbudowa istniejacej obwodnicy z rozjazdami no i Zukowa tez ale to odzielny temat
- 10 3
-
2016-02-22 10:47
100% racji
uchylę rąbka tajemnicy, że tzw metropolitalna ( w rzeczywistości droga łączy metropolie Straszyn Zukowo I Chwaszczyno) powstała tylko dlatego że pan Borsukiewicz miał dzialki w kokoszkach I zablokowal budowę dwupasmówki do Zukowa z Karczemek wcisnąwszy Kolbudom niechciany prezent w postaci trzypasmowej autostrady. Ta droga jest bez sensu, wystarczy dobrze spojrzeć na mapę. Np czy tir jadący z Polski do portu w Gdyni będzie nadkładał drogi i robil wielki łuk przez Zukowo żeby przez Chwaszczyno dojechać znowu do trójmiejskiej obowdnicy i z niej do portu? Albo czy jadacy z Gdayni do Warszawy będzie robił taki sam łuk żeby dojechać do węzła z obowdnicą południową w Straszynie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.