• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta: szeroka, ale wąska

Michał Tusk
22 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r. Obwodnica Trójmiasta na wysokości dzisiejszego węzła Matarnia. Zdjęcie wykonano w czasie budowy drogi w 1977 r.

Dobra wiadomość: obwodnica będzie miała nawet cztery pasy w jednym kierunku. Zła wiadomość: teraz przebudowany ma być tylko odcinek między Matarnią i Karczemkami. I jeszcze gorsza: pod wiaduktami brakuje miejsca, by poszerzać drogę. Powstaną wąskie gardła?



Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki. Obwodnica na wysokości Węzła Karczemki.
Chociaż dla większości kierowców konieczność poszerzenia głównej arterii Trójmiasta jest rzeczą oczywistą, dla drogowców i planistów to zupełna nowość. Gdy osiem lat temu modernizowano obwodnicę, nikt nie pomyślał choćby o tym, by pod wiaduktami zostawić miejsce na trzeci pas ruchu. W 2004 r. powstał nowy węzeł w Matarni przy sklepie IKEA. I ma ten sam defekt: również tam pod wiaduktami nie ma odpowiedniej rezerwy.

Ale teraz błędy można naprawić. Okazja to najbliższe inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza to przebudowa węzła w Karczemkach, który łączy obwodnicę z ul. Kartuską. Po modernizacji ma być bezkolizyjnym łącznikiem obwodnicy z Trasą W-Z, którą przedłuży Gdańsk.

- Prace ruszą jeszcze w tym roku - zapowiada Robert Marszałek, wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

A ponieważ węzeł Karczemki leży blisko dwóch innych - bezimiennego zjazdu z obwodnicy do hipermarketu Auchan oraz węzła Matarnia - roboty obejmą cały trzykilometrowy odcinek.

- Według naszych analiz, po dociągnięciu Trasy W-Z do obwodnicy ruch w tym miejscu znacząco wzrośnie. Dlatego między Karczemkami a Matarnią będą aż cztery pasy w każdym kierunku - mówi Marszałek.

A to nie wszystko. Oprócz czterech pasów, kierowcom pomoże dodatkowa jezdnia w stronę Gdyni, która umożliwi zjazd na stację benzynową oraz parking przy IKEI. Wszystko będzie gotowe w 2012 r. Koszt: kilkaset milionów złotych. Ile dokładnie? Dowiemy się w ciągu kilku miesięcy, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg. Pieniądze daje budżet państwa - w tym przypadku obejdzie się bez funduszy unijnych. Mimo kryzysu na dziś nie ma kłopotu z finansowaniem.

Poszerzenie czeka także fragment obwodnicy od Matarni do Osowej. - Tu wszystko zależy od komisji oceny projektów inwestycyjnych, która w najbliższych tygodniach wybierze ostateczny wariant przebiegu Trasy Lęborskiej łączącej Słupsk z Trójmiastem. Jeśli ta droga będzie zbiegać się z obwodnicą w Owczarni, dodamy trzeci pas - mówi Marszałek.

W takim wypadku Trasa Lęborska i dodatkowy pas mają być gotowe w 2013 r. Obie inwestycje pochłoną ok. 3 mld zł. Tu oprócz budżetu centralnego dołoży się Unia Europejska.

Ale jest problem - grozi nam, że droga na wysokości węzła w Matarni pozostanie dwupasmowa. Właśnie przez wiadukt, którym nad obwodnicą biegnie ul. Słowackiego. W ten sposób między dwoma szerokimi odcinkami powstanie wąskie gardło.

- Sprawdziliśmy to. Jest możliwość wciśnięcia trzeciego pasa pod wiaduktem. Co prawda bez pasa awaryjnego i wszystkich normatywnych odległości. Ale robimy wszystko, by nie mieć tu niepotrzebnego zwężenia - mówi wicedyrektor GDDKiA.

Na pozostałych fragmentach trasy na razie zmian nie będzie. Nawet na realizowanym od podstaw węźle, od którego zaczynać będzie się nowa południowa obwodnica Gdańska, powstaje tylko podbudowa pod trzeci pas. Powód: prognozy ruchu nie przewidują w tym miejscu natężenia ruchu wymagającego tak szerokiej jezdni. Ta inwestycja rusza w sierpniu, droga połączy "starą" obwodnicę z trasą do Warszawy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • projektowanie dróg

    Poszerzanie dróg nie usprawnia ruchu, a szczególnie nie usprawni ruchu na naszej obwodnicy, która jest drogą ekspresową i nikt nie będzie pruł trzecim lewym pasem 200 km/h (jak mo to miejsce na znanych wszystkim niemieckich a-b). Liczy się tylko bezkolizyjność, czyli nie projektuje się skrzyżowań w jednym poziomie (jak to zrobiono z kartuską i armii krajowej - pytam po co było budować jak nie było funduszy na połączenie ak z obwodową?) i kanalizacja ruchu (wydzielone pasy skrętów - lewe i prawe). To jedyne dwa sposoby na wyeliminowanie kongestii na drogach.

    • 0 0

  • Wąskie GARDŁA HEHEHHE

    LOL , erotomani

    • 0 0

  • patykiem po wodzie pisane

    zobaczę to uwierzę, narazie to fikcja literacka

    • 0 0

  • GOLF I II III IV V i VI (1)

    i X i XV ...
    mrygajcie ile chcecie...
    trąbcie ile chcecie...
    Kiedyś pożałujecie >:]

    • 0 0

    • podpisuję się pod tym

      skończy się "mam łysą pałę, VW/BMW = jestem najważniejszy"

      • 0 0

  • Autostrady? Tylko po co?

    Polacy nie potrafią jeździć po drogach szybkiego ruchu co widać na obwodnicy. Włączanie się do ruchu, czy wyprzedzanie z minimalnymi prędkościami jest nie tylko żałosne co niebezpieczne. Do tego nie patrzą w lusterka.

    • 0 0

  • A mi się tam obwodnica podoba :))

    Ja bardzo lubię jeździć obwodnicą, zwłaszcza jesienią jak pożółkną liście. Jadę sobie spokojnie i podziwiam widoki, nikt na mnie nie miga ani nie trąbi. Lusterka wstecznego nie mam, a boczne mam tak ustawione żebym mógł podziwiać moje piękne chromowane klamki i do tego dochodzi jeszcze wspaniały ryk silnika......poezja. Akumulator to mam taki duży, że jak mi czasami nie zapali silnik (przeważnie jak zapomnę zatankować) to do pracy mogę dojechać na rozruszniku....
    Obwodnica jest ok !!!! I i ruskie oldmobile też są cool....
    Pozdrawiam

    • 2 0

  • tak

    zwłaszcza ruskie planowanie.

    • 0 0

  • obwodnica

    Dlaczego nie zrobiono trzech pasów ruchu jak remotowano ją w latach 2000-2002.Dobrze wiedziano że uwolnienie rynku spowoduje rozwój nie tylko gospodarki ale co za tym idzie rozwój motoryzacji.Gdzie podziali się ludzie z wyobrażnią.Już w latach dwudziestych XX wieku przewidywano wielki Buum motoryzacyjny.CO w latach trzydzistych pokazali Niemcy.Ich infrastruktura drogowa zadziwiała europe.A dzisiaj to nawet Amerykanie przyjeżdżają sobie pośmiga po autobanah.Wydaje mi się że wyobrażnia naszych planistów została zaślepiona forsą(szybką forsą).O

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane