• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Kamil Gołębiowski
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach. Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach.

Chcesz przewieźć rower pociągiem PKM? Od soboty będzie to możliwe tylko po wykupieniu płatnej rezerwacji. 3 zł zapłacimy za jednorazowy przewóz roweru, a 30 zł za "zaklepanie" sobie miejsca na miesiąc.



Czy wprowadzenie opłat za przewóz rowerów to dobry pomysł?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny.

- Prowadziliśmy na ten temat długą debatę ze środowiskami bliskimi mobilności aktywnej. Mam pełną świadomość, że rozwiązanie, które wprowadzamy nie jest optymalne, ale będzie akceptowalne dla pasażerów. Najważniejsze w kontekście przewozu rowerów jest, aby pasażer z rowerem, który znajdzie się na peronie, faktycznie mógł bez problemu dostać się do pociągu - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opłata jednorazowa za przewóz roweru będzie wynosiła 3 zł, a miesięczna - 30 zł. Koszt przewozu rowerów na Hel pozostaje bez zmian (7 zł jednorazowo lub 60 zł miesięcznie).

- Nie chodzi nam o generowanie dodatkowego przychodu, ale wprowadzenie opłaty za przewóz jest dla możliwości rezerwacji konieczne z różnych względów techniczno-organizacyjnych. Padliśmy ofiarą własnego sukcesu, gdyż liczba pasażerów wzrasta z miesiąca na miesiąc, szczególnie w długie i wakacyjne weekendy - mówi Świlski.
Są też jednak dobre wiadomości dla rowerzystów - dziś w każdym składzie znajduje się jedynie sześć miejsc na rowery, ale już niedługo każdy pociąg PKM zyskać ma dodatkowe cztery wieszaki na jednoślady.

Rezerwacje tylko w kasie lub u kierownika pociągu

Rezerwacji jednorazowej i miesięcznej będzie można na początek dokonać na dwa sposoby: w kasie SKM i u kierownika pociągu. W późniejszym terminie ma się pojawić możliwość rezerwacji za pomocą platformy Sky Cash, a docelowo także innych platform internetowych.

- Aby dokonać płatnej rezerwacji będzie należało najpierw kupić bilet na przejazd. Tylko podając numer biletu będzie można dokonać rezerwacji. Rezerwacje będą przydzielane do wysokości nominalnej liczby miejsc do przewozu rowerów, czyli sześć miejsc na jeden skład PKM, a później dziesięć. Również ewentualny zwrot biletów przez pasażera będzie zwalniał rezerwację. Ponadto kierownik pociągu będzie miał wgląd w system i będzie widział ile miejsc zostało na pozostałą część trasy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Od czerwca letni rozkład jazdy

Przy okazji konferencji na temat wprowadzenia płatnego przewozu rowerów, przedstawiciele PKM zapowiedzieli też nowy sezonowy rozkład jazdy. Będzie on obowiązywał od 23 czerwca do 2 września, choć istnieje możliwość przedłużenia tego okresu.

Pojawi się w nim więcej połączeń na trasach Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba, Lębork-Wejherowo i do Władysławowa. W soboty i niedziele będzie również czynne połączenie Bydgoszcz-Czersk-Karsin-Kościerzyna.

W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych. W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych.


Społecznicy krytycznie o nowych zasadach przewozu rowerów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Rowerowej Metropolii.

"Wprowadzenie odpłatności za przewóz rowerów, rzekomo służące "rozwiązaniu problemu nadmiaru pasażerów z rowerami w stosunku do możliwości przewozowych taboru", to nieudolna próba rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów, ograniczający ich liczbę do liczby haków zamontowanych w szynobusach (6 szt.). W przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu, ani takich ograniczeń w przewozie rowerów, zaś ich liczba oraz zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków.

Wprowadzane zmiany obniżają atrakcyjność PKM dla pasażerów oraz wskazują na brak woli działań władz województwa na rzecz przyciągania pasażerów do nowej linii, która nie poraża frekwencją, zwłaszcza w stosunku do nakładów poniesionych na jej budowę. Wprowadzenie opłat i restrykcji rezerwacyjnych w przewozie rowerów dusi popyt na usługi transportu publicznego, co zwłaszcza w ruchu codziennym i aglomeracyjnym jest nie do pogodzenia z celem działania linii PKM oraz celami projektów i strategii transportowych, realizowanych wokół sieci PKM, przy współudziale środków publicznych, w tym środków pomocowych UE.

Ponadto w ruchu o charakterze podmiejskim i komunikacji miejskiej haki nie są bezpiecznym rozwiązaniem do przewozu rowerów. Ich stosowanie dyskryminuje osoby słabsze i z ograniczeniami ruchowymi, stwarza niebezpieczne sytuacje podczas manewrów wieszania i zdejmowania rowerów w niestabilnym pojeździe w ruchu, a także wyklucza pewne typy konstrukcji rowerów. To rozwiązanie dopuszczalne warunkowo, wyłącznie na liniach dalekobieżnych, przy zapewnieniu asysty personelu dla podróżnych z rowerami.

W związku z powyższym wzywamy Zarząd Województwa Pomorskiego do wycofania się z decyzji o wprowadzeniu odpłatności za przewóz rowerów na linii PKM oraz podjęcia działań służących poprawie obsługi podróżnych w PKM poprzez:

  • Sezonowe dołączanie do wybranych (i oznakowanych w rozkładzie jazdy) kursów porannych, popołudniowych i wieczornych, a zwłaszcza weekendowych, wagonu rowerowego, lub co najmniej wzmacnianie porannych i wieczornych kursów weekendowych dodatkowym szynobusem.
  • Wprowadzenie do regulaminu przewozów zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca, z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów (należy to czytelnie opisać w regulaminie oraz w pojazdach). W sytuacji wyproszenia z pojazdu wprowadzić obowiązek wystawiania podróżnemu formularza odmowy przewozu uprawniającego do zwrotu 100% sumy pieniędzy za bilet.
  • Dopuszczenie przewozu rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na hakach. Docelowo: zdemontowanie haków i zastąpienie ich wydzielonymi miejscami przy bokach wagonów, z poręczami (i ew. zamontowanymi pasami, gumami) do przymocowywania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze.
  • Przy przetargach na nowy tabor (zarówno PKM, jak i SKM i PR) wprowadzenie zapisów o wydzieleniu odpowiedniej ilości przestrzeni do przewozu wózków, rowerów, osób na wózkach, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami i organizacjami skupiającymi użytkowników. Przewóz rowerów powinien być oparty o stojaki w podłodze oraz zapinanie rowerów pasami do boków wagonu w wydzielonych miejscach. Nowy tabor PKM powinien być dostosowany także do turystycznego zapotrzebowania na przewozy rowerów.
  • Przeszkolenie personelu firmy SKM z zachowania kultury wobec pasażerów (wielokrotnie powtarzające się sytuacje niekulturalnego zachowania pracowników przewoźnika wskazują na problemy w zakresie komunikacji i w podejściu do klientów - podróżnych)."

Opinie (699) ponad 20 zablokowanych

  • Smutne (2)

    3 zł....jadąc z rodziną 4 osobową zapłacę dodatkowo 12 zł!

    • 15 2

    • (1)

      nie chcą twojej forsy
      tak jak gardzą moją forsą
      rodzinę wsadzisz w samochód,
      rowery na bagażnik
      i śledź prasę kiedy chamy zdechną
      a buce z zarządów, jak szczury-wampiry, będą próbowali obsiąść inną padlinę

      • 0 1

      • No majątek..12zl..faktycznie biedol z ciebie jest..

        • 1 0

  • to nie chodzi o płacenie, tylko o liczbę miejsc w wagonie

    nikt nie zbiednieje jak zapłaci 3 zł, ale to mi nie zagwarantuje tego, że będę mógł wsiąść do składu z rowerem, co zrobić jak na wycieczkę będzie chciało jechać więcej niż 6 osób (bo tyle jest wieszaków na rowery)?

    • 10 0

  • Roweraki

    https://i1.jbzdy.pl/contents/2018/05/a4a374ce69257d5ef25cf231555eb9c0.jpg

    • 2 2

  • do bani!

    ale "wybitne" rozwiązanie! brawo, tyle głów siedziało i wymyśliło: niech płacą, to przestaną się tak pchać z rowerami do pociągu! jeśli o to chodziło, to brawo! pełen sukces!
    innymi słowy: masz auto, to zainwestuj w bagażniki rowerowy!

    • 5 1

  • Puszkarzy nie stać na rowery bo paliwko drogie. (1)

    Dlatego wylewają frustrację w komentarzach.

    • 3 2

    • Wychodzi na to

      Że na razie to obcisłogaciowców nie stać na pięć złotych za bilet na swój fetysz.

      • 1 0

  • (2)

    Bardzo dobrze jak chcą jeżdić na wycieczki rowerowe to na rowerach.Na ulicach też zachowują się jak chamy jakby oprócz nich nikogo nie było na jezdni

    • 6 10

    • Wszyscy? (1)

      Ale tak wszyscy, wszyscy, że aż co do jednego? Ten biedny, chuderlawy Jasio na rowerze z bocznymi kółkami tak bardzo przeszkadza w jeździe blachosmrodem?

      • 4 2

      • Wzdłuż parku oliwskiego (ul.Opata Rybickiego) na chodniku bardzo często widuję wszystkich tylko nie tzw Jasiów nieletnich. Pomykają często, gęsto dość szybko i w d.. maja,że po drugiej stronie ulicy jest ścieżka rowerowa. A co? Mnie nie wolno, przecież zakazu nie ma. A poza tym tam sloneczko świeci za mocno i spocić się można.. Za duzo praw państwo rowerzyści dostali a obowiązków żadnych; o zdrowym rozsądku i kulturze nawet nie wspomnę.

        • 2 1

  • oto prawdziwe oblicze eko-polityki. Wkrótce będzie niespodzianka dla tych, kórzy wejdą w elektryki. (5)

    Rower miał być odpowiedzią na zanieczyszczenie powietrza i nadmierny ruch w centrum. Staje się żródłem dochodów. Pułapka jest zawsze.

    • 6 1

    • rower zawsze był sposobem na oszczędność kosztów funkcjonowania miasta (4)

      Zmiany zasad korzystania z niego nie powinny być źródłem dochodów.

      • 3 0

      • samochód jest źródłem dochodów wiele razy większym niż rower i na końcu uderza to w miasto. Ktoś to musi skompensować. (3)

        • 0 3

        • kosztów tworzenia infrastruktury dla samochodów nie pokrywają jedynie kierowcy (2)

          za darmowe parkingi płacą wszyscy podatnicy.

          Każdy przejazd samochodem to koszt dla miasta i jego mieszkańców nie pokrywany w opłatach akcyzowych i podatkach płaconych przez kierowców.

          Każdy przejazd rowerem to zysk dla miasta i dla kierowców również.

          • 1 1

          • (1)

            Co ty bierzesz?

            • 0 1

            • po prostu poznaję fakty, umiem liczyć i prezentuję je na forum

              a co ty bierzesz?

              • 0 0

  • Jest tu sporo głosów anty-rowerowych czemu..... (3)

    się nie dziwie będąc samemu aktywnym rowerzystą. Nieweekendowym. Jest grupa ludzi na rowerach, którzy stawiają się ponad innymi uczestnikami ruchu, ponad prawem i nie wiadomo skąd czerpią przekonanie, że wolno im więcej. Często są to ludzie bez wyobraźni lub zwyczajnie ograniczeni, zresztą wśród kierowców samochodów takich też proporcjonalnie nie brakuje (3500 pijanych w weekend majowy). Dobrym i bardzo oczekiwanym działaniem byłoby wzięcie się do pracy trójmiejskiej Policji i zajęcie się łamiącymi prawo rowerzystami. Problem pierwszy to jazda po zmroku bez aktywnego oświetlenia. Nie widać, aby policyjne patrole interesowały się tym co dzieje się na ścieżkach rowerowych po zmroku. Ci rowerzyści są autentycznym zagrożeniem.

    • 7 2

    • spróbuj odróżniać zachowania wiążące się z narażaniem na ryzyko (1)

      od zachowań stwarzających zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

      Twój tekst byłby dobrze odczytany w środowisku faryzeuszy. Też podobno byli bardzo pobożni.

      • 1 3

      • wiemy, że Cię stać na latarkę. Na bateryjkę też.

        • 1 2

    • zastanów się, dlaczego kombinuje się przy przepisach rd

      wprowadzając chaos i niejednoznaczność.
      Jest oczywiste, ze oświetlenie pomaga ale... przepisy jego nie wymagają...
      A przynajmniej był okres, gdzie wystarczył biały odbłysnik z przodu i czerwony z tyłu...

      • 0 1

  • Co za kraj, co za ludzie... (1)

    Czy w tym z.... ym kraju da się za coś nie płacić? Przecież takie akcje, takie promowanie że rowerem do pracy, żeby odciążyć miasto od nadmiernej ilosci samochodów. Frajerom krawaciażom to dziecko z hulajnogą w pociągu będzie przeszkadzało...

    • 4 2

    • Da sie za nic nie płacić, tylko trzeba umieć. A jak jesteś frajer, to becaluj za wszystko.

      • 0 1

  • "Padliśmy ofiarą własnego sukcesu Czytaj więcej na: (1)

    sukces w tym kraju = tragedia

    po prostu nie przewidzieli bywa, ale od razu "ofiary sukcesu"

    • 12 1

    • Jak zwykle kolejarzy zaskoczył fakt, że ludzie chcą jeździć pociągami

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane