- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 14:32
A to ciekawe...
Dlaczego nie mogę przekazać opłaconego biletu innej osobie?
- 16 5
-
2020-02-27 14:33
Niemcy zbudowali kolej z Gdanska Glownego do Brzezna i Nowego Portu a Polacy zdewastowali (3)
Sa jeszcze stacje Nowe Szkoty, Kolonia, Brzezno. Teraz duzo sie buduje w Brzeznie i Letnicy wiec bedzie coraz wiecej potencjalnych pasazerow. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.
- 28 1
-
2020-02-27 14:40
Tam jedzie tramwaj. (1)
Może dłużej ale koszty utrzymania kilka razy mniejsze.
- 1 5
-
2020-02-27 15:54
tramwaj jezdzi takze miedzy Gdanskiem Glownym i Oliwa
- 5 1
-
2020-02-27 16:11
Niestety stacji Nowe Szkoty już nie ma
- 3 0
-
2020-02-27 14:34
A myślałem, że z mevo (1)
i śmieci już wystarczy środków
- 12 2
-
2020-02-27 17:34
Pytanie gdzie te srodki sa
Na co sa wydawane, bo jakos nie widac
- 2 0
-
2020-02-27 14:37
hmm (2)
jednym słowem trzeba spadać z tego syfu i zamieszkać gdzieś na obrzeżach i mieć w d...
- 16 5
-
2020-02-27 14:42
to pa
- 7 4
-
2020-02-27 22:17
Dokładnie
- 3 1
-
2020-02-27 14:42
Komunikacja miejska (3)
Strefy ograniczonego parkowania mają sens w miastach, gdzie dobrze funkcjonuje komunikacja miejska. W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje. Nie porównujmy Gdańska do Berlina, Wrocławia czy innych miast, gdzie komunikacją da się dojechać wszędzie i tak właśnie przekonuje się ludzi do pozostawienia samochodu w domu.
Łatwo jest wysłać na spacer młodą, zdrową osobę jak ja, ale jak poruszać po centrum mają się ludzie starsi czy rodzice z wózkami. Nie oszukujmy się, że wprowadzenie tych zmian ma na celu pomóc mieszkańcom. Władze miasta po raz kolejny sięgają do portfeli Gdańszczan, nie oferując w zamian żadnych alternatywnych rozwiązań.- 35 4
-
2020-02-27 15:21
(2)
"W Gdańsku w okolicach śródmieścia, starego i młodego miasta komunikacja miejsca po prostu NIE funkcjonuje".
Komunikacja "miejsca" pewnie nie. Komunikacja miejska - właśnie w śródmieściu kursuje najlepiej.- 2 4
-
2020-02-27 15:27
Tak, tramwaj pomiedzy dworcem a lotem czy huciskiem potrafi jechac 12 min, tzn stac (1)
Bo nie ma priorytetu
- 8 3
-
2020-02-28 09:10
Jak to nie ma? Jeździsz w ogóle tramwajami?
- 0 0
-
2020-02-27 14:45
(2)
".....z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom....."
A dlaczegoż to nie będę mógł przekazać niewykorzystanego czasu parkowania innemu kierowcy ?! Zostanie mi 20 minut do wykorzystania , odstąpię miejsce parkingowe innemu a on zwróci mi 2 zł! Brak takiej możliwości to jest zwykłe złodziejstwo!- 23 3
-
2020-02-27 14:51
Złodziejstwo to synonim
Władzy w Gdańsku.. wszystko musi się zgadzać
- 2 1
-
2020-02-27 14:59
To ciekawe działanie , opłaty za niewykorzystany czas nikt mi nie zwróci , odstąpić komus innemu nie mogę ale jak spóźniłem się 6 minut bo przedłuzyła się wizyta u dentysty za szyba znalazłem karną opłatę . Gdyby ktoś mnie powaznie traktował powinnienem mieć mozliwość dopłaty w przypadku kiedy z jakiegoś powodu sie spóźniłem a nadpłatę powinienem miec zwróconą ..
- 4 1
-
2020-02-27 14:48
to w jakich godzinach płatne? (1)
raz piszecie, że do 200 potem ze do 17?
można by to uściślić?- 3 2
-
2020-02-27 15:19
9-20 7 dni w tygodniu
- 2 0
-
2020-02-27 14:56
Piotr Grzelak
To ten logopeda od złego słowa?
- 11 3
-
2020-02-27 14:58
XXX (2)
Uważam że w rejonie sklepów powinno być 15 do 30 min. bezpłatnego parkowania.Np zakup chleba traw 15min. a trzeba zapłacić za godzinę 3,90zł.Podobne jest w Niemczech.
- 11 7
-
2020-02-27 15:19
Jeździsz po chleb samochodom?
Gdzie ty mieszkasz? W Bieszczadach?
- 6 0
-
2020-02-27 21:59
Taa poo bulki samochodem. To juz choroba
- 2 0
-
2020-02-27 14:58
(1)
Panie Grzelak , kiedy w końcu definitywnie zajmie się Pan doszczelnieniem tej nieszczelnej i nieszczęsnej kompostowni na Szadółkach , a nie tylko przyjeżdżać tam ze świtą na przecinanie szarf i ustawianie się do fotografii. Niemal codziennie czuć smród z tej kompostowni na Szadółkach i okolicy , a już przy Morskim Parku Handlowym to aż nos wykręca .
- 20 3
-
2020-02-28 09:02
nie narzekaj, przynajmniej swoje m3 taniej kupiles.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.