• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: 50 proc. więcej aut niż planowano

Michał Sielski
19 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych. Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych.

Lipcowe pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wskazują na wielkie zainteresowanie kierowców tą trasą. W niektórych miejscach natężenie samochodów przekracza plany o 50 proc., w innych sięga już nawet ruchu prognozowanego na 2020 rok. Przedstawiciele GDDKiA przekonują jednak, że drogi nie będzie trzeba w najbliższych latach poszerzać.



Gdy budowano Obwodnicę Południową, planowano odciążenie głównie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, ale też całego centrum Gdańska oraz trasy W-Z, które zatykały się głównie przez samochody ciężarowe, jadące tranzytem. I udało się, ale nikt nie przypuszczał, że pójdzie tak szybko i zmiany będą tak wielkie.

Po roku funkcjonowania drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wyniki są zaskakujące. Po pomiarach, które odbyły się w lipcu w dzień powszedni okazało się, że pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę (szczegółowe liczby na poszczególnych węzłach na infografikach po prawej). Tyle nie miało ich być nawet w 2020 roku, gdyż planiści zakładali, że za siedem lat liczba sięgnie 17 tys. aut.

- To wielki sukces i najlepszy dowód na to, jak bardzo droga była potrzebna. Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, który przed rozbudową był permanentnie zatkany. Przyzwyczajamy się do dobrego, ale przecież o to chodzi, bo wszyscy na tym korzystają - przekonuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeździsz Południową Obwodnicą Gdańska?

Kto skorzystał najbardziej? Przede wszystkim kierowcy jeżdżący Podwalem Przedmiejskim, ale też trasą W-Z, a nawet ul. Łostowicką. Według badań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni miesiąc po otwarciu POG liczba samochodów ciężarowych na Podwalu spadła o ponad połowę. Szybciej jedzie się też w stronę Elbląga, choć kłopotem jest fakt, że niedaleko za zjazdem z POG droga zwęża się do jednego pasa. Projekt rozbudowy odcinka Koszwały - Kazimierzowo gotowy będzie w przyszłym roku, więc jak dobrze pójdzie, prace budowlane zaczną się na koniec 2014 roku.

Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa. Czy oznacza to, że szybko będzie trzeba dobudowywać trzeci pas, a jeśli nie będzie na to pieniędzy, droga się zakorkuje?

Spokojnie, do tego jeszcze daleko. Także dwupasmową obwodnicą Trójmiasta jeździ nawet 55 tys. samochodów na dobę, a na dobrą sprawę zatyka się tylko w momencie zwężenia do jednego pasa z powodu wypadku lub samochodów nie mieszczących się na pasie do zjazdu i blokujących prawy pas obwodnicy.

- Przepustowość mamy zagwarantowaną na wiele lat, teraz najważniejszy jest odcinek drogi S7 w Koszwałach, bo tam wystarcza nawet najmniejsze utrudnienie i tworzą się spore zatory - podkreśla Piotr Michalski.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • A po co poszerzać?

    Trzeba podnieść ceny paliwa, a ruch się zmniejszy do planowanej ilości

    • 5 2

  • wszystkie węzły nazwać jana pawala 2 i l walesy

    dopiero będzie jazda w koło aż do znudzenia i zakorkowania obu ...

    • 4 4

  • pieknie odkorkowała ta południowa obwodnica część Gdańska, to prawda

    ale znacznie ważniejsza dla sprawnego transportu w tym regionie jest dociągnięcie dwupasmówki do Elbląga!

    • 10 0

  • Ciekawe kto planował ruch na węźle zintegrowanym Straszyn (2)

    Bo zrobienie 2 rond z ruchem kolizyjnym to tragedia dla zjeżdżających z obwodnicy od strony Gdyni, a więc miedzy innymi z obwodnicy południowej. W godzinach szczytu korek gigant, codziennie. Co skłoniło planistów do takiego minimalizmu, czy od razu planowano korki giganty, czy może sądzono, że będzie się obsługiwało tylko mieszkańców Straszyna? Tu warto drążyć temat, bo inwestycja za grube pieniądze nie przyniosła Straszynowi żadnego odciążenia, korki z każdej strony jak były tak i są.

    • 5 2

    • bo gamonie z pruszcza powinni zjeżdżać nie w straszynie tylko na autostradę południową i przez lipce

      bo gamonie z pruszcza powinni zjeżdżać nie w straszynie tylko na autostradę południową i przez lipce do pruszcza bo tak jest szybciej, może nie bliżej ale szybciej, zamiast przez srylion rond w rotmance

      ale gamonie z pruszcza nie kumają, to samo ćfoki ze Starogardu, zamiast jechać tak jak teraz przez jagatowo albo autostradą, pchają się przez straszyn i wioski - trąbki itd.

      bo im szkoda na autostradę

      • 1 1

    • takie węzły to norma w wielu krajach

      Tam nie powoduje to korków - ruch jest płynny. Jest tylko jeden problem. Polacy nie potrafią korzystać z rond.

      • 0 0

  • Kiedy OPAT?

    Wybudujcie Obwodnice Polnocna Aglomeracji Trojmiejskiej to zobaczycie jakie tam nasilenie ruchu. Tylko kiedy?!

    • 4 2

  • Już w przyszłym roku będą tam identyczne fale dunaju jak na trasie W-Z!

    Szkoda gadać

    • 2 1

  • fajnie że dokończono inwestycję rozpoczętą przez rząd Jarosława Kaczyńskiego

    Pamiętam że w tamtych czaach, niejaki Tusk Donald, który strasznie sie wówczas rwał do władzy wspominał coś o Trasie Kaszubskiej. Mówił że "ofehmy z rzadu pothafią tylko stawiać hadahy" I ze "Platfohma zbuduje sieć autosthad"

    minęło 6 lat władzy pana phemieha i niezleżni dziennikarze o thasę kaszubską nie pytają.

    • 5 3

  • 50 % WIĘCEJ AUT NIŻ PLANOWANO TO MOŻE NAJWYŻSZY CZAS NA EKRANY AKUSTYCZNE (2)

    Czy ktoś w końcu pomyśli o budowie ekranów akustycznych na wysokości osiedli Borkowa i Kowal które są najbliższymi obwodnicy południowej ???

    • 2 5

    • porąbało was wieśniaki? trzeba było się tam ne budować, kupiliscie tanio to teraz cierpcie

      porąbało was wieśniaki? trzeba było się tam ne budować, kupiliscie tanio to teraz cierpcie

      • 2 0

    • okna dźwiękoszczelne, a nie ekrany

      przez manię stawiania ekranów jadąc dowolną nową drogą czuję się jak na wybiegu dla tyranozaura - osiem metrów ściany. Po co to komu?

      • 0 0

  • Dlaczego jeszcze jeżdżą Podwalem Przedmiejskim (centrum Gdańska) ciężkie TIRY? Może ZDiZ powienien założyć zakaz!

    • 3 1

  • Takich to "specjalystuf" ma ryży-także w ministerstwach! Dlatego mamy, jak

    mamy! Przykład 1-wszy z brzegu: infołMATOŁ-cyfłyzatoł, kolejny pajac od "dziur budżetowych", następny - służba zdrowia, kolejna-oświata itd...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane