• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Ilość zniszczeń w lesie w postaci przekopów (3)

    Oraz niezbędnych estakad będzie tak duża, że może się tylko równać z głupotą gdyńskich urzędników.
    Z drugiej strony problem obwodnicy Witomina jest tego samego rodzaju co wielbłąda i ucha igielnego, ale jest to wynik zaniedbań i krótkowzroczności i pychy naczelnika urzędu i jego klakierów.
    Witomino jest małym spokojnym i kompletnym osiedlem, położonym na górce osiedlem i jakakolwiek droga szybkiego ruchu pasuje mu jak świni siodło i przyniesie tylko katastrofę. Północne osiedla nie powinny w ogóle powstać bez rozwiązania wcześniej tego problemu przynajmniej na poziomie jakiegoś zatwierdzonego planu.

    • 20 6

    • Jakich zniszczeń w lesie ? Co ty bredzisz ? Trójmiejski park krajobrazowy jest ogromny !!! (2)

      Zabranie paska obrzeża lasu nie ma żadnego znaczenia dla środowiska , zobacz estakadę Kwiatkowskiego jaką nie tak dawno wybudowano na odcinku leśnym , wpływ na środowisko minimalny , a poprowadzono wewnątrz , a nie na obrzeżach lasu . Tak drogi dojazdowe do Chwarzna i rozbudowującego się w ekspresowym tempie Wiczlina powinny powstać co najmniej 10 a nawet 15 lat temu , kiedy budowano pierwsze bloki na Wiczlinie . Teraz przy byle kolizji stoi pół miasta .

      • 4 1

      • Zapomniałeś o przekopie między Witominską (1)

        A Kielecką przez wzgórze morenowe
        Jestem mieszkańcem od 50 lat i wiem jakie jest ukształtowanie terenu wokół Witomina - bez dodatkowych estakad się nie obejdzie

        • 2 1

        • Zrobi się mostek nad przekopem

          powie się, że jest to najlepszy mostek widokowy na świecie, dzięki któremu żyje się jeszcze lepiej.
          W razie czego stworzy się konkurs na najlepszy mostek, w którym wystąpi jako jedyny i w którym zajmie pierwsze miejsce . . .

          • 1 0

  • A ja mówię

    że ta obwodnica nigdy nie powstanie.

    • 16 5

  • Papier wszystko przyjmie wiadomix...

    • 14 2

  • aahahaha. drogowe inwestycje gdyński to litry białej farby

    3ch gości z MTM dłubiącyh 7 miesięcy w ziemi niby po coś i nowa droga gotowa - namalowana farbą tylko

    • 15 2

  • Prezydent do wymiany

    Jak wyżej

    • 16 1

  • to civic sport sedan czy jakas inna honda przed tym autobusem ? (1)

    • 8 5

    • to polskie auto elektryczne, jedno z 10 000 od premiera....

      • 0 1

  • Dlaczego nie wpiąć tego odrazu (1)

    W Obwodnicę?
    Tylko zakorkujecie tym ostatni odcinek leśny aż do 3 skrzyżowań że światłami! Po co robić coś co będzie stało tylko 3km dalej! Tam ktoś myśli?

    • 12 6

    • Problem w tym, chyba, że już nie zmieści

      się wpięcie między Chwarzniejską a Trasą Kwiatkowskiego.
      Geometrycznie rzecz ujmując to chyba jedyne miejsce na obwodnicę Witomina to pościć ją nad Kaczą, ale tam są rezerwaty, ewentualnie połączyć z obecnie budowanym węzłem na Karwinach

      • 0 0

  • W Norwegi tunel 25 km budowano 5 lat (4)

    U nas drogę o długości 2.6 km nie można wybudować od od 10 lat.

    • 46 7

    • no bo w gdyni wszystko sie konczy na planach
      jak tunele, mosty i inne ciekawe drogi

      • 10 1

    • Nie ma porównania (1)

      Bo Norwegia to gospodarny kraj. Tam nie finansuje się kościołów, Obajtków, 180 ministrów i vice, którzy budują elektrownie i ją burzą. My wybieramy do rządu cwaniaków, kombinatorów i ....

      • 10 1

      • Mylisz się. Tam również są afery i niegospodarność

        Często podaje się kraje skandynawskie jako przykład udanego socjalizmu. Guzik! Podatki mają niższe niż my. W rankingu wolności gospodarczej są daleko przed nami. Więcej przejadania, pińcet plusów, delfinków, rydwanów a tą obwodnicę zobaczymy na kolejnej wizualizacji.

        • 2 1

    • Bo tego nie da sie namalowac biala farba

      • 2 1

  • Chciałoby się zanucić władzom Gdyni :

    "Ta piosenka stara jak świat...."

    • 11 1

  • (1)

    Projektuje firma z Poznania. Ciekawe czy chociaż raz byli w terenie czy bazowali na street view

    • 18 0

    • na atlasie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane