• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Kamil Gołębiowski
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach. Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach.

Chcesz przewieźć rower pociągiem PKM? Od soboty będzie to możliwe tylko po wykupieniu płatnej rezerwacji. 3 zł zapłacimy za jednorazowy przewóz roweru, a 30 zł za "zaklepanie" sobie miejsca na miesiąc.



Czy wprowadzenie opłat za przewóz rowerów to dobry pomysł?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny.

- Prowadziliśmy na ten temat długą debatę ze środowiskami bliskimi mobilności aktywnej. Mam pełną świadomość, że rozwiązanie, które wprowadzamy nie jest optymalne, ale będzie akceptowalne dla pasażerów. Najważniejsze w kontekście przewozu rowerów jest, aby pasażer z rowerem, który znajdzie się na peronie, faktycznie mógł bez problemu dostać się do pociągu - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opłata jednorazowa za przewóz roweru będzie wynosiła 3 zł, a miesięczna - 30 zł. Koszt przewozu rowerów na Hel pozostaje bez zmian (7 zł jednorazowo lub 60 zł miesięcznie).

- Nie chodzi nam o generowanie dodatkowego przychodu, ale wprowadzenie opłaty za przewóz jest dla możliwości rezerwacji konieczne z różnych względów techniczno-organizacyjnych. Padliśmy ofiarą własnego sukcesu, gdyż liczba pasażerów wzrasta z miesiąca na miesiąc, szczególnie w długie i wakacyjne weekendy - mówi Świlski.
Są też jednak dobre wiadomości dla rowerzystów - dziś w każdym składzie znajduje się jedynie sześć miejsc na rowery, ale już niedługo każdy pociąg PKM zyskać ma dodatkowe cztery wieszaki na jednoślady.

Rezerwacje tylko w kasie lub u kierownika pociągu

Rezerwacji jednorazowej i miesięcznej będzie można na początek dokonać na dwa sposoby: w kasie SKM i u kierownika pociągu. W późniejszym terminie ma się pojawić możliwość rezerwacji za pomocą platformy Sky Cash, a docelowo także innych platform internetowych.

- Aby dokonać płatnej rezerwacji będzie należało najpierw kupić bilet na przejazd. Tylko podając numer biletu będzie można dokonać rezerwacji. Rezerwacje będą przydzielane do wysokości nominalnej liczby miejsc do przewozu rowerów, czyli sześć miejsc na jeden skład PKM, a później dziesięć. Również ewentualny zwrot biletów przez pasażera będzie zwalniał rezerwację. Ponadto kierownik pociągu będzie miał wgląd w system i będzie widział ile miejsc zostało na pozostałą część trasy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Od czerwca letni rozkład jazdy

Przy okazji konferencji na temat wprowadzenia płatnego przewozu rowerów, przedstawiciele PKM zapowiedzieli też nowy sezonowy rozkład jazdy. Będzie on obowiązywał od 23 czerwca do 2 września, choć istnieje możliwość przedłużenia tego okresu.

Pojawi się w nim więcej połączeń na trasach Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba, Lębork-Wejherowo i do Władysławowa. W soboty i niedziele będzie również czynne połączenie Bydgoszcz-Czersk-Karsin-Kościerzyna.

W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych. W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych.


Społecznicy krytycznie o nowych zasadach przewozu rowerów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Rowerowej Metropolii.

"Wprowadzenie odpłatności za przewóz rowerów, rzekomo służące "rozwiązaniu problemu nadmiaru pasażerów z rowerami w stosunku do możliwości przewozowych taboru", to nieudolna próba rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów, ograniczający ich liczbę do liczby haków zamontowanych w szynobusach (6 szt.). W przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu, ani takich ograniczeń w przewozie rowerów, zaś ich liczba oraz zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków.

Wprowadzane zmiany obniżają atrakcyjność PKM dla pasażerów oraz wskazują na brak woli działań władz województwa na rzecz przyciągania pasażerów do nowej linii, która nie poraża frekwencją, zwłaszcza w stosunku do nakładów poniesionych na jej budowę. Wprowadzenie opłat i restrykcji rezerwacyjnych w przewozie rowerów dusi popyt na usługi transportu publicznego, co zwłaszcza w ruchu codziennym i aglomeracyjnym jest nie do pogodzenia z celem działania linii PKM oraz celami projektów i strategii transportowych, realizowanych wokół sieci PKM, przy współudziale środków publicznych, w tym środków pomocowych UE.

Ponadto w ruchu o charakterze podmiejskim i komunikacji miejskiej haki nie są bezpiecznym rozwiązaniem do przewozu rowerów. Ich stosowanie dyskryminuje osoby słabsze i z ograniczeniami ruchowymi, stwarza niebezpieczne sytuacje podczas manewrów wieszania i zdejmowania rowerów w niestabilnym pojeździe w ruchu, a także wyklucza pewne typy konstrukcji rowerów. To rozwiązanie dopuszczalne warunkowo, wyłącznie na liniach dalekobieżnych, przy zapewnieniu asysty personelu dla podróżnych z rowerami.

W związku z powyższym wzywamy Zarząd Województwa Pomorskiego do wycofania się z decyzji o wprowadzeniu odpłatności za przewóz rowerów na linii PKM oraz podjęcia działań służących poprawie obsługi podróżnych w PKM poprzez:

  • Sezonowe dołączanie do wybranych (i oznakowanych w rozkładzie jazdy) kursów porannych, popołudniowych i wieczornych, a zwłaszcza weekendowych, wagonu rowerowego, lub co najmniej wzmacnianie porannych i wieczornych kursów weekendowych dodatkowym szynobusem.
  • Wprowadzenie do regulaminu przewozów zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca, z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów (należy to czytelnie opisać w regulaminie oraz w pojazdach). W sytuacji wyproszenia z pojazdu wprowadzić obowiązek wystawiania podróżnemu formularza odmowy przewozu uprawniającego do zwrotu 100% sumy pieniędzy za bilet.
  • Dopuszczenie przewozu rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na hakach. Docelowo: zdemontowanie haków i zastąpienie ich wydzielonymi miejscami przy bokach wagonów, z poręczami (i ew. zamontowanymi pasami, gumami) do przymocowywania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze.
  • Przy przetargach na nowy tabor (zarówno PKM, jak i SKM i PR) wprowadzenie zapisów o wydzieleniu odpowiedniej ilości przestrzeni do przewozu wózków, rowerów, osób na wózkach, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami i organizacjami skupiającymi użytkowników. Przewóz rowerów powinien być oparty o stojaki w podłodze oraz zapinanie rowerów pasami do boków wagonu w wydzielonych miejscach. Nowy tabor PKM powinien być dostosowany także do turystycznego zapotrzebowania na przewozy rowerów.
  • Przeszkolenie personelu firmy SKM z zachowania kultury wobec pasażerów (wielokrotnie powtarzające się sytuacje niekulturalnego zachowania pracowników przewoźnika wskazują na problemy w zakresie komunikacji i w podejściu do klientów - podróżnych)."

Opinie (699) ponad 20 zablokowanych

  • większość nie rozumie...:( nikt nie ma nic przeciw opłacie!!! sprzeciw to nieszczęsne 6 miejsc...w pkm ce (1)

    rower i pkm to była alternatywa dla jeżdzenia autem do pracy, zwyczajnie rowerem do stacji potem pociąg i rowerem do miejsca docelowego ... niestety nie wyszo jak widac . Mogę płacić za przewóz ,ale chcę miec gwarancje że wsiądę.w weekendy raniutko do miejsca zbiórki (wyjazd rowerowy z grupą) dojeżdzaliśmy pkm i tak prawie pusta ,a teraz wyjezdzamy albo rowerami wcześnie a gdy jest z rana chłodno dojeżdżamy na miejsce autem . Gdy nastała pkm żałowałem że kupiłem bagażnik rowerowy na hak ,ale juz nie biore trzech kumpli i atem...:) W Gdańsku się rozpakowujemy albo w Kościerzynie...albo ...No cóz znowu więcej aut...

    • 13 1

    • Żeby po Kościerzynie się machnąć to rower autem/PKM-ką wozisz? Ty cienki bolek jesteś...

      • 3 5

  • (9)

    To sie kupy nie trzyma. Do domu wracam o 14 i raz na dwa tygodnie zdarza sie, ze wsadzam rower do PKM (gorsza pogoda, albo bardziej mi sie spieszy). Moj rower jest jedyny na caly pociag. Czyli w tygodniu problemu nie ma, ale mam wciaz rezerwowac miejsce i doplacac?
    Wsiadam na stacji Port Lotniczy gdzie wchodzi sporo ludzi z wozkami i wielkimi bagazami, dlaczego oni nie placa?
    Dlaczego czlowiek, ktory wazy 200kg placi tyle samo co ja, wazaca 58kg?
    Aha, haki na rower - jeszcze ani razu nie przyczepilam tam roweru, bo jest to niemozliwe do zrobienia dla przecietnej kobiety czy starszej osoby. Rower przypinam do siedzenia i go dodatkowo trzymam.
    Haki sa wymyslone tylko dla waskiej grupy spoleczenstwa, czyli mezczyzn w wieku 20-40 lat.

    • 20 3

    • Ta wąska grupa to sól tej ziemi. (1)

      • 1 4

      • na szczęście tylko niektórym z tej grupy tak się wydaje

        • 1 0

    • (3)

      Dlaczego czlowiek, ktory wazy 200kg placi tyle samo co ja, wazaca 58kg?

      a co na wagę ma być

      • 3 2

      • Dwa bilety

        Dwa bilety dla grubasow

        • 4 0

      • i jeszcze inny bilet stojacy inny siedzacy :))

        • 1 0

      • A dlaczego nie?

        • 2 0

    • (1)

      Chciałyście równouprawnienia to macie

      • 1 3

      • Belkot, pan 60 letni tez nei daje rady zawiesic roweru. Moze zamienil sie w kobiete?
        Nieee, zestarzal sie i ciebie tez to czeka.

        • 1 0

    • Lajza jestes i tyle.

      • 0 1

  • rozumiem, że jak będzie 6 osób które wykupią abonament miesięczny, nikt już nie wsiądzie z rowerem? (2)

    swoją drogą to wprowadźcie wreszcie ten rower miejski, to nie będzie problemu

    rower będzie można wypożyczyć na stacji a nie bez sensu przewozić koleją

    PS
    do właścicieli rowerów - jak wam się nie podobają rowery miejskie, to jeźdźcie na rowerach od domu do pracy a nie PKM

    • 8 6

    • w nogach śpisz to mało wiesz (1)

      • 3 5

      • nie wiem czy można było napisac głupszy komentarz niż twój - ale może tak - napisz następny

        • 2 1

  • Dwa wagony

    A nie mozna dolaczac osob ego wagonu do szynobusa? W szynobusie miejsce dla matek z wozkami krawaciarzy gimbazy i grubasow z walizkami a w osobnym cyklisci rowerzysci ped.....lisci onanisci i bikiniarze i wszyscy beda zadowoleni.

    • 1 2

  • To nic nie zmieni, jest za mało miejsc na rowery

    Nie ma problemu, mogę zapłacić za rower, ale w PKM jest tylko 6 miejsc na rower w jednym pociągu. W sezonie letnim to śmiech na sali

    • 10 1

  • Przecież robimy co możemy, żeby ludziom było lepiej.

    Nie o tyle chodzi tu o problem z opłatą ( choć też jej nie powinno być) ale o to, że trzeba rezerwować miejsce na rower. Kto jest w stanie sobie zaplanować tak dokładnie wycieczkę na kilka / kilkanaście dni wcześniej. W całym tym teatrze chodzi o to, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania PKM-ą, a wtedy problem sam się rozwiąże bez dodatkowych zmian.

    • 12 2

  • (2)

    "Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny"

    To jak to ma być, ma byc na calej linii czy tylko do Kartuz i Koscierzyny?

    • 7 0

    • czyli na całej "sieci" , bo to zamyka listę linii

      • 0 0

    • Linia PKM to tylko i wyłącznie odcinek Gd.Wrzeszcz przez Strzyżę, Lotnisko do Gd.Osowy. Pozostałe to linie PLK, a wszystkie użytkowane przez SKM. Sami nie wiedzą, gdzie chcą wprowadzić te rezerwacje.

      • 2 0

  • Arogancja nie ma granic, jak widać.

    Siedzę na stołkach, robią wszystko, by nic nie zrobić.
    Najpierw kupują buble, które palą 3x więcej niż w projekcie, w dodatku bez miejsc na rowery i wózki potem wprowadzają kolejne chore przepisy, żeby zamaskować poprzednią wtopę. i jakoś się kręci.
    Kasa do kieszeni poszła i to najważniejsze, co nas ludzie interesują,

    • 8 2

  • My obcisłogaciowi domagamy się: (3)

    -Wprowadzenia darmowych pociągów i autobusów tylko dla rowerów!
    -Budowania toalet z możliwością wjechania do środka z rowerem!
    -Udostępnienia całej szerokości chodników tylko dla rowerów! (piesi spitalać na trawnik)
    -Samochody na księżyc!
    -Umożliwienia wjazdu na czerwonym świetle zawsze i wszedzie nawet przed pojazdem uprzywilejowanym!
    -Wprowadzenia pierwszeństwa przejazdu roweru przed pociągiem.

    • 7 16

    • tia, tabletki już dawno odstawione

      My, trójpedalarze domagamy się:
      - budowy wielopiętrowych darmowych parkingów przy wszystkich budynkach mieszkalnych, centrach handlowych i zagłębiach pracy biurowej!
      - budowania mieszkań z możliwością wjechania do środka sypialni i kuchni samochodem!
      - udostępnienia całej szerokości pasa drogowego tylko do jazdy lub parkowania samochodów, w tym oczywiście na chodnikach. (piesi spitalać na helikoptery)
      - piesi i rowery na Marsa!
      - umożliwienia wjazdu na każdym świetle zawsze i wszędzie bez względu na ograniczenie prędkości!
      - wprowadzenia pierwszeństwa przejazdu samochodem przed pociągiem, TIRem, hulajnogą i pieszym na przejściu (pardon, to ostatnie przecież już obowiązuje).

      • 0 2

    • coś w tym jest. jaka jest rola mediów w rozbudzaniu żądań obcisłogaciowych? (1)

      • 1 4

      • bardzo pozytywna

        • 0 0

  • Cała komunikacja miejska w 3mieście

    to jedna wielka porażka! Przeładowane, spóźnia się albo w ogóle nie przyjeżdża a wszystkie wprowadzane zmiany są jedynie doraźne. Sprawnie, to jedynie samochodem można się poruszać, fakt, że nie zawsze szybko, ale szybciej niż komunikacją miejską. Rower też najlepiej samochodem przewozić, jeśli ktoś planuje daleko od 3 miasta pojeździć. A te wszystkie komentarze, odnośnie przewożenia roweru, to piszą idioci, którzy nigdy na rowerze nie jeździli.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane