- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 21:57
To jest skandal (2)
A co z osobami pracującymi w śródmieściu? Komunikacja publiczna jest fatalna i nie stanowi żadnej alternatywy dla mieszkańców np. Osowy. Co z nimi? Gdzie abonamenty dla nich?
- 13 2
-
2020-02-27 23:11
weź kredyt, zmień pracę
- 2 1
-
2020-02-28 03:11
Osowa to stan umysłu
Kto ci kazał tam mieszkać? Głosy w głowie?
- 1 0
-
2020-02-27 22:05
(1)
Nigdy nie pojadę do Gdańska , gdyż stał się miastem nieprzyjaznym , od lat już zresztą w nim nie byłam , miasto reżimowe
- 12 3
-
2020-02-27 23:13
jedź siostro do Torunia, tam mozesz przekazac dobra materialne w dobre ręce i oddac sie duchowości
- 2 1
-
2020-02-27 22:26
Brawo wyborcy PO (1)
Teraz czas zapłaty za głosy! Po kieszeni mieszkańców bez zahamowania! Dulczessa stakuje
- 12 1
-
2020-02-27 23:15
zenek, lepiej spiewaj tam ci lepiej idzie chociaz tez ch .jowo
- 0 0
-
2020-02-27 22:42
Prześladowanie kierowców na każdym kroku--mam wrażenie że to kierowcy utrzymują to kartonowe państwo. (1)
- 10 3
-
2020-02-28 09:54
Nie
- 1 0
-
2020-02-28 05:49
Dziekujemy wlodarza ze na nasze podatki robia zycie bardziej skomplikowane
Cieszymy sie bardzo i czekamy z niecierpliwoscia na wybory, dopisujac do listy z podwyzkami za smieci i pieknym wynajmem za miliony popsutych rowerkow Mewo.
- 7 1
-
2020-02-28 05:54
Pani Dulkiewicz- dziękuję (2)
Pani Dulkiewicz dziękuję za wysokie opłaty za śmieci, za wysokie opłaty parkingowe, za kolejki w urzędzie, dziękuję za zaśmiecone śródmieście, dziękuję i mam nadzieje, że Pani czas jako prezydent Gdańska się zakończy w kolejnych wyborach. Miasto to ludzie, ludzie to życie.
Gdańsk jest nieprzyjazny dla zwykłych ludzi....czy o to chodzi by tak było?- 14 3
-
2020-02-28 19:46
nie no bo to wszystko wina p D
siedzi na tronie i wydaje dekrety ... co za idioci
- 0 0
-
2020-03-02 14:25
Za tytułowanie lewaka timmermansa w centrum solidarności,
Za mącenie miedzy mieszkancami
Za poparcie parodii wartosci chrzescijanskich na marszu nienawisci lgbt+
Za zlodziejska kontynuacyjną politykę adamowicza- 0 1
-
2020-02-28 06:42
Przepraszam a co w tym złego?
Trzeba bedzie wpisywać nr rejestracyjne żeby zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów
To może jak niewykorzystam zwracam bilecik do automatu a ten mi za niewykorzystany do końca bilecik wyda reszte!! Uczciwe??- 7 0
-
2020-02-28 06:56
a dlaczego zarzad gdanska ma przywileje w parkowaniu
czy zarzad dojeżdża do pracy na rowerach lub autobusami czy tez sa wozeni sluzbowym samochodem z kierowcą - i to na nasz koszt
- 3 0
-
2020-02-28 06:57
Przy Pałacu Młodzieży
Jestem za zwiększeniem opłat w centrum miasta. To co dzieje się na Ogarnej, przy Pałacu Młodzieży to niezły cyrk. Każdy rodzic MUSI zaparkować najlepiej przy samej bramie. Przecież przejść z dziećmi 100 czy 200m to hańba...
Może wybiorą inną opcję - komunikacja czy parkowanie nieco dalej?
Inna sprawa, że budżet jest zadłużony i trzeba go ratować...- 4 0
-
2020-02-28 07:18
Ot i całe PO
Zero merytoryki tylko ataki ad personam.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.