- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (172 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (72 opinie)
Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku
Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.
Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.
Prawomocne decyzje
W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.
- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.
Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.
W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.
Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.
Kilkaset drobnych uwag
GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.
Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.
Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.
Miejsca
Opinie (219) 4 zablokowane
-
2016-02-20 17:32
Trasa Kaszubska.
Trzeba stwierdzić krótko. Budowa ta to ślimacze tempo. Niesamowity marazm. Nigdy nie wyjaśniono dlaczego to wszystko tak długo trwa?
Czytając komunikaty o jej budowie i patrząc na to wszystko z boku to tak wygląda jakby decyzje były w rękach nieudaczników ! Decyzje środowiskowe są , projekt budowlany trwał już kilka lat, a budowa jak dobrze pójdzie rozpocznie się dopiero w 2017 roku.- 0 0
-
2016-02-20 21:14
a skończy siĘ jak z NOWĄ Kościuszki
- 1 0
-
2016-02-20 23:16
Pis rozj**ie wszystko w 2-3 lata a potem 20 lat odbudowy po "dobrej zmianie"
- 5 4
-
2016-02-21 10:23
rewitalizacja dzielnic
Ławki dla lumpow i dziury w drogach dla kierowców. Patrz na ręce władzy
- 2 0
-
2016-02-21 10:30
Szkoda, że tego nie dożyję.
Co prawda mam dopiero 25 lat ale cierpię na ciężką chorobę. Chorobę da się wyleczyć ale to jest dostępne tylko dla zamożnych ludzi, ze znajomościami. Nie stać mnie na leczenie dlatego muszę umrzeć. Lekarze są bezradni, nie ma euro , rozkładają ręce. Lubię jeździć samochodem i trochę mi szkoda, że nie będę mógł przejechać się tą trasą.
- 0 0
-
2016-02-22 10:51
tzw "metropolitalna" jest nikomu niepotrzebna.
Ta droga jest bez sensu, wystarczy dobrze spojrzeć na mapę. Np czy tir jadący z Polski do portu w Gdyni będzie nadkładał drogi i robil wielki łuk przez Zukowo żeby przez Chwaszczyno dojechać znowu do trójmiejskiej obowdnicy i z niej do portu? Albo czy jadacy z Gdyni do Warszawy będzie robił taki sam łuk żeby dojechać do węzła z obowdnicą południową w Straszynie? A może jadący z kościerzyny czy kartuz do Gdańska będą korzystali z tej drogi? - oczywiście że nie ponieważ nikt normalny nie będzie jechał metropolitalną do straszyna żeby potem wracać do Gdańska. Ta trasa to jest niepotrzebnme wyrzucanie pieniędzy.
- 0 0
-
2016-02-22 11:01
jeżdzę dużo po Pomorzu i moim zdaniem priorytety powinny być takie:
1. OPAT
2. Trasa Kaszubska
4 Obwodnica Żukowa
5. Ekspresówka Koszwały Elbląg
6.Dwupasmówka Karczemki Żukowo
7 Nowa Kielnieńska
8 Dwupasmówka Zukowo Kościerzyna
9 Dwupasmówka Reda Władysławowo (latem jeden korek)
10 Modernizacja trasy Malbork - Elbląg
11 Lębork Słupsk
12 Kartuzy Sierakowice na tym odcinku odtworzenie kolei (PKM) i modernizacja drogi.
i dopiero wtedy złączka z obwodnicy Żukowa do Straszyna- 2 0
-
2016-03-05 16:54
braknie kasy
Jak kaczor będzie rozdawał po 500 i jeszcze ciul wie co to guzik nie drogi będą w Polsce.
- 1 0
-
2016-07-10 07:18
drogi
trasa kaszubska napewno tak no obwodnica metroplitalna jest nie potrzebna wystarczy ul.kartuską wykonać w formie czteropasmowej do żukowa i ok.oszczędzać pieniądze na rodzina 500 plus
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.