• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta: szeroka, ale wąska

Michał Tusk
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r. Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r.

Dobra wiadomość: obwodnica będzie miała nawet cztery pasy w jednym kierunku. Zła wiadomość: teraz przebudowany ma być tylko odcinek między Matarnią i Karczemkami. I jeszcze gorsza: pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę. Powstaną wąskie gardła?



Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki. Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki.
Chociaż dla większości kierowców konieczność poszerzenia głównej arterii Trójmiasta jest rzeczą oczywistą, dla drogowców i planistów to zupełna nowość. Gdy osiem lat temu modernizowano obwodnicę, nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu. W 2004 r. powstał nowy węzeł w Matarni przy sklepie IKEA. I ma ten sam defekt: również tam pod wiaduktami nie ma odpowiedniej rezerwy.

Ale teraz błędy można naprawić. Okazja to najbliższe inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza to przebudowa węzła w Karczemkach, który łączy obwodnicę z ul. Kartuską. Po modernizacji ma być bezkolizyjnym łącznikiem obwodnicy z Trasą W-Z, którą przedłuży Gdańsk.

- Prace ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada Robert Marszałek, wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

A ponieważ węzeł Karczemki leży blisko dwóch innych - bezimiennego zjazdu z obwodnicy do hipermarketu Auchan oraz węzła Matarnia - roboty obejmą cały trzykilometrowy odcinek.

- Według naszych analiz, po dociągnięciu Trasy W-Z do obwodnicy ruch w tym miejscu znacząco wzrośnie. Dlatego między Karczemkami a Matarnią będą aż cztery pasy w każdym kierunku - mówi Marszałek.

A to nie wszystko. Oprócz czterech pasów, kierowcom pomoże dodatkowa jezdnia w stronę Gdyni, która umożliwi zjazd na stację benzynową oraz parking przy IKEI. Wszystko będzie gotowe w 2012 r. Koszt: kilkaset milionów złotych. Ile dokładnie? Dowiemy się w ciągu kilku miesięcy, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg. Pieniądze daje budżet państwa - w tym przypadku obejdzie się bez funduszy unijnych. Mimo kryzysu na dziś nie ma kłopotu z finansowaniem.

Poszerzenie czeka także fragment obwodnicy od Matarni do Osowej. - Tu wszystko zależy od komisji oceny projektów inwestycyjnych, która w najbliższych tygodniach wybierze ostateczny wariant przebiegu Trasy Lęborskiej łączącej Słupsk z Trójmiastem. Jeśli ta droga będzie zbiegać się z obwodnicą w Owczarni, dodamy trzeci pas - mówi Marszałek.

W takim wypadku Trasa Lęborska i dodatkowy pas mają być gotowe w 2013 r. Obie inwestycje pochłoną ok. 3 mld zł. Tu oprócz budżetu centralnego dołoży się Unia Europejska.

Ale jest problem - grozi nam, że droga na wysokości węzła w Matarni pozostanie dwupasmowa. Właśnie przez wiadukt, którym nad obwodnicą biegnie ul. Słowackiego. W ten sposób między dwoma szerokimi odcinkami powstanie wąskie gardło.

- Sprawdziliśmy to. Jest możliwość wciśnięcia trzeciego pasa pod wiaduktem. Co prawda bez pasa awaryjnego i wszystkich normatywnych odległości. Ale robimy wszystko, by nie mieć tu niepotrzebnego zwężenia - mówi wicedyrektor GDDKiA.

Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • 4 pasy, chyba na dresie (1)

    Polski, wiejski kierowca pogubi się na 4 pasach. Nawet cb radio nie pomoże;-)
    Kolesie w VW golf I tradycyjnie pochyleni nad ręcznym, już prują w swoich myslach do swych pieknych, różowych panien ;-)

    • 0 0

    • Ale mnie rozbawiłeś

      "Tradycyjnie pochyleni nad ręcznym" - normalnie aż się ze śmiechu popłakałem ....

      • 0 0

  • pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę (6)

    Gdańsk miasto bez wizji i wyobraźni!!

    Szkoda,że Gdynia ma takiego sąsiada;(

    • 0 0

    • tak sky matołku

      tWOJA wioska i jej węzły z wizją na obwodnicy szczególnie ten przy Tesco, zjazdy jak na wsi w porównaniu do Gdańskich wilokrotnie rozbudowywanych.

      • 0 0

    • Mówią, że poprawią, ale w Gdańsku się buduje bez głowy a nastepnie poprawia (4)

      To problem znany we wszystkich gdańskich remontach dróg od lat. Ale do tej pory nie był aż tak uciążliwy dla kierowców, bo nie było tutaj aż tylu pojazdów, co teraz. Obwodnica będzie się w tym miejscu korkowała.

      - Teraz w godzinach szczytu solidnie korkujemy się przed wjazdem na Słowackiego a co będzie jak ją zamkną przy Porcie Lotniczym? dochodzi wiadukt:))
      Ktoś kiedyś - choć to było tak niedawno(a konsekwencje winno się wyciągnąć za takie brakoróbstwo), nie przewidział, że będzie taki problem i nie zdecydował o wydłużeniu z myślą o zmodernizowaniu wiaduktów. No to teraz jest jak jest, czyli fatalnie. Dobrze, że projektanci i wykonawcy A-1 to przewidzieli i wszędzie jest odpowiedni zapas na wiaduktach. Także Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni ma zapas, no ale widać w Gdańsku za myślenie nie płacą i następnie nie rozliczają winnych.
      Wyobrażam sobie jak na kierowców będą takie miejsca denerwująco wpływały, tym bardziej, że nie ma innego objazdu w stronę. A kierowcy chcą nie tylko wyjechać z miasta, niektórzy muszą się dostać na osiedle. Niepokoi mnie też fakt, że czteropasmówka będzie na takim małym odcinku a nie np. do Kwiatkowskiego. Z tego powodu m.in. Dąbrowa znowu nie otrzyma ekranów dźwiękochłonnych, a tyle się mówi o HAŁASIE, widać hałas też traktuje się w Trójmieście instrumentalnie jako element nacisku politycznego jak i drogi:))

      • 0 0

      • Gdańskiem sobie gęby nie wycieraj (3)

        Jeżeli w tekście o drodze S6, której administratorem jest GDDKiA i która została wybudowana przez państwo pod tytułem PRL,a następnie zmodernizowana przez RP, a nie przez Miasto Gdańsk, piszesz o jakimś braku wyobraźni włodarzy tego ostatniego, to oznacza tylko, że jesteś zwykłym durniem bez szkoły, który nie wie o czym pisze, nie ma też pojęcia o korzystaniu ze źródeł wiedzy powszechnie dostępnych jak internet czy biblioteki. A o poszerzeniu Obwodowej aż do Kwiatkowskiego, czy Morskiej to możecie sobie jeden półinteligent z drugim ćwierćmózgiem pomarzyć, w strone waszej pustyni inwestycyjnej nie jeździ tyle pojazdów, co między węzłami Karczemki i Matarnia. Więc macie odpowiedź, gdzie miasto, a gdzie wieś, matołki ;]

        • 0 0

        • mike torch (1)

          Ale będzie jeździć. Ludzi przybywa i samochodów przybywa. Poza tym samochó stał się fetyszem i całe życie w dzisiejszym świecie podporządkowane jest samochodom.

          • 0 0

          • w polsce jest wiekszym fetyszem niz w usa

            a w gdansku za tuska, chca nadrobic od wojennych lat zaleglosci do cywilizacji

            • 0 0

        • To znaczy się zostałem wprowadzony w błąd przez gdański PiR

          ile to wynegocjował przy przebudowa węzła "najwspanialszy prezydent" do tego zmusił IKEA do współfinansowania itd.

          A co dalszej rozbudowy obwodnicy w kierunku Morskiej przemawia przez ciebie typowy gdański sobek i zaścianek
          Bez poważania dla egocentryków.

          • 0 0

  • świętokrzyska, kartuska, słowackiego, spacerowa (2)

    przede wszystkim ww należy się modernizacja!!! przecież to jest katastrofa co tam teraz się dzieje

    • 0 0

    • w 100% popieram ciebie agutko!

      skąd jesteś ślicznotko?

      • 0 0

    • popieram. co z tego ze poszerza obwodnice. Jak sie do niej nie mozna dostac.

      • 0 0

  • (1)

    "Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet ...powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni."

    kilka lat temu tez TAK prognozowano...I COO ??!!

    betony

    • 0 0

    • kilka lat temu tez TAK

      No i co?? Pamiętasz jak Adamowicz podczas przecinania wstęgi piał z zachwytu a media drąbiły naokoło jaki to węzeł XXI wieku??

      • 0 0

  • zróbta coś z tymi drogami bo to człowieka jak wyjezdza z zagrody wnerwia

    że musi jezdzić po czymś takim zrubta coś i już...

    • 0 0

  • Obwodnica płd

    Większość ruchu z AK ma przejąć obwodnica płd, dlaczego więc węzeł AK ma mieć 4 pasy a w przypadku wjazdu z obwodnicy płd "prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego szerokiej jezdni". Wydaje się, że AK stanie się lokalną drogą, gdzie tu logika?

    • 0 0

  • polski inzynier mysli, czy ksiądz pokropi jego dzieło

    czy jest wybudowane dobrze, nie ma znaczenia!!!

    • 0 0

  • To mnie rozwala

    "Na ... Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy."
    Przecież jak będzie obwodnica południowa to tam pojedzie cały tranzyt w/z kierunku Warszawy oraz wszystko na kierunku północ-A1 (o ile kiedyś powstanie) !!! To oznacza, że conajmniej jeden past to bedą Tiry. No ale przeciez to nie jest duze natężenie ruchu. Że_na_da.

    • 0 0

  • Ale mamy wizjonerów ... ciekawie jaki bubel będzie tym razem?

    Wypowiedz z przed raptem 4 lat gdy skończyli węzeł Matarnia:
    To najbardziej rozbudowany obecnie węzeł drogowy w województwie pomorskim - powiedział dyrektor Franciszek Rogowicz. Spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa i płynności ruchu. Zastosowane tu rozwiązania w niczym nie odbiegają od spotykanych w wysoko rozwiniętych krajach europejskich.

    To jak oni planują płynność ruchu na 2-3 lata, tak że po 4 wiadukt już się nie nadaje to niektórych nie zdążą wybudować a już staną się nieaktualne. Chyba, że w grę wchodziło inne planowanie, ktoś po prostu planował zarobić na kolejnej przebudowie...

    Ciekawe jak te same asy planują przerobić łuki zjazdów na słowackiego na których już teraz jest 30-40kmh. Przesunąć dalej już raczej się nie da skoro te same asy zaplanowały poprowadzenie np 4 pasmowej ulicy budowlanych na skrawku miedzy zjazdem/wjazdem a terenem policji.

    • 0 0

  • A co ze spacerową??? (2)

    Już od kilku lat mówiło się że Real (dawny Geant) ma zrobić bezkolizyjny węzeł do centrum handlowego, więcej tak było w umowie gdy sklep powstawał ale widać prezydentowi to nie przeszkadza tak samo jak obiecany tunel na wysokości manhattanu...
    Osobiście miał dopilnować i co? Przy Realu światła a spacerowa i Oliwa zakorkowana. Kiedy w końcu naszym miastem będzie rządzić osoba kompetentna...

    • 0 0

    • Osowa oprotestowała budowę...

      ...drogi równoległej do Kielnieńskiej dając znak że wolą postać w korkach. No a skoro chcą stać w korkach to rozbudowa stała się zbędna:)

      ps. Taka ciekawostka. Real przejął Geant ale już bez zobowiązań, więc podziękujecie budyniowi:)

      • 0 0

    • To nie słyszałeś wypowiedzi Adamowicza?

      za wszystko co ze Spacerową aż po Real winny jest Szczurek:)) a najwięcej, że buduje super lotnisko:)))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane