• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Kamil Gołębiowski
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach. Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach.

Chcesz przewieźć rower pociągiem PKM? Od soboty będzie to możliwe tylko po wykupieniu płatnej rezerwacji. 3 zł zapłacimy za jednorazowy przewóz roweru, a 30 zł za "zaklepanie" sobie miejsca na miesiąc.



Czy wprowadzenie opłat za przewóz rowerów to dobry pomysł?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny.

- Prowadziliśmy na ten temat długą debatę ze środowiskami bliskimi mobilności aktywnej. Mam pełną świadomość, że rozwiązanie, które wprowadzamy nie jest optymalne, ale będzie akceptowalne dla pasażerów. Najważniejsze w kontekście przewozu rowerów jest, aby pasażer z rowerem, który znajdzie się na peronie, faktycznie mógł bez problemu dostać się do pociągu - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opłata jednorazowa za przewóz roweru będzie wynosiła 3 zł, a miesięczna - 30 zł. Koszt przewozu rowerów na Hel pozostaje bez zmian (7 zł jednorazowo lub 60 zł miesięcznie).

- Nie chodzi nam o generowanie dodatkowego przychodu, ale wprowadzenie opłaty za przewóz jest dla możliwości rezerwacji konieczne z różnych względów techniczno-organizacyjnych. Padliśmy ofiarą własnego sukcesu, gdyż liczba pasażerów wzrasta z miesiąca na miesiąc, szczególnie w długie i wakacyjne weekendy - mówi Świlski.
Są też jednak dobre wiadomości dla rowerzystów - dziś w każdym składzie znajduje się jedynie sześć miejsc na rowery, ale już niedługo każdy pociąg PKM zyskać ma dodatkowe cztery wieszaki na jednoślady.

Rezerwacje tylko w kasie lub u kierownika pociągu

Rezerwacji jednorazowej i miesięcznej będzie można na początek dokonać na dwa sposoby: w kasie SKM i u kierownika pociągu. W późniejszym terminie ma się pojawić możliwość rezerwacji za pomocą platformy Sky Cash, a docelowo także innych platform internetowych.

- Aby dokonać płatnej rezerwacji będzie należało najpierw kupić bilet na przejazd. Tylko podając numer biletu będzie można dokonać rezerwacji. Rezerwacje będą przydzielane do wysokości nominalnej liczby miejsc do przewozu rowerów, czyli sześć miejsc na jeden skład PKM, a później dziesięć. Również ewentualny zwrot biletów przez pasażera będzie zwalniał rezerwację. Ponadto kierownik pociągu będzie miał wgląd w system i będzie widział ile miejsc zostało na pozostałą część trasy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Od czerwca letni rozkład jazdy

Przy okazji konferencji na temat wprowadzenia płatnego przewozu rowerów, przedstawiciele PKM zapowiedzieli też nowy sezonowy rozkład jazdy. Będzie on obowiązywał od 23 czerwca do 2 września, choć istnieje możliwość przedłużenia tego okresu.

Pojawi się w nim więcej połączeń na trasach Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba, Lębork-Wejherowo i do Władysławowa. W soboty i niedziele będzie również czynne połączenie Bydgoszcz-Czersk-Karsin-Kościerzyna.

W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych. W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych.


Społecznicy krytycznie o nowych zasadach przewozu rowerów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Rowerowej Metropolii.

"Wprowadzenie odpłatności za przewóz rowerów, rzekomo służące "rozwiązaniu problemu nadmiaru pasażerów z rowerami w stosunku do możliwości przewozowych taboru", to nieudolna próba rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów, ograniczający ich liczbę do liczby haków zamontowanych w szynobusach (6 szt.). W przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu, ani takich ograniczeń w przewozie rowerów, zaś ich liczba oraz zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków.

Wprowadzane zmiany obniżają atrakcyjność PKM dla pasażerów oraz wskazują na brak woli działań władz województwa na rzecz przyciągania pasażerów do nowej linii, która nie poraża frekwencją, zwłaszcza w stosunku do nakładów poniesionych na jej budowę. Wprowadzenie opłat i restrykcji rezerwacyjnych w przewozie rowerów dusi popyt na usługi transportu publicznego, co zwłaszcza w ruchu codziennym i aglomeracyjnym jest nie do pogodzenia z celem działania linii PKM oraz celami projektów i strategii transportowych, realizowanych wokół sieci PKM, przy współudziale środków publicznych, w tym środków pomocowych UE.

Ponadto w ruchu o charakterze podmiejskim i komunikacji miejskiej haki nie są bezpiecznym rozwiązaniem do przewozu rowerów. Ich stosowanie dyskryminuje osoby słabsze i z ograniczeniami ruchowymi, stwarza niebezpieczne sytuacje podczas manewrów wieszania i zdejmowania rowerów w niestabilnym pojeździe w ruchu, a także wyklucza pewne typy konstrukcji rowerów. To rozwiązanie dopuszczalne warunkowo, wyłącznie na liniach dalekobieżnych, przy zapewnieniu asysty personelu dla podróżnych z rowerami.

W związku z powyższym wzywamy Zarząd Województwa Pomorskiego do wycofania się z decyzji o wprowadzeniu odpłatności za przewóz rowerów na linii PKM oraz podjęcia działań służących poprawie obsługi podróżnych w PKM poprzez:

  • Sezonowe dołączanie do wybranych (i oznakowanych w rozkładzie jazdy) kursów porannych, popołudniowych i wieczornych, a zwłaszcza weekendowych, wagonu rowerowego, lub co najmniej wzmacnianie porannych i wieczornych kursów weekendowych dodatkowym szynobusem.
  • Wprowadzenie do regulaminu przewozów zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca, z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów (należy to czytelnie opisać w regulaminie oraz w pojazdach). W sytuacji wyproszenia z pojazdu wprowadzić obowiązek wystawiania podróżnemu formularza odmowy przewozu uprawniającego do zwrotu 100% sumy pieniędzy za bilet.
  • Dopuszczenie przewozu rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na hakach. Docelowo: zdemontowanie haków i zastąpienie ich wydzielonymi miejscami przy bokach wagonów, z poręczami (i ew. zamontowanymi pasami, gumami) do przymocowywania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze.
  • Przy przetargach na nowy tabor (zarówno PKM, jak i SKM i PR) wprowadzenie zapisów o wydzieleniu odpowiedniej ilości przestrzeni do przewozu wózków, rowerów, osób na wózkach, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami i organizacjami skupiającymi użytkowników. Przewóz rowerów powinien być oparty o stojaki w podłodze oraz zapinanie rowerów pasami do boków wagonu w wydzielonych miejscach. Nowy tabor PKM powinien być dostosowany także do turystycznego zapotrzebowania na przewozy rowerów.
  • Przeszkolenie personelu firmy SKM z zachowania kultury wobec pasażerów (wielokrotnie powtarzające się sytuacje niekulturalnego zachowania pracowników przewoźnika wskazują na problemy w zakresie komunikacji i w podejściu do klientów - podróżnych)."

Opinie (699) ponad 20 zablokowanych

  • (24)

    To jest typowa postawa: co by tu robic, żeby nic nie robić. Najlepiej zablokowac albo utrudnic.

    A moznaby dostawic wagon bagazowy, gdzie ludzie pakowaliby sie z rowerami i tyle.
    Przypuszczam, ze dla kolejarzy najlepiej by bylo jakby pociagi puste jezdzily, wtedy w ogole mieliby spokoj.

    • 18 3

    • Jeździj rowerem a nie woź roweru w PKMce (1)

      Przekaz dyrekcji jest jasny czy mam ci go tłumaczyć.

      • 4 6

      • pasażer jest kłopotem

        to trzeba pasażera się pozbyć.
        Już w PRLu był dowcip, ze marzeniem PKP jest klient, którego jeden przejazd rocznie zapewni firmie całoroczny budzet. A firma zajmie się sobą.
        I nie będzie się nudzić...

        • 0 0

    • Szynobus na linii PKM nie pociągnie dodatkowego wagonu, bo się zamorduje. (18)

      Ile razy to jeszcze trzeba tłumaczyć?

      • 3 6

      • Cyklista i tak nie zrozumie. Cyklista ma swoje prawa - takie jakie sobie ustali. (1)

        • 3 7

        • Urzędnik nie ma zamiaru rozumieć

          To on wyznacza "prawa" a plebs ma słuchać.
          I ch**j!!!

          • 0 0

      • (8)

        Rozumiem - postawa nic sie nie da. Wiec co zrobic najlepiej? Zakazac!

        • 2 1

        • No to daj rozwiązanie. (7)

          Chętnie posłuchamy!

          • 0 1

          • (5)

            Zapraszam na podroz po innych krajach w Europie, gdzie ta kwestia jest rozwiazana z korzyscia dla rowerzystow jak i pasazerow.
            Ale tam dominuje myslenie innowacyjne. Myslenie - jak polepszyc, jak zmienic.

            A u nas co zrobic, zeby nic nie trzeba bylo robic.
            Klient to taki ktos kto im przeszkadza, bo cos chce.

            • 3 2

            • Podaj konkrety. (4)

              Bo ja jeżdżąc po Europie widzę duże parkingi rowerowe przy stacjach kolejowych, i to tam zostawia się rowery. Natomiast nigdzie nie widziałem dużych ilości rowerów na pokładach pociągów.

              • 2 1

              • (2)

                Niemcy - pół wagonu na rowery.

                • 2 1

              • A pro rowerowa Skandynawia? (1)

                Szwecja - zakaz przewozu rowerów w pociągach. Na stacjach setki rowerów odstawionych na parkingach.

                • 1 1

              • wspaniały przykład kraju o wielokrotnie wyższym poziomie życia

                Tam nie dojeżdza się do pracy na rowerze, tylko zamieszkuje w pobliżu pracy. Rower zawsze, powtarzam, zawsze można przewieźć jako bagaż...

                • 1 0

              • tobie za to płacą...

                niezasłużenie

                • 0 1

          • odwiedź najbliższych sąsiadów

            Czesi to potrafią.

            • 1 0

      • podczepienie dodatkowego wagonu rowerowego do dwuwagonowego składu PKM (2)

        chyba nie zamorduje szynobusa? przecież jeżdżą składy trójwagonowe i sprawy nie ma?

        • 1 1

        • (1)

          Raz - wagon jest cięższy niż człon szynobusu.
          Dwa - wydłuży się czas przejazdu.
          Trzy - żywotność wyrobu z Pesy znacznie się skróci, do tego dojdą częstsze defekty np. przekładni.
          Cztery - manewry wydłużające oblot składu przy zmianie czoła i na stacjach końcowych.

          • 1 2

          • obsługa musiałaby rękawice założyć.

            Udajcie się na stację Tczew, to sie nauczycie jak Regio to robi...

            • 1 0

      • a co jeżdzi na Hel (2)

        i do Chojnic?
        Inny sprzęt czy inna firma?

        • 1 1

        • A jaki tam jest profil linii i liczba zatrzymań? (1)

          • 1 1

          • no jaka?

            Rekowo i Swarzewo to spore górki. Porównywalne z górnym tarasem, bo to kępy.
            To jeżdzi inna firma i z nia jezdżę...

            • 1 1

      • Jakos te same szynobusy ktore jezdziły na hel ciagneły bez problemu

        • 2 0

    • Ale to rowerzyści blokują ulice pędząc 25km\h gdzie auta mogą jechać 50 (2)

      Nie dostrzegacie tego?

      • 2 6

      • samochody same siebie blokują na ulicach, gdzie auta teoretycznie mogą jechać 70

        nie dostrzegasz tego?

        • 1 2

      • I jak nie wsiądą do PKM, to na drodze będzie ich jeszcze więcej.

        • 1 0

  • Słabo (1)

    Często pokonujac drogi rowerem dobrze jest skorzystać z paru przystanków skm lub pkm, w tej sytuacji częściej będę rezygnować z skm.

    • 7 1

    • I nikt po tobie plakal nie będzie.

      • 0 1

  • Zdzierstwo

    W takim układzie wolę jechać samochodem na gaz, wyjdzie taniej niż tą pkm-ką.

    • 7 1

  • Problemem jest gwarancja miejsca (2)

    Nie chodzi o 3zł ale o fakt, że rowerzysta planujący wycieczkę na kaszuby nie ma pewności czy się tam dostanie z uwagi na absurdalny przepis, że można rowerów wpuścić tylko tyle ile jest haków.
    Gdyby do autobusów wpuszczano tyle ludzi co jest miejsc siedzących to sądze, że pasażerowie by się pozabijali o to kto 1 ten lepszy a jeżeli wprowadzono by "rezerwacje" miejsc w autobusach miejskich to by był taki sprzeciw, że hoho.

    To tak tylko aby przybliżyć hejterom rowerów jak się ma sytuacja.

    Chcąc w sobote pojeździć sobie w okolicach Kartuz po wprowadzeniu tych przepisów nie mam w ogóle gwarancji, że wsiądę do pociągu/uda mi się zarezerwować miejsce.

    Zaznaczono, że powinno być tak, że jest wagon który można modyfikować i w sezonie wiosenno/letnio/jesiennym jest on modyfikowany tak aby był pusty. Rowerzyści stawiają rowery jeden przy drugim i dogadują się miedzy sobą kto kiedy wysiada aby odpowiednio ustawić rowery.

    I było by po problemie, no ale urzędznicy wolą wprowadzić kolejne przepisy i uregulowania, które tylko komplikują ludziom organizację wypoczynku.

    • 14 1

    • Ale jako pasażer nie chcę być ponownie ubrudzony twoim rowerem. (1)

      Pchacie się do momentu aż nie można zamknąć drzwi - bo macie swój rowerek kask i okularki przez które nie widzicie brudu jaki wnosicie.

      • 1 7

      • Z rowerzystami jak z pieszymi i kierowcami. Jak ktoś jest hamem i nie patrzy jak lezie to świadczy o człowieku. Tak samo pieszy czasem specjalnie nie podsunie się aby tylko sprowokować i wkurzyć.

        Skład jest źle zaprojektowany szczególnie na wejściu do pociągu należy od razu po wejściu skręcić do pomieszczenia z hakami, Jeżeli w przedsionku stoją ludzie którzy chcąc być jak nabliżej wyjścia z niewiadomych przyczyn to może się zdarzyć, że ktoś taką osobę zahaczy oponą ale to przecież wystarczy być odrobinę normalnym i się podsunąć.

        • 8 0

  • (5)

    Ja mam do przejechania 1 przystanek... Bilet 4.50 plus 3 zł za rower... Serio? To chyba wolę wsadzić rower do bagaznika samochodu.

    • 9 2

    • Na tak krótki przejazd pakujesz rower do pociągu? (4)

      Przecież to bezsens!

      • 2 2

      • To jest właśnie problem z rowerzystami. (3)

        Rower i ciuszki to gadżety, które mają służyć lansowi. Pakuje się taki "cyklista" do PKM jedzie 15km a później kilometr rowerkiem.

        • 4 7

        • (2)

          Przepisy mu na to pozwalają? Pozwalają, to może jechać.

          • 1 2

          • Głupota też nie jest ograniczana przepisami - można być przygłupem całe życie.

            • 2 2

          • Nie, nie może, bo taki powinien nie być wpuszczany do pkm.

            • 0 1

  • Rozwiązanie problemu, przez utrudnienie/uniemożliwienie, zakupu biletu.

    Ciekawe ile mądre głowy z zarządu przyznają sobie teraz premii za ciężką pracę przy opracowaniu udogodnień.

    • 10 1

  • A co z powrotem z Kaszub??? (9)

    Rowerzysta nie ma pojęcia dokładnie o której będzie wracał pociągiem PKM z kaszub.
    I co ma rezerwować kilka terminów powrotu czy ryzykować i nie rezerwować na powrót w ogóle.
    Nie wyobrażam sobię zostać 60km od Gdańska z rowerem bo haka nie starczyło.

    • 15 0

    • Nie macie pojęcia - to prawda. (2)

      Nie myślicie więc każdy problem jest dla was nie do pokonania.

      • 1 6

      • (1)

        Człowieku twojego ograniczenia umysłowego już nie da się niczym zwalczyć.

        Sporo w tym trójmieście hejterów.

        • 3 1

        • Pleciesz jak cyklista.

          Wdychaj kurz i spaliny za mną! Hehehehhheee

          • 2 2

    • Rowerem wróć... bo chyba jesteś mężczyzną? (5)

      • 3 6

      • (4)

        Dziecku to powiedz, po 30km przejażdżce w okolicach Wieżycy (teren o charakterze wręcz górskim).

        • 2 2

        • Ty nas tu na biedne dziecko nie nabieraj. (3)

          Cyklista marudzi, płacze i zasłania się dobrem dzieci - śmiech na sali!

          • 1 4

          • ty się lepiej debilu nie wypowiadaj bo takie gadki jak twoja pokazują totalny kretynizm i idiotyzm cebularstwa polskiego

            • 0 2

          • (1)

            Niektórzy jeżdżą na wycieczki razem z rodziną gamoniu. Wychodzi na to, że to takie właśnie ofermy marudzą, rowerzyści są nauczenie przez życie radzenia sobie z trudnościami.

            • 2 0

            • To po co dzieci ciągniesz na jakąś wiochę i to rowerem? Może by chciały porobić cos innego, nie pedałować, bo stary tak chce...

              • 0 1

  • Rychło w czas

    Pan Świlski wiedział przynajmniej od lipca zeszłego roku, że jest problem z przewozem rowerów w PKMce. Zbliża się kolejny sezon i dopiero teraz może będzie możliwość zakupu biletów przez Skycash, może będzie opcja przewozu większej ilości jednośladów itd. Prawda jest taka, że łatwiej zaplanować zabranie roweru do pociągu jadąc do Wrocławia czy Krakowa niż do Kościerzyny.

    • 9 0

  • Haki w PKM (2)

    Rozwiązanie totalnie niepraktyczne - niejednokrotnie obserwuję jak mężczyźni mocują się z rowerami, a dla kobiet zawieszenie roweru jest niewykonalne!

    • 14 0

    • Gdyż cykliści mają silne łydki a ramionka słabe jak u dziecka.

      • 3 8

    • To nie są mężczyźni..chudzi, słabi i w rajtuzach...

      • 0 1

  • Widać, że łatwiej polecieć z rowerem na drugą półkulę, niż PKM-ą na Kaszuby. (1)

    Gratulacje, na pewno teraz będzie jeszcze mniej samochodów na drogach.

    • 18 2

    • Coscie sie na te Kaszuby uparli, nie ma ciekawszych miejsc bliżej?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane