• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: postępy prac na opóźnionym odcinku

Michał Brancewicz
24 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (168)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Został wytyczony korytarz całej drogi, toczą się prace ziemne na węzłach, powstają nasypy i obiekty inżynierskie. Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitalnej, choć powstaje wolniej, też jest coraz bardziej widoczny. Wykonawca wciąż nie otrzymał zgody na wydłużenie czasu robót, ale szansa na ich ukończenie w terminie jest niewielka.



Zadanie 2 obejmuje 16-kilometrowy odcinek Obwodnicy Metropolitalnej wraz z budową węzła ŻukowoMapka i obwodnicy tego miasta oraz rozbudową węzła Gdańsk PołudnieMapka.



Budowa zadania 2 wystartowała później



Ceny nieruchomości zlokalizowane w pobliżu powstającej obwodnicy:

Wykonawcą prac o wartości 826,5 mln zł jest konsorcjum Mirbud i Kobylarnia.

W tym przypadku prace rozpoczęły się w styczniu 2023 r. od rozbudowy węzła Gdańsk Południe i toczą się do teraz. Dopiero później wykonawca otrzymał zgodę na realizację pozostałych elementów swojego zadania.

Już na starcie miał zatem kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do zadania 1, którego budowa ruszyła jesienią 2022 r.

Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady

Zaawansowanie prac zadania 2-21 proc.



Już kilka miesięcy temu wykonawca zadania 2 wnioskował o wydłużenie terminu zakończenia wszystkich robót o 7 miesięcy.

- Zgody nie ma. Cały czas trwa analiza raportu Inżyniera Kontraktu w zakresie roszczenia o wydłużenie terminu ukończenia prac - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło 21,1 proc. Widać już cały korytarz, którym pobiegnie ekspresówka, prace ziemne toczą się w obszarach, gdzie powstaną węzły i miejsca obsługi podróżnych.

Powstają nasypy i obiekty inżynierskie, które będą przebiegać nad istniejącymi ulicami czy linią kolejową.



Na razie więc wciąż oficjalnym terminem zakończenia prac jest kwiecień 2025. Jednak już w październiku GDDKiA informowała, że OMT będzie w 2025 r. otwierana fragmentami.

Dla porównania poziom zaawansowania prac zadania 1 wynosi 59,7 proc. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Najważniejsze elementy zadania 2:

  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • OMT jest finansowana przez państwo, miało być z PPP (2)

    Dlaczego Gdynia ma problem żeby ogarnąć drogę czerwoną ? OMT została jakoś szybko nagrana ? Dla porównania dodam z innej bajki, że Gdańsk bym w top3 miastem które wykorzystywało fundusze z UE. Co robiła Gdynia ? Magistrat nie miał odpowiedziach ludzi, czy po prostu nie wiedzieli ?

    • 10 1

    • Prace nad projektem OMT trwały ze 20 lat. To jest szybko? W dodatku pis opóźnił ją o kolejne 6-7 lat, po drodze wymyślając PPP, z którego dumnie potem zrezygnował.
      Gdynia przygotowała projekt pod drogę czerwoną lata temu. Zdaje się nawet w 2008 był wstępny projekt. Ale to nie jest inwestycja dla miasta, tylko do krajowego strategicznego portu. Dlatego większość kosztów musi ponieść państwo. To będzie droga krajowa.

      • 4 0

    • Jakby to była droga papieszka a nie czerwona.

      Już byśmy nią jeździli.

      • 0 2

  • (4)

    Jak najszybciej dobudować trzeci pas na całej długości Obwodnicy Trójmiasta !!!!

    • 18 3

    • (1)

      jak najszybciej uswic odcinkowy pomiar predkosci na calej obwonicy!

      • 10 3

      • Yep, między każdym węzłem to potrzebne. Odcinkowy plus punktowy.

        • 8 1

    • jak najszybciej popuszczać pasa bo grozi nam otyłość. Nadwaga już jest mocno zaawansowana. (1)

      Bez radykalnego postawienia na komunikację szynową (PKM Gdańsk Południe) korki będą jeszcze większe

      • 1 2

      • Nikt nie ma nic przeciwko temu!

        • 1 0

  • Nie ma czegoś takiego jak Obwodnica Metropolitarna

    jest Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej.

    • 11 5

  • Jeszcze tam stoi kaszub i wrzeszczy

    nie , bo nie !!

    • 10 6

  • Niech się lepiej śpieszą bo już niedługo (4)

    jakiś urzedniczyna z niemieckiej brukseli POwie, ze mu się to nie POdoba, i budowa stanie, bo pirorytetem będzie budowa autostrady Berlin-Moskwa. Decydować będziecie jedynie o zabiciu muchy w wychodku.
    Oto lista hańby :za zmianą traktatów unijnych głosowała dziewiątka europosłów z Polski. Wśród nich znalazły się Róża Thun (Polska 2050) z grupy Renew oraz Sylwia Spurek z grupy Zielonych. Pozostali głosujący w ten sposób to europosłowie z grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów: Marek Balt, Marek Belka, Robert Biedroń, Włodzimierz Cimoszewicz, Bogusław Liberadzki, Łukasz Kohut i Leszek Miller. Przypominam, że ten czerwony beton PZPRU wszedł do PE z list wyborczych POKO.

    • 24 29

    • Robią z Polski skansen

      wcześniej słuzyli moskwie. Teraz służą berlinowi i moskwie.

      • 4 9

    • Zmień czapeczkę na zimową bo masz wiater

      we łbie.

      • 10 5

    • Masz kiepską pamięć. (1)

      Majątek po PZPR przejęło głównie Porozumienie Centrum czyli obecny PIS. Nie tylko zresztą majątek, ale również inwentarz żywy z prokuratorami stanu wojennego włącznie.

      • 9 3

      • Majątek po pzpr przejęło sld

        A Miller jeszcze dowoził z Moskwy kasę na stworzenie Onetu i wp i tvn. Główne szczujnie komunistów. Spadaj kacapie

        • 1 4

  • Gdańsk Nowy Port (15)

    A w Gdańsku były kiedyś plany obwodnicy dzielnicy,żeby był dojazd do portu gdańskiego.Nie ma do tej pory,ani Nowej Wyzwolenia.Cały ciężki transport do portu i do budowy osiedli w Letnicy pokierowano wbrew woli mieszkańców ,ulicą Wyzwolenia,czyli środkiem osiedla mieszkaniowego.Wygląda na to,że dawna rezerwa pod obwodnicę ,poszła pod bloki Nowej Letnicy?

    • 16 3

    • Tak!

      • 1 1

    • (1)

      Nie, rezerwa dalej jest. Tylko Nowa Wyzwolenia jest blokowana przez działkowców, spółdzielnię mieszkaniową i niektórych radnych. Twierdzą, że jej przebieg jest poprowadzony specjalnie "dla deweloperów", choć jej trasa wyznaczona była chyba jeszcze w ubiegłym wieku (a na pewno była znana w pierwszej dekadzie tego wieku), kiedy żaden deweloper nawet nie spojrzał na Letnicę czy Nowy Port.

      • 11 1

      • a osiedle Porto?

        • 0 0

    • Na szczęście Letnica to nie jest jakaś duża dzielnica gdzie warto rozbudować sensownie transport (6)

      dlatego trzeba było skasować te pomyłkowe przystanki SKM

      • 0 1

      • (4)

        To nie chodzi o Letnicę tylko o Nowy Port i ulicę Wyzwolenia, gdzie codziennie przejeżdża dziesiątki TIRów.

        • 1 1

        • (1)

          Sami mieszkańcy blokują a inni mają pretensje. Coś jak Kielnienska na Osowej.

          • 1 1

          • Mieszkańcy ul.Wyzwolenia nie blokują,bo są już zmęczeni tirami i ciężarówkami pod oknami.Ostatnio był nawet wypadek śmiertelny.Za remonty niszczejących od drgań mieszkań płacą sami.

            • 1 0

        • Polowa tych tirow dowozi chyba towar do lewiatana. (1)

          • 0 2

          • Nie powinien transport portowy rozjeżdżać i niszczyc zrewitalizowanych dróg w dzielnicy Nowy Port

            Nawet w książce o Nowym Porcie z Historii Dawnych Dzielnic ul.Oliwska jest przy porcie gdańskim i tam też są bramy portowe.Tiry powinny mieć zakaz jazdy po ul.Wyzwolenia!

            • 0 0

      • Piszemy tutaj o braku obwodnicy dzielnicy Nowy Port dla tirów do portu gdańskiego. Natomiast brak reaktywizacji kolejki SKM przez Nową Letnicę to osobny temat.

        • 0 0

    • Do portu? Do jakiego portu mozna dojechac ulica Wyzwolenia? (4)

      I gdzie w Brzeznie/Nowym Porcie sa te wszyskie kamieniolomy, wezly betoniarskie i sklady budowlane, z ktorych ten caly ciezki transport do budowy nowych osiedli szedl ?

      • 0 3

      • A którędy jak nie przy falowcu,po Wyzwolenia

        jadą do Nowej Letnicy betoniarki,do portu też lawety samochodowe ciężarowe itp. ?

        • 0 0

      • Byłeś kiedyś na Wyzwolenia lub w Nowej Letnicy?

        • 0 0

      • Piłeś,ćpałeś,nie pisz!

        • 0 0

      • Nie ma kamieniołomów w mieście i nigdy nie było.Masz nierówno pod sufitem?

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Opóźnienie

    Opóźnienie będzie, to na bank. Ja tylko mam nadzieję, że wszyscy odpowiedzialni z GDKKiA wbiją w głowy sobie i wykonawcy, by do wiosny 2025 Mirbud wraz z Kobylarnią nadgonili odcinek końcowy włącznie z węzłem Żukowo (no marzeniem byłaby obwodnica Żukowa) bo inaczej oddanie I etapu ma mało sensu. faktyczny ruch byłby dopiero od węzła Miszewo co jest nijakie..... Może w zamian za wydłużenie terminu przynajmniej taki warunek? Nic to nie zmienia w nakładach pracy i pieniędzy, po prostu skupia się na tym fragmencie a potem w dodatkowym terminie (7 miesięcy) oddadzą odcinek pozostały łączący wszystko z węzłem południe. Tak na przemyslenie :)

    • 53 9

  • Gdańsk - Otomin ( tunelem i obwodnicą południową ). (3)

    5 lat temu - 18 minut. Wczoraj- 1,5 godz.

    • 17 3

    • No widzisz ile aut przybyło. (2)

      Tak to jest mieszkać na suburbiach.

      • 2 1

      • (1)

        wszyscy mają dość mieszkania w mieście

        • 2 2

        • w wyniku nadmiaru smrodu i hałasu generowanego przez nadmiar samochodów

          • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Tymczasem Budimex 3 miesiące przed harmonogramem (5)

    Da się zbudować szybciej jak się nie jest firmą krzakiem

    • 97 14

    • (3)

      To fakt, jak Budimex bierze się za robotę to można być niemal pewnym, że inwestycja będzie oddana na czas. Lubię tę firmę.

      • 21 5

      • (1)

        Czasami mają opóźnienia jak zamawiający ustali nierealny termin (patrz np. Warszawa Zachodnia), ale i tak jestem fan-boyem Budimexu. Portfel zamówień i skala jego skomplikowania budzą podziw. Dla mnie to najlepsza polska firma, bez względu na branżę.

        • 19 1

        • Jaka polska muehehe

          • 1 1

      • Niekoniecznie

        Gdynia ul.Kwiatkowskiego opoźnienie 6 m-cy

        • 1 1

    • Nie tylko.

      Wystarczy mieć managerów z prawdziwego zdarzenia i temat realizowany jest planowo.

      • 0 0

  • Podwykonawcy, nie pozwalajcie na robotę z opóżnioną platnością

    wraca was stary znajomy od budowy dróg na Ukrainie. Znowu puści was z torbami.

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane