• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady

Michał Brancewicz
30 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (284)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

Postępy prac na bardziej zaawansowanym odcinku Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Żukowem.

Mija rok od rozpoczęcia budowy pierwszego z dwóch 16-kilometrowych odcinków Obwodnicy Metropolitalnej. Widać już wyraźnie fragmenty dróg, wiadukty i estakady. Ten odcinek ma być gotowy zgodnie z planem w kwietniu 2025 roku.



Będziesz korzystał z Obwodnicy Metropolitalnej?

Co prawda oficjalnie budowa pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej między węzłem ChwaszczynoMapkawęzłem ŻukowoMapka rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku, to jednak prace przygotowawcze ruszyły jeszcze w październiku.

Można zatem śmiało powiedzieć, że roboty toczą się już rok. Wykonawcą wartego 715,2 mln zł kontaktu jest firma Budimex.

Efekty widać gołym okiem. Wiadukty, estakady czy odcinki dróg zmieniły na zawsze krajobraz pobliskich miejscowości.



W zakres zadania 1 OMT wchodzi:

  • budowa drogi ekspresowej na odcinku ok. 16,2 km, składającej się z dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu oraz pasa dzielącego o szerokości 12 m z rezerwą na trzeci pas ruchu
  • rozbiórka 171 obiektów kubaturowych
  • budowa 27 obiektów inżynierskich - najdłuższy obiekt ma 160,2 m, najdłuższe przęsło 46,67 m, najwyższy filar 12,85 m
  • budowa kładki dla pieszych i rowerzystów o długości 230 m oraz przejścia pieszo rowerowego o długości 90 m na wysokości ul. Do Dworu
  • budowa 10 przejść dla zwierząt małych i płazów
  • przeprowadzenie robót ziemnych: 1,9 mln m sześc. wykopów i 1,3 mln m sześc. nasypów
  • budowa węzła "Miszewo" na skrzyżowaniu drogi ekspresowej z ul. Lotniczą
  • budowa dróg lokalnych o długości ok. 15,5 km
  • budowa dróg poprzecznych o długości 4,6 km

Zaawansowanie rzeczowe prac wynosi na tym odcinku ponad 55 proc. Wykonawca, mimo że otrzymał zgodę na wydłużenie terminu prac o 34 dni, powinien bez problemu wyrobić się ze wszystkim zgodnie z zapisami kontraktu, czyli do kwietnia 2025 roku.

Drugi odcinek OMT powstaje wolniej



Inaczej jest w przypadku zadania 2., obejmującego 16-kilometorwy odcinek Żukowo (z węzłem) - Gdańsk Południe (rozbudowa węzła) i obwodnicę Żukowa.

Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia wykonało dopiero ok. 15 proc. prac o łącznej wartości 826,5 mln zł. To oznacza, że cała OMT będzie w 2025 roku otwierana fragmentami, o czym informowaliśmy na początku października.

Opinie (284) 3 zablokowane

  • Brawo, brawo! (94)

    Trzy do sześciu miesięcy po otwarciu, jak tylko pokończą budować się pierwsze domy za Żukowem i Bojanem będziecie się zastanawiać grubo czemu tworzą się koszmarne korki na Wyklętych, AK i Jaśkowej. Pojawi się wielka presja na kolejne prawo i lewoskręty, poszerzanie jezdni i powstawanie kolejnych parkingów w centrum. Jednocześnie nikt nie zobaczy wzrostu liczby mieszkańców i podatków - bo wszyscy "nowi" będą je płacić w Kartuzach. Super inwestycja, naprawdę niczego się w tych urzędach nie uczycie.

    • 66 143

    • Nie utrudniaj i nie siej fermentu lewaku (72)

      • 16 35

      • Spoko, cała ta historyjka skończy się zakazem wjazdu samochodów do miasta i tyle. (6)

        • 20 5

        • w mieście na pewno zostanie opracowany i wdrożony program stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów (5)

          od jeżdżących i parkujących samochodów. Równolegle będzie przebiegał proces stopniowego zwiększania zasięgu Stref Płatnego Parkowania i być może zostanie także wprowadzony system opłat za wjazd samochodem w te rejony Trójmiasta, które są położone blisko stacji SKM i PKM tak, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do tych węzłów przesiadkowych. Opłaty za parkowanie będą rosnąć, równolegle będą prowadzone kampanie wyjaśniające sens tych działań. Jakość taboru SKM i PKM zostanie podniesiona, jak również poprawiona zostanie częstotliwość połączeń SKM i PKM, tak aby pociągi w godzinach szczytu pojawiały się w odstępach 5-6 minut. Wiele z tych działań można by zrealizować po koszcie mniejszym niż 1 km estakady tej inwestycji drogowej.

          • 9 1

          • słabe (4)

            równolegle będą prowadzone kampanie wyjaśniające sens tych działań - Bank do którego płacę rate chyba tego nie zrozumie. Brzmi to jak - sorry nie wjedziesz ale zrozum to dla dobra wszystkich, a potem beda się dziwić czemu płacimy podatki w Kartuzach, Starogardzie, Żukowie czy gdzieś tam. Gdańsk nic nie daje tylko ogranicza rozwój.
            Budowa PKM na Południe 7 lat - potrzebna jest teraz nie za 7 lat, budowa nowej świętokrzyskiej teraz nie za 5-10 lat. Budowa linii tramwajowej na wczoraj, ale nie ma wplanach jeszcze, za to jest - burzenie estakady na elblaskiej, budowanie dodatkowych nazeimnych przejśc dla pieszych w centrum itd. Komunikacja tramwajowa - jeżdzę codziennie autem - tramwaje o 15 czy 16 stoja po 10 w korku koło dworca bo na Hucisku nie przejeda dwa na jednej zmianie świateł. Nikt nie ma pojęcia jak rozkorkowac Gdańsk i jak poprawić komunikację ale najlepiej zakaz wjazdu samochodów i sciezki rowerowe.

            • 4 7

            • Gdańsk! Rób tak dalej- czekamy na bankructwo! (2)

              Gdynia już się odcięła od swoich mieszkańców, praktycznie blokując im wjazd samochodem, a nie zapewniając nic w zamian.
              Gdańsk dzielnie podąża tym śladem. Komunikacja miejska to niesmaczny żart (oprócz tych, co są w zasięgu SKM).

              A potem zdziwienie, dlaczego upadają małe sklepy i zakłady usługowe, a głupi ludzie wolą pojechać wydawać pieniądze tam, gdzie im się tego nie utrudnia i nie pokazuje środkowego palca.

              • 3 8

              • Nieźle odklejony jesteś...

                Całe centrum zawalone samochodami. Nie ma ani jednego miejsca z którego nie zobaczysz zaparkowanych pojazdów.

                • 4 0

              • uwalnianie ulicy od jeżdżących i parkujących samochodów zwiększa obroty w sklepach i lokalach usługowych

                które są przy tej ulicy położone. Samochodozę się leczy.

                • 1 1

            • samochodoza w wersji hard?

              Naprawdę trudno odróżnić sens budowy PKM Południe od sensu poszerzania Świętokrzyskiej? Budowa przejść naziemnych dla pieszych w centrum poprawia komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do stacji i przystanków tramwajowych, SKM i PKM. Nie porównuj stania tramwajów w korkach na Wałach Jagiellońskich z kilkukilometrowymi korkami na obwodnicy Trójmiasta po kolizji spowodowanej przez tych, co jeżdżą "szybko ale bezpiecznie". Jak na razie to wyraźnie wykazujesz się brakiem pojęcia na temat tego, jak rozkorkować Gdańsk. Próby rozkorkowania go przez budowę kolejnych estakad i pseudobezkolizyjnych skrzyżowań nie przyniosą poprawy w tym temacie ani w Gdańsku ani jakiejkolwiek innej "metropolii" zdominowanej przez autoholików.

              • 1 1

      • Nie jestem lewakiem, wręcz przeciwnie (52)

        Już dawno udowodniono na uniwersytetach ekonomicznych, że rozdmuchana infra drogowa to większy koszt niż pożytek i że miasta tracą na tym miliardy, bo trzeba to dojeżdżanko do centrum sponsorować z socjala. Dlatego do największych centrów biznesowych typu Canary Wharf dojedziesz tylko koleją, dlatego Szwajcarzy nie budują takich tłoczni aut do miasta :D . Głupi jesteś jak ci się wydaje, że jak Mencen obiecał po dwa samochody i dom za miastem to to jest opłacalny model rozwoju, to jest populistyczny model zwieśniaczenia ludzi i zniszczenia dużych ośrodków miejskich.

        • 25 7

        • (4)

          Po 1 i tak przyjeżdżają do nas ludzie z kaszub
          Po 2 powstało pełno osiedli przy granicach Gdańska, bez porządnych dróg dojazdowych, więc w naszym interesie jest żeby Kaszuby szybciej wyjechali z miasta

          Po 3 w Szwajcarii jest całkowicie inne ukształtowanie terenu. Tam żeby zrobić kolejna autostrade/obwodnicę trzeba drążyć tunele

          • 4 14

          • Juz się odnoszę

            1: No to zobaczysz ilu po OmT zacznie przyjeżdżać, jak się tam kolejne 30k domów pobuduje. 2: jak wyżej - im więcej chętnych (a chętnych się właśnie zachęca) tym wolniej. 3: Szwajcarzy w większości mieszkają w miastach na płaskowyżu, niewielki procent mieszka w dolinach. Zobacz sobie geografie tego kraju

            • 6 3

          • drążenie tuneli w skałach może okazać się łatwiejsze niż budowa autostrady na terenach podmokłych. (2)

            Szwajcarom od wielu lat nie potrzeba powtarzać, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście, między innymi dlatego, że mają dobrze rozwiniętą sieć linii kolejowych a lokalne władze pamiętają o zapewnianiu komfortu i bezpieczeństwa dostępu do ich stacji dla pieszych i rowerzystów.

            • 5 0

            • buahahahahahah (1)

              Pokaz mi tą PKM na Południu Gdańska - póki co jest tylko w artykułach prasowych, bo nawet projektó nie ma - tramwaje którym się jedzie dłużej niż autem. Żyjmy utopią dalej a skończymy jako zaściankowe miasteczko Europy

              • 1 6

              • Hahahahhahahahhahahahha

                No właśnie o to chodzi ze zamiast pkm na południu masz kolejną autostradę wolności (powolność już wkrótce). Wszyscy myślą, ze może tym razem problem się rozwiąże, wszak dopiero trzy razy nie udało się tak zlikwidowac korkow :) Dlatego nasi włodarze powinni mocno puknąć się w skronie i jak najszybciej dowieźć projekt, który coś da. Tymczasem idziemy dokładnie w odwrotnym kierunku

                • 4 2

        • Mówisz o tej śmiesznej teorii pseudonaukowej zwanej "popytem indukowanym"? Czyli "pusty asfalt rodzi samochody"? (43)

          Którą obecnie wielu naukowców podważa, ponieważ korelacja nie oznacza przyczynowości i która brała pod uwagę tylko to, że liczba pasów wzrosła dwukrotnie, ale zupełnie pomijała to, że w tym samym czasie liczba mieszkańców = samochodów wzrosła trzykrotnie?

          • 7 8

          • No to daj linka do badania które to pokazuje :) (11)

            Mówisz że we wszystkich miastach w USA liczba mieszkańców wzrosła trzykrotnie?

            • 4 2

            • Mogę dać linka do obecnych statystyk pokazujących, że w Trójmieście korki są większe niż w jakiejkolwiek amerykańskiej metropoli (10)

              • 0 4

              • To daj :) (9)

                Tymczasem 5 najbardziej zakorkowanych miast w zeszłym roku:
                1) Londyn,
                2) Chicago,
                3) Paryż,
                4) Boston,
                5) Nowy Jork

                • 4 1

              • (1)

                A jak to było mierzone, co konkretnie?

                • 0 0

              • Czas spędzony w korku na mieszkańca na rok.

                • 1 0

              • No nie, 5 najbardziej zakorkowanych metropolii to: (6)

                1. jak zawsze Bogota (ta słynna z propagandowej polityki buspasów, od lat w czołówce ale jakoś co roku tamtejsi urzędnicy potrafią coraz bardziej spowalniać samochody)
                2. Manila (po której jeździ się coraz wolniej dzięki nowej sieci buspasów EDSA Carousel)
                3. Sapporo
                4. Lima (gdzie też zwęża się ulice żeby zrobić miejsce na buspasy)
                5. Bengaluru

                Liczę metropolie bo liczenie po miastach (gdzie coraz wyżej jest Dublin ze swoimi buspasami) uwzględnia tylko 5km od centrum miasta (które nie wiadomo dokładnie gdzie jest), a wielu mieszkańców mieszka dalej niż 5km i często światła są ustawiane tak, żeby właśnie oni stali w korkach na wjeździe (np. skrzyżowanie AK z Havla)

                • 1 4

              • Źródło danych poproszę. (4)

                W Bogocie ta "propagandowa polityka buspasów" zadziałała i już dawno to miasto nie jest na pierwszym miejscu.

                • 4 1

              • TomTom Traffic Index 2022 (2)

                zakładka Metro Area, bo City Center nie uwzględnia korków dalej niż 5km od centrum "Trójmiasta", czyli pewnie Sopotu.

                • 0 1

              • Najbardziej zakorkowana metropolia w Polsce według tego rankingu? (1)

                Łódź, gdzie działają raktywiści z EL00000 i wdrażają swoje genialne pomysły...

                • 0 4

              • nie wiem jacy aktywiści działają w Łodzi

                ale na pewno jeśli są tam jacyś aktywiści rowerowi, to ich rady nie są wysłuchiwane przez władze Łodzi. W centrum Łodzi budowany jest podziemny parking, a wiadomo, że szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego.

                • 1 0

              • Nawet książki o tym piszą

                Mam kumpla co pracował w Bogocie, mówi ze autobusy spoko, tylko sieć mogłaby być gęstsza

                • 1 0

              • to samochody (ich kierowcy) najbardziej skutecznie spowalniają ruch innych samochodów

                Autoholizm uniemożliwia zrozumienie tej prostej prawdy, dlatego warto go leczyć.

                • 1 0

          • Też mam beke z tych lewackich pseudoteorii (17)

            Bo nie trzeba być naprawdę Noblistą żeby rozumieć że więcej dróg, estakad, skretów, bypassów itd zmniejsza korki.
            Natomiast trzeba być totalnym kołkiem żeby twierdzić inaczej.

            • 5 14

            • W którym miejscu w Gdańsku dodanie drogi, estakady, skrętu, czy bypassa zmniejszyło korki? (12)

              • 9 3

              • Ty człowieku w ogóle jezdzisz autem??? (2)

                Czy tylko tak sobie farmazonisz w necie?

                • 4 6

              • Jeżdżę to dużo powiedziane. (1)

                Głównie stoję na trzypasmowej AK...

                • 6 0

              • Trzypasmowa jest ledwo od chelma do centrum. To rzeczywiście dużo jeździsz/stoisz

                • 1 3

              • Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych. Chyba nie pamiętasz co się działo na starej Słowackiego (8)

                • 8 4

              • On nie pamieta bo nie ma auta (5)

                • 3 5

              • Niech zgadnę - jeździsz gruzem powyżej 10 lat i poniżej 50k? (4)

                Bo tylko tacy uważają że posiadanie auta to jakiś wyczyn :)

                • 5 0

              • (3)

                Nie odniosłeś się do meritum - masz samochód czy nie? Pewnie nie i dlatego tłumaczysz coś sobie 10-letnim gruzem. Nie każde 10-cio letnie auto to gruz, nawet 20-letnie. Jak dbasz należycie to będzie Ci służyć i jeździć jak należy. Ale skąd Ty to możesz wiedzieć...

                • 2 3

              • Buhahahahaha, jak zwykle xD (2)

                Tak, mam auto. Praktycznie każdy ma auto.

                Jedyna różnica między Tobą a mną jest taka, że ja wiem kiedy opłaca się je zostawić w garażu, a Ciebie to przerasta...

                • 4 2

              • (1)

                ty to w ogole inteligentny jestes.Uwielbiam takich internetowych napinaczy...

                • 0 3

              • A gdzie tu jakieś napięcie?

                Po prostu jest jeden typ człowieka, który odkładał pół życia na kawał złomu po Niemcu, a teraz uważa że nie wypada przemieszczać się w żaden inny sposób, niż swoim największym osiągnięciem.

                Ten sam człowiek będzie uważał, że jak ktokolwiek porusza się inaczej niż samochodem, to na pewno go nie ma...

                • 4 0

              • Pamiętam. (1)

                Korki na Słowackiego się nie zmniejszyły. Na Grunwaldzkiej minimalnie.

                • 6 3

              • Korki były i są o tej samej długości. Tylko że poruszasz się w tym korku 2 razy szybciej. Od 20 lat pokonuje ten odcinek od lasu do grunwaldzkiej codziennie rano i po południu. Zmiana jest niewątpliwe na lepsze. Chociaż od początku było wiadomo że trasa słowackiego korków nie zlikwiduje bo kończy się kolizyjnymi skrzyżowaniami. Więc nikt z drogownictwa nie obiecywał że znikną tylko politycy populiści

                • 0 3

            • dopóki autoholik nie zauważy różnicy między tzw. krótkim okresem a długim okresem (3)

              a także różnicy między rozwiązaniami realizowanymi na poziomie operacyjnym, taktycznym i strategicznym, to nie przezwycięży swojego uzależnienia od samochodu i nie zrozumie, że estakady, skręty i bypasy może doraźnie pomagają w rozładowaniu korków, ale w perspektywie dłuższej mnożą i umacniają przekonanie, że samochód jest jedynym rozsądnym sposobem poruszania się po mieście i okolicach (a nie jest). Aby rozsądnie rozmawiać o problemach korków trzeba po prostu zgodzić się co do oczywistej prawdy: samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Dyskomfort stania w korku na jednojezdniowej jezdni jest mniejszy niż dyskomfort stania w korku na wielopasmowej pseudoautostradzie podmiejskiej którą jak widać budujemy za setki milionów złotych.

              • 4 2

              • Samochód mimo starań urzędników jedzie średnio 30km/h a tramwaj tylko 17km/h nie licząc trasy pieszej i czekania (2)

                To nie estakady zachęcają do jazdy samochodem tylko powolna komunikacja miejska. Trzeba raz na zawsze pożegnać się z tramwajami, które szybciej nie pojadą, i oprzeć komunikację miejską na SKM albo metro, które średnio jeździ 40km/h. Wtedy bez burzenia estakad wielu kierowców z własnej woli przesiądzie się na SKM/metro.

                • 2 4

              • Chciałbym mieć średnią 30km/h samochodem po mieście...

                To po doliczeniu śmigających obwodnicą w nocy?

                • 5 1

              • Chyba żart z tym 30km/h

                Ja mam średnią w mieście w godzinach szczytu właśnie koło 15km/h. Jak jedziesz pol drogi do pracy po Kaszubach to chyba masz taką średnią.

                • 4 1

          • No i jak nam to działa w Gdansku? (11)

            Havla odkorkowała miasto? A może Wyklętych? A może AK?

            • 4 1

            • Tak (2)

              Poza tym zobacz na liczbę samochodów 20...10 lat temu a teraz.
              No ale przecież to banał.
              Dzieckiem jestes? Logicznie myslisz ?
              Tylko mi nie pisz ze liczba samochodów rosnie bo drogi buduja!!!
              NIe dla lewackich pomysłów z bydłowozami...
              W rozproszonej zabudowie nigdy zbiorkom nie zastapi mobilności auta. NIGDY

              • 4 6

              • Oczywiście że dając priorytet samochodom zachęcasz ludzi do jazdy samochodem.

                Mieszkałem w miejscu, gdzie do osiedlowego sklepiku śmigałem samochodem, bo na piechotę trzeba było nadrabiać kilometr do tunelu...

                • 5 1

              • No właśnie ty jesteś dzieckiem, które boi się usłyszeć co jest rozwiązaniem :)

                Jakby nie masowa rozbudowa drog, to nikt by się do centrum autem nie pchał, a miasto gdyby chciało się rozwijać, musiałoby zapewnić dobry transport i nikt by nie pozwolił na rozproszoną zabudowę. Z takiego raka wyszedł Zurych, wyszła Kopenhaga iAmsterdam, 40 lat temu już wiedzieli że nie da sie pomieścić wszystkich aut w centrum

                • 5 0

            • (1)

              na pewno poprawiła. Mieszkam niedaleko i kiedyś Słowackiego przed rozbudową byla zakorkowana non stop. Teraz z aś tylko w okresie szczytu przez 2-3 godzin. i to nei na sztywno

              • 6 3

              • Dosłownie nie da się na nią wjechać, bo korek przecina Grunwaldzką...

                • 4 0

            • Oczywiście że tak, wszystkie 3 odkorkowały miasto (5)

              chyba już nie pamiętasz jakie korki były na jednopasmowej Słowackiego czy Łostowickiej.
              Niestety od tego czasu nie rozbudowywano dróg bezkolizyjnych a deweloperzy wciąż budowali, dlatego te drogi już nie wystarczają.
              Ale wystarczy że popatrzysz np na Witosa czy Chrzanowskiego żeby zobaczyć co się dzieje, gdy NIE buduje się nowych dróg (ale buduje się nowe osiedla) - korki rozlewają się na drogi osiedlowe, które wcześniej przez dekady nie miały problemu z korkami.

              • 2 5

              • Przeciez takie są prawa fizyki!!! (4)

                Nowe drogi muszą zmniejszac korki!!!
                Powiem więcej ...Wyobrażam sobie taki moment w którym przy odpowiedniej ilości szerokich dróg, skrzyzowań bezkolizyjnych korki w końcu znikną zupełnie. To oczywista oczywistość.
                Pytanie o koszt...Bo być może nie trzeba wywalać tyle kasy żeby drogi były drożne 24h
                Natomiast nie budując , nie poszerzając masz 100% gearancje zwiększana się korków.

                • 1 6

              • Prawa fizyki są takie, że drogi i parkingi zajmują miejsce.

                A im więcej go zajmą, tym dalej będziesz musiał jechać do celu, zwiększając korki.

                • 4 1

              • planowanie transportu i sieci drogowej jest zbyt poważnym zadaniem

                by pozostawiać go w rękach inżynierów zarządzania ruchem. Jest to opinia dyrektora departamentu transportu w rządzie USA sprzed wielu, wielu lat. Warto, Kubusiu, byś poszerzył wyobraźnię i przejrzał trochę internetu. W żadnym, powtarzam żadnym mieście, w którym rozbudowywano sieć szerokich arterii, skrzyżowań "bezkolizyjnych" i tego typu "udogodnień" budowanych z myślą wyłącznie o potrzebach automobilistów nie udało się doprowadzić do likwidacji korków. Całe szczęście dałeś wyraz jakiejś zdolności do refleksji, bo zauważyłeś sprawę kosztów budowy takich wspaniałości: dopisz jeszcze koszty jej utrzymania. Tak czy inaczej liczę na wyraz przyznania racji prostej tezie: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i jego okolicach. Jak dasz temu wyraz, możemy kontynuować dyskusję, jeśli nie, to będzie strata czasu.

                • 4 1

              • (1)

                niepotrzebnie sie goraczkujesz.Juz niedlugo posiadanie auta bedzie luksusem i tylko nielicznie beda je mieli.Czy nie widzisz tego,co sie wokol dzieje? Kolejne certyfikaty,kolejne wymuszenia wymiany samochodu na baardzo drogie elektryki.Za 15 lat,wierzcie mi,ruch na Slowackiego bedzie jak w latach 80-tych.I co najsmieszniejsze wszystkie inne czynniki na to wskazuja-zanika praca w miejscu zatrudnienia na rzecz pracy zdalnej,rozmontowanie przemyslu w UE.Zanika handel zwykly na rzecz internetowego.Ergo : za kilka lat osoba mieszkajaca w Baninie nie bedzie miala zadnegio interesu przyjezdzac do srodmiescia czy Wrzeszcza.

                • 1 2

              • Zieeew.

                Elektryk kosztuje tyle samo co diesel z podobnymi osiągami...

                • 1 0

          • Popyt indukowany nie jest pojęciem pseudonaukowym, ale wynikiem konkretyzowania koncepcji

            zarządzania popytem na transport. Warto obejrzeć czeski filmik pt. "Bludny kruh upadku mesta", pomaga on lepiej zrozumieć bezsens bezrefleksyjnej rozbudowy sieci drogowej miasta i jego okolic, co wzmaga zjawisko rozlewania się przestrzennego miasta, wydłużania codziennych dojazdów i coraz większego mentalnego i fizycznego uzależnienia od samochodu. Codzienne korzystanie z samochodu w dojazdach do pracy jest przyczyną wielu groźnych chorób: dlatego przeciętna długość życia obecnego pokolenia mieszkańców USA jest krótsza niż pokolenia, które nie było tak jak obecne uzależnione od samochodów.

            • 4 1

        • dokładnie tak. Obecnie budżet USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej

          Amerykanie tracą codziennie bardzo dużo czasu na pseudoautostradach miejskich i podmiejskich. Najwyższa jakość życia osiągana jest w tych miastach Ameryki Północnej (takich jak np. Vancouver), w której decydenci już w latach 90-tych wykluczyli możliwość budowy tzw. freeways (pseudoautostrad miejskich z wielopoziomowymi skrzyżowaniami) i wprowadzili zasadę wyłącznego stosowania zwykłych skrzyżowań ulic. Bez radykalnego postawienia na poprawę jakości sieci pkm i skm oraz dostępu do jej stacji i przystanków dla pieszych i rowerzystów będziemy nadal szybko zmierzali w kolejną ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju metropolii. Trzeba zacząć myśleć o poprawianiu komfortu i bezpieczeństwa ruchu ludzi, a nie tylko pojazdów, zgodnie z tzw. nowym paradygmatem planowania transportu.

          • 5 1

        • (1)

          To teraz się zastanów: to jest obwodnica. Obwodnica służy odciążeniu centrów miejscowości. Rozumiesz?

          • 1 3

          • Ta nie posłuży

            • 1 0

      • Dlaczego lewaku? (11)

        Moze facet ma poglady centro-prawicowe ?
        Czy serio wszedzie, doslownie wszystko musi byc upolitycznione i to w takim obrzydliwym wydaniu?
        Jakies obawy zapewne sa, po czesci uzasadnione ale bez dwoch zdan droga potrzebna.
        Radze tez patrzec szerzej, a nie tylko na czubek wlasnego nosa i podworka.
        Ta droga jest wazna dla calego regionu i aglomeracji.
        Rodacy, wiecej usmiechu, serdecznosci i luzu do ku**y nedzy !
        Milego dnia wszystkim :)

        • 4 4

        • Dzięki za twój komentarz

          Są ludzie którzy koniecznie zamiast kierować się zdrowym rozsądkiem to mieszają we wszystko politykę

          • 1 2

        • Zmuszanie do komunizmu to lewactwo (8)

          Prawica jest za wolnością i żeby każdy mógł jeździć czym chce, w tym własnym, prywatnym samochodem.
          Lewacy są za odgórnym zmuszaniem ludzi do rezygnacji z własnej własności, w tym z samochodu, i za zmuszaniem ich do korzystania z kolektywnej, centralnie planowanej komunikacji miejskiej utrzymywanej z pieniędzy zabranym podatnikom, czy podatnicy tego chcą czy nie.
          Czego nie rozumiesz?

          • 3 8

          • ideałem lewactwa jest wiezienie!!! (2)

            Ciepło, bezpiecznie, jesc dadza, pracowac nie trzeba, nie ma aut...
            Ideał!!!

            • 2 6

            • autoholizm, samochodoza i cyklofobia przejawiają się w różny sposób

              często polega na próbach fałszywego obrazowania poglądów innych osób, nieuzależnionych od samochodu. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

              • 5 2

            • Kup samochodzik, jeździj samochodzikiem, to dorosłość jest!

              A my zabierzemy Ci chodniki, pozbędziemy się lewackich 15 minutowych miast, wywalając sklepy 10km od mieszkań i rozwalimy komunikację.

              Wtedy płacąc haracz Orlenowi przy każdym ruszeniu się z domu będziesz mógł się czuć wolny!

              • 5 1

          • Czyli uważasz że powinniśmy przestać budować drogi i parkingi i pozwolić wolnemu rynkowi na wypełnienie tej luki? (1)

            Czy ten komunizm jest w porządku?

            • 2 1

            • To jest właśnie wolny rynek

              Powstanie popyt na ekonomiczny transport, zaraz znajdą się producenci podaży. Tak powstawało np londyński metro

              • 0 2

          • Socjalne drogi, socjalne miejsca parkingowe i zmuszanie cię do placenia podatkow

            Za autko, za paliwko, za gadżety, za naprawy, za ubezpieczenie. Tyle podatkow! To jest właśnie komunizm, gdy twoje dziecko nie może dostać się za darmo, na własnych nogach do szkoły. Gdy nie możesz zrobić zakupow w lokalnym sklepie. Gdy żeby się ruszyć z domu musisz płacić haracz, bo jesteś zależny. To jest komunizm gdy mamy 10x więcej drog niż potrzeba do tranzytu, dla sluzb i transportu. Gdy drogi budują krewni i znajomi krolika a tobie wydaje się, ze stanie w korkach to njalepszy sposób dotarcia do celu.

            • 4 0

          • Lol, prawica jest wolnością

            Przeczytaj sobie konfederacje gietrzwaldzką i sprawdź jej sygnatariuszy to zobaczysz, że chcesz żyć w zakorkowanym katotalibanie

            • 3 0

          • Hahaha prawica za wolnością :)

            Szczególnie PIS i konfa u nas nie zagladają do łózka Polakom i pozwalają na aborcje, wspierają róznorodnosc i nie mówia jak żyć :) A w prawicowej Arabii czy innym Iranie kobiety robią co chca, ubierają sie jak chcą i nawet do kosmetyczek chodzą :) Czlowieku zasłyszane slogany powielasz i prostacko interpretujesz prawice i lewice, nie mając zielonego pojecia czym jest.

            • 0 0

        • potrzebę tej drogi warto spokojnie kwestionować. To może pomóc w poprawie jakości dyskusji na tym portalu

          • 0 0

    • dalej nadajesz z pokoju

      u matki na Rudnikach?

      • 8 11

    • ty chyba nie roziumiesz XD (4)

      • 1 7

      • Czego nie rozumiem? (3)

        Havla - miała rozwiązać problem dojazdu z południa - zakorkowana w godzinach szczytu .
        Wyklętych - miała rozwiązać problem dojazdu z gmin ościennych - zakorkowana w godzinach szczytu i w weekandy
        Tunel - miał służyć głównie spedycji do portu - zakorkowany
        Obwodnica południowa - no tu już nie ma co kopać leżącego.
        Każda z tych inwestycji miała rozwiązać problemy. Jakie zostały rozwiązane? Czego ty tutaj nie rozumiesz?

        • 10 4

        • Obwodnica Południowa będzie się korkować dopóki nie będzie OM, która jest jej przedłużeniem dalej na północ i zachód.

          • 0 3

        • (1)

          tak zakorkowana , ale tylko w godoinach szczytu a nie non stop . Poza tym na obwodnicy południowej tworzą się korki z powodu przebudowy węzla Gdańsk Południe i zwężeń jakie tam są . Po zakończeniu prac ruch będzie płynny . Gdyby nie było tych inwestycji o których piszesz miasto stanęloby na amen

          • 0 4

          • Chcesz powiedzieć że przed budową węzła nie było korków na obwodnicy? :D

            • 2 0

    • To sobie wtedy poczytasz lament tych obecnych wyznawców leczenia otyłości metodą popuszczania pasa (1)

      po podwojeniu opłat w strefie płatnego parkowania i zamknięciu terenu w granicach obecnej strefy śródmiejskiej dla szrotów.

      • 13 2

      • Oby

        Jak najszybciej!

        • 5 1

    • Ci, którzy do tej pory nie myśleli, żeby się wybrać autkiem do Trójmiasta teraz zmienią zdanie. Promocja tylko jednego środka (4)

      Liczba samochodów się jeszcze bardziej zwiększy. Zjazdy, węzły oraz drogi dojazdowe będą musiały pomieścić jeszcze więcej samochodów, bo nie daje się ludziom alteranatywy w postaci koleji aglomeracyjnej. Paranoja.
      To już przećwiczyli w Los Angeles i teraz się powoli z tego wycofują.

      • 11 4

      • (2)

        Właśnie nie. OM ma za zadanie wyprowadzenie tranzytu z OT i warszawki jadącej nad morze na Hel. Zmniejszy się ruch na OT bo ludzie, którzy nie chcą zjechać do Trójmiasta, wybiorą OM zamiast OT.

        • 0 3

        • OMT zakorkuje się rok po otwarciu bo przybędzie domków pod zukowem (1)

          Najszybciej na Hel będzie promem.

          • 2 0

          • Od dawna jest

            • 0 0

      • A kto taki nie myślał, by jechać autem do trójmiasta?

        podaj jakiś przykład, bo wszyscy zawsze tak jeżdżą i będą jeździć.

        • 0 3

    • Joel

      daj spokój

      • 0 3

    • (1)

      Zrobiliby PKM z taktem co 3 minuty i parkingami w cenie biletu miesięcznego, to by nikt do miasta się nie pchał autem.

      • 12 0

      • Ale zamiast tego masz obwodnicę obwodnicy

        Już niedługo plany budowy Obwodnicy Obwodnicy Obwodnicy, zostańcie z nami.

        • 5 2

    • To prawda (1)

      Ale to nie jest inwestycja gdańska, ale państwowa.

      • 2 0

      • pozostaje pytanie: czy ma ona sens, czy nie?

        Nakłady na tę inwestycję mogłyby zostać przeznaczone na poprawę jakości innych elementów infrastruktury transportowej naszego regionu. Warto na ten temat rozmawiać, by nie powtarzać już popełnionych błędów.

        • 1 0

    • Spokojnie spokojnie wyłączą ci

      Jak w misiu po 6 miesiacach pojawia sie pierwsze zapadliska i zweza do jednego pasa.

      • 0 0

    • Sprawdz który decydent z GD sprzedaje tam dzialki

      • 0 0

    • Rozwiązaniem korków byłaby każda jedna nowa droga jak OMT czy obwodnica południowa.

      Ale to tylko przy założeniu, że obecna ilość aut i ruch byłby w miare podobny. Natomiast problem jest taki, że owe inwestycje nie tyle generują kolejny ruch bezpośrednio, ale pośrednio. O co chodzi? Otóż o to, że jeden z drugim analizuje mape i widzi, że wg. map google, dojazd z miejsca oddalonego od trójmiasta na zachód o 60km, dzieki OMT i innym wynalazkom, zmaleje do np. 30 minut. I zamiast kupna mieszkania w Gdańsku, decyduje się budować pod Lęborkiem. Bo tania ziemia i dom zrobi za równowartość 2 pokojowego mieszkania. Bez trasy kaszubskiej czy OMT wybite by miał z głowy aby do pracy dojeżdzac do trójmiasta. Predzej kalkulowałby szukać w Słupsku. I w ten sposób zamiast 100k aut dziennie na AK czy Słowaka, robi się 150k aut. Bo dzięki OMT, obwodnicom południowym itp, ludzie z coraz dalszych zakątków dojeżdzają. Gdyby nie było tych dróg, wielu ludzi albo odpusciłoby sobie prace w Gdańsku, albo tu przeprowadziło albo dojeżdzało koleją jaka by nie była.

      • 3 0

  • O już widać, już

    Skąd będą raporty o korkach i fotki z wypadkami oraz stłuczkami spowodowanymi oczywiście przez kierowców, którzy opanowali technikę szybkiej i bezpiecznej jazdy.cf

    • 3 1

  • za malo takich drog (7)

    jestem wlasnie za granica. Cos pieknego. Jest wiele takich drog, duzo skryzowan,zjazdow, wjazdow wielopoziomowych jezdni. Wjezdzasz z jednej autostrady w druga niemal bezkolizyjnie.
    Jedna inwestycja niewiele zmieni. Ciesze sie ze bedzie ale dopiero raczkujemy. Troche smutno sie na to patrzy jak wolno rozwija sie siec drog w naszym kraju.

    • 12 22

    • (3)

      smutne jest to, ze brak jest smialych pomyslow na rozciecie tego komunikacyjnego wezla gordyjskiego w Trojmiescie.Populacja przekracza milion osob,a brak idei spiecia tego komunikacyjnie.Toniemy w korkach a nie ma odwaznych ludzi z wizja jak to rozwiazac.Tunele pod wzgorzami (Pacholek np.) aby polaczyc gorny i dolny taras,metro,moze jakas nowa naziemna czy linowa szybka kolej? OMT to dobry pomysl,ale juz widac nowe problemy zwiazane z niekorzystnym komunikacyjnie ukladem geograficznym 3M.

      • 0 4

      • Ale kasę na to na drutach zrobimy? (1)

        Pomarzyć można.

        • 2 0

        • Można zamiast dodawania 17 pasa zacząć budować w końcu brakujące tory tramwajowe i SKM.

          • 3 0

      • Idea jest, tylko wykazujesz się małą starannością w jej rozpoznawaniu

        Są plany rozbudowy sieci linii PKM w południowych dzielnicach Gdańska, elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna, wymiany taboru SKM i działaniach na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji SKM i PKM. Wyzwaniem jest nadmierne koncentrowanie uwagi na rozwiązaniach drogowych, które są bardzo kosztowne i w długim okresie tylko sprzyjają procesowi suburbanizacji (rozlewaniu się metropolii na zewnątrz) i wydłużaniu codziennych dojazdów do pracy, co zwiększa uzależnienie kolejnych grup mieszkańców przedmieść i gmin sąsiednich od samochodów. Stąd się bierze kontestowane na tym portalu pojęcie wzrostu popytu indukowanego na infrastrukturę drogową.

        • 1 0

    • (2)

      W Polsce jest już gotowe 60 % docelowej sieci dróg szybkiego ruchu. To, że gdzieś na zachodzie jest gęściej może wynikać z dużo większej gęstości zaludnienia.

      • 3 0

      • w wielu miastach USA i Europy likwiduje się pseudoautostrady miejskie i tworzy w ich miejscu atrakcyjne przestrzenie publiczne (1)

        • 1 2

        • Nie wiesz o czym piszesz.

          Lepiej siedź cicho i się nie ośmieszaj.

          • 0 0

  • (1)

    kiedy prawdziwa obwodnica Gdańska? nowa chmielna, nowa wałowa, nowa sandomierska. Zrobiono kolejną drogę dla ludzi nie mieszkających w Gdańsku i nie płacących tu podatków

    • 3 5

    • Bo to jest droga tranzytowa, a nie miejska dl aosób, które jadą tranzytem z kierunku warszawy Olsztyna na Szczeicn Koszalin

      • 2 1

  • Jeszcze więcej samochodów! (1)

    Dalej! Zachęcać ludzi i wmawiać im, że samochód to jedyny słuszny rodzaj transportu, a pociągi są dla przegrywów! I meneli.
    Jeszcze więcej pieniążków dla aut! Z publicznych pieniędzy! Jeszcze więcej! dawać!
    Rozbierzcie tory , sprzedajcie na złom i wybudujcie z tego dodatkowy km dla waszych furmanek!!
    Widział ktoś w Polsce ostatnio kolejową inwestycję chociaż w 50 % tak kosztowną jak ta obwodnica??

    • 8 6

    • Spytaj PiS o KPO

      • 3 0

  • PiSi szkodnik Drelich zastosował obstrukcję że ZRID na drugi odcinek.. (3)

    ..i efekty tego sabotażu są widoczne. Pod sąd drania!!!

    • 5 5

    • Ciebie w pasiaki!!! (2)

      • 1 3

      • A ciebie jak parówę. (1)

        Parówy z PiS szczególnie pożądane!

        • 1 2

        • Tawariszcz spasiba

          • 0 1

  • W końcu

    Chwaszczyno i Żukowo będzie można ominąć. Mieszkańcy i kierowcy nie będą tęsknić.

    • 8 1

  • zaawansowanie (2)

    na razie widać perspektywy kolejnych dobrych 3 lat kompletnych zatorów na obwodnicy wezeł południowy , po 4 latach na Wezle Wielki Kack w Gdyni

    • 38 16

    • Fakt powinien być dodatkowy wjazd do dzielnicy Wielki Kack od "strony Sopotu "

      • 2 4

    • Kończy się 2023. Pozostał 2024 i parę miesięcy 2025.

      Jakim cudem wyszło ci 3 lata?

      • 0 0

  • A póki co codziennie w środku miasta korki bo od lat odkładane są inwestycje (3)

    A gdzie planowana przed laty droga czerwona w Gdańsku?

    • 10 1

    • Oby nigdzie (2)

      Nic tak nie zniszczy CPU jak ta autostrada, widać jak się kończy budowa takich głupot po drodze różowej w Gdyni

      • 1 2

      • Co to jest CPU?

        • 0 0

      • Jak się kończy?

        Ciekawe...

        • 0 0

  • A miała być betonowa nawierzchnia. Pinionżków nie starczyło? (3)

    • 1 6

    • (2)

      To czy nawierzchnai jest asfaltowa czy betonowa zależy od wykonawcy. Obie nawierzchnie mają swoje za i przeciw. Beton jest trwalszy, ale jak się posypie, to trzeba dorge od początku budować. Asfakt wytrzmuje krócej, ale po 15 latach wystarczy wymienić góną awrastę

      • 1 0

      • (1)

        Nie drogę od początku tylko sam beton. Jest to grubsza warstwa. Problemem betonu jest zwiększony hałas, w gęsto zaludnionej metropolii - poważny.

        • 0 1

        • panie, gduńsk taki wspaniały i pełen walorów, że tu ludzie na obwodnicy nawet mieszkają i na wysypisku śmieci.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane