• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Jak oni liczą wskaźnik aut w mieście?

    Na tysiąc mieszkańców 500 aut? Przecież to absurd

    • 3 4

  • Ciekawe czy pozostanie parking w... (1)

    ...galerii Forum w obecnych cenach. Bo jeżeli tak, to będzie najlepsze i w miarę tanie miejsce do zaparkowania. A Stare i Główne miasto za rogiem.

    • 4 2

    • pewnie zrobią tanio jak cos kupisz, a jak nic to jak w miescie, albo drozej

      • 0 0

  • (2)

    A dlaczego nie ma strefy płatnego parkowania w okolicach ul. Toruńskie. Tam blachosmrody zagracają chodniki że aż trudno przejść z wózkiem.

    • 9 11

    • Terapia nie pomaga?

      Blachosmrodofobia ciągle dokucza?

      • 2 2

    • super nowe słowo

      blachosmrody nei słyszałam tego - super śmieszne słowo

      • 1 0

  • czy mieszkańcy z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie będą mieli darmowy parking? (3)

    Nie mają jak dojechać do celu - rozebrano linie kolejową bo stawia się na turystykę rowerową.

    • 8 4

    • dojeżdżasz do pętli (2)

      zostawiasz samochód na darmowym parkingu i przesiadasz się na komunikację. Proste

      • 2 3

      • PIS coś tam mówił o przywróceniu pekaesów.

        Czekają chyba na te elektryki od Morawieckiego. Mają być lada chwila.

        • 2 0

      • Gdzie masz pętlę z parkingami jak jedziesz ze strony starej i nowej siódemki?!

        Nie wszyscy mieszkają na linii pkm.

        • 0 0

  • a za wjazd na drogę też będzie opłata? (2)

    Jaki jest sens budowania drogi skoro nie ma darmowego parkingu?

    • 9 3

    • Za parkowanie sie placi

      • 1 1

    • A jaki jest sens kupowania samochodu, skoro potem nie stać cię na jego używanie?

      • 0 0

  • Prima Inter pares

    Pan Grzelak ewoluuje od wybitnego t ropiciela sprawców wywołania wojny w Gdańsku aż do kreatora wybitnej rangi polityki parkingowe w miescie-zaprawdę nowy geniusz narodził nam się nad Motławą a konkurencję zaprawdę ma już godna.....

    • 11 0

  • Dobrze że poprawili ten bubel

    I nie będzie opłaty dla motocylki bo śmieli by się z Gdańska na całym świecie. Była by opłata za niezajmowanie miejsca parkingowego i nie robienie korków.

    • 1 2

  • po prostu nie będę tam przyjeżdżał (3)

    • 15 0

    • Ja też

      • 1 0

    • Biedaków w centrum nam nie potrzeba (1)

      • 0 1

      • Otóż nie

        Stać mnie, ale nie lubię jak ktoś mnie okrada

        • 1 0

  • Gdańsk - centrum - bye, bye (1)

    Po prostu jak tylko można trzeba unikać przyjeżdżania i przebywania w centrum miasta. Turyści utrzymają centrum a mieszkańcy na obrzeża. Zakupy i jedzonko tylko w galeriach handlowych. Trudno takie życie.

    • 9 2

    • robisz jakieś zakupy w centrum?

      Zabili czynszami teraz jeszcze mniej przyjedzie do tej resztki. Pazerność wykończy handel do cna. Zostaną burdele bo nawet banki się wyniosą.

      • 2 0

  • ale podwyzka na 5 zł hahaha w Niemczech zaplacili by 10 euro i jeszcze oplaty za jazde w miescie!! (1)

    Dosłownie nikogo to nie przekona a w Gdańsku i innych już mamy najwięcej aut niż w którym kolwiek mieście zachodnim. Jesteśmy jednocześnie złomowiskiem Europy zachodniej do polski co dziennie wjeżdżają lawety zapełnione szrotem z krajów zachodnich . I dzięki temu tez możemy się pochwalić ze mamy najbardziej zatrute powietrze spalinami.A te podwyżki groszowe dla buraków 20 letnim złomów i tak nic nie zmienią bo parkują gdzie popadnie bezkarnie !!
    We wszystkich krajach zachodnich co roku likwiduje tysiące miejsc parkingowych!!

    • 3 8

    • Bo u nas się dba o planetę.

      Każdy przedmiot powinien mieć drugie życie. Tak się składa, że samochody wyprodukowane po 2010 roku są antyekologiczne ze względu na niską trwałość. A utylizacja starego i wytworzenie nowego auta tak zanieczyszcza środowisko, jak jazda tym starym na dystansie prawie miliona kilometrów!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane