• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Wiele razy pisałem... (1)

    teraz będzie ostatni...
    Rozwiązanie problemu według mnie jest dziecinnie proste. Do czasu powstania Obwodnicy Metropolitalnej należy obniżyć kategorię istniejącej obwodnicy z ekspresowej na zwykłą krajówkę z ograniczeniem prędkości do max 90 km/h. Oczywiście trzeba do tego dodać: odpowiednie oznakowanie wraz z informacją o fotoradarach na każdej bramce viatoll-u oraz patrole drogówki w nieoznakowanych radiowozach wyposażonych w videorejestratory. Tłumacząc z chińskiego na nasze chodzi o to aby wszyscy - tubylcy czy przyjezdni - poruszali się wolniej ale za to w miarę płynnie - i byli o takiej konieczności odpowiednio wcześniej poinformowani, również o karach jeśli się nie dostosują.
    Jako działania wpomagające widzę także konieczność edukacji - niestety nie w szkole ale w życiu. Być może potrzebne są specjalnie oddelegowane na obwodową patrole policji, których zadaniem będzie 1) w przypadku stłuczki poza standartowym znalezieniem winnego i sporządzeniem dokumentacji - zamknięcie drogi i wymuszenie na uczestnikach kolizji usunięcie pojazdów na pobocze (a nie jak teraz "królewicze" czekają sobie na lawetę 2 godziny a reszta niech sobie stoi). 2) zabezpieczenie miejsca awarii pojazdu... i kierowanie w tym miejscu ruchem (a nie jak teraz że "koguty latają" a korek ma kilka kilometrów, choć tir stoi bezpiecznie na poboczu) 3) Patrole mogą być także wyposażone w ręczne kamerki, przy pomocy których miły Pan policjant zarejestruje zbyt ciekawskich kierowców jadących w kierunku przeciwnym (a nie jak teraz gapią się w bok na cudze nieszczęscie lub co gorsza robią sobie selfi).

    Co do kosztów wprowadzenia normalności(?) - odpowiadam tak - a ile kosztuje paliwo które zużyło kilkadziesiąt lub nawet kilkaset pojazdów stojących w korku, że o ilości wygenerowanych w ten sposób zanieczyszczeń nie wspomnę. Proszę dodać do tego jeszcze skutki uboczne w postaci naruszenia stabilności układu nerwowego większości uczestników takiego korka i rachunek będzie już bardzo prosty
    Szerokości życzę

    • 9 4

    • Dołożyć jeszcze zakaz wyprzedzania dla TIR-ów oraz wszelkiej maści samochodów dostawczych na całej obwodnicy. I szybko by się okazało, że przepełnione/przeładowane ciężarówki/dostawczaki/samochody z kratką nie blokują płynności ruchu na lewym pasie. Do tego żywopłot pomiędzy pasami dla usunięcia "ciekawskich". Jak można zgłosić pojazdy zostawiające za sobą "zasłonę dymną"??? Do tak bardzo potrzebnych, wyrywkowych kontroli trzeźwości na zjazdach z obwodnicy dołączył bym sprawdzanie "dymienia". Mocno przerzedziło by to stadka smrodów na drogach.

      • 0 0

  • Za jakieś dwa lata się rozluźni.

    Spadnie koniunktura a to oznacza mniejszy ruch ciężarówek, osobówek zresztą też.

    • 3 1

  • Jedynie zmniejszenie liczby aut może coś odkorkować

    kolejna autostrada sprawi tylko, że korek będzie się składał z aut mieszkańców przedmieść i wsi będących jeszcze dalej od Trojmiasta

    • 4 3

  • Umiesz liczyć!? Licz na siebie!

    I nie licz na kolejną obwodnicę tylko kup sobie motocykl/skuter!

    • 4 2

  • Kierowcy rzeczoznawcy haha najlepszy tekst jaki słyszałam.

    • 3 2

  • Odkryli Amerykę? Obwodnica już dawno stała się drogą lokalną. Potrzebna jest nie tylko Metropolitalna, ale i dodatkowe pasy na istniejącej!

    • 6 2

  • Obiecanki cacanki...A węzła Szadółki/Kowale jak nie było tak nie ma!...

    Póki co korki są niewielkie. Zobaczycie co będzie się tu działo jak otworzą 1 września szkołe metropolotarną w Kowalach, największe centrum logistyczne przy Lubowidzkiej, kolejne centrum handlowe przy Fashion House i dobudują w okolicy kilkanaście bloków...Oczywiście żadnej nowej drogi. Gratulacje inwestorom i powodzenia w dojazdach do/po pracy!

    • 11 0

  • Logika

    Obwodnica która ma dwa pasy a przez aleje w Gdańsku idą 3 i do tego jedzie się szybciej...

    • 6 1

  • do rozbudowy o kolejny pas nie trzeba zamykac obwodnicy

    wystarcza betonowe zapory zaraz za linia i dwa pasy sa przejezdne.

    Jechalem dzisiaj odcinkiem Owczarnia Matarnia i mozna to robic nawet teraz. Wystarczy chciec, a nie nie da sie. Mozna tez zadac to pytanie studentom, jest wiele technologii nie koniecznie trzeba robic wielki plac budowy.

    Jak sie chce to mozna.

    • 9 0

  • Obwodnica

    Postawić odcinkowe pomiary prędkosci, od wjazdow do zjazdów.Dobra inwestycja, która zwróci się bardzo szybko.Firmy ubezpieczeniowe mogłyby się dołożyć.Nie ma problemu, którego nie można rozwiązać.Ja, na przykład, boję się jeździć obwodnicą, bo dużo jest kierowców idiotów.Za mało jest pomiarów prędkości.Kto jeździ 50-tką po mieście ? Można policzyć takich na palcach jednej ręki.Gdyby kasa za mandaty szła w dużej części do policji, byłoby więcej patroli i bezpieczniej.Sposób jest bardzo prosty, łapać i karać wysoko

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane