• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Odcinkowy pomiar prędkości momentalnie uspokoi ruch

    I nie bedzie wypadków. Vide Rekowska Górka. I proszę bez bełkotu ze sie nie da. Od zjazdu do zjazdu można to zrobić !!!

    • 6 0

  • :o gdzie pęka ?!!

    przed chwilą wróciłem z roboty, na łobwodnice wyjechałem ze Słowackiego o 23:10. tak ze 3 mnie wyprzedziły, ja 2 i pusto aż do Chyloni. pusto i czarno. z przeciwka jechało kilka tirów. w dzień jechałem przez miasto, bo musiałem zrobić zakupy

    • 5 0

  • Będzie jeszcze gorzej!!!

    Jak zostanie oddana do użytku trasa kaszubska, to cały potok aut z północnej części województwa ruszy w kierunku obwodnicy to po prostu obwodnica trójmiejska stanie w miejscu.

    • 5 1

  • (3)

    Metropolitalna Expresowka? tyle lat było dobrze... a teraz same cwoki zdają te 'zaostorzone egzaminy' na prawo jazdy i nadal jeździć nie umieja.. Sama teoria... i nic praktyki ORAZ wyobraźni. W ten sposób idąc to w pordzie... powinno się uzyskiwać specjalne "licencję " by wjechać na naszą trojmiejska obwodnicę... Nie powiem pomysł może i DOBRY względem nowych dróg poloczonych do trojmiasta... Ale leczą mnie sytuację że większość korków czy też wypadków powstaje na wjazdach czy kawałek dalej... bo inbecyle nie potrafią się włączyć do ruchu.... jedziesz sobie jedziesz wszystko wpozadku i nagle pisk opon korek. teraz pytanie, dla Czego Hmmm może wypadek? Aaa, no nieee, jednak nie, omijasz najbliższy wjazd na obwodnicę 500m dalej i ruch dalej idzie, jedziesz normalnie z dopuszczalna prędkością.... więc jaka tu teraz jest przyczyna? Że g*wno uczą w tych szkolkach jak włączać się do ruchu... Tylko jedno jedyne jedz swoim pasem" SWOIM".... czyli prawym... Bądź osoby ledwo chodzące o kulach... A jednak się ładujące do auta za kierownicę... Czy też przeglądanie neta i sprawdzanie zasr*nego Facebooka po drodze za kółkiem... Czy tez pisanie sms'ow, innym słowem telefon.. Oczy w ekran a nie Ku.... a na drogę.... i to, O To W Ten Sposób, Od Początku Wakacja Codzień Na Obwodnicy Dochodzi Do, Od 1 do nawet i 5 wypadków Dziennie... pozdrawiam...

    • 7 1

    • egzaminy powinny być prostsze, ale kontrole częstsze i obowiązkowo test emocjonalno-psychologiczny (2)

      zewnętrzy, w losowym PORDzie w kraju

      • 2 0

      • Niestety kondycja psychiczn Polaków jest słaba

        co przekłada się na zachowania na drogach.
        Miałam okazję kiedyś w firmie robić psychotesty do jazdy autem służbowym, więc wiem jak to wygląda.
        Obserwując niektórych kierowców obojga płci na drogach, przypuszczam, że wielu z nich nie przeszłoby testów.
        Chodzi mi nie tylko o testy psychologiczne (choć też mogłyby dyskwalifikować) ale o refleks, szybkość podejmowania decyzji, umiejętności/ograniczenia psychoruchowe, szybkość reakcji.

        • 2 0

      • Zgadzam się. Jak i kontrolę częstsze oraz egzaminy prostsze, które Ci z mózgu nie robią sieczki... Po których wychodzisz i zastanawiasz się która strona to lewa czy prawa. Tak Naprawdę uczysz się jeździć dopiero po zdaniu prawa jazdy... Bo na egzaminie niczego cb nie uczą... Tyle co suchej wiedzy..." teorii" czy jak ruszyć/jechać autem. teraz taka sieczke ci na tych egzaminach robią, że zastanawiasz się 10x czy włączyć sie do ruchu czy nie, A bo może jednak nie mogę, ale nie jednak nie mogę. A kij stanę i poczekam aż ktoś mnie wypuści....

        • 1 0

  • Na przedwczoraj

    Nowa obwodnica też ma być dwupasmowa. Kto się pod tym podpisał?

    • 8 1

  • Dzisiaj był armagedon z PKM na lotnisko odwołane były pociągi zero info dlaczego.

    Gdansk to komunikacyjna Kup ....aA toobwodnica ,a to problemy z skm,pkm

    • 6 0

  • Najprostrzym sposobem byloby zrobienie takich oslon pomiedzy pasami aby kierowcy nie widzieli nic z tego co sie

    dzieje po drugiej stronie. Nie byloby robienia zdjec na fejsa czy do raportu z 3miasta. Nie byloby zwalniania itd. No i dodatkowych stluczek. Juz teraz gdzieniegdzie sa oslony ale sa zle ustawione i jednak cos tam widac.

    • 6 0

  • Kto mi wytłumaczy dlaczego na bezkolizyjnej trasie co chwilę mamy wypadki?

    To nie obwodnica... to generator korków...

    • 6 1

  • sypialnia komunikacja praca zakupy

    Ceny mieszkań w mieście, wywindowane przez deweloperów, spowodowały ucieczkę znacznej części mieszkańców Gdańska na tanie tereny pod obwodnicą. Zakłady pracy, szkoły, przedszkola i żłobki są rozmieszczone wzdłuż skm. w trójmieście jest bardzo słaba komunikacja poprzeczna, na liniach morze - obwodnica. Do tego brakuje wielkich tanich parkingów przesiadkowych na węzłach komunikacyjnych. Dodawanie kolejnej drogi, czy poszerzanie obecnych nie rozwiązuje problemu (no chyba, że Spacerową poszerzyć- to OK), ponieważ nie ma realnej alternatywy dla aut, ani nie ma gdzie ich zatrzymać. Można "dourbanizować" osiedla przy obwodnicy i stworzyć tm lepsze warunki do założenia siedzib pracodawców, to ludzie będą mniej jeździć.

    Bla, bla, bla.

    Władzom nie zależy na odkorkowaniu, bo czerpią zyski z miejscoych podatków. Więc im więcej paliwa spali się w korkach, tym większy dochód. Budowa nowych dróg pozwala na jeszcze większe zarobki, ale trzeba pilnować, żeby nie rozwiązywały problemów komunikacyjnych. Tam, gdzie jest dobra przepustowość robi się szykany drogowe, buspasy, drogi rowerowe z pasa ruchu i zabiera się parkingi. Od razu robi się zator komunikacyjny i przychody rosną (paliwo, ubezpieczenia, blacharze, handel złomem).

    • 8 1

  • Dodatkowa droga

    To nie wszystko.Jest miejsce na 3-4 pasy ruchu.Trezba zacząć a nie gadać..Gorzej jak PiS załatwi nam ograniczenie dopłat z UE

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane