• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: postępy prac na opóźnionym odcinku

Michał Brancewicz
24 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (168)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Został wytyczony korytarz całej drogi, toczą się prace ziemne na węzłach, powstają nasypy i obiekty inżynierskie. Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitalnej, choć powstaje wolniej, też jest coraz bardziej widoczny. Wykonawca wciąż nie otrzymał zgody na wydłużenie czasu robót, ale szansa na ich ukończenie w terminie jest niewielka.



Zadanie 2 obejmuje 16-kilometrowy odcinek Obwodnicy Metropolitalnej wraz z budową węzła ŻukowoMapka i obwodnicy tego miasta oraz rozbudową węzła Gdańsk PołudnieMapka.



Budowa zadania 2 wystartowała później



Ceny nieruchomości zlokalizowane w pobliżu powstającej obwodnicy:

Wykonawcą prac o wartości 826,5 mln zł jest konsorcjum Mirbud i Kobylarnia.

W tym przypadku prace rozpoczęły się w styczniu 2023 r. od rozbudowy węzła Gdańsk Południe i toczą się do teraz. Dopiero później wykonawca otrzymał zgodę na realizację pozostałych elementów swojego zadania.

Już na starcie miał zatem kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do zadania 1, którego budowa ruszyła jesienią 2022 r.

Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady

Zaawansowanie prac zadania 2-21 proc.



Już kilka miesięcy temu wykonawca zadania 2 wnioskował o wydłużenie terminu zakończenia wszystkich robót o 7 miesięcy.

- Zgody nie ma. Cały czas trwa analiza raportu Inżyniera Kontraktu w zakresie roszczenia o wydłużenie terminu ukończenia prac - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło 21,1 proc. Widać już cały korytarz, którym pobiegnie ekspresówka, prace ziemne toczą się w obszarach, gdzie powstaną węzły i miejsca obsługi podróżnych.

Powstają nasypy i obiekty inżynierskie, które będą przebiegać nad istniejącymi ulicami czy linią kolejową.



Na razie więc wciąż oficjalnym terminem zakończenia prac jest kwiecień 2025. Jednak już w październiku GDDKiA informowała, że OMT będzie w 2025 r. otwierana fragmentami.

Dla porównania poziom zaawansowania prac zadania 1 wynosi 59,7 proc. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Najważniejsze elementy zadania 2:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • Cała ta Kobylarnia to dno (2)

    Dlaczego autor artykułu nie dopytał o zaangażowanie ludzkie. Obiekty inżynierskie na węźle Południe to wstyd organizacyjny i wykonawczy. Oni nie mają pracowników a jeśli ich posiadają to za mało.
    Oni (konsorcjum) nie zbuduje tego odcinka nawet w przedłużonym terminie.

    • 9 5

    • Bzdury piszesz (1)

      Kobylarnia wykazała się na wielu budowach. Nie masz żadnych podstaw by tak pisać. Opóźnienie wynika z wydania zridu, całą resztę zrobią w naturalnym terminie, po przedłużeniu o czas wydawania pozwoleń.

      • 5 2

      • Dno rury i metr mułu.

        Jedyne co dobrze idzie to ziemne wykonywane przez Richerta a cała reszta to dno.
        Jak wytłumaczysz nieprzestrzeganie chociażby BHP?
        Co kobylarnia wygrała przetarg bez rusztowań?
        Jak wytłumaczysz nie prawidłowo ułożony beton? Raki po rozszalunku wielkości wywrotki? Paćkane czy podeszło?
        Jak wytłumaczysz 6 cieśli na ustroju nośnym przy robotach ciesielskich. Tempo żółwia.
        Podrzucić jeszcze kilka argumentów?
        Przypominam że formuła jest prosta zaprojektuj i zbuduj.
        Do kogo pretensje ze zridem. Trzeba było dłuzej projektować.
        Papudraki

        • 2 0

  • Ta obwodnica jest szkodliwa (8)

    Wycięli lasy, zatrują środowisko, zachęcą następnych do kupna samochodów. Pieniądze powinny iść na transport szynowy. Kierowców powinno się odkleić od foteli w samochodach. Dla samych ciężarówek obecna obwodnica wystarczy.

    • 15 98

    • I szyny do każdego średniego i dużego miasta w Polsce (3)

      a, przepraszam... ktoś je już nieco zwinął

      • 10 2

      • A gdzie były (1)

        i czemu się szyn nie używa, kto broni?

        • 3 0

        • Tory do Nowego Portu zwinęli....

          • 0 0

      • Szyny były złe

        I podwozie też było złe

        • 1 3

    • Ty się już dawno odkleiłeś... od rzeczywistości!

      • 4 4

    • Dokładnie!!!

      Codziennie dojeżdżam szynobusem z Oliwy do Jankowa Gdańskiego, potem wsiadam do kolejnego i jadę bezpośrednio z Jankowa na Chylonie

      • 4 1

    • (1)

      Tak, a tory nie potrzebują terenu i wycinania lasów?

      • 2 4

      • tak, ale w przeliczeniu na mieszkańca, który z nich korzysta, wystarczy dużo mniej wycinek i dużo mniej terenu.

        są to różnice dwóch rzędów wielkości

        • 3 1

  • siła roboty

    żeby zbudować taką trasę.

    • 2 0

  • A gdzie są Pasje?

    Taki dział

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Nie wydając zgody na przedłużenie terminu (10)

    I nakładać kary.
    Wykonawcy mają się nauczyć wreszcie, aby szacować wszystko do przodu. A jak się nie podoba, to trzeba było nie startować w przetargach.

    • 58 67

    • (1)

      kiedy Drelich wydał zrid ?

      • 24 2

      • w styczniu, 10 miesięcy po terminie

        • 30 0

    • Wykonawca zejdzie z budowy, i zamiast opóźnienia 7 miesięcy będziesz miał 24 miesiące i 30% drożej. (5)

      • 17 1

      • Czyli za niskie kary. Wykonawca schodzacy z budowy powinien bardzo, ale to bardzo slono za to placic. (4)

        • 7 11

        • To zamawiający powinni mieć dobrze przygotowaną dokumentację projektową (2)

          A nie że tego brakuje, tak nieaktualne a tam nikt nie sprawdził co jest w gruncie. A to kosztuje i to niemało - obie strony - a tak być nie może bo musi być tanio bo płaci państwo/samorząd a więc musi być tanio...i tak to się kręci.

          • 5 3

          • Nie ma takiegoś czegoś jak dokumentacja bez błędów przy tak dużych inwestycjach. Nie można wszystkiego przewidzieć.

            • 2 1

          • Oba zadania były w formule projektuj i buduj

            • 4 0

        • Prz zaporowyvh karach będziesz miał zaporową cenę

          • 6 0

    • Nieprawda

      W tym wypadku skoro dostali pół roku później pozwolenia na rozpoczęcie prac to dlaczego mają płacić karę.
      Brak szybkiej decyzji może w ich przypadku prowadzić do stresu i frustracji co może pociągnąć do rzeczywistego opóźnienia i fuszerki.

      • 10 0

    • Fachowcy od budowy dróg

      Pisanie że lepiej przedłużyć termin bo wykonawca zejdzie z budowy jest śmieszne i żałosne.Są też gwarancje bankowe. Opóźnienie wydania decyzję nie koniecznie mogło opóźnić wejście na budowę (to jest badane jak napisano powyżej) Możliwe że wykonawca realizował zadanie a wymagane pozwolenia nie były potrzebne na tym etapie prac. Druga kwestia to czy wykonawca wykazuje chęć zakończenia w terminie.Początkowy termin na pewno zakłada wstrzymanie prac w okresie zimowym a było wiele dni na pozwalających na kontynuowanie prac. Kolejna kwestia że te dodatkowe 7 miesięcy nie koniecznie musi być ostatecznym terminie. Możliwe że zaraz będzie kolejne 10 miesięcy. Wykonawca musi przede wszystkim wykazać się chęcia zakończenia prac w terminie i to jest możliwe. A znawcy już klikają żeby przedłużać

      • 1 0

  • Karać, karać za opóźnienia - może się w końcu nauczą

    • 2 0

  • Tłok. Istniejąca obwodnica jest przeciążona ciężarówkami

    Znowu się wyprzedzają. Jest źle. I jeszcze mistrzowie lewego pasa.

    • 5 0

  • Oby nikt nie pozwolił na budowy blokowisk dookoła Żukowa po oddaniu tej inwestycji drogowej ... to byłaby dosłownie egzekucja tego regionu.

    • 2 4

  • Po wybudowaniu OMT (1)

    Obciążenie ruchem na obwodnicy się nie zmniejszy, wg analizy drogowców z PG. Za duży ruch lokalny i dojazd do Trójmiasta. I tak konieczna jest rozbudowa obwodnicy.

    • 2 1

    • Jo

      To rozbudowali, zaczeli wmurowywac fundamenty zbrojone pod ekrany dzwiekochlonne miedzy wezlem osowa a matarnia na calej dlugosci. Tak mysla o usprawnieniu jazdy po obwodnicy

      • 1 0

  • Kontrakty w procedurze

    Projektuj i Buduj wycenia się nie mając projektu. Wszystkie ryzyka są przerzucone na wykonawcę.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane