• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta: szeroka, ale wąska

Michał Tusk
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r. Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r.

Dobra wiadomość: obwodnica będzie miała nawet cztery pasy w jednym kierunku. Zła wiadomość: teraz przebudowany ma być tylko odcinek między Matarnią i Karczemkami. I jeszcze gorsza: pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę. Powstaną wąskie gardła?



Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki. Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki.
Chociaż dla większości kierowców konieczność poszerzenia głównej arterii Trójmiasta jest rzeczą oczywistą, dla drogowców i planistów to zupełna nowość. Gdy osiem lat temu modernizowano obwodnicę, nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu. W 2004 r. powstał nowy węzeł w Matarni przy sklepie IKEA. I ma ten sam defekt: również tam pod wiaduktami nie ma odpowiedniej rezerwy.

Ale teraz błędy można naprawić. Okazja to najbliższe inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza to przebudowa węzła w Karczemkach, który łączy obwodnicę z ul. Kartuską. Po modernizacji ma być bezkolizyjnym łącznikiem obwodnicy z Trasą W-Z, którą przedłuży Gdańsk.

- Prace ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada Robert Marszałek, wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

A ponieważ węzeł Karczemki leży blisko dwóch innych - bezimiennego zjazdu z obwodnicy do hipermarketu Auchan oraz węzła Matarnia - roboty obejmą cały trzykilometrowy odcinek.

- Według naszych analiz, po dociągnięciu Trasy W-Z do obwodnicy ruch w tym miejscu znacząco wzrośnie. Dlatego między Karczemkami a Matarnią będą aż cztery pasy w każdym kierunku - mówi Marszałek.

A to nie wszystko. Oprócz czterech pasów, kierowcom pomoże dodatkowa jezdnia w stronę Gdyni, która umożliwi zjazd na stację benzynową oraz parking przy IKEI. Wszystko będzie gotowe w 2012 r. Koszt: kilkaset milionów złotych. Ile dokładnie? Dowiemy się w ciągu kilku miesięcy, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg. Pieniądze daje budżet państwa - w tym przypadku obejdzie się bez funduszy unijnych. Mimo kryzysu na dziś nie ma kłopotu z finansowaniem.

Poszerzenie czeka także fragment obwodnicy od Matarni do Osowej. - Tu wszystko zależy od komisji oceny projektów inwestycyjnych, która w najbliższych tygodniach wybierze ostateczny wariant przebiegu Trasy Lęborskiej łączącej Słupsk z Trójmiastem. Jeśli ta droga będzie zbiegać się z obwodnicą w Owczarni, dodamy trzeci pas - mówi Marszałek.

W takim wypadku Trasa Lęborska i dodatkowy pas mają być gotowe w 2013 r. Obie inwestycje pochłoną ok. 3 mld zł. Tu oprócz budżetu centralnego dołoży się Unia Europejska.

Ale jest problem - grozi nam, że droga na wysokości węzła w Matarni pozostanie dwupasmowa. Właśnie przez wiadukt, którym nad obwodnicą biegnie ul. Słowackiego. W ten sposób między dwoma szerokimi odcinkami powstanie wąskie gardło.

- Sprawdziliśmy to. Jest możliwość wciśnięcia trzeciego pasa pod wiaduktem. Co prawda bez pasa awaryjnego i wszystkich normatywnych odległości. Ale robimy wszystko, by nie mieć tu niepotrzebnego zwężenia - mówi wicedyrektor GDDKiA.

Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    Ludzie!!jedzcie do innych krajów!!nie musicie daleko, do Niemiec wystarczy.zobaczcie jak to się tam robi!!Ludzie!!zacofani wszyscy jesteście!!Jak tak można....głupota ale nie ludzka!!Tylko Polska!!Ludzie potrafią!Polacy nie!!!!!!

    • 0 0

    • Polacy też potrafią

      tylko, że nie w Polsce.

      A ja na polskie realia, to chyba jednak powinniśmy być zadowoleni, a nie narzekać, że nie mamy tak jak w Niemczech

      • 0 0

    • bez sęsu (2)

      Po co się porównywać do Niemców - to jest (do niedawna) trzecia gospodarka ŚWIATA! (dzięki temu że przegrali wojnę, przyp bomb.)
      Wiadomo, że u nich będzie lepiej pod względem autostrad, przemysłu, techniki itd.
      Jak na nasze realia to nieźle, ale ja bym zwracał uwagę na... asfalt. Otusz, u nas b.szybko robią się koleiny i to jest problem. W Chorwacji, gdzie słoneczka mocno daje, kolein nie ma (tirów jest ty le samo, i też są przeładowane)
      Tak więc tutaj bym jednak miał pokorne życzenie o większą jakość kładzionego asfaltu.

      • 0 0

      • eeee

        chyba o wielkość (grubość) podbudowy i asfaltu bo sam asfalt nie wpływa chyba tak na koleiny - bardziej na dziury, no ewentualnie apelujmy o beton

        • 0 0

      • nie kładzie sie asfaltu tylko masę bitumiczną

        • 0 0

  • Nasi konstruktorzy to przeważnie idioci zrobić takie drogi by po 8 latach (2)

    już je remontować co za granda i swołocz

    • 0 0

    • odwal sie od konstruktorow

      tak sie składa, ze w zamowieniach publicznych podstawowym punktem jest cena, ktora zawsze jest mocno powiazana z jakoscia, wiec konstruktor ma zwiazane rece.

      • 0 0

    • nie pamiętasz kolego

      że Obwodnicę zbudował Gierek 30 lat temu,To teraz buduje się drogi na chwilę obecną a winny być projektowane na 50 lat naprzód

      • 0 0

  • Tory samochodowe budujcie

    a nie dobrymi drogami się zajmujecie !!!

    • 0 0

  • To oznacza kolejne korki na obwodnicy

    Może lepiej zająć się budową drogi łączącej most wantowy z Nowym Portem zamiast robic to co widzimy na naszych drogach najczęściej czyli rozkopać dopiero co zbudowaną drogę.

    • 0 0

  • A kiedy Podwale Przedmiejskie będzie miało cztery pasy?

    I kiedy wreszcie nie będą nim jeździć TIR-y, lawet pełne samochodów i cysterny? GDZIE OBWODNICA POŁUDNIA????

    • 0 0

  • ..."nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu"...

    Teraz prawem serii nikt chyba nie pomyslal, ze cztery pasy ruchu niezbyt wiele pomoga, gdy przed kazdym wiaduktem bedzie zwezenie do dwoch.

    • 0 0

  • Według mnie lepszym sposobem na poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwa na obwodnicy byłoby:
    1) poprawienie przepustowości zjazdów tak aby nikt nie stał na samej obwodnicy
    2) bezwzględne tępienie kretynów jadących 1 metr na poprzedzającym samochodem i uważających że ograniczenie dozwolonej prędkości ich nie dotyczy - tu fotoradary, kilka patroli i łapanki, bo inaczej się tej zarazy nie wytępi

    • 0 0

  • po kiego wała ją poszerzać????? (3)

    lepiej zróbcie lepsze dojazdy do obwodowej, po co ma być szeroka na 4 czy pasów, jak nie można do niej dojechać????

    • 0 0

    • bardzo dobre słowa. Dziwic sie ze ludzie zapi.... po niej jak sie nastoja w korkach aby dojechac.

      • 0 0

    • dokładnie tak (1)

      popieram w 100%. dla mnie największą bzdurą jeżeli chodzi o obwodnice było wyremontowanie tak wąskiej Spacerowej. dookoła same lasy i zamiast porobić 2 pasy w jednym kierunku to tylko wyremontowali. jest równa, fajnie, ale tak jak sie stało w korkach tak dalej sie stoi. Słowackiego to samo... korek korkiem poganiany i tylko fotoradary stawiają... w Gdyni zjazd na Karwiny też masakra... jedyne co im wyszło to estakda i bezkolizyjne połączenie z portem, obłużem, oksywiem i resztą północnych dzielnic. ruszie dupska urzędasy!!

      • 0 0

      • Darczo

        Mam pytanie. To że wokół są same lasy, to czy wg Ciebie należy lasy wyciąć lub je porządnie poprzecinać, po to by zrobić drogi dojazdowe do obwodnicy?

        Byłbym wdzięczny za odpowiedź

        • 0 0

  • Bombardier jestes the best. (2)

    ..."Otusz, u nas b.szybko robią się koleiny i to jest problem...
    tak więc tutaj bym jednak miał pokorne życzenie o większą jakość kładzionego asfaltu"...
    Ten styl, po propstu boski!
    Poprawiles mi humor na reszte dnia- serdeczne dzieki!
    Patrzac na Twoj adres mailowy powiem krotko:
    Ich liebe Dich.

    • 0 0

    • Rumun (1)

      Nie podejrzewalem Cie o takie sklonnosci. Tym bardziej, ze gdybys czytal komentarze do artykulow na duzych polskich portalach, to bys wiedzial, ze kolega bombardier jest tylko nasladowca.
      Cytujac klasykow: "Das ist alles nur geklaut" :-)

      • 0 0

      • piotrukas

        Coz za roznica, czy jest nasladowca, czy kapitanem Klossem.
        Po prostu mnie rozbawil stylem.
        ..."bo prawym jada tiry"...
        To czeste tlumaczenie tych, ktorzy nie znaja przepisow.
        No i coz z tego, ze jada?
        Nie oznacza to automatycznie, ze nie maja nim jechac samochody osobowe.
        Przeciez po obwodnicy wiekszosc ciezarowek jedzie rowniez prawym pasem i coz to oznacza?

        • 0 0

  • Pobocza!! (1)

    Na obwodnicy są za wąskie pobocza.Wystarczy awaria jakiegoś pojazdu i połowa prawego pasa jest zablokowana.Przy takim wzroście natężenia ruchu jaki ma miejsce w ostatnich trzech latach momentalnie powstają korki.

    • 0 0

    • pobocza

      dlatego to jest droga expresowa a nie autostrada.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane