- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 18:20
Jak oni liczą wskaźnik aut w mieście?
Na tysiąc mieszkańców 500 aut? Przecież to absurd
- 3 4
-
2020-02-27 18:27
Ciekawe czy pozostanie parking w... (1)
...galerii Forum w obecnych cenach. Bo jeżeli tak, to będzie najlepsze i w miarę tanie miejsce do zaparkowania. A Stare i Główne miasto za rogiem.
- 4 2
-
2020-02-27 23:20
pewnie zrobią tanio jak cos kupisz, a jak nic to jak w miescie, albo drozej
- 0 0
-
2020-02-27 18:28
(2)
A dlaczego nie ma strefy płatnego parkowania w okolicach ul. Toruńskie. Tam blachosmrody zagracają chodniki że aż trudno przejść z wózkiem.
- 9 11
-
2020-02-27 19:12
Terapia nie pomaga?
Blachosmrodofobia ciągle dokucza?
- 2 2
-
2020-02-28 05:57
super nowe słowo
blachosmrody nei słyszałam tego - super śmieszne słowo
- 1 0
-
2020-02-27 18:40
czy mieszkańcy z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie będą mieli darmowy parking? (3)
Nie mają jak dojechać do celu - rozebrano linie kolejową bo stawia się na turystykę rowerową.
- 8 4
-
2020-02-27 18:47
dojeżdżasz do pętli (2)
zostawiasz samochód na darmowym parkingu i przesiadasz się na komunikację. Proste
- 2 3
-
2020-02-27 19:03
PIS coś tam mówił o przywróceniu pekaesów.
Czekają chyba na te elektryki od Morawieckiego. Mają być lada chwila.
- 2 0
-
2020-02-28 08:58
Gdzie masz pętlę z parkingami jak jedziesz ze strony starej i nowej siódemki?!
Nie wszyscy mieszkają na linii pkm.
- 0 0
-
2020-02-27 18:41
a za wjazd na drogę też będzie opłata? (2)
Jaki jest sens budowania drogi skoro nie ma darmowego parkingu?
- 9 3
-
2020-02-27 21:56
Za parkowanie sie placi
- 1 1
-
2020-02-28 08:57
A jaki jest sens kupowania samochodu, skoro potem nie stać cię na jego używanie?
- 0 0
-
2020-02-27 18:57
Prima Inter pares
Pan Grzelak ewoluuje od wybitnego t ropiciela sprawców wywołania wojny w Gdańsku aż do kreatora wybitnej rangi polityki parkingowe w miescie-zaprawdę nowy geniusz narodził nam się nad Motławą a konkurencję zaprawdę ma już godna.....
- 11 0
-
2020-02-27 19:02
Dobrze że poprawili ten bubel
I nie będzie opłaty dla motocylki bo śmieli by się z Gdańska na całym świecie. Była by opłata za niezajmowanie miejsca parkingowego i nie robienie korków.
- 1 2
-
2020-02-27 19:08
po prostu nie będę tam przyjeżdżał (3)
- 15 0
-
2020-02-27 22:10
Ja też
- 1 0
-
2020-02-28 03:13
Biedaków w centrum nam nie potrzeba (1)
- 0 1
-
2020-02-28 06:31
Otóż nie
Stać mnie, ale nie lubię jak ktoś mnie okrada
- 1 0
-
2020-02-27 19:16
Gdańsk - centrum - bye, bye (1)
Po prostu jak tylko można trzeba unikać przyjeżdżania i przebywania w centrum miasta. Turyści utrzymają centrum a mieszkańcy na obrzeża. Zakupy i jedzonko tylko w galeriach handlowych. Trudno takie życie.
- 9 2
-
2020-02-28 07:27
robisz jakieś zakupy w centrum?
Zabili czynszami teraz jeszcze mniej przyjedzie do tej resztki. Pazerność wykończy handel do cna. Zostaną burdele bo nawet banki się wyniosą.
- 2 0
-
2020-02-27 19:21
ale podwyzka na 5 zł hahaha w Niemczech zaplacili by 10 euro i jeszcze oplaty za jazde w miescie!! (1)
Dosłownie nikogo to nie przekona a w Gdańsku i innych już mamy najwięcej aut niż w którym kolwiek mieście zachodnim. Jesteśmy jednocześnie złomowiskiem Europy zachodniej do polski co dziennie wjeżdżają lawety zapełnione szrotem z krajów zachodnich . I dzięki temu tez możemy się pochwalić ze mamy najbardziej zatrute powietrze spalinami.A te podwyżki groszowe dla buraków 20 letnim złomów i tak nic nie zmienią bo parkują gdzie popadnie bezkarnie !!
We wszystkich krajach zachodnich co roku likwiduje tysiące miejsc parkingowych!!- 3 8
-
2020-02-27 20:36
Bo u nas się dba o planetę.
Każdy przedmiot powinien mieć drugie życie. Tak się składa, że samochody wyprodukowane po 2010 roku są antyekologiczne ze względu na niską trwałość. A utylizacja starego i wytworzenie nowego auta tak zanieczyszcza środowisko, jak jazda tym starym na dystansie prawie miliona kilometrów!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.