• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Po co?
    W ciągu dnia i tak nie pojedzie się szybciej. bo obwodnica jest już za mała na trójmieskie realia, dzień w dzień korek na różnych odcinkach, lepiej tą kasę władować ablo dołożyć do jej remontu albo garniecia ulic dojazdowych

    • 4 0

  • rozbudowa??? (1)

    to nic nie da...a tylko wprowadzi niezły zamęt przez ewentualny czas rozbudowy....

    • 2 4

    • To zostawić bruki. Po co rozbudowywuja parkingi skoro to nic nie da, po co rozbudować port jak to nic nie da, po co w USA maja na dojazdach po 10 pasów jak pewnie nic im nie daje...

      • 0 0

  • niewłaściwe miejsca pomiar

    albo na całej długości albo w ogóle
    najlepiej radary ustawione na +100

    • 3 1

  • Dajcie spokój, ludzie.

    Kiedy jadę za kimś w odstępie zaledwie 20 metrów, co i tak jest mało bezpieczne, jest na 100% pewne, że ktoś się przede mnie wciśnie, zwykle bez użycia kierunkowskazu. Dopiero do tego dołóżmy prędkość i mamy przyczyny wypadków.

    • 10 0

  • Jestem za

    Ale może nie koniecznie pomiar prędkości. Osoby spoza 3City będą mogły nie wiedzieć, nie każdy ma Yanosika. Ale coś muszą zrobić. Raz wyprzedzalem, ale za mną jechał ambitny kierowca BMW który uznał że wyprzedzi 2 na raz. Wjechał z prawego na lewy, gdyby nie to że zwolniłem żeby go wpuścić ja byłbym na barierce A koleś by dachował przy takiej prędkości.

    • 6 0

  • Pomóc może jedynie dodatkowy pas

    Prawy pas jest praktycznie całkowicie zajęty przez ciężarówki jadące 80km/h, lewym jadą szaleńcy siedzący normalnym ludziom na zderzaku lub świecący długimi żeby ich przepuścić. Potrzebny jest pas dla normalnych kierowców, którzy chcą jechać z normalną prędkością i bezpiecznie dojechać do celu!

    • 3 2

  • Ludzie czy wy jesteście normalni (1)

    Każdy kto jest inteligentny widzi że najzwyczajniej nie ma miejsca na dodatkowy pas przy obwodnicy. Do tego przy tej opcji trzeba by przebudować wszystkie wiadukty.

    Odcinkowe pomiary powinny być już dawno na każdej drodze szybkiego ruchu i każdej autostradzie. Skończyło by się kozaczenie i można by normalnie wyprzedzać a nie jak teraz.
    Przykładowo jadę autostradą z max dopuszczalną prędkością i chcę wyprzedzić kogoś kto jedzie wolniej. Chcę zjechać na lewy pas i nie mogę bo muszę przepuścić kretynów którzy pędzą 180 km i lepiej, a jak mogę i zjadę to momentalnie na d*psku będzie mi siedział ktoś komu się śpieszy.

    • 8 3

    • Jesteś oferma i tyle

      • 1 2

  • Nic to nie zmieni (2)

    Wg mnie kamery nic nie zmienia, a wręcz pogorsza bo kierowcy jadący szybko będą zwalniać przed pomiarem i przyspieszać zaraz po. Taki pomiar jest na Słowackiego na leśnym odcinku, i co z tego? Skoro nikt tego nie odsługuje. Tylko dane statystyczne mówiące że rekordzista miał 120km/h średnią. Władz nie stać na konkretne rozwiązania i wolą robić cokolwiek półśrodkami a to się nie sprawdza i nie tedy droga. Pozdrawiam

    • 4 2

    • (1)

      Człowieku wiesz co to jest odcinkowy pomiar prędkości ?

      • 1 0

      • Człowieku, wiem. I co w związku z tym?

        • 0 0

  • Ćwoki

    Ćwoki siedzą na zderzaku i tyle
    Generalnie wszystkie wypadki na obwodnicy, to jest najechanie na tył auta
    Mistrzowie lewego pasa

    • 7 0

  • A teraz, w tę mało uczęszczaną dróżkę (1)

    wtłoczymy strumyczek pojazdów z drogi S6 (z węzła w Chwaszczynie). Gratulacje! Tylko nie wiem dla kogo. Chyba nie dla ew. użytkowników? Byłem na zebraniu z przedstawicielami GDKDiA, to wymyślali nam od wiejskich głupków, czarnowidzów i wsteczników, niedoceniających wiekopomnych wysiłków GDKDiA.

    • 2 0

    • Trzeba się szanować

      Gdyby mi ktoś twarzą w twarz nawymyślał od wiejskich głupków to by go to zabolało.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane