• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Dziwna teoria, a może jakieś duże rondo?

    Panie wiceprezydencie, nie da się wybudować obwodnicy Witomina otoczonego lasem nie ingerując wiele w tereny zielone. Albo wycinka drzew po stronie jednostki wojskowej i jedziemy płynniej, albo wywłaszczenia mieszkańców, procesy sądowe i nadal droga przez mękę. Takie tłumaczenie do mnie nie dociera zwłaszcza, jak jadę w korku od strony stadionu do Witawy, ale tam drugiej obwodnicy nie będzie. Jest za to kolejne zwężenie do jednego pasa bo powstał buspas. A jak rozwiązane zostanie płynne przejście z obwodnicy na następnym skrzyżowaniu Witomińska/Kielecka, chodzi tu o zjazd i wjazd z Witomińskiej za cmentarzem?

    • 17 0

  • Odkorkujemy Witomino i....

    ..... od obwodnicy Chwarzno stoi .... więc za 10 lat poszerzymy Chwarznieńską i ..... Wiczlino stoi, więc za 10 lat poszerzymy Wiczlińską ...... dlaczego Samo Rządni nie pomyślą zawczasu?????

    • 27 0

  • obwodnica Witomina

    Kto to jest Łucyk. Ten gość z Zarządem Miasta - nie ma zielonego pojęcia o potrzebach mieszkańców Gdyni. Co on tu jeszcze zepsuje?

    • 34 0

  • Ankieta jest niepełna

    Brakuje odpowiedzi "Nigdy nie powstanie, gdyż Gdynia nie ma na takie fanaberie pieniędzy"

    • 30 1

  • Strefa Płatnego Parkowania powinna być rozszerzona o Witomino, Chwarzno i Wiczlino oraz Dąbrowę i Karwiny (1)

    • 23 7

    • Mało...

      ... jeszcze na Babich Dołach, Kaczych Bukach i trzech gdyńskich ulicach Osowej. Ponadto powinna obowiązywać przez całą dobę, w niedziele i święta oraz należy ponieść opłaty o 300
      %

      • 8 0

  • Do listy winnych niedorozwoju Gdyni dołącza RDOŚ (2)

    Winny zapadnięcia mostku pod Estakadą - opady, Port, Energa
    Winny zapadnięcia mostku na Karwinach - opady, Wody Polskie
    Winny niewybudowania wiaduktu na Karwinach - pkp plk
    Winny braku tunelu w Chyloni - pkp plk
    Winny upaku lotniska w Kosakowie - Gdańsk Airport, Unia Europejska
    Winny braku realizacji obwodnicy Witomina - RDOŚ
    Winny uszkodzenia Estakady Kwiatkowskiego - upały, kierowcy
    Wstydźcie się! Gdyby nie Wy, Szczurek i Łucyk stworzyliby tu Polski Dubaj, przy pomocy deweloperów AB, Borskiego itp.

    • 38 3

    • Co ty pleciesz? Przecież na Karwinach jest wiadukt! (1)

      Co do zapadania się mostków i jezdni, to rzeczywiście winne są opady. Woda podmywa posadowienie i obiekt się zapada. Taka jest natura rzeczy, i tego głupawe komentarze nie zmienią.
      Co do szkód spowodowanych upałem czy mrozem - praw fizyki nie ominiesz.

      • 0 5

      • Bardzo proszę

        wziąć się za robotę - bo za to wam urzędnikom miasta Gdynia płacimy, a nie za odpisywanie na komentarze.

        • 4 0

  • Heh

    Projekty plany szkice konsultacje makiety itd. od 60 lat nie potrafią zbudować przejazdu chylońska hutnicza. Ale fantazje opowieści o mieście które było rewelacyjne podupada

    • 18 5

  • Całe województwo powinno się złozyć na obwodnicę Gdyni, byśmy nie musieli wjeżdżać do tej dziury

    • 13 8

  • rok 2012

    zapowiedziana budowa ul. Jana Nowaka -Jeziorańskiego, konieczna przy rozbudowie Gdyni Zachód. Drogi nie wybudowano, dzielnica się rozrasta, potężne korki . Kto jeszcze wierzy w realizację tych projektów ?

    • 31 0

  • Gdynia - cytując klasyka....

    "istnieje tylko teoretycznie", zarządzane jest tylko teoretycznie a skala projektów i realizacji aż poraża.
    Brawo koledzy trzymający władzę !!

    • 28 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane