• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od nowego roku wzrośnie liczba kontroli biletów w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (377)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Od przyszłego roku liczba kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku wzrośnie z 8 do 10 tys. miesięcznie. Od przyszłego roku liczba kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku wzrośnie z 8 do 10 tys. miesięcznie.

Z końcem roku wygasa trzyletnia umowa miasta z firmą Renoma na kontrolę i windykację opłat za brak biletów w pojazdach komunikacji miejskiej. Nowa umowa będzie obowiązywać od początku 2024 do końca 2026 roku, a liczba kontroli ma wzrosnąć do 10 tys. miesięcznie.



Ile razy w życiu dałe(a)ś się złapać na jeździe bez biletu?

Dotychczasowy kontrakt na kontrolę biletów i windykację należności został podpisany pod koniec 2020 roku i obowiązuje do końca bieżącego roku. Renoma za świadczone usługi otrzymała od Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku 25 mln zł.

Od tamtej pory Renoma przeprowadza w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku ponad 9 tys. kontroli miesięcznie.

Kontrola biletów to jednak nie wszystko. Renoma odpowiada bowiem także za windykację należności. Jak wynika z danych magistratu, w skali miesiąca opłatami dodatkowymi za brak ważnego biletu karanych jest ponad 3,3 tys. osób, a wskaźnik ściągalności należności w 2022 r. wyniósł 78 proc.

Od 1 stycznia 2021 roku do drugiej połowy maja 2023 r. było ok. 23 tys. spraw pozostających w windykacji. Kolejnych 15 tys. przypadków trafiło do sądu, a 12 tys. skierowano do komornika.



Wzrośnie liczba kontroli



Nowy kontrakt również będzie trzyletni (o rok dłużej potrwa jedynie windykacja należności) i zakłada zwiększenie miesięcznych kontroli z 8 do 10 tys. W skali roku ma być ich nie więcej niż 125 tys. (obecnie jest ich nie więcej niż 100 tys.).

Do zakresu kontrolerów będzie należało też udzielanie informacji i wyjaśnień na zadane przez pasażerów pytania, sprawdzanie autentyczności okazywanych przez pasażerów biletów, kart miejskich i dokumentów uprawniających do ulgowych bądź bezpłatnych przejazdów, wzywanie organów porządkowych w przypadku pasażerów łamiących przepisy porządkowe lub taryfowe w pojeździe lub z bieżącym zarządzaniem komunikacją miejską, np. udzielanie informacji i kierowanie ruchem pasażerów podczas np. imprez masowych.

Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawca będzie odpowiadać też za windykację i rozpatrywanie odwołań i skarg składanych przez pasażerów. Jak wynika z dotychczasowych danych, miesięcznie wpływa ok. 250 reklamacji.

Firmę, która od 1 stycznia będzie kontrolować bilety w gdańskiej komunikacji poznamy pod koniec października.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (377) ponad 10 zablokowanych

  • Dziwi mnie ta niechęć dla darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży!!! (11)

    Jak jeden poseł zbierał podpisy w Gdańsku pod petycją żądającą darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży to prawie wszyscy byli ,,za". Jak rząd daje 500plus to jest oki. Jak samorząd daje dzieciom darmowy przejazd to jest ,,be". A może nie wiecie że gminy wiejskie i miejsko- wiejskie mają obowiązek bezpłatnego dowozenia dzieci do szkoły!!! A dlaczego w miastach gdzie droga do szkoły wynosi kilka km dzieci nie mają korzystać z darmowej komunikacji?? Dzieci w Polsce rodzi się coraz mniej, a kto ma w przyszłości pracować na Wasze emerytury, również te 13 i 14??? Z nieba spadną?

    • 8 26

    • (5)

      Skoro rząd daje 500+, to rodziców tym bardziej stać na wydanie 50 złotych miesięcznie na bilet ulgowy. Samorząd rozdaje na prawo i lewo darmowe przejazdy, równocześnie całkowicie zaniedbując komunikację miejską i dokonując z miesiąca na miesiąc coraz większych cięć, uzasadniając to brakiem środków.

      • 12 2

      • To może nie trzeba było budować mostu zwodzonego dla kilku jachtów rocznie (4)

        Skoro jest taka bieda

        • 3 2

        • (3)

          Nawet ten most jest bardziej pożyteczny niż darmowe przejazdy.

          • 4 3

          • Takie coś mógł napisać tylko pasożyt z um (2)

            • 2 1

            • (1)

              Trochę niecelne, zwłaszcza że nie pałam sympatią do Dulkiewicz, Borawskiego, Lisickiego i Zomkowskiego za całokształt gdańskiej komunikacji. Ale najłatwiej kogoś nazwać trollem.

              • 0 1

              • A twoi pracodawcy wiedzą ze nie pałasz do nich sympatią?

                • 1 0

    • Tak, bo darmowe bilety zwiększają dzietność. Nie zwiększają, zwiększają tylko roszczeniowość. Żadne rozdawnictwo nigdy nigdzie niczym dobrym się nie skończyło. Skończcie z rozdawnictwem, to kasa na emerytury się znajdzie (w przeciwieństwie do plusów powinna pochodzić z wypracowanych składek).

      • 6 0

    • A niby dlaczego dzieciaki mają dojeżdżać za darmo na imprezy?

      • 3 0

    • Jak mniej dzieci ? Szkoły przepełnione.

      Uczą się na dwie zmiany. Setki tysięcy dzieci z Ukrainy i Białorusi do nas zjechało.

      • 3 0

    • W takim razie niech maja dojazdy w dni powszednie do 18, bez weekendów, wakacji, świat i ferii itp. Jeżdżą bez sensu po mieście z nudów i zajmują miejsca

      • 6 0

    • W przyszłości to obecne bombelki będą pracować na spłatę długów zaciąganych na rozdawnictwo, a nie na jakieś emerytury.

      • 0 0

  • Zeby artykuł był rzetelny (1)

    Należy podać jeszcze jedną wartość.
    Ile Renoma pozyskała kasy za mandaty. Bo moim zdaniem jest to kwota dużo niższa niż 25 mln. Czyli bez sensu. Tzn sens odczuwa Renoma i zapewne ten, który jej to zlecił.

    • 8 2

    • twoim zdaniem jest to kwota niższa...... a skąd to zdanie?

      • 0 0

  • Mogą sprawdzać (1)

    Mnie tam mogą sprawdzać , zawsze płacę za przejazd.

    • 4 0

    • nie zawracaj głowy, kloszardom nie sprawdzają biletów

      • 0 0

  • KM powinna być darmowa. (3)

    • 10 5

    • KM=Kiełbasa Morliny

      W pełni popieram!

      • 0 0

    • (1)

      A skad na to kasa?

      • 0 0

      • Stąd skąd teraz jest kasa

        • 0 0

  • Darmowa komunikacja (1)

    To jest nieunikniona przyszłość - inne miasta mogą, GD chce być eko, wodorowe autobusy a co z ograniczeniem samochodów - to tylko w ten sposób można zrealizować!!! Może lewica w Gdańsku powinna zadzić, to stare koncepcje wraz ze starami zarządzającymi by odeszły jak np. Lisicki etc.

    • 9 5

    • Posłanka Lewicy zajmująca się głównie kwestią transportu publicznego sama powiedziała, że komunikacja nie musi być bezpłatna, a przede wszystkim dobra, dająca na sobie polegać i dostępna.

      • 0 2

  • w anglii wsiadamy przodem i kasujemy bilet toz przy kierowcy. (1)

    • 9 2

    • To byłoby za trudne w Gdańsku

      Tu nie chodzi o jazdę bez biletu. Tu chodzi o to kto ma na tym zarobić. Bilety to rzecz drugorzędną. Jeżeli mieszkasz w Anglii to nie wiesz jak tu się władza rozpasała, jakie wałki robią i jakie układy tu panują. W Gdańsku pod tym względem jest fatalnie.

      • 4 2

  • Kontrole vs. Jakość przejazdów (1)

    Ja rozumiem, że za przejazd trzeba zapłacić, bo pojazd, paliwo i kierowca nie są za darmo, ale krew mnie zalewa, jak pomyślę, że mam płacić za autobus czy tramwaj, który się wiecznie spóźnia, często nie pachnie zbyt ładnie, wiecznie jest przepełniony i jazda bynajmniej do komfortowych nie należy. Chętniej płaciłabym za bilet, gdybym wiedziała, że dostaje za to usługę na poziomie, a w obecnej sytuacji? Jestem w stanie zrozumieć wszystkich, którzy do autobusu spóźnionego o 40 minut, z jadącym w środku menelstwem, wsiadają i jadą na gapę. I tym samym wszystko się samo nakręca, ale to przewoźnik powinien próbować to koło przerwać pierwszy, a nie pasażer jako klient.

    • 17 1

    • To czego chcesz to taksowka

      • 0 1

  • nie znoszę złodziei! wszyscy płacimy a oni darmochę chcą (1)

    nie znoszę złodziei! wszyscy płacimy a oni darmochę chcą

    • 7 1

    • Nie wszyscy. Rządzący wożą się za twoje.

      I to nie w śmierdzącej komunikacji miejskiej :(

      • 1 0

  • Miasto ucina gałąź na której siedzi

    Niby w kółko skandują "wolność i równość", ale 70% pasażerów to osoby uprzywilejowane które za transport nie płacą, a cały system ma utrzymywać te pozostałe 30% uciskane coraz wyższymi opłatami za bilety i intensywniejszymi kontrolami, gdyby zapomnieli o doładowaniu biletu miesięcznego. To jest system czysto opresyjny i jeszcze najbardziej uderza w uczciwych ludzi, którzy go utrzymują - absurd.

    • 18 1

  • (4)

    W Luksemburgu komunikacje : tram-bus-pociagi (tylko 2 klasa !) sa darmowe. Zeby rozladowac korki na ulicach. Ze statystyk wynika, ze srednio Polacy pracuja tyle samo, co Luksemburczycy, czyli baaaardzo duzo. Tylko ze tam placi sie ludziom wedlug ich pracy i jeszcze panstwo robi prezenty w rodzaju darmowej komunikacji. A w Polsce jeden drugiego wyzyskuje. Juz chyba wilki miedzy soba bardziej sie szanuja niz Polacy ... Sa panstwa przyjazne obywatelom i te raczej malo przyjazne. Polska nigdy swoich obywateli nie rozpieszczala. O nie !

    • 12 2

    • (1)

      Przykład Luksemburga właśnie pokazał, że darmowa komunikacja sama w sobie nie zachęca do porzucenia samochodu - musi iść w parze z solidnym rozwojem infrastruktury i gęstą siatką połączeń z wysoką częstotliwością kursowania. W Luksemburgu jest to osiągalne bez biletów, ponieważ jest to jeden z najbogatszych krajów w Europie. U nas samorząd nie jest finansowo w stanie równocześnie rozdawać biletów za darmo i rozwijać komunikacji.

      • 0 2

      • U nas rzad samorzad czesto-gesto dba najpierw o swoja kieszen, a pozniej dopiero o kieszenie swojego naiwnego elektoratu. Tam jest to spolecznie potepione. Chodzi o zwykla uczciwosc i honor.
        I druga sprawa : w Luksemburgu eliminuje sie z panstwowej administracji nieuczciwych cwaniakow i nieporadnych gamoni czyli tych, co dorwali sie do tzw. wadzy z klucza lub przypadkowo. Natomiast w Polsce jezeli juz, to takie indywiduum przechodzi sobie na inna ciepla posadke. Tam mozna. W Polsce nie ! Dlugo jeszcze nie. I dlatego tez rownoczesne finansowanie rozwoju komunikacji i darmowych przejazdow nigdy nie bedzie w Polsce osiagalne. To nie ta mentalnosc. To nie ta kultura. Choc wciaz ta sama cywilizacja .... podobno.

        • 0 0

    • Może napisz jeszcze o jakimś dużym państwie do porównania, np o Gibraltarze (1)

      • 0 1

      • Ze niby co ? Gibraltar ? A po kiego ?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane