• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Kamil Gołębiowski
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach. Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach.

Chcesz przewieźć rower pociągiem PKM? Od soboty będzie to możliwe tylko po wykupieniu płatnej rezerwacji. 3 zł zapłacimy za jednorazowy przewóz roweru, a 30 zł za "zaklepanie" sobie miejsca na miesiąc.



Czy wprowadzenie opłat za przewóz rowerów to dobry pomysł?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny.

- Prowadziliśmy na ten temat długą debatę ze środowiskami bliskimi mobilności aktywnej. Mam pełną świadomość, że rozwiązanie, które wprowadzamy nie jest optymalne, ale będzie akceptowalne dla pasażerów. Najważniejsze w kontekście przewozu rowerów jest, aby pasażer z rowerem, który znajdzie się na peronie, faktycznie mógł bez problemu dostać się do pociągu - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opłata jednorazowa za przewóz roweru będzie wynosiła 3 zł, a miesięczna - 30 zł. Koszt przewozu rowerów na Hel pozostaje bez zmian (7 zł jednorazowo lub 60 zł miesięcznie).

- Nie chodzi nam o generowanie dodatkowego przychodu, ale wprowadzenie opłaty za przewóz jest dla możliwości rezerwacji konieczne z różnych względów techniczno-organizacyjnych. Padliśmy ofiarą własnego sukcesu, gdyż liczba pasażerów wzrasta z miesiąca na miesiąc, szczególnie w długie i wakacyjne weekendy - mówi Świlski.
Są też jednak dobre wiadomości dla rowerzystów - dziś w każdym składzie znajduje się jedynie sześć miejsc na rowery, ale już niedługo każdy pociąg PKM zyskać ma dodatkowe cztery wieszaki na jednoślady.

Rezerwacje tylko w kasie lub u kierownika pociągu

Rezerwacji jednorazowej i miesięcznej będzie można na początek dokonać na dwa sposoby: w kasie SKM i u kierownika pociągu. W późniejszym terminie ma się pojawić możliwość rezerwacji za pomocą platformy Sky Cash, a docelowo także innych platform internetowych.

- Aby dokonać płatnej rezerwacji będzie należało najpierw kupić bilet na przejazd. Tylko podając numer biletu będzie można dokonać rezerwacji. Rezerwacje będą przydzielane do wysokości nominalnej liczby miejsc do przewozu rowerów, czyli sześć miejsc na jeden skład PKM, a później dziesięć. Również ewentualny zwrot biletów przez pasażera będzie zwalniał rezerwację. Ponadto kierownik pociągu będzie miał wgląd w system i będzie widział ile miejsc zostało na pozostałą część trasy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Od czerwca letni rozkład jazdy

Przy okazji konferencji na temat wprowadzenia płatnego przewozu rowerów, przedstawiciele PKM zapowiedzieli też nowy sezonowy rozkład jazdy. Będzie on obowiązywał od 23 czerwca do 2 września, choć istnieje możliwość przedłużenia tego okresu.

Pojawi się w nim więcej połączeń na trasach Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba, Lębork-Wejherowo i do Władysławowa. W soboty i niedziele będzie również czynne połączenie Bydgoszcz-Czersk-Karsin-Kościerzyna.

W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych. W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych.


Społecznicy krytycznie o nowych zasadach przewozu rowerów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Rowerowej Metropolii.

"Wprowadzenie odpłatności za przewóz rowerów, rzekomo służące "rozwiązaniu problemu nadmiaru pasażerów z rowerami w stosunku do możliwości przewozowych taboru", to nieudolna próba rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów, ograniczający ich liczbę do liczby haków zamontowanych w szynobusach (6 szt.). W przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu, ani takich ograniczeń w przewozie rowerów, zaś ich liczba oraz zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków.

Wprowadzane zmiany obniżają atrakcyjność PKM dla pasażerów oraz wskazują na brak woli działań władz województwa na rzecz przyciągania pasażerów do nowej linii, która nie poraża frekwencją, zwłaszcza w stosunku do nakładów poniesionych na jej budowę. Wprowadzenie opłat i restrykcji rezerwacyjnych w przewozie rowerów dusi popyt na usługi transportu publicznego, co zwłaszcza w ruchu codziennym i aglomeracyjnym jest nie do pogodzenia z celem działania linii PKM oraz celami projektów i strategii transportowych, realizowanych wokół sieci PKM, przy współudziale środków publicznych, w tym środków pomocowych UE.

Ponadto w ruchu o charakterze podmiejskim i komunikacji miejskiej haki nie są bezpiecznym rozwiązaniem do przewozu rowerów. Ich stosowanie dyskryminuje osoby słabsze i z ograniczeniami ruchowymi, stwarza niebezpieczne sytuacje podczas manewrów wieszania i zdejmowania rowerów w niestabilnym pojeździe w ruchu, a także wyklucza pewne typy konstrukcji rowerów. To rozwiązanie dopuszczalne warunkowo, wyłącznie na liniach dalekobieżnych, przy zapewnieniu asysty personelu dla podróżnych z rowerami.

W związku z powyższym wzywamy Zarząd Województwa Pomorskiego do wycofania się z decyzji o wprowadzeniu odpłatności za przewóz rowerów na linii PKM oraz podjęcia działań służących poprawie obsługi podróżnych w PKM poprzez:

  • Sezonowe dołączanie do wybranych (i oznakowanych w rozkładzie jazdy) kursów porannych, popołudniowych i wieczornych, a zwłaszcza weekendowych, wagonu rowerowego, lub co najmniej wzmacnianie porannych i wieczornych kursów weekendowych dodatkowym szynobusem.
  • Wprowadzenie do regulaminu przewozów zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca, z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów (należy to czytelnie opisać w regulaminie oraz w pojazdach). W sytuacji wyproszenia z pojazdu wprowadzić obowiązek wystawiania podróżnemu formularza odmowy przewozu uprawniającego do zwrotu 100% sumy pieniędzy za bilet.
  • Dopuszczenie przewozu rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na hakach. Docelowo: zdemontowanie haków i zastąpienie ich wydzielonymi miejscami przy bokach wagonów, z poręczami (i ew. zamontowanymi pasami, gumami) do przymocowywania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze.
  • Przy przetargach na nowy tabor (zarówno PKM, jak i SKM i PR) wprowadzenie zapisów o wydzieleniu odpowiedniej ilości przestrzeni do przewozu wózków, rowerów, osób na wózkach, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami i organizacjami skupiającymi użytkowników. Przewóz rowerów powinien być oparty o stojaki w podłodze oraz zapinanie rowerów pasami do boków wagonu w wydzielonych miejscach. Nowy tabor PKM powinien być dostosowany także do turystycznego zapotrzebowania na przewozy rowerów.
  • Przeszkolenie personelu firmy SKM z zachowania kultury wobec pasażerów (wielokrotnie powtarzające się sytuacje niekulturalnego zachowania pracowników przewoźnika wskazują na problemy w zakresie komunikacji i w podejściu do klientów - podróżnych)."

Opinie (699) ponad 20 zablokowanych

  • Głupia decyzja. Szkoda.

    • 7 1

  • roszczeniowym obcislogacim mówimy stanowcze nie. (3)

    • 6 14

    • (1)

      Jestes takim typowym burakiem, który nie widzi nic wiecej niż czubek wlasnego nosa. Jak cos mu nie pasuje to szczeka najgłóśniej, ale sam z siebie nic nie zrobi. Kto tutaj jest roszceniowcem? Może czasem wskocz na rower, wskocz na motor, czasem przejedz sie komunikacja miejską, czasem pojedz gdzies autem...zobaczysz jak to jest z kazdej strony :)

      • 4 1

      • Spróbowałem wszystkiego.

        Nie marudzę. Ale cykliści jęczą zamiast jeździć na rowerach. Po co tyle gadacie?

        • 1 1

    • bezrefleksyjnym antyrowerzystom nasze stanowcze nie

      • 0 1

  • a jak jest krzesełko i wieszak to kto ma pierwszenstwo ped**arz z rowerem za darmo czy człowiek z biletem? (4)

    • 5 5

    • (3)

      Jak nad krzesełkiem jest wieszak, to pierwszeństwo ma rowerzysta. Tym bardziej, gdy będzie miał rezerwację. Tym sposobem, tak zwani "roszczeniowi" będą mieli podstawę prawną do swoich roszczeń.

      • 4 1

      • ale od kiedy? (2)

        • 1 4

        • (1)

          no, od zawsze tak było, to będzie nadal

          • 3 1

          • G prawda, jak sobie siedzę, to nie wstane, choćby sie rowerak zaplakal, nie usiądzie na tym miejscu.

            • 0 0

  • Kupię bilet, a rezerwacji nie dostanę. Przecież nie będę mógł go oddać!! Ktoś to przemyślał?

    • 5 1

  • w Hiszpanii są rozwiązania gdzie po złożeniu krzesełka od spodu są uchwyty do tylnego koła do roweru. Górny uchwyt jest u góry (1)

    ...można ? można !

    • 1 5

    • Przecież u nas jest dokładnie to samo?...

      • 4 1

  • Zdjęcie i ... wszystko jasne.

    Jak w temacie: widać ilu biurokratów siedzi, bierze pieniądze i ... wymyśla wszystko by utrudnić życie ludziom! Pamiętacie - wydano kilkaset mln złotych i .. zapomniano o przyjaznych, ergonomicznych i odpowiednich dla naszego klimatu przystankach. Miało być"kwieciście i ładnie" Funkcjonalnie - po co? Dla kogo? Zapomnieli o parkingach przy przystankach, zapomnieli o skorelowaniu autobusów z rozkładem jazdy PKM, zapomnieli o dostosowaniu rozkładu do podróżnych, nie udało się wprowadzić przejrzystego rozkładu jazdy i informacji na przystankach, szczególnie Wrzeszcz i GD.Główny. Teraz rowery... to jakaś paranoja. Bareja miałby niezły temat do filmu! Dla kogo jest PKM - dla pasażerów? Może, ale przede wszystkim dla działaczy, urzędników i biurokratów.

    • 10 1

  • Wiecie w jakiej grupie użytkowników dróg jest najgorzej???

    Niestety wśród kierowców samochodów - agresja, brak znajomości przepisów i zasada jeden samochód jedna osoba = zatruwnie srodowiska i tworzenie korków. czesc kierowców aut mysli ze są jedyna grupa uzytkownikow dróg - nielubicie pieszych, rowerów, motorów i autobusów :)
    Za to jednosladów(rowery i motorry) zawsze sobie pomagaja, sa mili i potrafia grzecznei sie zachowac na drodze(oczywscie sa wyjątki, ale to w kazdej grupie)

    Co do PKM to akurat jest przyklad braku profesjonalizmu, siedza tam tempe łby i wymyślaja pierodly... rezerwacja na rower w miescie na pociag - ZA - BA - WNE! Pozatym ze cala ta PKM przez zarzadzajacych nia to smieszny twor..a mialo byc tak pieknie...

    • 8 1

  • (5)

    Osiagniecie sukcesu

    Podejscie biznesowe: dokupic sprzetu, zwiekszyc dostepnosc, wprowadzic udogodnienia, zautomatyzowac itd.
    Podejscie urzednika: zniechecic, utrudnic, zabronic, zakazac.

    Bo dla urzednika klient to taki petent, ktory przeszkadza im w pracy, czyli wypelnianiu formularzy, pisaniu notatek i przewalania papierow.
    Klient przychodzi i COS chce. I urzednik musialby COS zrobic, cos konkretnego, cos wymyslic.
    Nieeeee, niedoczekanie, a wiec - ZAKAZAC. Wtedy bedzie znow spokoj.

    • 12 2

    • Niestety mentalnosc naszego narodu.... (1)

      ...jest jeszcze troche w latach 70-80. Powoli sie to kończy, ale trzeba poczekac na nowe pokolenia. Niestety wszedzie za wiele polityki, układzików itp

      Policja i urzednicy są dla NAS a nie my dla nich, z naszej pracy(podatków) oni mają miejsca pracy. W urzedach caly czas myślą (nie myśła tak naprawde) ze jest rok 1970....

      • 6 1

      • Nie ćpaj tyle..

        • 0 0

    • nie ma zakazu (2)

      jest wprowadzenie opłat

      • 1 1

      • (1)

        Jest wprowadzenie jakiegos nierealnego systemu rezerwacji i oplat. W sumie rownie dobrze mogliby zakazac a nie robia tego ze wzgledow wizerunkowych.

        • 4 1

        • Jak nie ogarniasz

          To poproś o pomoc kogoś dorosłego.

          • 0 1

  • Łatanina i tyle... (1)

    Praprzyczyną całego zamieszania jest brak ODPOWIEDNICH składów z miejscami na rowery. W SKM nie ma problemu z przewożeniem rowerów, bo miejsca jest odpowiednio dużo; zarówno dla rowerów, jak i wózków. A w PKM-ce wybrano rozwiązanie durne, bo przewożenie rowerów i wózków KOSZTEM pasażerów. No i jest, jak jest... Jeśli nie ma się gwarancji przejazdu, to po co jeździć PKM-ką w ogóle. Tym samym zostanie ona skreślona jako znakomity środek do wypadów na Kaszuby czy nawet na górny taras, skoro nie będzie pewności, że można do niej będzie wsiąść. I dość spora liczba pasażerów jednak odpadnie. Żal.

    • 15 0

    • PKM w zamyśle miał być pojektem o małej, pięcioletniej trwałosci

      Aby nie podpaść unijnym urzędnikom. Urzędnik boi się tylko wyższego urzędnika.
      Zrobiono na łapu-capu, byle kasę przerobić. Nikt sie nie zastanawiał, po co to a tylko ile da się uszarpać.
      Zmieniła się nieco koniunktura, ludzi potrzeba, nie ma jak dojechać i kierunki włączone do PKM w ostaniej chwili (aby w unii lepiej wyglądało) okazały sią wdzięczym klientem. Podobnie turyści i mieszkańcy kaszubskich daczowisk.
      Nikt nie zastanawiał się, jak i czym ten ruch obsłuzyć. No i teraz są "ofiarami sukcesu", bezmyslni igoranci...

      • 0 1

  • Dlaczego tak tanio

    Powinno być minimum 10 pln

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane