• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • dlaczego? (1)

    motocykle nie płacą , przecież zajmują całe miejsce parkingowe. I powtarzające się pytanie o opłaty przez mieszkańców. tu już ,zadne tłumaczenie o niby komunikacji miejskiej się kupy nie trzyma ,parking w miejscu zamieszkania ,pod domem klatka itp przynajmniej dla jednego samochodu powinien być bezpłatny. Miasto nie powinno pasożytować na swoich mieszkańcach w tak oczywisty sposób.jeszcze kilka takich uchwał i stracę zaufanie do radnych i prezydentów.

    • 9 5

    • Bardzo ...

      ... dobrze że płacić będziesz za samochód, nawet jeden.
      Na jednym miejscu zajmowanym przez samochód, mieści się 3 lub 4 motocykle.
      Jeśli nie widzisz różnicy w ilości zajmowanych metrów kwadratowych przez te pojazdy, to za to zapłacisz. Nawet powinieneś jeszcze więcej zapłacić, bo przecież rząd Ci dopłaca, za to że żyjesz. Więc kasę masz.

      • 1 2

  • Brawo Rada Miasta, brawo Piotr Grzelak!!! (1)

    ŚSPP jest wytyczona idealnie. Opłaty powinny być nieco większe i mam nadzieję, że w przyszłym roku stawki urosną do ustawowych 10 PLN/h . Pozwoli to zasilić budżet Miasta i przeznaczać 65% tych wydatków na tereny zielone i infrastrukturę , której mieszkańcy oczekują.

    Jeszcze raz brawa za 1 krok z wyprowadzenia ruchu poza ścisłe Śródmieście! Teraz kolej na obalenie chęci budowy parkingów kubaturowych na Starym Mieście... To faktycznie się wyklucza, ale oby nie było to paradoksem i działaniem na korzyść inwestora, który takie opłaty mógłby pobierać... Oj wtedy będzie nagana i Rady Miasta wymiana....

    • 4 19

    • a teraz wez chusteczke i wytrzyj po sobie te biale plamy

      • 2 0

  • Taka refleksja mnie naszła

    Miasto karze płacić za parkowanie samochodów.
    Mam samochód ale częściej bo codziennie jeżdżę rowerem.
    Jest problem z miejskimi miejscami parkingowymi dla samochodów, a ile stojaków rowerowych w mieście jest postawionych za kasę z UM ?
    Powiedzmy sobie szczerze takich stojaków jest bardzo mało (nie liczę stojaków MEVO bo one są dedykowane do wypożyczalni) i na ogół jest problem żeby znaleźć gdzieś jakiś wolny do przypięcia roweru. Czyli podobnie jak z samochodami. Dlaczego więc nie wprowadza się opłat żeby wymusić rotację rowerzystów ?
    Tak naprawdę na mieście więcej jest stojaków rowerowych należących do sklepów lub wspólnot niż miejskich, a miasto jeśli to akurat wygodne tylko wyciera sobie gębę rowerzystami. Kiedyś faktycznie w mieście coś się działo jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową i drogową. Teraz mamy na przykład korek przy wlocie do tunelu bo nikt nie pomyślał o dwóch pasach, a jeden pas nie obsłuży wlotu z 3 ulic.

    • 11 2

  • Parking

    Dlaczego nie wybudowano jeszcze parkingu przy Długich Ogrodach. I nie pozwolić na wjazd do śródmieścia i by pieniądze

    • 6 1

  • Troszkę chaotyczny i niepełny artykuł

    a co z mieszkańcami nowej strefy ŚSPP: będzie dla nich abonament? Ile kosztuje? Czy już wykupiony roczny abonament mieszkańca będzie ważny? Piszecie o mieszkańcach SPP, ale nic o sytuacji mieszkańców nowej ŚSPP...

    • 4 1

  • W centrum powinno byc 10zl za godzine i laweta do kazdego na chodniku czy trawniku

    • 8 8

  • Masakra (5)

    Masakra i to nie z powodu opłat bo jak ktoś jeździ do pracy to ogarnie to tak aby na codzien nie jezdzic.
    Ale problem dotyczy wszystkich ktorzy przed praca, w trakcie muszą coś załatwić w urzędzie, sądzie, szpitalu. Cokolwiek.
    Teraz taka osoba będzie miala opcje jechac autem albo komunikacja. Jesli komunikacjai musi gdzies wrocic do pracy czy cokolwiek to przeciez czasowo nie wyrobi. Brac wolne? Oszukiwac pracodawce? Odrabiac?
    To najwiekszy problem dla ludzi ktorzy chca cos szybko zalatwic w Środmiesciu. A e-urzędy nadal dzialaja slabo. Nie mam potrzeby jezdzic do srodmiescia w innych powodach niz zalatwic cos autem na szybko czy wypić :) wtedy bez auta.
    Powinno sie zabronic topowym urzędnikom korzystać z aut sluzbowych z kierowca. Niech sami poczują jak to jest.

    • 20 5

    • (2)

      Serio, cały ten elaborat o 3,90 za godzinę?

      • 2 2

      • troll z urzędu się odezwał

        • 1 2

      • nie, o 5,50 za pierwszą godzinę przez 7 dni w tygodniu

        następne droższe

        • 1 0

    • ale tak naprawdę szpitale, sądy, urzędy są w jednym miejscu blisko parkingu w Forum

      więc niewiele się zmieni (chyba że i tam podniosą ceny) a poza tym, to i tak w śródmieściu nie ma gdzie parkować.
      Targ Węglowy bardzo często zamknięty - na jarmark świąteczny zamknęli aż na 2 miesiące

      • 1 0

    • Jak często załatwiasz coś w urzędzie?

      Raz na kilka miesięcy wydasz 10 zł. Straszne.

      • 0 0

  • A lenie niech płacą :)

    • 1 4

  • Stać mnie.

    Może nie będę musiał długo szukać miejsca blisko restauracji.

    • 0 5

  • Czy można ustalić coś co działałoby przez długi czas a nie ciągle zmiany , zmiany zmiany . Zróbcie coś raz a dobrze a nie tak zebym musial ciagle sledzić pomysły urzędników . Chcę stabilizacji , czy to az tak dużo?!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane