• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odblaskowe ludziki przy przejściach. Dobry pomysł czy nie?

Ewelina Oleksy
6 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (461)
Takie odblaskowe ludziki pojawiły się w Częstochowie. Takie odblaskowe ludziki pojawiły się w Częstochowie.

Pojawiły się ostatnio w Częstochowie, szturmem podbiły ogólnopolskie media i wywołały dyskusję w internecie. Mowa o odblaskowych ludzikach przy przejściach dla pieszych, które mają zmusić kierowców, by ściągnęli nogę z gazu, gdy się do nich zbliżają. Miejski radny chce, by to rozwiązanie przetestować w Gdańsku. Zdaniem pełnomocnika prezydent ds. pieszych "ubrany na ciemno pieszy będzie przy odblaskowym cudaku po prostu mniej widoczny".



Czy takie odblaskowe ludziki powinny pojawić się przy przejściach dla pieszych w Trójmieście?

Odblaskowe postacie, imitujące pieszych wchodzących na pasy, pojawiły się ostatnio w Częstochowie - w pięciu newralgicznych miejscach. Cel? Oczywisty. Zwrócenie uwagi kierowców i skłonienie ich do tego, by zwolnili, zbliżając się do przejścia dla pieszych.

Częstochowa jest pierwszym polskim miastem, w którym zastosowano takie rozwiązanie. Dlatego nic dziwnego, że informację o nim podała większość ogólnopolskich mediów, a w internecie rozpętała się w tym temacie burzliwa dyskusja.

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Wcześniej pojedyncze sztuki odblaskowych ludzików były testowane rotacyjnie na terenie miasta. Decyzja o ostatecznych lokalizacjach została poprzedzona analizami inżynierów ruchu drogowego. Stwierdzono też, że inwestycja jest "wysoce uzasadniona ze względów bezpieczeństwa w ruchu".

- Najważniejsza dla naszego bezpieczeństwa jest ostrożność i uwaga skierowana na innych uczestników ruchu drogowego - podkreśla prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

Miejski radny: "Przetestujmy to w Gdańsku!"



Zdaniem Łukasza Bejma, miejskiego radnego KO, częstochowski pomysł warto sprawdzić też w Gdańsku.

- Uważam, że pomysł częstochowskiego magistratu jest świetny i warto go przetestować w Gdańsku. Jest w naszym mieście kilka newralgicznych przejść dla pieszych, np. przy skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i Narwickiej, gdzie dochodzi do niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych. Nie wszyscy kierowcy respektują znaki ograniczające prędkość, ale jestem przekonany, że odblaskowe ludziki imitujące dziecko wchodzące na przejście dla pieszych skłonią ich do zdjęcia nogi z gazu - mówi nam Bejm.
Radny złożył już interpelację do władz miasta z prośbą o udzielenie informacji nt. możliwości instalacji odblaskowych ludzików przy przejściach dla pieszych w Gdańsku.

Takie odblaskowe ludziki pojawiły się w Częstochowie. Takie odblaskowe ludziki pojawiły się w Częstochowie.

Gdański pełnomocnik ds. pieszych ocenia pomysł negatywnie



Odpowiedzi władz Gdańska na interpelację radnego jeszcze nie ma. Ale gdyby decyzję podejmować miał sam pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych, to na odblaskowe ludziki przy przejściach nie ma szans.

- Tego typu działanie opiniuję zdecydowanie negatywnie, ponieważ stawianie odblaskowych ludzików przy przejściach może mieć skutek odwrotny od zamierzonego, poprzez odwracanie uwagi kierowcy - mówi nam Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych. - Dodatkowo ubrany na ciemno pieszy będzie przy odblaskowym cudaku po prostu mniej widoczny. W Gdańsku przejścia dla pieszych w newralgicznych miejscach są wyposażane w dodatkowe doświetlenie - komentuje.
O włos od uderzenia pieszego w odblaskach O włos od uderzenia pieszego w odblaskach

Krajewski przypomina, że zgodnie z obowiązującym prawem odblaski dla pieszych nie są obowiązkowe na obszarze zabudowanym.

- Większość pieszych odblasków nie posiada i nie będzie posiadać. Realne podniesienie poziomu bezpieczeństwa nastąpi przez edukację kierowców w zakresie przestrzegania przepisów Prawo o Ruchu Drogowym. Zbliżając się do przejścia dla pieszych, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności, kierowca zawsze powinien szczególnie uważnie obserwować otoczenie i potencjalnie zmniejszyć prędkość. Akcję "odblaskowe ludziki" w tym kontekście odbieram jako podniesienie komfortu kierowców i zachęcenie ich do zmniejszenia uwagi obserwowania otoczenia, a nawet przeniesienia odpowiedzialności za ewentualne zdarzenie na pieszego - tłumaczy pełnomocnik prezydent ds. pieszych.

Opinie (461) ponad 20 zablokowanych

  • Hej, zaraz! (4)

    Przecież jest już zebra i znak(międzynarodowy) przejście dla pieszych. Mamy jeszcze montować jakies ludziki, żeby przekonać kierowców, ze chodzą tam ludzie? Potem będzie wypadek i głupie tłumaczenia, że nie widział, bo nie było ludzika.

    • 45 9

    • Wiele przejść jest niedostatecznie oświetlone (1)

      pomysł jak najbardziej super i przydatny.

      • 1 14

      • To oprócz ludzika jeszcze postawmy kilka strzałek skierowanych w kierunku ludzika

        Błagam!

        • 7 1

    • Daj spokój, niektórzy mistrzowie wpadają w słupki z pasami odblaskowymi (1)

      A inni ich brobią, że przecież odblasków nie widać. To skoro nie widać to po co zakładać je na pieszych czy w okolicach przejść?

      • 4 1

      • Tak, albo regularnie wpadają na drzewa i do rowu, a potem wielkie zaskoczenie. Jak do tego doszło?

        • 3 1

  • Bezsensownie rozpraszają, tak samo jak te słupki, np. na Obrońców Wybrzeża

    Moim zdaniem dobre oświetlanie przejść powinno być priorytetem

    • 16 3

  • kcję "odblaskowe ludziki" w tym kontekście odbieram jako podniesienie komfortu kierowców i zachęcenie ich do zmniejszenia uwagi (3)

    i ktoś taki ma prawo głosu? moze wymontujmy kierowcom fotele, zeby nie było im zbyt komfortowo? pieszy ma być widoczny, a nie kierowca zmuszany do poszukiwań pieszego w ciemności. samochody w tym celu są oświetlone.

    • 20 2

    • Jeśli kierowca w mieście przy oświetlonych ulicach nie widzi pieszych, to trzeba zainwestować w okulary i nie szaleć. (2)

      Niektórzy kierowcy są jak jaskiniowcy, uznają tylko prawo silniejszego. Jeżdżą nadmiernie szybko, po chamsku i łamią wszystkie możliwe przepisy. Ciężko jest uchronić innych uczestników ruchu, innych kierowców i pieszych, przed takimi neandertalczykami. Codziennie giną ludzie, codziennie są przypadki kierowców zjeżdżających na przeciwległy pas ruchu i zabijających niewinnych ludzi. I codziennie ktoś opowiada, że na pewno zasłabli, nie widzieli, zapatrzyli się, mieli słabszy dzień itd itp. Wg wielu kierowca morderca jest zawsze niewinny lub winny tylko częściowo.

      • 1 5

      • Pieszy w starciu z dwiema tonami aluminium nie ma szans. Warto edukować pieszych bo niektórzy piesi o tym zapomnieli.

        • 4 0

      • "w mieście, przy oświetlonych ulicach"

        Jest mnóstwo miejsc w terenie zabudowanym gdzie ubranego na szaroburo pieszego ledwo widać, tym bardziej gdy np. pada deszcz, a do tego świecą ci w oczy auta z przeciwka.

        • 4 0

  • Brak oswietlenia na przejsciu na Sopockiej (1)

    W Gdyni, codziennie na przystanek 181 przez przejście chodzą tabuny młodzieży, Obawiam się, że kwestia czasu jest wypadek. Przejscie jest nieoświetlone, kierowcy wcale tam nie zwalniają.

    • 10 2

    • a co wam da oświetlenie?

      Pieszego nie widać tak na prawdę tylko i wyłącznie wtedy gdy coś z naprzeciwka oślepia... wtedy żadne oświetlenie nie pomaga. Taka prawda.

      • 1 2

  • Pełnomocnik niech złoży dymisję

    • 11 4

  • AS

    A nie można projektować aktywnych przejść dla pieszych ? Są stosowane np. w Kwidzynie.

    • 2 3

  • najważniejsze jest przekonywanie kierowców o bezsensie nagminnego lekceważenia limitów prędkości (2)

    oraz promowanie rozwiązań służących uspokojeniu i redukcji skali ruchu kołowego w na terenach zabudowanych. Warto poznać pojęcie "systemic traffic safety" stosowanego w Holandii: to nie znaki, ale geometria ulicy/drogi miejskiej powinna wyjaśniać kierowcom, jak mają się zachować. W strefach zamieszkania, strefach uspokojonego ruchu piesi mają prawo czuć się bezpiecznie bez względu na to, czy korzystają z oznakowanego przejścia dla pieszych, czy też przekraczają ulicę w dowolnym miejscu.

    • 4 15

    • A kierowcy jadąc jezdnią mają prawo czuć się komfortowo.

      • 1 0

    • piesi muszą zrozumieć że są gościem na ulicy

      A teraz włażą z rozpędu jak krowy wpatrzeni w telefony.
      Drogi są dla samochodów nie dla pieszych!

      • 0 0

  • Wiele przejść jest dobrze oznakowanych a kierowcy i tak wyprzedzają przed i na przejściu. Więc też, że nie zauważą pieszego, bo coś świeci jest bzdurna. Tym samym, przejścia z migającymi światłami, innymi odblaskami też są zagrożeniem dla pieszych, bo kierowcy się rozpraszają.

    • 10 3

  • Niewygodna do omijania przeszkoda na chodniku.

    • 10 2

  • Ustawowo powinno się pwrowadzić .... (3)

    Ustawowo powinno się pwrowadzić .... obowiązkowe wszywki obblaskowe w ubraniach - rękawy / na wysokości pasa / loga / ect. - kurtki i inne wierzchnie ubrania - rozwiązało by to problem

    • 17 11

    • Wszywkę to sobie sam wszyj.

      • 4 5

    • I co to da? Ustawowo ślepi nie powinni prowadzić pojazdów.

      Jeśli ktoś jedzie za szybko, to i tak nie zareaguje jak zobaczy odblask. Strasznie to przykre, ale w naszym g*wnianym kraju giną ludzie nawet na chodnikach i przystankach autobusowych. Ilość piratów drogowych rośnie z każdym dniem, całe szczęście jak giną tylko oni, gorzej jak powodują ofiary. Oni w ogóle nie łączą swoich nieprzemyślanych działań z ludzkimi tragediami. Całkiem niedawno jeden pajac, który spowodował ciężkie kłopoty zdrowotne przechodniów chodnika napisał w prośbie o zwolnienie z więzienia, że jego rodzina już się wystarczająco wycierpiała. To, że spowodował kalectwo i uniemożliwił ludziom normalne życie, to nie jego wina. A biedni ludzie szli sobie tylko chodnikiem, nawet nie byli na ulicy, tylko on jechał dwa razy szybciej niż powinien i jeszcze chyba gadał przez telefon, ale oczywiście wypadek zdarzył się bez jego udziału. Tacy durni są niektórzy kierowcy.

      • 3 5

    • Proponuję od razu obowiązkowe seledynowe ponczo. I który z problemów ma to rozwiązać? Ślepych kierowców? Czy tych, którzy nagminnie łamią przepisy?

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane