• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: postępy prac na opóźnionym odcinku

Michał Brancewicz
24 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (168)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Został wytyczony korytarz całej drogi, toczą się prace ziemne na węzłach, powstają nasypy i obiekty inżynierskie. Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitalnej, choć powstaje wolniej, też jest coraz bardziej widoczny. Wykonawca wciąż nie otrzymał zgody na wydłużenie czasu robót, ale szansa na ich ukończenie w terminie jest niewielka.



Zadanie 2 obejmuje 16-kilometrowy odcinek Obwodnicy Metropolitalnej wraz z budową węzła ŻukowoMapka i obwodnicy tego miasta oraz rozbudową węzła Gdańsk PołudnieMapka.



Budowa zadania 2 wystartowała później



Ceny nieruchomości zlokalizowane w pobliżu powstającej obwodnicy:

Wykonawcą prac o wartości 826,5 mln zł jest konsorcjum Mirbud i Kobylarnia.

W tym przypadku prace rozpoczęły się w styczniu 2023 r. od rozbudowy węzła Gdańsk Południe i toczą się do teraz. Dopiero później wykonawca otrzymał zgodę na realizację pozostałych elementów swojego zadania.

Już na starcie miał zatem kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do zadania 1, którego budowa ruszyła jesienią 2022 r.

Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady

Zaawansowanie prac zadania 2-21 proc.



Już kilka miesięcy temu wykonawca zadania 2 wnioskował o wydłużenie terminu zakończenia wszystkich robót o 7 miesięcy.

- Zgody nie ma. Cały czas trwa analiza raportu Inżyniera Kontraktu w zakresie roszczenia o wydłużenie terminu ukończenia prac - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło 21,1 proc. Widać już cały korytarz, którym pobiegnie ekspresówka, prace ziemne toczą się w obszarach, gdzie powstaną węzły i miejsca obsługi podróżnych.

Powstają nasypy i obiekty inżynierskie, które będą przebiegać nad istniejącymi ulicami czy linią kolejową.



Na razie więc wciąż oficjalnym terminem zakończenia prac jest kwiecień 2025. Jednak już w październiku GDDKiA informowała, że OMT będzie w 2025 r. otwierana fragmentami.

Dla porównania poziom zaawansowania prac zadania 1 wynosi 59,7 proc. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Najważniejsze elementy zadania 2:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (168) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    Najbardziej szkoda tych lasów,moje miejscówki grzybowe szlag trafił.A opóźnienie ma proste wyjaśnienie,chodzi o to aby robić to najwolniej a po oddaniu po 5 latach remontować.

    • 10 43

    • Opóźnienia - to najdobitniej brak kasy w skarbie Państwa po 8 latach niszczenia Kraju przez grupę kulawego :))))))) (2)

      • 11 9

      • Kup se koło i puknij się w czoło. (1)

        • 9 9

        • Zostawił mnie z mamą :(((((((

          • 4 6

    • Znajdziesz sobie grzyby 100m dalej. Najważniejsze, że infrastruktura powstanie która ułatwi komunikacje i rozwój okolicy. (1)

      • 13 0

      • Fakt ułatwi transport drogowy i dodatkowo wtłoczy auta do miast

        • 0 2

    • Na grzyby to możesz sobie pójść do Biedronki lub Lidla i do tego jeszcze z promocją.

      • 0 0

  • Czy ten wykonawca kiedykolwiek zrobił coś w terminie zapytam retorycznie? (3)

    • 29 8

    • Który? Mirbud czy Budimex?

      • 3 11

    • A może opóźnienie jest przez Inwestora i brak pewnych decyzji ?

      • 5 3

    • przeciez to urzednicy blokowali budowe przez kilka miesiecy

      • 7 2

  • Dobrze dowiedzieć się jak idzie robota ale na ocenę całości przyjdzie jeszcze czas :))) (3)

    • 18 5

    • Alimenty tato pamiętaj.

      • 0 2

    • Tu się udzielasz, a rodzina? (1)

      • 1 2

      • Jarek nie płacz po przegranej Leszek tęskni

        • 6 3

  • Nadal nie rozumiem (2)

    Dlaczego OMT włącza się w Obwodową za Sopotem, to powinno się nazywać OGS, ktoś zapomniał o Gdyni, a na odcinku Obwodowej z Sopotu do Gdyni będą mega korki...

    • 6 15

    • Podrośniesz to zrozumiesz.

      • 7 3

    • Chyba sam nie rozumiesz

      coś napisał

      • 0 0

  • Całość można skończyć wcześniej (3)

    A nie później prosto, dać 2 razy więcej osob pracujac cała dobę. Ale przetargi są tak liczone że płacą za pracę w dzień a termin dają jak by wszyscy pracowali 48h na dobę. Po prostu ci co to ogłaszają nie mają wiedzy.

    • 21 4

    • (2)

      Przetargi są na wykonanie trasy, nigdzie nie definiują i nie mogą narzucać jak pracować

      • 6 1

      • (1)

        można pośrednio, np: skracasz termin realizacji co musi sie wiżazć z kalkulacją pracy przynajmniej na dwie zmiany a czasami na trzy

        • 3 1

        • Zakładam, że firma startująca w przetargu umie wyliczyć roboczogodziny, więc nie jest to jakąś niespodzianką.

          • 1 0

  • (12)

    Dlaczego Sopot nie ma połączenia z Obwodnicą Trójmiasta tylko korzysta ze zjazdów i wjazdów w Gdańsku lub D Gdyni.

    • 19 17

    • (3)

      Bo Sopot nie sięga do obwodnicy - zobacz sobie granicę miast w rejonie Osowej - tam Gdynia spotyka się z Gdańskiem

      • 20 1

      • To pytanie brzmi jak pytanie obecnego Prezydenta RP dl Kanclerza Niemiec : a dlaczego w UE nie można już sprzedawać (2)

        zwykłych żarówek tylko można energooszczędne? :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        • 4 15

        • głupiś jak but z lewej nogi (1)

          • 10 2

          • Tu się zgodzę

            • 1 3

    • Sopot nie sięga do obwodnicy (1)

      Zerknij na mapę

      • 11 2

      • A czemu nie ma własnej komunikacji miejskiej ?

        • 9 3

    • Bo kiedyś jak jeździli bryczkami, tak ukształtowali drogi

      Dlatego jest dużo zakrętów i nie ma połączenia z obwodnicą dla Sopotu. Problem miał rozwiazac tunel pod pachołkiem

      • 11 0

    • trójmiejski park krajobrazowy

      żadna tajemnica. sopot jest "wciśnięty" pomiędzy Gdańsk a Gdynię (łączą się one na górnym tarasie przez osowę-kacze buki). Na tym terenie rozciąga się trójmiejski park krajobrazowy. nie ma możliwości wybudowania zjazdu z obwodnicy dla sopotu.

      • 8 1

    • Sopot nie ma nawet własnego szpitala tylko korzysta z tych w Gdyni i Gdańsku. (2)

      • 12 1

      • Sopot ma kupę desek zwanych molem. (1)

        • 9 0

        • I są to deski biletowane!

          • 6 0

    • Bo nie mają tyle kasy co Monako żeby wybudować tunel

      • 3 0

  • (2)

    O! dwadzieścia lat temu trzeba było takie drogi robić. Od nich odnóża i wtedy osiedla stawiać. A nie od d strony.

    • 30 2

    • (1)

      Pewnie, na pewno była wtedy na to kasa xD. Uwierz mi, gdyby ta obwodnica byłaby już wtedy, to obecnie przedmieścia "gdańska" kończyłyby się daleko za Żukowem. Taka trasa tylko i wyłącznie przyspieszyłaby niekontrolowaną suburbanizację. Dopiero teraz proces nabierze tępa i zobaczysz co ja mówię gdzieś tak za 5 lat. Nawet i 5 autostrad nie rozwiąże problemu korków, jeśli nie rozwiąże się sedna problemów. Nowa droga tylko i wyłącznie przyciąga ruch i go powiększa. A jak dotąd pokutują lata funkcjonowania modelu korupcyjnego i zostawienie "rozwoju" miasta "niewidzialnej ręce wolnego rynku"....

      • 1 2

      • Tępa? Zadałeś sobie dodatkowy trud, żeby z e zrobić ę, więc o literówce mowy być nie może.

        Wobec tego nie, nie uwierzę Ci, bo komuś z tak oczywistymi defektami intelektualnymi wierzyć nie warto.

        • 2 0

  • Oby jak najszybciej zeszli z węzła południe....

    • 32 2

  • Przypominam, że obwodnica Metropolitalna nie odciąży w niczym obwodnicy Trójmiasta! GDDKiA jest w błędzie twierdząc inaczej! (31)

    Ciężarówki nie będą nadkładały 17 km w drodze do portu bo to dodatkowy koszt i czas. A brak poboczy i brak 3 pasa powoduje obecnie że prędkość przejazdu spada do 40 km/h na całym odcinku. Lepiej więc już było i teraz będzie tylko gorzej.

    • 49 100

    • Madrala (6)

      A ci co jadą na Lębork, Kartuzy z A1 i s7 , pojadą nową drogą ? Odciążą ją?

      • 22 10

      • (2)

        A ilu ich tam jedzie, mądralo?

        • 13 20

        • trzech (1)

          czasami czterech

          • 8 3

          • No widzisz, ciołku, jak szybko policzyłeś:)

            • 1 0

      • Tak, A wiesz dla czego? (2)

        Google w mapach preferuje najkrótszą drogę jako ekologiczną! Wybacz ale pokonanie dodatkowych 17km nie jest ekologiczne i jadąc nawet o 50% wolniej dojedziesz w tym samym czasie i spalisz o 30% mniej...

        • 6 21

        • Co ty tam wiesz o ekonomi. Nic. (1)

          • 10 6

          • Jeśli google pokażą obwodnicę na czerwono, to pojadą na około

            • 3 0

    • (5)

      To się zrobi zakaz ciężarówek na starej obwodnicy i po sprawie.

      • 29 9

      • (1)

        musialbys mienic prawo w calej polsce

        • 9 10

        • Poczytaj o Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

          • 5 2

      • Świetny pomysł dla tych co muszą dostarczyć meble do IKEA lub żywność do marketów typu Biedronka/Lidl/Auchan (2)

        Chyba, że to ty będziesz robił zakupy tylko po za Trójmiastem XD

        • 12 2

        • I po problemie (1)

          No to od 18.00 do 6.00 zakaz będzie zdjęty
          Takie dostawy zazwyczaj są i tak w porach nocnych

          • 5 3

          • Widzę że dano obwodnica nie jechałeś po 18:00 :-)

            Tam już są korki nawet po 22:00

            • 6 0

    • (4)

      Ciężarówki owszem pojadą obwodnicą metropolii ponieważ będzie szybciej. Ciężarówki jeżdżą tam, gdzie szybciej, a nie gdzie krócej. Z resztą osobówki tak samo.

      • 22 6

      • Przecież i tak muszą się wbijać w starą obwodnicę w Gdyni, aby dojechać do portu.

        • 14 2

      • Nie! Ciężarówki płaca za każdy km przejechany po drogach! Są kontrolowane przez GPS-y! (2)

        Może nie wiesz ale ciężarówka ma prędkość max 85km/h i teraz policz co się opłaca! Jechać 51km od węzła S7/A1 do węzła w Gdyni Dąbrowa lub odwrotnie (to trasa do i z portu w Gdyni) obwodnica Metropolitarną zakładając że nie będzie korków i że na zjazdach i tak musisz zmniejszyć prędkość więc realnie 80 km/h czy jechać tak jak dzisiaj 34 km 40 km/h obwodnica trójmiasta? Zapłacisz więcej i za przejechane km i za paliwo bo ciężarówka spali więcej przy 85km/h niż przy 40km a przyjedziesz w podobnym czasie!

        • 5 11

        • Nie prawda. Czas to pieniądz największy

          • 7 6

        • Jak się wbije w korek w godzinach szczytu albo będzie wypadek na OT to szybko zmieni zdanie.

          • 3 0

    • Wszystko to kwestia opłat. (1)

      Odpowiednio wysokie opłaty viatol za tranzyt do Gdyni przez starą obwodnicę spowoduje opłacalność transportu via Metropolitarna

      • 5 8

      • Jo Panie

        Sejm i Rząd zmienią ustawy i rozporządzenia - stara obwodnica będzie droższa, a nowa, klasy S, będzie tańsza:)))))))))))

        • 10 2

    • ale nadrobią kilka km do magazynów w kowalach, bąkowie (4)

      po co gnić w korkach na obwodnicy, jak można zjechać w Lublewie i dojechać do Bąkowa?

      • 6 2

      • Największy tranzyt na Obwodnicy trójmiasta generują ciężarówki z i do portu w Gdyni oraz z i do magazynów (3)

        Magazyny macie przy obwodnicy trójmiasta zaczynając od Matarnii aż do Kowal. Wszystkie gabaryty ( wiatraki ) jadą i będą jechać obwodnicą tak jak dotychczas.

        • 7 3

        • To się szybko zmieni

          • 2 5

        • Do portu ciężarówki jadą cały czas i to nie jest problem. (1)

          Problemem jest osobowy szczyt komunikacyjny. Jak z Gdyni będzie można łatwo pojechać na Kaszuby to nikt nie będzie wybierał obwodnicy. Tak samo osoby pracujące w Gdańsku. Na Południową, a potem na Metropolitarną.

          • 2 1

          • Kto na Kaszuby jedzie obwodnicą? Z Gdyni jadą na Chwaszczyno a z Gdańska AK lub Słowackiego i dalej na Leźno ul Budowlaną

            Będzie gorzej bo duża cześć osób ucieknie z Gdyni i wybuduje domy na Kaszubach co już się dzieje i problemem będą węzły zjazdowe na przeciążonej Obwodnicy trójmiasta i właśnie Metropolitarnej. Osobiście uważam że te korki które sa teraz na radach w Żukowie przeniosą się na obwodnice Metropolitarną i zjazd z niej do Żukowa. Problemu by nie było gdyby Żukowo było omijane od strony Kościerzyny a tak będzie jak na Kowalach obecnie...

            • 2 0

    • Nie znasz się

      To się nie wypowiadaj

      • 0 4

    • Tranzyt bedzie obowiazkowy... (1)

      I nie 17 km, a 4,5km dłuższa droga.

      • 1 4

      • Nie, Policz dokładnie od węzła do węzła...

        • 1 1

    • Jak na obwodnicy zrobi się typowy trójmiejski korek, to sądzę że wielu kierowców będzie gotowych nadłożyć drogi

      • 7 2

    • GDDKiA twierdzi, że z decyzją o rozbudową o 3 pas Obwodnicy trójmiasta trzeba będzie poczekać do oddania Metropolitarnej i

      i oceny sytuacji. Tak więc zakładając że ta inwestycja przeciągnie się o 1,5 roku i zostanie oddana pod koniec 2026 roku decyzja zapadnie 2028 roku gdy przejazd 25 km Obwodnica trójmiejską będzie zajmował już 1,5 godziny od 4:00 do 24:00 a sama rozbudowa będzie trwała kolejne 3 lata kompletnie paraliżując wszystko :-)

      • 3 0

    • Jak obwodnica stanie

      To pojadą omt. I już. Tym bardziej, że założę się, że hak powstanie omt to zaczną remont obwodnicy, chociaz nie trzeba

      • 1 1

  • Mnie interesuje szybko wyjazd z Gdańska w kierunku Kaszub południowych. (12)

    Tu niestety niewiele się zmieni jeśli droga do Żukowa nie będzie 2x2.
    Szkoda, że w planach rozwoju nie ma S20 z Gdańska przez Kościerzynę, Chojnice, Piłę do Gorzowa Wielkopolskiego, za to buduje się jakąś wsiowatą S10.

    • 60 21

    • To jest dobre pytanie i bardziej skomplikowane niż się wydaje. Najprostsza odpowiedź brzmi tak: tak 8 lat temu zdecydował (4)

      Suweren :))))) 18 lat temu Suweren opowiedział się za rozwojem Polski, budową dróg, przedszkoli etc. 8 lat temu Suweren zdecydował że chce 15+ oraz pomniki Kaczyńskiego w każdej wsi więc przestano budować nowe drogi i dokończono wyłącznie to co zaplanowano wybudować 16 lat temu :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • 29 25

      • (1)

        idż do psychiatryka, ty nawiedzeńcu...

        • 14 16

        • Tato już w nim jest :((((((((((((

          • 1 7

      • Tuska ekipa zapowiedziała wiele dróg do 2012 a dopiero twój Suweren je zbudował! (1)

        Taka jest prawda i tego nie zmienisz... Co nie zmienia faktu że to ciągle za mało i te zaniedbania od 1990-2012 roku są :-(

        • 4 3

        • ta, ze środków pozyskanych przez poprzednią ekipe. I nie zbudował, tylko zasadniczo nie wstrzymał trwajacych inwestycji

          • 2 2

    • (1)

      Gdańsk już ma swoje dwie obwodnice. Ta nowa nie będzie dla Gdańska

      • 4 2

      • I co teraz będzie jak nie będzie.

        Strach pomyśleć.

        • 3 0

    • S10 biegnie ze Szczecina do Warszawy. Nazywanie jej wsiowatą jest co najmniej niestosowne.

      • 22 1

    • Chojnice to jest taki bardzo ciekawy kierunek

      Na mapie niby nie tak daleko, a w rzeczywistości można w tym samym czasie samochodem dotrzeć do Torunia czy województwa Mazowieckiego...

      • 8 2

    • (2)

      Ale na południowe Kaszuby nie ma wcale złego dojazdu i da się w miarę sprawnie dojechać obecną DK20 do Kościerzyny i Bytowa, a z nich wojewódzką do Chojnic. Tereny Kaszub nie są gęsto zaludnione i nie są obszarem tranzytowym - ten jest obsługiwany przez S6 nad morzem, A1 z Gdańska na południe kraju i DK22, czyli starą berlinką. Budowanie ekspresówki do Kościerzyny do strata pieniędzy, bo wydamy kilkadziesiąt milionów złotych aby zyskać na czasie max 15 minut. Teren jest tu pagórkowaty z ostrymi nieraz zakrętami, więc de facto będzie trzeba wytyczyć całkowicie nową trasę poza istniejącym układem drogowym, zwłaszcza na odcinku Kościerzyna-Chojnice.

      • 4 4

      • Lepszym rozwiązaniem

        Jest budowa obwodnicy np. Bytowa Tuchomia. To mocno ukruci czas przejazdu nie tylko na Kaszuby ale i do takiego Miastka

        • 5 1

      • No największym wyzwaniem jest dojazd do Żukowa

        Bo po drodze ciągle można gdzieś utknąć. Potem i do i za Kościerzyna jedzie się dość płynnie, tyle że niezbyt szybko. Tam są wszędzie wsie po drodze wiec do rozjazdu w Kornym powinno się jechać 50-70 km/h. No bez szału

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane