• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta: szeroka, ale wąska

Michał Tusk
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r. Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r.

Dobra wiadomość: obwodnica będzie miała nawet cztery pasy w jednym kierunku. Zła wiadomość: teraz przebudowany ma być tylko odcinek między Matarnią i Karczemkami. I jeszcze gorsza: pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę. Powstaną wąskie gardła?



Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki. Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki.
Chociaż dla większości kierowców konieczność poszerzenia głównej arterii Trójmiasta jest rzeczą oczywistą, dla drogowców i planistów to zupełna nowość. Gdy osiem lat temu modernizowano obwodnicę, nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu. W 2004 r. powstał nowy węzeł w Matarni przy sklepie IKEA. I ma ten sam defekt: również tam pod wiaduktami nie ma odpowiedniej rezerwy.

Ale teraz błędy można naprawić. Okazja to najbliższe inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza to przebudowa węzła w Karczemkach, który łączy obwodnicę z ul. Kartuską. Po modernizacji ma być bezkolizyjnym łącznikiem obwodnicy z Trasą W-Z, którą przedłuży Gdańsk.

- Prace ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada Robert Marszałek, wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

A ponieważ węzeł Karczemki leży blisko dwóch innych - bezimiennego zjazdu z obwodnicy do hipermarketu Auchan oraz węzła Matarnia - roboty obejmą cały trzykilometrowy odcinek.

- Według naszych analiz, po dociągnięciu Trasy W-Z do obwodnicy ruch w tym miejscu znacząco wzrośnie. Dlatego między Karczemkami a Matarnią będą aż cztery pasy w każdym kierunku - mówi Marszałek.

A to nie wszystko. Oprócz czterech pasów, kierowcom pomoże dodatkowa jezdnia w stronę Gdyni, która umożliwi zjazd na stację benzynową oraz parking przy IKEI. Wszystko będzie gotowe w 2012 r. Koszt: kilkaset milionów złotych. Ile dokładnie? Dowiemy się w ciągu kilku miesięcy, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg. Pieniądze daje budżet państwa - w tym przypadku obejdzie się bez funduszy unijnych. Mimo kryzysu na dziś nie ma kłopotu z finansowaniem.

Poszerzenie czeka także fragment obwodnicy od Matarni do Osowej. - Tu wszystko zależy od komisji oceny projektów inwestycyjnych, która w najbliższych tygodniach wybierze ostateczny wariant przebiegu Trasy Lęborskiej łączącej Słupsk z Trójmiastem. Jeśli ta droga będzie zbiegać się z obwodnicą w Owczarni, dodamy trzeci pas - mówi Marszałek.

W takim wypadku Trasa Lęborska i dodatkowy pas mają być gotowe w 2013 r. Obie inwestycje pochłoną ok. 3 mld zł. Tu oprócz budżetu centralnego dołoży się Unia Europejska.

Ale jest problem - grozi nam, że droga na wysokości węzła w Matarni pozostanie dwupasmowa. Właśnie przez wiadukt, którym nad obwodnicą biegnie ul. Słowackiego. W ten sposób między dwoma szerokimi odcinkami powstanie wąskie gardło.

- Sprawdziliśmy to. Jest możliwość wciśnięcia trzeciego pasa pod wiaduktem. Co prawda bez pasa awaryjnego i wszystkich normatywnych odległości. Ale robimy wszystko, by nie mieć tu niepotrzebnego zwężenia - mówi wicedyrektor GDDKiA.

Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • ...nie tylko obwodnica!!!

    nie dawno remontowano tarsę z Gdańska do Warszawy i też nikt nie pomyslał o dwóch pasach ruch w jednym kierunku. Pobocza szerokie że auto spokojnie można zaparkować, nie lepiej było rozbudować drogę do standardów europejskich?? Dla przykładu, trasa z Gdańska Do Kołbaskowa 6h (podróżując ze średnią prędkością 50km/h) ,a z kółbaskowa do granicy z Austrią ok 870km - 7h. Czy naprawdę to taki problem, pomyśleć !!

    • 0 0

  • myślenie nie boli

    Trochę wyobraźni... Budowa Trasy Lęborskiej od węzła w Owczarni spowoduje ruch dodatkowych kilkudziesięciu tysięcy pojazdów na dobę - między innymi z Gdańska. Te pojazdy będą wjeżdżać na Obwodnicę na węźle Osowa lub Matarnia, obciążając węzły, które już teraz ledwo zipią - dobudowa trzeciego pasa nic nie da, bo problemy będą na włączeniu na skrętach. Trasa Lęborska powinna zaczynać się w miejscu włączenia planowanej Obwodnicy Południowej - na wysokości niektórych węzłów Obwodnicy można wybudować drogi niższej klasy doprowadzające ruch do Trasy Lęborskiej - wtedy ruch się rozproszy powodując mniejsze utrudnienia. Takiego rozwiązania chyba nie sprawdzono. Ale nie ma czasu (chociaż było kilkadziesiąt lat) i będzie wdrażany wariant wymyślony na kolanie pół roku temu, który łamie przebieg drogi międzynarodowej (wbrew zasadom planowania). Ale premier obiecał mieszkańcom Słupska - trzeba budować. Gdańszczanie miłej "jazdy".

    • 0 0

  • powiększenie obwodnicy do 4 pasów byłoby super + pas dla karetek (1)

    zwiększyłbym też szerokość każdego pasa o 0,5metra. Więcej dróg dojazdowych z osiedli na obwodnicę. Zwiększyłbym też szerokość pasu zieleni pomiędzy nitką do Gdyni i w przeciwnym kierunku do Gdańska. Dodałbym także o dodatkowy pas bezpieczeństwa dla karetek, straży pożarnej itp. służb czyli piąty pas także w razi wypadku. Dodatkowo na całej długości obwodnicy zamontowałbym te zielone "chorągiewki", które zasłaniają i chronią przed oślepieniem światłami kierowców jadących z naprzeciwka. To będzie wtedy obwodnica na miarę 21wieku.

    • 0 0

    • Popieram!

      • 0 0

  • kto projektował i kto zatwierdziił tak wąslkie prześwity pod wiaduktami ?

    CZy to tak trudno teraz dociec. Ruch w kierunku na E7 może będzie rozładowany częściowo przez A1 ale bez przesady dużo samochodó nadal będzie jeździć do Warszawy tą drogą. To nie jest tragedia jednak, jeśli na wąskim odcinku pasy zweżą się trochę ( prawy musi pozostać szerszy dla TIRów) . 4-ty pas może łączyć tylko dwa węzły i być długim zjazdem w kierunku na Wrzeszcz ( co za matoł nie dał bezkolizyjnego zjazdu na Słowackiego w kierunku Wrzeszcza i niezaleznego zjazdu do OBI)

    • 0 0

  • Podobny problem mamy z ul. Łostowicką w Gdańsku zrobić wiadukt :)

    sama przebudowa ulicy Łostowickiej - droga dwupasmowa owszem, ale tam potrzebny jest wiadukt a nie światła i stanie w korkach Szanowni Projektanci Planiści proszę róbcie projekt docelowy bo ten wygląda na przejściowy. Wiadukt i droga bezkolizyjna i bez świateł.

    • 0 0

  • Główne skrzyżowanie w Gdańsku w kierunku ul. Armii Krajowej

    Przecież tu też trzeba zrobić wiadukt nad wiaduktem w kierunku obwodnicy te 300-400metrów do ulicy Armii Krajowej i rozładować ten korek. Centrum Gdańska a mamy tu 19 wiek. I czemu nie lejecie asfaltu na takich newralgicznych skrzyżowaniach o takiej wytrzymałości jaki jest na obwodnicy wtedy nie byłoby kolein dołów przez kolejne 20 lat.

    • 0 0

  • Rozebrać most i zrobić tak jak być powinien

    Zrobić raz ale porządnie!

    Nie ma pieniędzy? to lepiej wcale nie robic i poczekac az się znajdą...

    • 0 0

  • A1 budują teraz a też jest 2-pasmowa (1)

    autostradę A1 budują teraz i też idioci zaplanowali ją na 2 pasy ruchu.. jeżdże dużo do niemiec i tam autostrady budowane wiele lat temu mają 3 pasy a mimo to zdażają się korki a u nas budują 2 pasmówki to planowanie to nie przyszlościowe myślenie tylko na 10 lat wstecz

    • 0 0

    • Krzysiek

      Zobacz. W takich Niemczech czy Holandii są po 3 czy nawet 4 pasy a w Los Angeles nawet po 6, a wszyscy stoją w korkach. Jak to jest?

      • 0 0

  • To się nazywa Polskie gospodarowanie!

    Tak jest ze wszystkim, drogi, stadiony, hale, szkoły, szpitale. Wszystko czego się dotykają ci głupcy robią dwa razy bo akurat mają tyle funduszy. Z D... wyjąć a mieć i robić przyszłościowo. Jak tu było państwo Prus to i drogi były budowane, szkoły, nowe dzielnice gdzie nie jeden chciałby dziś mieszkać(ul.wileńska, ul.jaśkowa itp) itp. Dziś nawet tych dróg nie umiemy budować, inwestorzy budują co chcą gdzie chcą wciskając kit że ładne. ?Nawet nie potrafią brać przykładu!

    • 0 0

  • "autostrada dwupasmowa", to jak "troche w ciąży" mędrka europy" - bolkiem zwanego (1)

    • 0 0

    • sr@lux

      lepiej być mędrkiem europy niż tylko błaznem trójmiejskiego portalu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane