• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od nowego roku wzrośnie liczba kontroli biletów w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (377)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Od przyszłego roku liczba kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku wzrośnie z 8 do 10 tys. miesięcznie. Od przyszłego roku liczba kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku wzrośnie z 8 do 10 tys. miesięcznie.

Z końcem roku wygasa trzyletnia umowa miasta z firmą Renoma na kontrolę i windykację opłat za brak biletów w pojazdach komunikacji miejskiej. Nowa umowa będzie obowiązywać od początku 2024 do końca 2026 roku, a liczba kontroli ma wzrosnąć do 10 tys. miesięcznie.



Ile razy w życiu dałe(a)ś się złapać na jeździe bez biletu?

Dotychczasowy kontrakt na kontrolę biletów i windykację należności został podpisany pod koniec 2020 roku i obowiązuje do końca bieżącego roku. Renoma za świadczone usługi otrzymała od Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku 25 mln zł.

Od tamtej pory Renoma przeprowadza w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku ponad 9 tys. kontroli miesięcznie.

Kontrola biletów to jednak nie wszystko. Renoma odpowiada bowiem także za windykację należności. Jak wynika z danych magistratu, w skali miesiąca opłatami dodatkowymi za brak ważnego biletu karanych jest ponad 3,3 tys. osób, a wskaźnik ściągalności należności w 2022 r. wyniósł 78 proc.

Od 1 stycznia 2021 roku do drugiej połowy maja 2023 r. było ok. 23 tys. spraw pozostających w windykacji. Kolejnych 15 tys. przypadków trafiło do sądu, a 12 tys. skierowano do komornika.



Wzrośnie liczba kontroli



Nowy kontrakt również będzie trzyletni (o rok dłużej potrwa jedynie windykacja należności) i zakłada zwiększenie miesięcznych kontroli z 8 do 10 tys. W skali roku ma być ich nie więcej niż 125 tys. (obecnie jest ich nie więcej niż 100 tys.).

Do zakresu kontrolerów będzie należało też udzielanie informacji i wyjaśnień na zadane przez pasażerów pytania, sprawdzanie autentyczności okazywanych przez pasażerów biletów, kart miejskich i dokumentów uprawniających do ulgowych bądź bezpłatnych przejazdów, wzywanie organów porządkowych w przypadku pasażerów łamiących przepisy porządkowe lub taryfowe w pojeździe lub z bieżącym zarządzaniem komunikacją miejską, np. udzielanie informacji i kierowanie ruchem pasażerów podczas np. imprez masowych.

Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawca będzie odpowiadać też za windykację i rozpatrywanie odwołań i skarg składanych przez pasażerów. Jak wynika z dotychczasowych danych, miesięcznie wpływa ok. 250 reklamacji.

Firmę, która od 1 stycznia będzie kontrolować bilety w gdańskiej komunikacji poznamy pod koniec października.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (377) ponad 10 zablokowanych

  • Taniej byloby wprowadzić bezpłatną komunikację dla wszystkich. (45)

    Dzieciaki, seniorzy, tadni, honorowi krwiodawcy i kilka innych grup pasażerów jeździ za darmo. Czyli kontrola i jej koszty rozkładają się tylko na "płacących" pasażerów. Do tego koszty "fali". Czy nie taniej byloby zapewnić bezpłatne przejazdy? Niektóre miasta już na to wpadły.

    • 238 24

    • Dziękuję, miałam napisać to samo. (6)

      Naszym miastem rządzą idioci

      • 56 14

      • (2)

        A jak to jest w innych miastach , w ilu miastach jest bezpłatna komunikacja miejska?

        • 8 8

        • Najbliższe miasto (1)

          Tczew.... teraz jest tam bezpłatna komunikacja. Jak miasto myśli o swoich wyborcach i mieszkańcach utrzymujących miasto cały rok to potrafi coś zrobić. W Gdańsku niestety wciąż stary beton przy korycie....patodeweloperka , która stawia klocki bez zapewnia dróg dojazdowych, system fala,mevo,tristar -co z tego działa poprawnie? Likwidacja połączeń komunikacyjnych na rzecz durnych przesiadek+ciągłe awarie. Zakup rydwanu,kolekcji zabytkowych biletów schowanych w sejfie,zakup flag i proporców ukraińskich -a gdzie podwyżki dla kierowców? Remont zabytkowego wagonu tramwajowego tylko za milion złotych. To tylko czubek góry korupcyjnej... mało?

          • 4 2

          • Tczew i co dalej ......? W Polsce mamy 979 miast , w ilu miastach jest darmowa komunikacja miejska

            • 0 2

      • " Bogaci seniorzy" ? wszstrzy trzej ?

        Usmialem się jak norka.

        • 4 10

      • Naszym miastem rządzą idioci

        A ci inteligentni na nich głosują.

        • 14 3

      • Nieprawda to nie sa idioci tylko szkodniki oni dokladnie wiedza co robia i robia to celowo chodzi oto by kolesie i firemki

        dorabiały sie milionów z kasy mieszkanców

        • 0 0

    • (3)

      Za dużo grup uprzywilejowanych!!! Dzieciaki i ci co krew a reszta zwłaszcza bogaci seniorzy chociaż 1 zł za bilet!!!

      • 10 12

      • (2)

        Z jakiej racji dzieciaki mają jeździć za darmo. Ich rodzice ciągle dostają jakieś benefity od państwa, więc mogą chyba przeznaczyć 50 złotych na bilet miesięczny dla dziecka. Bezpłatne bilety od miasta jedynie dla dzieci z rodzin w trudnej sytuacji materialnej, a nie wszystkich.

        • 35 11

        • A dlaczego normalni pracujący rodzice (1)

          Mają płacić za inne biedne dzieciaki ?
          A co to za problem nie wykazywać dochodów i być biednym ? I wszystko się za darmo należy ? Co za myślenie

          • 2 1

          • Jednym komentarzem rozwiązałeś problem ubóstwa. Jesteś biedny? To nie bądź. Takie to proste.

            • 1 0

    • (5)

      A kto za to ma zaplacic?

      • 17 7

      • (3)

        Teraz i tak płacisz ze swoich podatków bo miasto dokłada... a jak chcesz się przejechać to i tak musisz kupić bilet. Bardziej logiczne byłyby darmowe przejazdy, bo jak ci sie zachce komunikacji nie będziesz musiał płacić 5 zł za bilet. A jeśli jesteś przyspawany do fotela samochodu, to będzie może mniej aut na drogach (lepiej dla ciebie), bo inni dadzą się przekonać do transportu zbiorowego

        • 26 4

        • (1)

          Darmowa komunikacja nie zachęca wcale do porzucenia samochodu. Liczą się komfort, konkurencyjny czas podróży oraz częstotliwość kursowania. Auto i tak zawsze wyjdzie w ogólnym rozrachunku drożej niż samochód wraz z utrzymaniem, więc mówienie, że wszyscy nagle masowo ruszą do jeżdżących raz na godzinę (ale za to darmowych!) autobusów i przepełnionych (ale też darmowych) tramwajów, jest chybione.

          • 8 3

          • Poprawka: Oczywiście chodziło o to, że komunikacja i tak wyjdzie taniej niż samochód.

            • 2 0

        • Czyli zaplacisz tysiac razy tyle w eoznych lokalnych podatkach

          • 0 1

      • ZTM operuje na ponad 300 milionowych dopłatach z budżetu a zyski ze sprzedaży biletów to ~5 milionów, czyli mniej więcej zerują koszt kontroli biletów.

        • 3 0

    • Do sprawdzenia ... (4)

      ... ale jakby odjąć wszystkie koszty systemu biletowego, mogłoby się okazać, że niewiele się trzeba dopłacić z budżetu , żeby zbiórkom stał się darmowy. No ale wtedy renoma, dostawca biletomatów, itd, itp, straciliby sporą kasę, a komuś w urzędzie może to mocno nie pasować.

      • 43 5

      • (3)

        Powinno być za free na kartę mieszkańca Gdańska i tyle

        • 17 4

        • (1)

          Taak jest ! W sklepach też trzeba wprowadzić zasadę wszystko darmo jeżeli masz kartę mieszkańca

          • 4 20

          • Nie no faktycznie, teraz jest lepiej jak płace za bilet i wsiadam do trama zawalonego emerytami i dzieciakami którzy jadą za free. Czuje ze się oplacalo

            • 1 1

        • Gdańsk nie jest podrzędną gminą z autobusami kursującymi raz na godzinę, żeby móc coś takiego wprowadzić.

          • 2 5

    • Rozumiem że masz jakieś wyliczenia skoro twierdzisz że byłoby taniej?!

      • 3 7

    • Genialne w swojej prostocie (1)

      Czy pomysł przy kawie porannej się zrodził? Komunikacja nie powinna być darmowa, ale przede wszystkim na wysokim poziomi jakości, czyli czysta, niespóźniająca się, z gęstą siatką połączeń. Jak zamierzasz to osiągnąć darmową komunikacją?

      • 6 16

      • Teraz jest płatna i nadal nie spełnia żadnego warunku z opisanych

        • 3 0

    • To było

      Oddawać krew a nie zadać ja też chcę

      • 5 10

    • (3)

      Bezpłatna komunikacja to najgorsze, co można zrobić w polskich warunkach. Nie dość, że nie zachęca ona szczególnie do przesiadki z własnego samochodu (cena biletu to jeden z ostatnich czynników branych pod uwagę przy wyborze środka transportu), to jeszcze stanowi świetną podstawę dla magistratu, by dokonywać kolejnych cięć i jej nie rozwijać, bo przecież jest za darmo, to o co w ogóle lament. Zamiast likwidacji opłat miasto powinno zlikwidować darmowe przejazdy dla dzieciarni. Skoro większość ich rodziców stać na wożenie się nowym SUV-em z salonu, to stać ich także na zabranie małej części z 500+ na bilet ulgowy.

      • 8 21

      • (2)

        Masz na myśli to, ze tetaz nie ma ciec i komunikacja jest super rozwijana, punktualna u komfortowa? Aha ok

        • 5 1

        • (1)

          Nic takiego nie napisałem xd Teraz przejazdy są dla większości za darmo i miasto już narzeka na brak środków. Przy całkowicie bezpłatnej komunikacji byłoby jeszcze gorzej.

          • 0 1

          • Tez by narzekali.
            Oszczędzilibyśmy na renomie, windykacji mandatów, bo ktoś to musi obsługiwać, punktach ztm które wydają karty miejsce, systemie który to obsługuje w necie, serwisie kasowników, FALI!!!, drukowanych biletach, automatach do biletów i ich serwisie.

            • 2 0

    • W piątek była możliwość darmowej jazdy autobusami na podstawie dowodu rejestracyjnego (3)

      Jeżeli komukolwiek zależy na zmniejszeniu liczby samochodów na ulicach, to taka możliwość powinna być codziennie. I tak już mało kto płaci za bilety. Tak, wiem. Nie da się....

      • 8 4

      • (2)

        Dlatego należy przywrócić odpłatność za bilety dla większej liczby grup (np. dzieciaków), a nie rozdawać przejazdy na prawo i lewo. Nikt nie przesiądzie się z własnego samochodu do zatłoczonego tramwaju, z którego potem będzie musiał się przesiąść na jeżdżący raz na godzinę i wiecznie opóźniony autobus. Komunikacja musi przede wszystkim być dobra, a nie darmowa.

        • 12 7

        • Posiadacze dowodów rejestracyjnych to grupa, która i tak obecnie zazwyczaj nie płaci za bilety (1)

          Więc wpuszczenie tych ludzi za darmo do pojazdów komunikacji miejskiej nie spowodowałoby potrzeby większych cięć kosztów. No i zmniejszenie liczby samochodów na ulicach jednocześnie poprawiłoby punktualność komunikacji miejskiej. Więc jakieś plusy takiego rozwiązania są. W obliczu nadchodzących wyborów trudno oczekiwać, że władza przywróci płatne przejazdy dla wszystkich. A skoro już rozdajemy gratisy na lewo i prawo, to dobrze by było zacząć robić to z głową.

          • 3 1

          • Skąd to wiesz ?

            Że my posiadacze aut nie kasujemy biletów jak już jeździmy ?

            • 0 0

    • (2)

      Pracuję w komunikacji miejskiej w dużym mieście, które parę lat temu wprowadziło darmowe przejazdy. Celem było zachęcenie ludzi do przesiadki do komunikacji zbiorowej, ekologia, zmniejszenie korków Niestety - efekt jest taki, że do dotychczasowych pasażerów dosiedli się ci, którzy szli piechotą 1-2 przystanki i rowerzyści. Samochodziarze dalej stoją w korku. W tej chwili mówi się o powrocie do biletów.

      • 7 9

      • Co to za miasto?

        Nibylandia?

        • 7 5

      • Za rowery powinno się płacić

        • 0 0

    • Zdajesz sobie sprawe (1)

      Roszczeniowcu ile w Gdansku jezdzi autobusów i tramwajów ? Policz sobie samenkoszty paliwa do autobusu. Wypłaty kierowców,serwis,mechanicy,prad ubezpieczenie pojazdów itd... to są ogromne koszta. Nie porównuj tczewa czy twoich bartoszyc gdzie są bezpłatne 3 linienna krzyz do Gdańska.

      • 2 3

      • Argument o tym, że nie da się, bo miasto jest za duże, zawsze mnie rozwala na łopatki

        Budżet Tczewa - około 300 mln zł. Budżet Gdańska - około 4 mld zł.

        • 8 1

    • No , ale tym zawiaduje super, hiper fachowiec Lisicki pod auspicjami prezydenty....Czego więc oczekiwać ?

      • 4 0

    • Niestety

      Niestety nie gdańszczaninie cebulowy. Dla ciebie będzie podwójna opłata.

      • 0 1

    • Nie ograniczaj sie. Taxi za darmo dla wszystkich

      • 1 1

    • W Trójmieście nie da się

      Podstawową wadą darmowej komunikacji w Trójmieście jest to, że te zastępy urzędników, które od lat z wiadomym skutkiem zajmują się integrowaniem, musiałyby poszukać sobie innego zajęcia.

      • 4 0

    • To wbrew ideologii neoliberalnego samochodziarstwa

      Byłoby, ale polskim samorządom przyświeca filozofia dyskryminacji bieda-pieszych i bieda-zbiorkomiarzy. Nie może być tak, że biedaki bez samochodu pojadą za darmo. Musi być na nich bat. Co innego jak wsiądziesz do samochodu. Wtedy możesz korzystać z dróg za darmo, parkowanie na chodniku i rozwalania infrastruktury też za darmaka. Ba! Jeszcze ci za darmo parking zbudują (u mnie na osiedlu zbudowali parking dla samochodów w miejscu, gdzie nielegalnie rozjeżdzały zieleń, jeszcze im przy okazji łuk na zakręcie złagodzili, żeby nie trzeba było chamować przy skręcie).

      • 2 2

    • Pełna racja ale wtedy ta i inne firmy by nie dorabiały sie milinów z kasy miasta zyskali by tylko mieszkancy,!A ma byc tak jak

      Czyli mieszkancy maja tracic a zyskiwac dorabiac sie milionów maja firmy i znajomi królika i tak jest nie tylko z komunikacja miejska ale ze wszystkim w Gdansku!

      • 2 0

  • Przygotowania do Fali

    Będą łupić zagubionych w tym szaleństwie pasażerów

    • 21 1

  • Kiedyś kanarów od razu bylo widać jak wsiadają, bez dodatkowych siateczek, torebki, plecakow...

    Teraz, wtapiają się w pasażerów- zaczęli się " przebierać " w pasażerów!

    • 13 1

  • Czyli kryminaliści i oszuści Renomy będą nadal gnębić mieszkańców? Ciekawe co dołożą do klasycznego straszenia dzieci i znikających taśm z monitoringu

    • 7 9

  • I słusznie i dlaczego seniorzy nie płaca? Są najbogatsza grupa jeżdżąca środkami komunikacji miejskiej i powinni płacić chociaż 1 zł za bilet!!!

    • 9 9

  • Dorwać (1)

    klienta i dowalić. Obraz kontrolerów tragiczny, poza tym komunikacja z już dopadniętym/tą gapowiczem/ką jak łapanka z czasów minionych.

    • 6 4

    • Dobra rada

      Kup bilet i wtedy nikt cię nie dopadnie

      • 1 1

  • Renomo wruc

    • 2 2

  • Kasy na pensje nie ma ale dzieciaki jezdza za darmo

    • 15 1

  • 125mln na wdrożenie fali potem 25mln rocznie na falę, 25mln na renomę, spokojne przejazdy mogłyby być darmowe dla wszystkich albo chociaż o połowę tańsze dla tej garstki nieuprzywilejowanych frajerów płacących za przejazdy.

    • 24 0

  • Znowu śmieszne odpowiedzi w ankiecie. Myślę, że oni je specjalnie robią takie, żeby nie dało się nic zaznaczyć.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane