• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Bo mamy ciekawskich i obserwatorów

    Tylko się coś dzieje,to zwalniają do 20 na godz, bo przecież trzeba popatrzeć. Plus oczywiście pisanie sms-ów i głowa w telefonie,a to co się dzieje na drodze,to rzecz drugorzędna.

    • 4 1

  • Tylko trzeci pas (1)

    Obwodnica Metropolitarna jako alternatywa dla obwodnicy to są pieniądze wyrzucone w błoto!!! Kiedy ludzie odpowiedzialni za te sprawy w końcu to zrozumieją???? Może w sezonie część turystów nadłoży 20-30 km (tyle dalej będzie się jechało OM np. na Hel), żeby nie jechać obwodnicą. Jednak poza sezonem 80% ruchu to jest ruch lokalny, ludzie jadący z pracy do Gdyni z Gdańska i odwrotnie. Przecież udział np. TIRów w ruchu obwodnicy jest dużo mniejszy, niż innych ekspresówek w Polsce, bo TIRy jadą głównie do portu. Obwodnica Metropolitarna nie odciąży obwodnicy tak, jakby to zrobił trzeci pas ruchu. To widać jak na dłoni na odcinku między Matarnią a Auchan - tam nigdy nie ma korków, o ile nie dojdzie do wypadku. Korek pojawia się dopiero przy zwężeniu do dwóch pasów. Trzeci pas by załatwił sprawę na wiele lat, a jego budowa byłaby dużo mniej kosztowna niż budowa om ... no ale w Polsce trzeba wszystko robić inaczej. To samo dotyczy autostrad - swego czasu należałoby wybudować tysiące kilometrów ekspresówek, a nie płatnych autostrad, najdroższych w Europie, na dodatek dwupasmowych, więc de facto są to bardzo drogie ekspresówki.

    • 8 6

    • Oczywiście, że nadłoży i 50km, sam tak zrobię jeśli alternatywą będzie stanie w korku dwie godziny...
      Zawsze jak trafi się jakiś "inteligentny inaczej" i zablokuje Obwodnicę będziesz miał alternatywę. Kilka kilometrów więcej do przejechania ale dojedziesz w rozsądnym czasie.
      A dziś nawet jeśli jesteś "lokalsem" to nie masz wyboru - stoisz... pkm będzie alternatywą jak ją zelektryfikują i puszczą kursy co kwadrans...

      • 1 0

  • Kiedy odcinkowy pomiar prędkości?

    • 5 3

  • Problem glowny obwodnicy to za malo policji i ulubiony sport Polakow, czyli wachanie d*py na lewym pasie

    Przez ponad 3 lata dojezdzam codziennie do pracy obwodnica. Policje widzialam moze raz i przez to na obwodnicy panuje totalna anarchia. Dodatkowo nasi kierowcy nie umieja jezdzic. kazdy sie pcha. albo wszyscy na hura lewym pasem i wachaja sobie d*py i w tym samym czasie rozmawiaja przez telefon albo fejsa sprawdzaja. chwila nieuwagi i stluczka gotowa. najlepsze sa laluny albo zenki ktorzy wzieli sobie dobre auta w leasing i mysla ze jak juz maja pare koni wiecej to juz sa szumacherami. To nie obwodnica jest problemem tylko kierowcy ktorzy jezdza jak potluczeni. Panowie policjanci macie takie dobre nowe BMW to dalej na obwodnice nimi kiedowcow dyscypliowac!

    • 11 1

  • Lewy za szybko, Prawy za wolno

    Nienawidzę obwodnicy

    • 4 5

  • Potrzrbna jak nigdy, ale nigdy nie powstanie (1)

    • 3 5

    • niekonieczna, mam nadzieję, że nie powstanie

      SKM co pięć minut lepiej rozwiąże problemy komunikacyjne Trójmiasta niż setki milionów wydane na obwodnice i sensowna (restrykcyjna) polityka parkingowa.

      • 0 2

  • Alternatywa jest wprowadzenie ruchu lewostronnego na obwodnicy

    • 3 5

  • przestańcie nazywać Obwodnice -obwodnicą !!!

    w latach 70-tych pełniła ona taką funkcje . ale dziś już stała się wewnątrz aglomeracyjną -trójmiejską ulicą do której przylegają ;- nowe osiedla . domu , siedziby firm , sklepy , galerie handlowe itd. !

    • 6 5

  • nie wpuszczać na obwodnicę gka, gwe, gpu (1)

    i będzie po problemie

    • 8 5

    • gpu nie wpuści gd, wi kr i el, wi nie wpuści gd

      I będzie nareszcie jak za piastów

      • 0 0

  • Jeźdźców ostrożnie

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane