• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • procesy cywilne dla tych pięciu odważnych egoistów (4)

    pięciu odważnych egoistów miało tupet by zablokować inwestycję, która by zmieniła życie regionu;
    pięciu egoistycznie i krótkowzrocznie myślących ludzi spowodowało, że życie innych ludzi jest w zawieszeniu a jeszcze innych ma niską jakość poprzez korki, życie w wiecznym hałasie jak np. w Żukowie ; autorowi dziękuję za przypomnienie tych nazwisk- niech się ci odważni zmierzą z procesami cywilnymi przeciwko sobie od tych ludzi, których życie zawisło w próżni przez czekanie czy ta obwodnica będzie czy nie, wszystkie skargi są niezasadne, tylko zabierają czas...tych pięciu skazało się na społeczną śmierć własnymi rękami i własnymi decyzjami.

    • 12 9

    • zmieniła by życie wielu mieszkańców regionu na gorsze za duże pieniądze

      • 1 3

    • Ależ się podnieciłeś..... (1)

      • 1 3

      • jeżeli tyle tylko masz do powiedzenia to raczej milcz bo twój komentarz być może oddaje twój stan ale nic nie wiesz o tym, co się ze mną dzieje, miarkuj słowa w przestrzeni publicznej , zwłaszcza gdy jest mowa o poważnym problemie jaki dotyczy wielu tysięcy osób;

        • 1 0

    • z procesem cywilnym powinien liczyć się funkcjonariusz naskręt oraz jego redakcja

      Dziwię się że Ci ludzie na których co miesiac szczuje w swoich sponsorowanych wypocinach jeszcze go do sądu nie pozwali

      • 0 1

  • Należy karać mandatami kierowców-rzeczoznawców.

    Dla ich wyłapania należy ustawić kamerę, nagrywać niepotrzebnie zwalniających i wysyłać mandaty. Tak, jak słyszałem, robią w Niemczech.

    • 3 3

  • Jeden Prezes, jedna partia!

    Prezes nie ma prawa jazdy...

    • 8 1

  • Jezdze obwodnica prawie codziennie i jeszcze nie widziałem nigdy patrolu policji (1)

    Gdy jest wypadek to byli ale prewencyjnie czy namierzajaca predkosc NIGDY

    • 8 1

    • Słabo patrzysz, ja też jeżdżę codziennie i nieoznakowane radiowozy widuję kilka razy w tygodniu.

      • 3 0

  • Politechnika wrocławska pochwaliła sie ze zbudowała kilka lat temu fotoradar mogacy sprawdzac predkosc i robic zdjecia

    10-15 aut jednoczesnie ... zamontowac to na obwodnicy i troche sie uskopoja misczowe kierownicy.

    • 7 2

  • Polacy są przyspawani do aut. Mamy prawie dwukrotnie więcej samochodów na 1000 mieszkańców, niż ludzie na zachodzie. Ale przecież bieda! Tak źle w Polsce, konstytucja lamana! Teraz powstanie obwodnica obwodnicy , później obwodnica obwodnicy obwodnicy, itd Zupełnie jak w Moskwie, na dzikim wschodzie.

    • 5 2

  • Nic się nie zmieni.....

    • 2 3

  • Juz lece i pisze do Ciebie Naskreciku..

    • 4 1

  • W dzisiejszych czasach nowe drogi i modernizacja już istniejących nie są potrzebne, aby...

    było lepiej, tylko po to, aby nie było gorzej.

    • 3 1

  • Ja

    Na bramowaniem rośnie kasa znalazła i czas na wybudowanie a postawić przy tej okazji zmiennych znaków się nie dało ? Pomyslunku brak całkiem tylko krojenie kierowców ważne jest

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane