• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Siedzenie na zderzaku to głupota. Ale jechanie lewym pasem 100 / 110 na godzinę (bo za 2 minuty będzie wyprzedzał TIRa co jedzie na prawym) to też masakra. Staram się trzymac bezpieczną odległość ale jak przede mną sierota 100 na godz. na lewym to szlag trafia. Co lepsze przy byle powodzie wciska hamulec zamiast zdjąc nogę z gazu. Jak ktoś jedzie szybciej od Ciebie widzisz to. Zjedź na prawy na te 20 sekund. Korona z głowy nie spadnie. Puść szybszego od Ciebie. Włącz myślenie. Obecnie wjazd na obwodnice to taka "przyjemność" jak z A1 zjeżdżasz na Wawe na A2. Zgrzyt zębów

    • 11 23

    • Wybuduj sobie prywatną obwodnicę (2)

      I tam dyktuj sobie samemu warunki.
      Nie jesteś od decydowania, z jaką prędkością mają jeździć inni i kiedy wykonywać manewry, jeśli robią to zgodnie z przepisami i z dozwoloną maks. prędkością.

      • 8 7

      • (1)

        Te mądrości to sobie na poczekaniu z nosa wydłubałeś ?
        Twoim zdaniem jeżeli mamy max. dop. prędkość 130km/h to ona obowiazuje tylko w górnym zakresie i można sobie jechać lewym pasem podczas wyprzedzania z prędkością np. 50 km/h ?
        A o zachowaniu bezpieczeństwa podczas wyprzedzania i dostosowaniu prędkości do panujących warunków na drodze to słyszałeś ?
        Prawo jazdy to chyba w chipsach znalazłeś gamoniu .

        • 2 7

        • Właśnie tacy agresywne typy to najgorsze zagrożenie na drogach.

          Na przestrzeni kilku lat nie spotkałem nikogo pomykającego 50 lewym pasem na obwodowej.
          Chyba, że ty masz jakąś obsesję i szukasz okazji do wyładowywania agresji.
          Powtarzam decydować moźesz u siebie na podwórku.

          • 8 0

  • Ile byś dróg nie nabudował (7)

    zawsze będą korki i narzekanie. Zachód już dawno to zrozumiał. Czas inwestować na poważnie w zbiorkomy, bo transport indywidualny to ślepy zaułek w takich aglomeracjach.

    • 8 10

    • ale nie w tramwaje tylko w kolej, tramwaje to topienie miliardów unijnej kasy, podobna głupota co budowa

      obwodnicy obwodnicy.

      • 4 1

    • To, co głownie odciąża korkibw miastach europejskich (5)

      to funkcjonujące od dekad metro.
      W dalszej kolejności inne środki transportu.

      • 3 1

      • metro + SBahn, to drugie już mamy, ale częściowo na własne życzenie niefunkcjonujce (2)

        • 1 1

        • Gdzie mamy metro? (1)

          • 2 0

          • S-Bahn mamy...

            • 2 0

      • Wszystkim wam się wydaje że metro takie ekstra, nikt go na serio nie używał chyba (1)

        Przejedź się metrem w londynie w porannym szczycie, albo weź wózek z dzieckiem i pojedź gdzieś linią głęboko zakopaną. Większość czasu spędzisz na zjeździe pod ziemię.

        Tymczasem bogaci Szwajcarzy już dawno mają tramwaj na każdej ulicy, wygodnie, na poziomie gruntu. Jest szybko, cicho i wygodnie.

        • 1 2

        • małe lub malutkie i kompaktowe miasta Szwajcarii a Londyn który jest niemal 2x większy

          niż cała Szwajcaria

          • 2 0

  • jaki jest sens budowania kolejnych obwodnic?

    Trzeba postawić na transport kolejowy. Budowanie kolejnych dróg tylko pogłębi korki. Kierowcy by się dostać na kolejną obwodnicę przy okazji zakorkują Słowackiego, Kartuską, Spacerową...Tym samym trzeba się będzie zastanowić nad rozbudową ulic w miastach

    • 5 3

  • (2)

    pis powiedział nie gdanskowi i ludzie zapomnijcie ze coś się zmieni, za jakis czas nie będzie kasy w budżecie i przez 15 lat nic sie nie zmieni. porty sie zatkaja biznes zacznie uciekac. plan kaczynskiemu się udał. gratulacje szczególnie co niektórym kaszubom.

    • 5 6

    • precz z czarnowidztwem

      Żadne 15 lat. Tfu tfu

      Fakt mszczą się.

      • 0 1

    • Tak i PIS jest winny temu ze obwodnica sie korkuje

      • 1 0

  • Kierowcy rzeczoznawcy? A mam śmignac 110 i rozerwać opony na plastikach i innych częściach z rozbitych aut?

    • 0 6

  • Za dużo aut / 1000 mieszkańców, więcj niż w biednych Niemczech ;)

    Polaków stać i na niemieckie auta i rosyjskie paliwa ;)

    • 4 1

  • Korki bo reszta miasta jest tak rozkopana, że to chyba jedyna droga na której nie ma robót

    więc trudno się dziwić, że jest zwiększony ruch, a co za tym idzie kolizje, korki itp.

    • 2 0

  • Kłania się nierozsądna polityka rozwoju miasta

    1. Mieszkania na wynajem na dolnym tarasie,
    2. Tańsze blokowiska na Osowej i po Chwaszczynem,
    3. Domy jednorodzinne w Koleczkowie i dalej (bo w mieście za droga ziemia)).

    Liczba mieszkańców prawie się nie zmienia, tylko coraz więcej jest kilometrów do przejechania.

    Jeśli nie będzie rozsądnego planowania przestrzennego miasta obwodnica będzie notorycznie zapychana. Zwiększanie liczby pasów, choć potrzebne, to walka ze skutkiem a nie z przyczyną.

    • 8 1

  • Uwazam, ze nowe drogi sa niepotrzebne (5)

    wystarczy poprawic stan obecnych i wprowadzic zakazy parkowania w centrum, a rozwinac komunikacje miejska np. tramwaje mialby zawsze zielone swiatlo - czyli pierwszenstwo. Zobaczylibyscie jaki to bylby hit. Dziekuje za uwage

    • 9 13

    • Każdego roku w Gdańsku liczba aut osobowych wzrasta o około 5000 sztuk, dróg raczej nie przybywa w podobnej ilości (4)

      Korki będą więc coraz większe

      • 6 1

      • Źródło danych (3)

        • 2 2

        • wpadaj do mnie, pokaze ci fajną stronke

          google com

          • 3 2

        • (1)

          Na stronie gdansk.pl jest zakładka Gdańsk w liczbach, jest tam jest zestawienie ilości aut osobowych zarejestrowanych w Gdańsku w latach 2008 - 2016

          • 2 0

          • Ile z nich to wymiana starych na nowe?

            • 1 0

  • Rozbudowa kolei może rozładować sytuacje

    Nowa obwodnica to nowe osiedla na peryferiach - > więcej samochodów - > problem wraca za 5-7 lat.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane