• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta: szeroka, ale wąska

Michał Tusk
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r. Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r.

Dobra wiadomość: obwodnica będzie miała nawet cztery pasy w jednym kierunku. Zła wiadomość: teraz przebudowany ma być tylko odcinek między Matarnią i Karczemkami. I jeszcze gorsza: pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę. Powstaną wąskie gardła?



Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki. Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki.
Chociaż dla większości kierowców konieczność poszerzenia głównej arterii Trójmiasta jest rzeczą oczywistą, dla drogowców i planistów to zupełna nowość. Gdy osiem lat temu modernizowano obwodnicę, nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu. W 2004 r. powstał nowy węzeł w Matarni przy sklepie IKEA. I ma ten sam defekt: również tam pod wiaduktami nie ma odpowiedniej rezerwy.

Ale teraz błędy można naprawić. Okazja to najbliższe inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza to przebudowa węzła w Karczemkach, który łączy obwodnicę z ul. Kartuską. Po modernizacji ma być bezkolizyjnym łącznikiem obwodnicy z Trasą W-Z, którą przedłuży Gdańsk.

- Prace ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada Robert Marszałek, wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

A ponieważ węzeł Karczemki leży blisko dwóch innych - bezimiennego zjazdu z obwodnicy do hipermarketu Auchan oraz węzła Matarnia - roboty obejmą cały trzykilometrowy odcinek.

- Według naszych analiz, po dociągnięciu Trasy W-Z do obwodnicy ruch w tym miejscu znacząco wzrośnie. Dlatego między Karczemkami a Matarnią będą aż cztery pasy w każdym kierunku - mówi Marszałek.

A to nie wszystko. Oprócz czterech pasów, kierowcom pomoże dodatkowa jezdnia w stronę Gdyni, która umożliwi zjazd na stację benzynową oraz parking przy IKEI. Wszystko będzie gotowe w 2012 r. Koszt: kilkaset milionów złotych. Ile dokładnie? Dowiemy się w ciągu kilku miesięcy, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg. Pieniądze daje budżet państwa - w tym przypadku obejdzie się bez funduszy unijnych. Mimo kryzysu na dziś nie ma kłopotu z finansowaniem.

Poszerzenie czeka także fragment obwodnicy od Matarni do Osowej. - Tu wszystko zależy od komisji oceny projektów inwestycyjnych, która w najbliższych tygodniach wybierze ostateczny wariant przebiegu Trasy Lęborskiej łączącej Słupsk z Trójmiastem. Jeśli ta droga będzie zbiegać się z obwodnicą w Owczarni, dodamy trzeci pas - mówi Marszałek.

W takim wypadku Trasa Lęborska i dodatkowy pas mają być gotowe w 2013 r. Obie inwestycje pochłoną ok. 3 mld zł. Tu oprócz budżetu centralnego dołoży się Unia Europejska.

Ale jest problem - grozi nam, że droga na wysokości węzła w Matarni pozostanie dwupasmowa. Właśnie przez wiadukt, którym nad obwodnicą biegnie ul. Słowackiego. W ten sposób między dwoma szerokimi odcinkami powstanie wąskie gardło.

- Sprawdziliśmy to. Jest możliwość wciśnięcia trzeciego pasa pod wiaduktem. Co prawda bez pasa awaryjnego i wszystkich normatywnych odległości. Ale robimy wszystko, by nie mieć tu niepotrzebnego zwężenia - mówi wicedyrektor GDDKiA.

Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • Węzeł

    Tak to ma chyba wyglądać :)

    http://www.tgd.pl/KARCZ/pliki/war_WYNIKOWY.pdf

    • 0 0

  • Telefon odbiera policjant:

    "Panie władzo, jadem sobie swoim golfem obwodnicą, ledwo 150km/h a tu mi nagle jakiś wariat lewym pasem wyprzedza ciężarówki i jedzie 110km/h. Daję mu długimi po oczach już od kilometra, a kolo dalej 110. Panie władzo, zwińcie go bo mi sklepik z koksem zamkną i co ja wtedy zrobiem jak nie zdonżem?"

    To może być zabawne. Dzwońcie jak najczęśniej i odrazu wrzucajcie na youtube.

    • 0 0

  • Mam pytanie

    Jeżeli teraz potrzeba czterech pasów w jedną stronę, to ile trzeba będzie za 20 lat, a ile za 50 lat? Czy ktoś może zna przybliżoną odpowiedź?

    • 0 0

  • Opinią psychologów jest że agresywni kierowcy notorycznie przekraczający prędkość to osoby którym brak seksu.

    • 0 0

  • Sprawa indywidualna każdego to jego orientacja seksualna albo czy śpiewa pod prysznicem. Na drogach obowiązuje pewna dopuszczalna prędkość i jak to się komuś nie podoba to w ogóle nie powinien siadać za kierownicą.

    • 0 0

  • Nawet kilka lat temu nie trzeba było być geniuszem żeby wiedzieć że obwodnica będzie potrzebować więcej niż 2 pasy ruchu (7)

    a mimo wszystko po remoncie zostały 2 pasy.Przecież to normalne że Gdańsk i Gdynia nastawione są na rozwój i kwestią czasu jest coraz większa ilość samochodów na drogach.I to nie tylko z powodu wzbogacania się społeczeństwa.Rozwój to dobrze zorganizowany transport.Zauważyli to już naziści 80 lat temu!!!Czy my na prawde mamy aż tak zacofanych urzędników i projektantów?

    • 0 0

    • ja (6)

      A ile pasów powinna mieć wg Ciebie obwodnica za 30 lat aby sprostać natężeniu ruchu samochodowego? Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

      Pozdrawiam

      • 0 0

      • przez 30 lat niebędzie tak gwałtownie rosła (5)

        liczba samochodów mamy 38mln mieszkańców w PL a nie 138. 4 pasy to konieczność

        • 0 0

        • anonimie (4)

          Ja to nie będzie rosła? Jeszcze nie wszyscy nie jeżdżą samochodami. Poza tym nie chodzi tylko o to by poszerzać drogi, ale aby budować nowe, by to by wszędzie dojechać wygodnie i szybko. A więc budować gdzie się da i ile się da. tego chcą wszyscy.
          Zresztą jaką masz gwarancję, że nie będzie przybywać ludzi? Moim zdaniem będzie.

          • 0 0

          • (3)

            To zależy Antypolityku od rozwoju poszczególnych dzielnic.Oczywiście nie można w nieskończoność rozbudowywać(choć obwodnice w stanach mają nawet po 8 pasów ruchu!!!).Trzeba pomyśleć o nowych szlakach komunikacyjnych i o zapotrzebowaniu normalnego "Kowalskiego" na transport publiczny.Jeżeli rozważy się te aspekty i potrzebę rozwoju regionu to myślę że obwodnica powinna być 4 pasmowa i w takim kształcie powinna pozostać już do końca świata!

            • 0 0

            • ja (2)

              Na razie poszczególne dzielnice rozwijają się chaotycznie i szybko. Jest to wynikiem nieplanowej chaotycznej urbanistyki w stylu wolnoamerykańskim. Niedługo więcej ludzi będzie mieszkać za obwodnicą niż przed. Nowe szlaki nuszą przebiegać przez trójmiejskie lasy skazując je na zagładę. Transport publiczny odpada; jest w odwrocie, gdyż każdu „Kowalski” chce jeździć samochodem i życzy sobie szerokiej, wygodnej drogi aby mógł dojechać wszędzie, zarówno do galerii handlowej jak i na łono natury tym samym ją niszcząc. W obecnym wydaniu rozwój polega na budowie coraz więszej ilości dróg i osiedli, więc jak „popyt” zostanie zaspokojony nastąpi regres.
              Uważasz, że 4 pasy wystarczą do końca świata. Ja uważam, że nie wystarczy i 6, póki rozwój będzie przyjmował tak rabunkowy chrakter.

              Pozdrawiam

              • 0 0

              • (1)

                To fakt że obecne osiedla wyglądają jak by ich nikt nie planował.Problem w przypadku Trójmiasta polega na dość "niewygodnym" umiejscowieniu centrum miasta.Jest tak i w przypadku Gdyni jak i Gdańska.Powoduje to ekspansje praktycznie tylko w kierunku zachodnim, a to siłą rzeczy spowoduje zagładę Trójmiejskich lasów.No chyba że zaczniemy wybijać ludność.Wierz mi że 4 pasy w każdą stronę na obwodnicy wystarczą.Większym problemem jest zagęszczenie ruchu w centrach miast.Ale to zagęszczenie rozładować może tylko dobrze zorganizowana i ogólnodostępna komunikacja publiczna.Wymaga to jednak zaoferowania odbiorcy czegoś więcej niż ścisku i smrodu w autobusie czy kolejce.

                • 0 0

              • ja

                Czyli zagłada lasów trójmiejskich to kwestia czasu? Fajny wniosek: Na całym cywilizowanym świecie dba się o parki i lasy, o te które jeszcze nie zniszczyli, a u nas co tam. Ja tam wolę zrezygnować z samochodu i przechadzać sie po naszych kochanych lasach niż mieć szerokie dojazdowe drogi, bo to uważam za ważniejsze dla nas i przyszłych pokoleń. Niewygodnego umiejscowienia Trójmiasto nie ma. Ma wspaniałe, a lasy są jego atutem, choć większość ludzi ma to w dupie. Ludzi nie trzeba zabijać, ale trzeba po prostu przestać sie rozmnażać i konsumować bezmyślnie ze szkoda dla środowiska naturalnego, bo jak je zniszczymy to i zniszczymy siebie.
                komunikacja publiczna, jak juz wspomniałem, się nie przyjmie, nie dlatego że jest śmierdząca, ale dlatego, że ludzie sa wygodnim, a polskie społeczeństwo oszalało na punkcie samopchodów tak ja kiedyś na Zachodzie 50 lat temu.
                Dlatego uważam, że 4 pasy to głupi pomysł do niczego nie prowadzący, bo jak tak dalej pójdzie to i6 i 8 nie wystarczy. Nie tędy droga. Trzeba zacząć myśleć. Trzeba zacząć robic coś dla środowiska, cczyli nas, a nie tylko biadiolić co ja z tego będę miał.
                Pozdrawiam

                • 0 0

  • obwodnica (1)

    1.Poszerzyć obwodnicę czemu nie,wystarczy o 1 pas,natomiast trzeba ją wydłużyć aby ominąć Redę,Rumię a nie wbijać się tam w korki,porobić tylko zjazdówki do tych miast.
    2.poszerzyć Kartuską oraz Małomiejską są tak wąskie że głowa mała,brak pobocza,garby tylko ściągnięte.Prosciej przecież jest postawić znak ograniczenia do 30km/h i miec to wszystko w d....a nam kierowcom pozostaje tylko nadzieja na polepszenie stanu rzeczy.
    I w taki sposób Gdańsk chce do euro.Kpina!!!!!!!!

    • 0 0

    • Boguś

      Nie ma rozwiniętego państwa na świecie, poza Skandynawią, w którym ludzie nie narzekaliby na brak wystraczającej infrastruktury drogowej i na stanie w korkach. Ludziom zawsze będzie za mało dróg i będą za wąskie bo ludzie są wygodni. To tyle.

      • 0 0

  • To jak? Szeroka czy wąska?

    • 0 0

  • najważniejsze, to zrobić lepsze zjazdy z obwodnicy i poszerzyć drogi w mieście

    nic nie da poszerzenie, jeżeli władze nie pomyślą o rozbudowie zjazdów z obwodnicy, szczególnie w Gdyni do Morskiej, (tam się tworzą największe korki), a w Gdańsku do Kartuskiej.
    Ja bym pomyślała raczej o rozbudowie tzw Drogi Różanej na całe trójmiasto i tam zrobieniu większej ilości pasów oraz o wybudowaniu porządnego bezkolizyjnego wiaduktu przy skrzyżwaniu Armii Krajowej, Podwale Przedmiejskie z Okopową.
    I jeszcze jedno, gdyby nasze szanowne państwo przeznaczyło więcej pieniędzy na wiadukty i ronda niż na zakup superfajnych fotoradarów, na pewno byłoby mniej wypadków...

    • 0 0

  • bzdura

    totalna bzdura... jak by nie mogli zainwestowac tych pieniedzy chociazby na dokonczenie ulicy slowackiego...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane