• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • 10 zł - 1 godz., 2 - 20 zł (3)

    Brawo. Powinno być 10 zł za pierwszą godzinę, 20 zł za drugą. I bezwzględnie laweta i wywózka na parking poza miasto na koszt "mieszkańca". Obserwuję od kilku lat zjawisko najazdu na Główne Miasto samochodów "mieszkańców" na numerach rejestracyjnych gda, gka, gwe i oczywiście innych województw oraz wszelkiej maści cwaniaków ekip remontowych. Druga grupa to najem krótkoterminowy - goście (oczywiście najem "na czarno") oraz "room service". Mają w nosie zakazy, itd. albo tłumaczą się, że właściciel w ogłoszeniu napisał miejsce parkingowe za free. W którymś z postów napisano, że e-urząd nie działa. Bzdura e-urząd działa (dzisiaj rozliczyłem PIT). W weekendy za to masakra - przecież trzeba podjechać niemieckiej produkcji bryką w leasingu z rodziną na spacer po długiej i najlepiej zaparkować pod Neptunem. Przecież 3 zł w Forum za godzinę to majątek. Inną sprawą jest, że miasto - przepraszam dla gminy najważniejszy jest zarobek. A tu konserwator bruździ i FRAG. Nie dają budować parkingów wielkokubaturowych, albo czepiają się, że w umowie PPP, gdzie interes społeczny powinien być nadrzędny - na wniosek przedsiębiorcy, zasłaniającego się tajemnicą przedsiębiorstwa - utajniony jest szereg szczegółów umowy, ba np. cały par. 29 i nawet dane przedstawiciela strony... Po prostu taki mamy klimat. Takie czasy.

    • 10 8

    • Od razu milion za każdą minutę (1)

      J***nij się w łeb, lemingu.

      • 3 4

      • leming dlaczego wyzwywasz od tych kim sam estes i jeszce to potwierdzasz wpisem

        • 0 2

    • Na biednej Litwie godzina 2 euro

      ale przynajmniej problemu z parkowaniem nie ma

      • 2 2

  • Blokowanie i zwężanie ulic, kłody pod koła, dojenie kasy na miejscach postojowych... (2)

    Może już czas na jakąś łagodną akcję protestacyjną? Na przykład skrzyknąć się na facebooku i przejeżdżając pod Urzędem Miejskim włączać sygnał dźwiękowy na 5 sekund? Mobilki, co o tym myślicie?

    • 11 8

    • Mysle ze za uslugi sie placi wiec za parkowanie rowniez.

      • 1 1

    • Jestem za

      • 1 1

  • kiedy władze miasta wkoncu zablokują rosnącą niszczaca falae blachosmrodów w miescie i dzielnicach! (3)

    Najwieksze szkodniki miasta 5 zł to dla nich zupełnie nic! powinni placic 20 zł za parkowanie i 500zł miesięcznie za jazde w miescie!! Pieniądze przeznaczyć na rozwijanie komunikacji miejskiej bez emisji spalin .Na drogi rowerowe !! Jak chcą truc spalinami to niech za to placa nie podoba się to niech złomują te kilkudziesieciolenie szroty na złomowisko

    • 5 13

    • smród, hałas, wypadki, krocie wydawane na infrastrukture (1)

      dlaczego wszyscy mają za to płacić?

      • 0 1

      • Wolisz lektyki, riksze czy wózki ciągnięte przez zebu?

        • 1 1

    • Może jak w końcu zdasz egzamin na prawo jazdy, to się odstresujesz.

      • 2 1

  • Jaka prezydent takie rządy

    Zdziwieni?

    • 13 3

  • dot rozszerzenia SPP w dzielnicach Wrzeszcz Dolny i Przymorzez Małe (2)

    "Nowe sektory w Strefie Płatnego Parkowania

    Na wniosek Rad Dzielnic do SPP włączone zostaną obszary w dzielnicach Wrzeszcz Dolny oraz Przymorze Małe. Pobór opłat na poszczególnych ulicach w tych sektorach rozpocznie się po konsultacjach z Radami nie wcześniej niż w 2021 roku."zacytowano ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zielenihttps://gzdiz.gda.pl/aktualnosci/miasto-gdansk-gotowe-do-wprowadzenia-srodmiejskiej-strefy-platnego-parkowania-ostateczna-decyzje-podejma-radni,a,3892
    A teraz cytat z powyższego artykułu:
    Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
    Panie Redaktorze proszę precyzyjnie pisać na temat SPP.Wprowadzenei SPP w tych dwóch dzielnicach mają poprzedzić najpierw konsultacje z mieszkańcami z Radami dzielnic dopiero w 2021 roku.,tak więc jeszcze nie jest nic przesądzone,że te strefy powstaną.Mieszkańcy tych dzielnic mają decydujący głos a nie Rady Dzielnic,,które zostały wybrane po to by reprezentowały wolę mieszkańców a nie interesy urzędników.
    Nie rozumiem jak można pisać na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, że Rady Dzielnic Przymorze Małe i Wrzeszcz Dolny wnioskowały o SPP w tych dzielnicach bez konsultacji z mieszkańcami,chyba,że sami we własnym gronie przeprowadzili konsultacje.
    Jakim prawem Rady Dzielnic wypowiadają się za nas.Mieszkańcy tych dzielnic zaprotestujcie przeciwko narzucaniu czegoś wbrew woli ludzi mieszkających w tych dzielnicach.Przecież będziecie musieli płacić 120 zł abonamentu za "luksus" zaparkowania auta pod swoim domem ,blokiem, I to obejmuje coraz więcej dzielnic.To jest ukryta forma podatku.Niedługo cały Gdańsk będzie objęty SPP,zaczynamy żyć w "chorym" mieście .Nie pozwólmy na to,masowo protestujmy,pisząc do władz miasta,samorządowców,Rad Dzielnic.

    • 8 0

    • To wjeżdżaj pod dom, blok (1)

      A ulica jest pasem drogi publicznej czyli Wszystkich.

      • 0 0

      • nie wszystkie bloki w Wrzeszczu Dolnym mają podwórka

        albo zacznie się zamykanie mniejszych uliczek, albo strefa pp obejmie również parkowanie na podwórku

        • 0 0

  • w Sopocie płacą za wejście na molo, w Gdańsku za przekroczenie Złotej Bramy powinno się płacić 100 zł

    wtedy tylko prestiżowi spacerowicze by byli. Pomyśl o tym Piotrze.

    • 7 0

  • Długie ogrody opustoszeją (4)

    Na Długich Ogrodach parkują pracownicy okolicznych sklepów i banków. Jak mają od czerwca dojechać do pracy i w niej zostać przez 8 godzin? Kogo będzie na to stać? Komunikacja da radę tych wszystkich ludzi pracujących na śródmieściu przywieźć i odwieźć? Mam wrażenie, że miasto jest przeciwko swoim mieszkańcom. Tu nie chodzi o ekologię, tylko o pieniądze. A poza tym z mieszkańców śródmieścia miasto będzie miało stały przychód z abonamentow gdy w końcu zwolnią się miejsca parkingowe. Może jakaś inicjatywa mieszkańców przeciwko tej zwariowanej uchwałę radnych?

    • 18 5

    • Zlikwidujcie strefę. Po tygodniu będziecie błagać o jej przywrócenie.

      • 0 1

    • Dlugie Ogrody powinny byc zamienione w deptak.

      • 0 1

    • A dlaczego mieszkańcy mają protestować? Teraz pod oknem mają tysiące samochodów. Po podwyżce może będzie chociaż 10 procent mniej...

      • 2 0

    • Dlugie Ogrody wygladaja obecnie jak jeden wielii syf. Auta na chodnikach, trawnikach, przejsciach dla pieszych i skrzyzowaniach. Powinno sie tam zlikwidowac parking i juz

      • 0 0

  • odblokujemy przestrzeń dla pieszych...

    Tylko że większość pieszych przyjechała samochodami do Gdańska :)

    • 9 1

  • Radni to banda nierobów którzy tylko szukają jak ograbiać ludzi. Ale chcieliście peoradnych to macie.

    • 10 3

  • (1)

    Następnych wyborów nie wygracie

    • 6 4

    • Maja moj glos jak keszcze podniosa stawke w scislym centrum. Chcialbym czasami pospacerowac bez slalomu miedzy autami srojacymi gdzie popadnie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane