- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 16:53
Obawiam się o stan nielicznych trawników i zieleńców
przecież cham nie wyda połowy swojej dniówki za godzinę parkowania golfika lll
- 3 5
-
2020-02-27 17:01
(2)
No to teraz mieszkańcy nie będą mogli parkować na podwórkach w obrębie stref płatnego parkowania.
- 8 2
-
2020-02-27 18:19
(1)
Mieszkańcy już dawno porobili parkingi na podwórzach. Te złomy na ulicach to przyjezdni.
- 4 1
-
2020-02-28 08:56
Moja kamienica w śródmieściu nie ma podwórza
Mieszkańcy parkują na ulicy. I teraz będzie to pierwsza ulica za nową droższą strefą, gdzie mamy płatne tylko do 17 i darmowe weekendy. Nie wiem kto wyznaczał tę nową strefę ale wszyscy dusigrosze będą nam teraz zastawiać miejsca na naszej ulicy! Zmianom powinna podlegać cała dotychczasowa strefa!
- 0 0
-
2020-02-27 17:03
(2)
Obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych? Przeciez to bezprawie, niezgodne z przepisami. Po drugie nigdzie w Europie nie ma takiego obowiazku dlatego smiem twierdzic ze takie przymuszanie obywateli to nastepny przejaw wspolczesnego niewolnictwa. Gdzie sie podziala wolnosc i demokracja?
- 18 2
-
2020-02-27 17:17
Mi się wydaje że to miesięczne zezwolenia i dłuższa będą od teraz na rejestrację a nie mieszkańca
- 0 0
-
2020-02-28 06:50
Zapytaj na nowogrodzkiej
- 0 0
-
2020-02-27 17:04
(1)
Brawo
Śmieci, prąd, bilety, teraz parkingi.
Po co ja na Was głosowałem ?
Masakra- 19 0
-
2020-02-28 09:08
głosowałeś na nich?
masakra.- 1 0
-
2020-02-27 17:23
wybieramy bydło
to mamy trzodę
- 12 2
-
2020-02-27 17:27
Brak parkingow w biznesowej czesci miasta oraz wysokie oplaty
skladniaja mnie do wyprowadzki z tego miasta i zmiany pracy
- 11 0
-
2020-02-27 17:32
W sondzie jak zwykle za mało opcji
Brak miejsc do parkowania już od dawna skłania mnie do rezygnacji z samochodu wtedy, gdy wybieram się w pobliże centrum naszego pięknego Gdańska, którego władze z jednej strony deklarują potrzebę stawiania na pierwszym miejscu potrzeb pieszych i rowerzystów oraz klientów transportu miejskiego, podczas gdy jednocześnie chcą wydać kilkadziesiąt milionów złotych na piętrowe parkingi w ramach "spełniania oczekiwań mieszkańców" którzy przeciwko tej inwestycji protestują. Samo życie.
- 6 1
-
2020-02-27 17:49
przekazanie biletu (2)
A co jest w złego w przekazaniu niewykorzystanego biletu innemu kierowcy - płaci sie za miejsce postojowe, wiec skoro odjeżdzam szybciej a miejsce jest opłacone powinienem móc komuś przekazac reszte czasu - normalne i ludzkie...ale nasze władze uznają to za kombinowanie, byleby wiecej do kabzy miasta wpadło...
- 25 1
-
2020-02-27 22:12
To oni kombinują
- 2 0
-
2020-02-28 07:23
to nie o przekazanie chodzi
mają skanować tablice parkujących pojazdów. Pomyl sie przy wpisywaniu :))))) będziesz latał i się tłumaczył.
- 0 1
-
2020-02-27 18:13
banda ignorantów z Rady Miasta oraz Prezydentów która chce wyciągnąć dodatkowy podatek od kierowców
Porównują nas do Berlina. Szok. Myślicie że nikt tam nie był?
Ludzie wejdzie na wiki pedie wstukacie S-bahn berlin albo u-bahn berlin
Zobaczcie jakie tam są siatki połączeń. Dodatkowo mają autobusy.
To jest ordynarny skok na naszą kasę- 14 1
-
2020-02-27 18:17
Zróbcie porządek na Toruńskiej i Rzeźnickij ! parkują jak chcą !
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.