• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Więcej chodników dla pieszych. Trzeba rozwijac ruch miedzymiastowy dla pieszych, sport to zdrowie. A jak komuś spieszy to może się nawet przebiec np do Słupska.

    • 9 5

  • Ile lat ja już to słyszę.....

    Będzie lepiej po......... roku takim to a takim. Przeżyłem już kilkanaście takich dat i jakoś mnie lepiej nie jest.

    • 9 1

  • ETNOGRAF JAWORSKI , ten sam co doprowadził do zamknięcia Stoczni Gdańskiej (4)

    teraz zablokował budowę Drogi Zielonej . która byłaby połączeniem Osowy z Chwaszczynem i dalej na S6 a tak będziemy nadrabiać przez Gdynię lub stać w korkach na Kielnieńskiej..
    Zemścił się na Gdańsku za nie wybranie go na Prezydenta miasta.

    Ktoś wspomniał o OPACIE , niech zapyta się pisowców , wszak kilka lat temu w otoczeniu mediów wbili pierwszą łopatę i ogłosili rozpoczęcie jej budowy i na razie nie zbudowali ani metra...

    • 19 13

    • Jaworski to świnia pierwszego sortu.

      • 8 1

    • Kij ma dwa końce. Ciekawe czy ten nieudacznik pisowski zdaje sobie z tego sprawę.

      • 5 2

    • jeśli zablokował ten chory pomysł (1)

      to chwała mu za to. Budowanie w imię megalomanii panów Adamowicza i Karnowskiego takiej zabawki za 2 mld PLN to poroniony pomysl od samego poczatku. Tunel pod Pachołkiem przeniósłby korki ze Spacerowej kilka kilometrów niżej, gdyż wąskim gardłem pozostaje jej wlot do ciągu Al. Zwycięstwa. Do tego gigantyczne koszta utrzymania takiej inwestycji spowodowałyby, że Gdańsk nie doczekałby się żadnych inwestycji drogowych w perspektywnie kilku lat. Mi osobiście nie robi różnicy, czy w drodze do pracy stoję w korku na Spacerowej czy w Oliwie. Natomiast chętnie skorzystałbym z transportu zbiorowego przy opcji przystanek PKM na Kieleńskiej czy tramwaj na Osowę. Bo jedno jest pewne - centrum Gdańska się nie rozszerzy i wszyscy swoimi samochodami się tam nie zmieszczą więc robienie przelotówek wprowadzających cały ruch tamże nie ma żadnego sensu.

      • 3 4

      • Widze że nie wiesz o czym piszesz , jesteś napływowym mieszkańcem Osowej

        nigdy nie planowano wlotu do al Zwycięstwa . ma krzyzowac się z ul.Grunwaldzką przy granicy z Sopotem i potem dalej obok hali sportowej do tunelu pod Wisłą . A więc nie wiem gdzie te wąskie gardło miałoby byc.
        Zastapiłaby zakorkowaną Spacerową . dziwne ze wolisz stac w korku niz szybko pokanac ten odcinek. a skoro wolisz stać to możesz sie spacerkiem przejsc do stacji PKM w Osowej , od Kielnieńskiej niedaleko a i zdrowia Ci przybedzie. A o tramwaj zapomnij , przecież by ominęła Cie przyjemnośc stania w korku.. A my mieszkańcy Gdańska chcemy tej drogi.

        PS> na tym potralu jest pewien redaktor ktory nalezy do organizacji torpedujacej rozwuj dróg w mieście i walczy o zwężanie za szerokich 3 pasmowych , zasypywanie tuneli dla pieszych itp, zgłoś się do niego będziesz tam mile widziany.

        • 7 2

  • Chcieliście PiSu to macie dobrze wam tak chociasz kler jest zadowolony.

    • 10 6

  • Trzeba juz teraz zaczac myslec jak zmniejszyc ilosc aut w miescie

    • 4 3

  • To było do przewidzenia. PiSiory są od podsłuchów a nie od budowania.

    • 11 3

  • najpilniejsza sprawa

    tylko Gdańsk Południe

    • 2 3

  • redaktorki dwa

    Co za bzdety: "
    W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. " No i gdzie te założenia???

    Swoją drogą to zdecydowanie tańsze i skuteczniejsze byłoby wybudowanie 3 pasa na obwodnicy.

    • 6 4

  • Szkoda że nie zrobią jakiejś autostrady do Władysławowa sezon się zacznie i znowu będą korki od Redy aż do Gdyni

    • 9 2

  • REWENDA to jak ma się dostać do Gdyni?

    Wybudują sobie drogę i odetną Prężnie rozwijający się teren od cywilizacji?
    Bo w tej chwili potok ludzi jest mały?
    Tam Codziennie Buduje się Nowy dom!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane