• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 36 do 46 nowych pociągów na pomorskich torach w 3 lata

bra
19 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Pomorskie zamawia 36. nowy pociąg, a niewykluczone, że ostatecznie ich liczba wzrośnie do 46 sztuk, które pojawią się do 2026 roku. Pomorskie zamawia 36. nowy pociąg, a niewykluczone, że ostatecznie ich liczba wzrośnie do 46 sztuk, które pojawią się do 2026 roku.

Po przetargach na dostawę 31 pociągów elektrycznych i 4 hybryd Województwo Pomorskie zamawia kolejny skład z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk. To oznacza, że do 2026 roku na pomorskie tory wyjedzie kilkadziesiąt nowych pociągów.



Pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa.

Trasy, na których ma kursować nowy pociąg:


    Jeździsz koleją po Pomorzu?

  • linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
  • linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
  • linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
  • linia 204 Malbork - Elbląg,
  • linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko.

Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza.

Pociąg zabierze co najmniej 430 pasażerów



Podobnie jak w przypadku poprzedniego zamówienia na 31 składów, nowy pociąg ma mieć długość między 70 a 76 m, 140 miejsc siedzących i przynajmniej 290 stojących, przy założeniu 4 osób na m kw.

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Będzie wyposażony w klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED.

Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca dla osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.

Oferty można składać do 14 lipca 2023 roku.

Kryteria wyboru oferty:

  • Cena - 59 proc.
  • Długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady na pojazd oraz dokumentację techniczną - 20 proc.
  • Termin dostawy pojazdu w ramach zamówienia - 16 proc.
  • Zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojeździe - 5 proc.


Wybrany wykonawca będzie miał dwa lata na dostarczenie pociągu.

Rozszerzenie zamówienia uzależnione od środków z KPO



- Samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas będziemy chcieli w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych zespołów trakcyjnych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Pomorskie kupuje droższe pociągi hybrydowe Pomorskie kupuje droższe pociągi hybrydowe
bra

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • Czy kolej w dzisiejszych czasach jest potrz3bna? (2)

    Moim zdaniem to zabytek. Miejsca które zajmują tory moznaby przeznaczyć na drogi.

    • 2 32

    • I stać w korkach? Do tego nie potrzeba oc, przeglądu, paliwa czy prawa jazdy. Kup na szrocie pół rupiecia z fotelem i kierownicą

      Postaw przed blokiem i sobie siedź. A innym pozwól wygodnie dotrzec do celu.

      • 7 2

    • kolej jest bardzo potrzebna

      • 4 0

  • Jeśli uda się zrealizować to zamówienie w całości, to wreszcie pożegnamy niezmodernizowane kible EN57 w naszym województwie. (17)

    Trzymam kciuki, bo na to czas już najwyższy!

    • 89 21

    • Watpię, po wakacjach pojawią się na pkm. (4)

      • 13 7

      • jak na razie żaden niezmodernizowany kibel na PKM nie wjechał (3)

        Gdańsk ma takie przywileje mimo że z lotniska jedzie się nieco ponad 20 minut więc każdy pociąg będzie ok, Słupsk też chyba ma jakieś układy bo tam głównie impulsy i kible po modernizacji, za to do Smętowa i dalej to z małymi wyjątkami tylko EN57 bez modernizacji, chyba południe województwa komuś podpadło...

        • 9 3

        • Nie przesadzaj, ostatnio Słupsk robią kible peerów jedynie zmodernizowane pędzlem. (1)

          • 5 1

          • chyba własnie z tych powodów pojawiło sie połączenie Słupsk-Bydgoszcz

            Obsługiwane przez "regiolino".
            Na dodatek, pomijające większość przystanków na odcinku Gdańsk-Wejherowo.

            Faktycznie, najgorsze składy kursowały na peryferiach i połączeniach międzywojewódzkich...
            Teraz Pomorze zadało szyku! ;)
            20 lat za późno...

            • 4 0

        • zmodernizowany / niezmodernizowany, niewielka różnica

          • 1 2

    • (5)

      Kible to nadal najlepsze pociągi. Każdy kolejny był gorszy. Przynajmniej z punktu widzenia pasażera.

      • 19 16

      • Wolę ED73, ale peery pocięły zamiast zachować.

        • 8 2

      • Chyba oszalałeś. (3)

        Hałas przy 100 km/h jest taki, że trzeba prawie do siebie krzyczeć. Do tego wężykowanie, rzuca jak na jakiejś starej karuzeli. Brak klimy, odpychające toalety, zimą wiecznie przegrzane albo niedogrzane, zacinające się drzwi, itd. Miejsce Kibli już dawno jest na złomowiskach i w skansenach.

        • 24 8

        • (1)

          W pociągu masz siedzieć cicho i nie gderać.

          • 11 6

          • nie wytrzymam, musze gderać

            • 5 3

        • zapraszam do Paryża...

          po doświadczeniach tamtejszego metra, docenisz SKM.

          W jednym jednak bije Pomorze na głowę, w nocy kursuje co 15 minut...

          • 4 2

    • Zmodernizowany kibel nie jest zły.... (4)

      ...w Londynie czy Berlinie też jeżdżą stare pojazdy (pudła) po wielu modernizacjach i jest ok.

      • 22 2

      • Jest na tyle ok, że przy kolizji zabijają drużynę? (1)

        • 3 9

        • nie ma być kolizji

          • 2 1

      • Zmodernizowany (1)

        Słowo kluczowe w tym przypadku.

        • 2 1

        • Modernizacja nie zmieni starej konstrukcji w nową, nadal będzie mniej przyjemnie niż w nowoczesnym pociągu

          • 4 10

    • nie wierzyłem że tego dożyję a teraz jest szansa

      • 1 0

  • Jak to wyliczyliście? Mi nie wychodzi.

    31 ezt plus 4 hybrydy plus jeden nowy ezt daje 36. Opcja na łącznie 10 nowych daje 45.

    • 11 1

  • Pociagiem do Warmii i Mazur (3)

    To skandal, że tylu ludzie z Warmii i Mazur zamieszkuje Trójmiasto a do dziś nie ma twardego połączenia pociągiem do Mrągowa.

    • 11 6

    • Muszą się zdecydować, gdzie kupują słoiki.

      • 4 2

    • tak, na festiwal country pociągiem, akurat w tym przypadku żeby był klimat pociąg powinien być parowy

      • 2 0

    • klasyka gatunku

      brak linii kolejowej na odcinku Ełk-Augustów

      I do Suwałk przez Białystok...

      • 2 0

  • Przepraszam a co z SKM? (1)

    • 6 2

    • A co? Dostaną dwa swoje z tego i 18 do eksploatacji.

      A reszta bez zmian.

      • 6 0

  • Polska kolej jakaś kpina (4)

    Ciągłe opóźnienia, bo stoimy przepuszczając pociągi szybkobieżne. Pociąg do Krakowa którym jechałam tydzień temu miał ponad 40 lat. W Gdańsku na przejściu naziemnym przez tory wczoraj czekaliśmy 25 minut a była niedziela po 18. Stały sznury aut, tłumy pieszych. Auta trąbiły jakby to miało coś przyspieszyć. Przejechało 10 pociągów większość bez zatrzymania.

    • 15 46

    • Jak wybierasz najtańsze połączenia, to się nie dziw że standard też jest adekwatny. (2)

      Jak chcesz jechać w lepszych warunkach to możesz przecież kupić bilet na Pendolino, w czym problem?

      • 18 3

      • A to pendolino to ma już jakieś 30lat (1)

        Pamiętam jak w połowie lat 90tych była huczna prezentacja na dworcu w Gdańsku tej kolei "szybkiej prędkości" i plany ile tego mamy zakupić, już wtedy wskazywano że konieczna jest wymiana infrastruktury by ta kolej mogła osiągać zadane prędkości.

        • 3 19

        • Polskie Pendolino weszło do służby w 2014 r.

          Jest to Pendolino nowszej generacji niż to prezentowane w Polsce w latach dziewięćdziesiątych.

          • 17 1

    • Straszna historia.

      Bardzo mi przykro, ale jakoś będziesz musiała z tym żyć.

      • 15 1

  • (1)

    My dopiero kupujemy nowe pociągi a w SKM nadal jeżdżą stare lub zmodernizowane nieco tzw. "kible" EN 57.... Inne koleje np. mazowieckie czy dolnośląskie już od dawna mają składy 5 - 10 wagonowe, a u nas nadal w SKM królują głównie poskładane dwie trójki czyli 6 wagonów.

    • 11 2

    • Pretensje od właściciela - PKP

      • 0 0

  • Pomorskie zamawia 36. pociąg. To chuba po sungalezyjsku.

    .

    • 6 2

  • A SKM ile nowych składów zamówiło? (2)

    To najlepiej świadczy o tym, że SKM winna być samorządowa.

    • 8 6

    • SKM przekazała zdobyte dofinansowanie unijne władzom naszego województwa. (1)

      Było o tym w poprzednim artykule.

      • 6 1

      • I razem z u m woj pom kupuje te pociągi. Dwa będą SKM, 18 kolejnych do eksploatacji na linii skm.

        • 2 0

  • O 30 lat za późno, ale wreszcie! (2)

    • 12 2

    • 30 lat temu miałeś dużo młodsze pojazdy w skm, niż obecnie. (1)

      Były dwie EW60, trzy EN57-19xx, ponad dwadzieścia EW58.

      • 4 0

      • troche szkoda tych EW58

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane