- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia
Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.
Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.
Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
- podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
- szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
- pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.
Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi
Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca
Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
- są zameldowane w Gdańsku,
- lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
- lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
- lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.
Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.
Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.
- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy
Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.
O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.
Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.
- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Gdynia i Sopot protestują
Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:
- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł
Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.
Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-27 21:01
proszę włodarzy gdańska żeby nie zapomnieli o zniżce dla ludzi z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym (2)
to nie są tacy całkiem zdrowi ludzie...
starają się pracować, muszą dojeżdżać, bilet jest dla nich znaczącym wydatkiem.
teraz jest okazja żeby poprawić sytuację i dać im zniżkę- 8 9
-
2019-12-27 23:34
A Wręcz przeciwnie
wszystkie ulgi czas najwyższy już znieść.
Już teraz pół autobusu jeździ za darmochę na legalu, 20% na krzywy ryj, a za wszystko płaci kilkanaście % frajerów, sp..cych co prędzej do własnych samochodów- 7 0
-
2019-12-28 14:38
Osoby z orzeczeniem i studenci zabierają miejsca pracy innym ludziom. Wszędzie w ogłoszeniach wymagany tylko status studenta lub orzeczenie. "Normalnemu" człowiekowi trudno dostać pracę. Zwłaszcza młodej kobiecie. Także nie marudźcie, że Wam źle.
Ja choruję przewlekle. Tabletki do końca życia, a orzeczenia nie mam.
Znam osoby z umiarkowanym stopniem, które ochoczo pracują fizycznie, w tym także w stoczni.- 2 1
-
2019-12-27 21:14
Odrobina matemetyki (6)
Stówa to 25l paliwa. Miasto podało przewóz 170 milionów pasażerów w poprzednim roku,
czyli jeżeli co dziesiąty pasażer jest okresowy, daje 17 milionów razy 25litrów = 425 milionów litrów etyliny. Dziennie to ponad milion litrów etyliny. Ktoś zaprzeczy, że jesteśmy robieni w duże samoha?- 5 8
-
2019-12-27 21:58
(4)
Zapomniałeś o płacach kierowców, amortyzacji pojazdów i innych kosztach matematyku za dychę
- 11 1
-
2019-12-27 22:25
płacach urzędników kilku podmiotów dedykowanych komunikacji (3)
w każdym miejście z osobna, ich zarządów i rad nadzorczych oraz "czapek", które powodują że te podmioty ze soba rozmawiają. Takie tłumaczenie z polskiego na nasze...
- 1 5
-
2019-12-27 23:12
tak, tak, d**il z koziej wólki chce zatrudniac setki kierowców (2)
bez zatrudniania kadr, księgowości, dyspozytury, warsztatów i zaopatrzenia. Ale d**il nie wie, że to poziom Somalii, a nie Europy.
- 4 2
-
2019-12-27 23:19
wiesz co to są centra usług wspólnych? (1)
To jest to, co zagnieździło się w Oliwie i robi dla "świata". Tak, właśnie te kadry, księgowoście, zaopatrzenia czy inne logistyki. Warsztaty i dyspozytury równiez mogą być wspólne (patrz linie lotnicze).
Tylko trzeba chcieć...!!!
Bardzo wielu ludzi w kraju przeszło taki czyścieć, mój pracodawca zredukował załogę z 80tys ludzi do 15tys...
I działa!
Nie w Somalii... W Europie.- 2 5
-
2019-12-27 23:56
tak, tak, kochany, jak działa, to się dowiedz
próbując zareklamować transakcję z gdańskiego biletomatu.
Pogadasz sobie z niekumatą dziewoją w Warszawie, dostępną w porze urzędowej tylko w dni robocze.- 2 2
-
2019-12-28 01:07
Na Okresowych jezdzi zdecydowana większość
- 3 0
-
2019-12-27 21:18
W d***ę sie całujcie z tym bieda-biletem (3)
Co dla jeżdżacych codziennie do Gdyni?
I guano mnie obchodzą wasze kłotnie, jesteście dla mieszkańców, nie dla przerośniętego EGO !!!!!- 22 8
-
2019-12-27 22:51
Jak jeździsz do Gdyni to pretensje miej do Szczurka. (2)
- 9 4
-
2019-12-28 08:53
Co mnie Szczurek obchodzi ? (1)
wszyscy mają się dogadać, mieszkańcy nie mogą być zakładnikami!
- 3 2
-
2019-12-28 08:55
A co nas obchodzi gdzie ty jedziesz?
- 3 5
-
2019-12-27 21:26
Jedno miasto jakby posluchalo moich wieloletnich postow. Tylko ze jedno miasto to za malo. Mieszkamy w trojmiescie !! (4)
- 8 5
-
2019-12-28 00:11
(1)
Przecież taki bilet działa od lat
- 2 0
-
2019-12-28 11:19
Oczywiscie. Kosztuje 230 zl. Dla porownania w Warszawie to 98 zl, w Pradze 90 zl
- 1 0
-
2019-12-28 01:26
Moze ty. Zdecydowana wiekszosc mieszka w Gdansku (1)
I ma gdzieś doplacanie za Gdynie
- 4 1
-
2019-12-28 11:21
A dlaczego nie zawezisz tego twierdzenia jedynie do dzielnicy w ktorej mieszkasz?
Nie doplacalbys za reszte Gdanska.
- 0 2
-
2019-12-27 21:33
(1)
Dajcie ludziom zyc,jak chca. Zostawcie bilety papierowe dla tych, ktorzy sa do ich przyzwyczajeni i nnie sa im potrzebne bilety elektroniczne.
- 12 3
-
2019-12-27 21:43
Wiesniara_Anka
- 1 5
-
2019-12-27 21:40
Wspolny bilet
Oby honorowali znizki bo ja na tramwaje w Gdańsku mam znizke jak nie beda honorowali to bedzie nie fajnie
- 7 1
-
2019-12-27 21:48
Nie czekać na tamtych, robić! (1)
Może to początek dobrego? Z drugiej strony... za np. 149 niech będzie całe trójmiasto i git. Po 49zł zarobku dla każdego miasta.
- 4 7
-
2019-12-27 22:05
dobre :-)
I Pcim Sopocki ma zarabiać tyle samo co kilkukrotnie więksi sąsiedzi?
- 5 1
-
2019-12-27 22:17
te 99zł na dzień czy na miesiąc? (3)
- 5 5
-
2019-12-27 22:25
to sa bilety godzinne (2)
- 3 1
-
2019-12-28 01:29
99 zł? Tanio bierzesz (1)
- 1 1
-
2019-12-28 09:05
Tanio bo bez zusu, vatu i kasy fiskalnej oraz
bhp, inspektora rodo, strażaka, księgowej. Normalnie jest 200 zł.
- 1 0
-
2019-12-27 22:24
gdynia ma swoje lotnisko to sie moze komunikowac z cala reszta swiata na swoje sposoby szczurka
ale ze sopot sie nie wpisal to mnie dziwi
- 12 4
-
2019-12-27 22:32
Marszałek Województwa powinien dbać o wszystkich mieszkańców (1)
Gdańsk, Gdynia ,Sopot ,Wejherowo, Rumia Reda należą do 1 województwa, które dba tylko o ...gdańsk.nierówności są już przy PKM gdzie dla tras położonych w rejonach miasta gdańsk ceny na przejazd są promocyjne patrz dopłacane przez Marszałka a na trasie Gdynia-gdańsk bez promocji.Bilet Gdynia Karwiny- Gdansk Wrzeszcz kosztuje 7,50 zł a na trasie Gdańsk Osowa-Gdańsk Wrzeszcz kosztuje 3,70 zł. Jednym słowem są równi i równiejsi.Czy tak powinno być?!
- 11 7
-
2019-12-27 23:14
A nierówności są wielostopniowe
Gdańsk będzie miał ZTM + SKM za 99 zł, Gdynia i Sopot za 150 zł, a taki Pruszcz dalej za 230 zł. Brawo Wróbel, mieszkańcy dziękują ci za to, że od lat dajesz się Gdańskowi doić jak głupi.
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.