• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: kiedy ruszy budowa?

Michał Brancewicz
31 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Rozpoczęła się procedura wydawania zezwoleń na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Prace powinny ruszyć w drugiej połowie roku. 32-kilometrową ekspresówką pojedziemy za trzy lata.



Powstanie OMT poprawi sytuację kierowców na Obwodnicy Trójmiasta?

Powoli zmierza ku końcowi budowa pierwszych trzech odcinków Trasy Kaszubskiej, ale już wkrótce mieszkańcy Trójmiasta i Pomorza będą mogli obserwować rozpoczęcie kolejnej dużej inwestycji drogowej.

Chodzi oczywiście o budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, czyli drogi ekspresowej o długości ponad 32 km i przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Czytaj więcej: Nowe odcinki dróg do i z Trójmiasta jeszcze w czerwcu

Trasa połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem ChwaszczynoMapka, który jest rozbudowywany w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

OMT - dwa odcinki za ponad 1,5 mld zł:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km - Budimex SA - 715 169 700 zł,
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km - Konsorcjum: Mirbud SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł (zadanie rozszerzone o doprojektowanie i budowę pasów włączeniowych zarówno na S6, jak i na S7, o łącznej długości niespełna 1,8 km - 49,5 mln zł)

17 maja wojewoda pomorski wydał obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania nr 1. Jest ona niezbędna, by mogły rozpocząć się roboty budowlane.

Wniosek o wydanie ZRiD-u został złożony pod koniec grudnia 2021 r. Z kolei dla drugiego zdania - w połowie lutego tego roku.

Obwodnica Metropolitalna: jakie będą korzyści?



- Spodziewamy się, że decyzje zostaną wydane w II półroczu 2022 r. i wówczas będą mogły rozpocząć się prace budowlane - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Obecnie w dalszym ciągu prowadzone są prace projektowe przy trasie.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma być gotowa w 2025 r.

OMT razem z Trasą Kaszubską pozwoli przynajmniej częściowo odciążyć Obwodnicę Trójmiasta. Umożliwi również w przyszłości rozbudowę trójmiejskiej ekspresówki.

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (237) 9 zablokowanych

  • Inflacja pod koniec roku ma wynieść 18%

    Ile będzie trzeba dopłacać? Rząd się cieszy bo są większe wpływy do budżetu państwa.

    • 14 4

  • Opinia wyróżniona

    Nie te pieniądze (7)

    Moim zdaniem nie ma szans, żeby inwestycje ruszyły w tych pieniądzach.
    Obawiam się, że oferenci się powycofują :/

    • 150 36

    • bedą dopłacać (3)

      Obie strony są na to przygotowane

      • 10 6

      • Ale co z karami za wycofanie się z umowy? Z drugiej strony mamy hiper inflację i ciężko cokolwiek zaplanować. (1)

        Koszt materiałów poszedł w niektórych przypadkach 100 % w górę a i od pracowników ciągle jest presja inflacyjna do wyższych zarobków. Nikt normalny za miskę ryżu pracować nie będzie :)

        • 6 6

        • No chyba, że ty na forum.

          • 3 0

      • nie są

        • 3 2

    • Waloryzacja (2)

      Na kontraktach GDDKiA jest coś takiego jak waloryzacja i wynosi maksymalnie 10% kwoty kontraktowej. W skrócie, jeżeli zgodnie ze współczynnikami cen materiałów wyjdzie, że materiały zdrożały o 10%, to Wykonawca dostanie o 10% większe wynagrodzenie. W dużym uproszczeniu oczywiście.

      • 10 2

      • dzisiaj GUS podał info o inflacji (1)

        ponad 13%

        • 5 1

        • 13,9%

          • 6 1

  • I dobrze. Jazda z tematem.

    • 10 3

  • W 2013 - przecież pisali a w 2018 już będziemy nią jeździć (5)

    Kolejna "inwestycja" typu elektrownia Ostrołęka... nikomu niepotrzebna, zaczyna się w Straszynie, kończy w Chwaszczynie - czyli nadrabiam 20km w stosunku do starej Obwodnicy Trójmiasta...

    • 17 25

    • Widzę, że przez kilkadziesiąt lat nikt Ci nie powiedział (2)

      że nie jesteś pępkiem świata i są osoby w całym województwie, które tylko czekają na ukończenie tej trasy. Wystarczy wspomnieć mieszkańców powiatu kartuskiego czy osoby podróżujące z A1 w stronę Słupska, które ominą wiecznie zakorkowaną obwodnicę.

      • 11 6

      • te osoby to najczęściej korzystają z tras do Trójmiasta

        i dla nich droga nic nie zmieni

        • 5 6

      • Mieszkańcy powiatu kartuskiego podróżują w 99% do Trójmiasta. A stonka turystyczna sunąca do Łeby niewiele mnie obchodzi.

        • 4 6

    • Niektórzy na pewno skorzystają (1)

      Mówię o tych, którzy będą przemieszczać się między rejonem obwodnicy południowej lub A1 a miejscowościami wzdłuż metropolitalnej (np. Kolbudy, Żukowo, Banino, Chwaszczyno) lub np. z takiego Żukowa jadą do Gdyni. Ta obwodnica ma też przekierować z obecnej obwodnicy część TIRów, które jadą tranzytem na północ.
      Na pewno nie pomoże za bardzo na łatwość przejazu do centrum Gdańska.

      • 0 0

      • tiry nie beda nadkladac drogi

        aby dojechac do Chwaszczyna czy Karwin.
        Potrzebny jest lacznik przez Tuchom. Poza tym, tranzyt na zachod jest marginalny...

        • 0 1

  • Obiektywny artykuł powinien wymienić także inne koszty

    Nie tylko wynagrodzenie dla wykonawcy. Ile setek domów zostanie wyburzonych ile milionów drzew wyciętych i ile setek hektarów lasów otomińskich ile tysięcy hektarów ziemi rolnej będzie społeczeństwo i przyrodę kosztowało potencjalne "zmniejszenie korków na starej obwodnicy". Od dziennikarzy oczekujmy obiektywnej informacji a nie tylko przepisywania oficjalnych komunikatów dyrekcji dróg. Nowe drogi są niezbędne ale powinniśmy znać także realne koszty społeczne i środowiskowe

    • 27 42

  • Obwodnica dzielnicy Nowy Port (6)

    Najpilniejszą sprawą jest budowa obwodnicy dzielnicy Nowy Port, żeby ciężki transport portowy nie rozjeżdżał dzielnicy NP,a szczególnie osiedla Wyzwolenia.Tiry jeżdżą pod oknami mieszkańców,którzy mają nadmierny hałas i smog całodobowo.

    • 11 16

    • (1)

      Przecież praktycznie cały transport przejął DCT

      • 0 1

      • W teorii tak,w praktyce nic się nie zmieniło.Coraz więcej lawet ciężarowych wiozących osobowe auta itp.Hałas akustyczny ponad miarę.

        • 0 0

    • Oczywiście najważniejszą dla Ciebie? :) (1)

      Ja w Nowym Porcie ostatni raz byłem z 25 lat temu ;)

      • 0 2

      • Masz racje

        Masz racje kij z twoim opatem Gdańsk jest najważniejszy.

        • 0 1

    • Prawda (1)

      Przecież to dzielnica robotnicza, blisko przemysłu. Czego się spodziewałeś, palm, swirgotu ptaków i darmowych drinków :)

      • 0 1

      • Transport portowy nie powinien jeździć środkiem osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia.Port gdański ma dosyć swojego terenu,niech tamtędy tiry i lawety jeżdżą.

        • 0 0

  • "32-kilometrową ekspresówką pojedziemy za trzy lata. " hahahahaha (1)

    Błagam, nie rozsmieszajcie mnie bo mam zajady !

    • 18 5

    • Nie powstanie, taki obstawiłem zakład u bukmachera.

      • 2 0

  • Trasa kaszubska wkrotce ??

    Skąd Wy bierzecie tych redaktorów ?

    • 19 3

  • Brawo

    • 1 7

  • Opinia wyróżniona

    A kiedy OPAT? Od 30 lat czekamy na jej budowę... (50)

    Dobrze że ku końcowi budowa Kaszubskiej, zaraz ruszy metropolitalna a co z OPAT?

    • 126 35

    • (28)

      szkoda kasy na takie fanaberie

      • 13 44

      • Co to opat? (5)

        • 13 26

        • Obwodnica północna aglomeracji trójmiejskiej.
          Ewentualnie przełożony w męskim klasztorze ;)

          • 70 3

        • (2)

          Dowiesz się jak się kompletnie zakorkuje dojazd i wyjazd z portu w Gdyni

          • 14 1

          • (1)

            A korki w centrum nie przeszkadzają?

            • 0 1

            • przeszkadzają, ale te inwestycje drogowe nie prowadzą do ich rozładowania

              tak jak popuszczanie pasa nie prowadzi do przezwyciężenia otyłości, zwykle wynikającej z siedzącego za kierownicą trybu życia.

              • 1 5

        • Taki jeden w zakonie

          • 0 0

      • Jak już to OMT jest fanaberią. (21)

        OPAT jest dużo bardziej potrzebna. Widać że negatywne opinie od osób, ktore nie rozumieją sytuacji.

        • 38 14

        • imo omt jest bardziej potrzebny niz opat afaik.

          • 13 17

        • chyba Tobie... (7)

          ...jezeli mieszkasz w polnocnych dzielnicach Gdyni, ew sypialniach jak Rumia, Reda, etc. Z punktu widzenia calej aglomeracji, OPAT bedzie mial minimalne znaczenie dla wyrzucenia ruchu poza Trojmiasto. Za to potencjal dla OMT bedzie bardzo duzy, szczegolnie w sezonie. Razem z niebawem otwarta Trasa Kaszubska, zdecydowanie powinno dac na jakis czas oddech Trojmiastu (ale oczywiscie jak wszyscy rusza to swoich passeratti to i to nie pomoze, sami sie zatkami, takze inwestujmy w transport miejski i alternatywny)

          OMT ma znaczenie regionalne, OPAT jedynie lokalne.

          • 15 20

          • Rozumiem że dzięki temu będziesz miał jeszcze więcej aut w mieście? to nie zapomnij o parkingach

            • 1 5

          • po prostu NIE (3)

            Z punktu widzenia aglomeracji? To manipulacja. Obwodnica obwodnicy i to tylko na wysokości Gdańska nie jest ruchem całej aglomeracji, a jej części. Każda nowa droga jest wartością ale nie mieszajmy do tego górnolotnych i bzdurnych emocjonalnych wynaturzeń. Piszesz, że OMT ma potencjał wakacyjny, a OPAT nie. Czy wiesz dokąd głównie ten ruch zmierza? Na półwysep, a OPAT miał być pierwotnie wydłużeniem wiecznie zakorkowanej końcówki obwodnicy Gdyni właśnie w kierunku półwyspu, gdzie zmierza główny ruch wakacyjny.
            Wystarczy odrobina dobrej woli by to zauważyć !

            • 23 5

            • (2)

              Wystarczy zauważyć że korki w centrum i już trzeba budować nową drogę. Może w końcu ktoś postawi na kolej a nie wtłacza kolejną ilość aut do miasta?

              • 3 0

              • (1)

                Opat ma wyprowadzić. Wiesz o czym piszesz?

                • 0 1

              • Ale wiesz że w ich miejsce wejdą kolejne auta?

                • 0 0

          • OPAT jest głównie dla ruchu ciężarowego z i do portu Gdynia żeby "wyrzucić" kontenery z miasta

            • 2 0

          • "OMT ma znaczenie regionalne"

            Jest dokładnie odwrotnie...
            OMT to komunikacja gdańskich suburbiów i ruch wybitnie lokalny. W tranzycie nikt nie będzie nadkładał drogi z powodu mało optymalnego przebiegu OMT i wprost skręci w obwodnice... Na której końcu powinien być OPAT.

            OPAT a przede wszystkim jego główna część, czyli modernizacja układu drogowego i usunięcie kolizji z liniami kolejowymi ma znaczenie krajowe i międzynarodowe, bo warunkuje sprawną obsługę portu.

            Na wczasy to Wa-wa może jeździć "Słonecznym"...

            • 4 1

        • Po uruchomieniu TK zrozumiesz, że OPAT w żadanym kształcie nie ma sensu. (11)

          Na chwilę obecną wystarczyłby łącznik z obwodnicy do hutniczej i do portu.
          Do tego poprawienie i zrobienie porządnej hutniczej i tyle.

          Jeżeli zdjęty zostanie ruch na Szczecin to trasa Morska powinna pozostały ruch regionalny dźwignąć. Oczywiście pozostanie ruch na Hel, ale nie można go próbować ogarnąć trasą w tym kształcie co wymyślono OPAT. Opat jest za drogi w stosunku korzyści jakie by przyniósł. Do OPAT można wrócić po 2-3 latach od oddania TK i przeprojektowania tej trasy na trasę, o mniejszych kosztach.

          • 5 14

          • Pożyjemy, zobaczymy.

            A na razie to wróżenie z fusów i twoje pobożne życzenia.

            • 3 0

          • Przecież jest łącznik obwodnicy z Hutniczą (1)

            wtf

            • 4 4

            • jest?

              Na sypiacej sie estakadzie nie majacej parametrow adekwatnych do potrzeb i obciazenia...

              • 1 0

          • Jesteś w błędzie

            Jesteś w błędzie zapraszam w sezonie do Redy na krzyżówkę obok Burger kinga, a najlepiej gdzieś za Wejherowo to zobaczysz gdzie jest większy ruch samochodowy.

            • 4 1

          • tjaa, a samochodów na drogach zacznie ubywać czy przybywać ? (3)

            Morska udzwignie ?, na jak długo ?

            • 0 0

            • Z roku na rok Polska ma mniej mieszkańców (2)

              Więc będzie ubywać samochodów. Chyba, że potrafisz dwoma na raz jeździć.

              • 3 2

              • 41 milionów i rośnie (1)

                Tyle obecnie już jest mieszkańców Polski, nigdy tak jeszcze nie było w historii.

                • 2 2

              • Jak to wyliczyłeś? Na podstawie info, że polską granicę przekroczyło ponad 3.5 mln. Ukraińców? A wiesz, ilu z nich zostało w PL? Bo na pewno nie ta liczba!

                • 3 0

          • Nie (1)

            Zrozumiesz jak bardzo jesteś w błędzie. Tylko większość z nas nie będzie mieć z tego satysfakcji. Co ma To do ruchu na północ?! Ruch ten jest większością dziś i jutro tym bardziej. Nie ruch w kierunku Szczecina.

            • 0 0

            • ale ten ruch dzieki TK moze "przesiakac" na polnoc

              W Wejherowie, Luzinie, Strzebielinie i Bozym Polu. Nie musi kierowac sie przez srodmiejska Morska.

              • 1 0

          • ten "lacznik" to 80% zakresu finansowego i rzeczowego tej inwestycji...

            Czy sie nazywa OPAT czy "czerwona" czy Via Maris, najwazniejsze jest przebudowanie kolizji i skrzyzowan z liniami kolejowymi. To kilkanascie budowli inzynieryjnych na Polnocnej, Poludniowej, Obwodowej, Puckiej, Wisniewskiego i Hutniczej.
            Dopiero po tej przebudowie bedziemy w XXI wieku.

            • 5 0

    • A kiedy ? (4)

      Wyjazdy z Gdyni w kierunku...
      Na zachod ?

      Hutnicza i Morska stoja .!

      • 14 2

      • A co, mają leżeć ? (1)

        • 4 3

        • Jak najbardziej!

          Drogi mają to do siebie, że leżą lub są położone.

          • 4 0

      • Morska stoi, bo leci nią teraz ruch który też w częsci pójdzie na TK.

        • 2 5

      • O wyjazdach z Gdyni w kierunku... na wschód też cisza.

        • 1 0

    • jak tylko pis wygra wybory (5)

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kandydaci-rozpoczeli-budowe-Obwodnicy-Polnocnej-Aglomeracji-Trojmiasta-n84924.html

      • 7 7

      • Jak CPK, mieszkanie + i pół miliona elektryków?

        • 13 6

      • nigdy nie wygrają, my wolimy słuchać piniędzy nie ma i nie będzie (3)

        • 7 4

        • Nie, no pieniędzy jest coraz więcej. Szerokim strumieniem glapcio drukuje. Zaraz dzięki pisowi będziemy wszyscy milionerami, jak trzydzieści lat temu, tylko chleb będzie po trzy koła.

          • 9 2

        • tak mówił Tusk w świnoujściu gdy była mowa o tunelu (1)

          nie wspomnę już o próbie sprzedaży Lotosu - ruskim

          • 2 2

          • tunel w Swinoujściu zbudowało miasto , państwo nie dało ani złotówki ,

            A proba sprzedaży to ekonomiczna wycena wartosci firmy zapraszajac do złozenia ofert kupna i patrzenia ile są skłonni dać za nią . A więc Tusk tylko wyceniał a Morawiecki sprzedaje ruskim stacje paliw.

            • 1 0

    • Horała

      Macie Horałe to niech wam pomoże w końcu wybraliście go jako swego reprezentanta w sejmie a on kaskę przytula na kilku posadach w ministerstwach

      • 16 5

    • Gdynia załatwia sobie Drogę Czerwoną do portu i straciła zainteresowanie OPAT-em (1)

      Czyli raczej nic z tej idei nie będzie, chyba że droga powiatowa z jednym pasem w każdą stronę.

      • 4 3

      • Droga Czerwona pokrywa się z OPAT, tak jak obiecana via maris.

        • 4 0

    • this is gdynia

      Dopiero wtedy kiedy możliwe będzie namalowanie tej drogi od początku do końca w całości białą farbą na istniejących terenach.

      • 7 0

    • kaszubska powinna zdjąć ruch tranzytowy (2)

      więc opat obsługiwałby tylko lokalny ruch...

      • 1 4

      • w jaki sposób ciężarówki z portu dostaną się na TK - teleportują się ? (1)

        • 4 0

        • droga do portu będzie budowana niezależnie od opat przecież

          • 0 0

    • Po stosunku opat

      • 0 1

    • OPAT poza Redę

      Planowany przebieg OPAT z włączeniem się w Redzie jest kompletną bzdurą. Wbicie ekspresówki w osiedla mieszkaniowe to i**otyzm. Ta obwodnica powinna łączyć się z trasą na Hel a do Redy i Rumi powinny być zjazdy.

      • 1 0

    • Zapytaj sie kiedy koniec budowy , wszak na necie są piękne fotki Pana Horały z Arciszewska i innymi pisowskimi

      działaczami z otwarcia budowy OPATu i wbicia pierwszej łopaty . Tak więc najpewniej wyzej wymienieni znaja postęp prac oraz datę zakończenia.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane