- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia
Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.
Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.
Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
- podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
- szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
- pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.
Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi
Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca
Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
- są zameldowane w Gdańsku,
- lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
- lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
- lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.
Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.
Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.
- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy
Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.
O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.
Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.
- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Gdynia i Sopot protestują
Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:
- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł
Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.
Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-28 08:10
Panie Struk,
jest pan marszałkiem wojewódzkim,a lobbuje tylko za Gdańskiem.Trochę przyzwoitości w decyzjach,albo zwolnić na rzecz lepszych ludzi etat marszałka.
- 11 9
-
2019-12-28 08:42
I bardzo dobrze.
Nie oglądać się na tych co zostają na peronie. Widocznie to im pasuje.
- 4 8
-
2019-12-28 09:26
Frajerzy ponad 29 lat o tym myśleli ale w końcu taka władze wybieracie to macie
- 7 2
-
2019-12-28 09:41
Popieram (2)
Jak dla mnie to o 50% taniej, więc popieram, w końcu coś dla Gdańszczan. A Sopot niech się bawi sam, na molo trzeba u nich płacić jako mieszkaniec Trójmiasta więc nie szkoda mi że nie będą zarabiać na miesięcznych.
- 17 6
-
2019-12-28 10:52
(1)
Tak urzedasie z po jak Ci kupę na środku ulicy zrobię też powiesz że ok
- 0 4
-
2019-12-28 21:12
Popieram
Daleko mi do pracy w urzędzie. No i sr*j sobie gdzie tam chcesz. Dla mnie obnizka ze 150 na 99 wiec czemu mam narzekać? Pozostale bilety nadal bedziesz mogl(a) kupowac wiec o co kaman?
- 0 0
-
2019-12-28 09:45
W całej Polsce nie ma takich imbecyli co maja przez tyle lat problem ze wspólnym biletem nie mówię o śmierdzącej brudnej niepunktualnej komunikacji to jest dramat ale w końcu takich wybieracie
- 10 3
-
2019-12-28 09:53
a ja dalej pytam, kiedy będą zwroty pieniędzy, za ciągłe spóźnienia, awarie dzień w dzień.
Z jakiej racji mam płacić za jakiegoś złoma, który dzień w dzień się psuje w środku trasy?
- 11 4
-
2019-12-28 10:19
Kraków
Kraków również myślał tylko o swoich granicach. Teraz ma problem ze smogiem ponieważ dostaje się on z gmin ościennych...
- 6 9
-
2019-12-28 10:44
Super - bilet dla mieszkańców
A nie od lat tylko nocujących, pracujących i pomieszkujących.
- 7 7
-
2019-12-28 10:53
Oby tylko nie zrobili "wspólnego biletu" tylko dla Gdyni i Sopotu, czyli ZKM +SKM na tym terenie. (1)
Bo jadąc do pracy z Wrzeszcza do Redłowa trzeba będzie kupić dwa "wspólne bilety", jeden na Gdańsk za 99zł drugi na Gdynię i Sopot za 99zł, Razem 200zł.
- 5 5
-
2019-12-28 13:45
to i tak taniej
niz obecne 230pln... ;)
Ale znacznie drożej niż warszawskie 100pln za podobny dystans...- 3 0
-
2019-12-28 10:54
Nareszcie brawo Dulkiewicz brawo Struk
Tylko abnegat intelektualny będzie krytykował taki sukces.SKM znosi PKP złote jajka od lat(dlatego nie należy do samorządu!)ma swoje spec.taryfy i zniżki,a i Gd.Sop.Gdy.swoje,o reszcie prowincji nie wspominając!Ps doskonale pamiętam jak prez.Gdyni nie zgadzał się na propozycje integracyjne komunikacji ze strony Adamowicza,jedyną pełna zgodę dał na linię 101 gratis 1dzień z Gd do Gd w ramach tygodnia zrównoważonego transportu.A kolejne nadmierne ambicje to ,,bankróctfo"rozbudowy lotniska.Niestety brak ustawy metropolitalnej dla 3city zmuszającej aglomerację do wspólnych działań pogłębia haos..........
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.