- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 15:06
Cieszę się, że mamy tak wybitnego fachowca
Na stanowisku vice. Może pracować wszędzie na swiecie i poza nim a wybrał pracę w Gdańsku za skromne Bóg zapłać, panuj nam tu jeszcze 40 lat a potem przekaz wladzę w demokratycznych wyborach swoim dzieciom.
- 11 5
-
2020-02-27 15:07
następne mydlenie oczu a mieszkańców od lat mają za głupi plebs (1)
Gdyby miastu zależało na rotacji aut, to zrobili by np. pierwsza godzina darmowa, następne płatne.
Był by efekt rotacji, gwarantuję.- 17 4
-
2020-02-28 09:11
Ale nie chodzi o rotację polegającą na przestawianiu samochodu, żeby nic nie płacić...
- 0 0
-
2020-02-27 15:12
Bardzo brzydko (2)
" ... środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego). "
Nie ładnie napuszczać jednych na drugich.
Mam nieodparte wrażenie że ktoś na obsłudze tego sytemu zarabia więc środki nie będą wyłącznie na ....
Naprawdę miasto nie ma kasy na chodniki i drogi dla rowerów i musi ją na siłę wyciągać od kierowców?- 10 7
-
2020-02-27 15:24
Ciekawe czy z tych srodkow będa dofinansowywac zakup butów?
- 1 0
-
2020-02-27 15:41
Nie ma kasy na chodniki i ddr bo ładuje wszystko w kierowców
czas najwyższy opodatkować samochody
- 2 0
-
2020-02-27 15:13
Makabra!
Nie mam slow
- 5 3
-
2020-02-27 15:14
ten Grzelak naprawdę myśli że gdańszczanie to głupcy! (1)
Ty się zarozumialcu wybierz najpierw do tego Berlina i zobacz jak to tam funkcjonuje łącznie z komunikacją miejską i metrem.
- Metro w Berlinie? pierwszy raz słyszę!- 13 5
-
2020-02-27 15:54
Jeżeli myśli że gdańszczanie to głupcy to ma rację.
Ostatnie wybory całkowicie to potwierdziły.
- 2 5
-
2020-02-27 15:23
Czy ktoś mógłby mi na poważnie wytłumaczyć (3)
co oznacza "Strefa Płatnego Parkowania (bez poboru opłat)"? Bo na logikę to mi zupełnie nie pasuje i poważnie nie wiem o co chodzi.
- 8 4
-
2020-02-27 15:25
Płacisz w naturze (2)
- 3 4
-
2020-02-27 15:28
A jakiś nie i.diota (1)
mógłby się wypowiedzieć?
- 4 2
-
2020-02-27 15:35
Mógłby, ale mu się nie chce
Więc się nie wypowie
- 2 3
-
2020-02-27 15:24
Popieram (1)
Latem w Śródmieściu mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować..a turyści stają dosłownie wszędzie..na trawnikach i chodnikach..jak Cię stać na samochód to i stać Cię na parking..większość miast Europy wycofuje napływ aut z zabytkowych dzielnic..Gdańsk brawo..zapraszamy na tani parking w forum..A jak ktoś się przejdzie kawałek na stare miasto to mu dobrze zrobi na zdrowiu..
- 10 8
-
2020-02-27 23:31
ale jak tak popatrzeć na te auta, to też w przewadze zabytkowe
- 0 0
-
2020-02-27 15:24
Zabrać podatki
W imię zasad.
Niech każdy kto może zabiera stąd podatki, niech te 100, 1000, 5000, 20000, czy, 50 tys osób zabierze stąd swoje podatki! Budujcie domu na obrzeżach, a tutaj przejeżdżajcie korzystać z tego co się wybuduje za pieniądze gdańszczan.
Ja już zabrałem.
Lepiej być turystą w tym mieście niż mieszkańcem. - turystę dymają tylko raz. Mieszkaniec jest dymany kilka razy.- 11 4
-
2020-02-27 15:25
I bardzo dobrze, teraz tylko przydałaby się egzekucja
Może skończy się dziki zachód i rozjeżdżanie Głównego i Starego Miasta.
- 9 7
-
2020-02-27 15:32
"z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom"
Parking jest opłacony do danej godziny? To g.... Grzelakowi do tego, kto z niego korzysta.
- 18 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.