• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Jak czytam te komentarze to już rozumiem czemu na obwodnicy non stop są wypadki

    Najgorsze jest to, że nawet jak wam pokazać palcem przyczynę to i tak zanegujecie. I wrócicie do swojej mitomanii, że wypadki powodują jadący wolno albo oskarżycie o to kogoś innego, zawsze jesteście niewinni

    • 3 1

  • Ubezpieczenie zależne od Ilości punktów karnych i mandatów i nie na samochód tylko ubezpieczony powinien być kierowca .

    • 5 0

  • Obwodnica jest bezpieczna

    Sama liczba wypadków jest duża, ale wydaje mi się, że jesli zliczymy liczbę aut pokonujących dany odcinek obwodnicy w ciągu roku i roczną liczbę wypadków na tym odcinku, to licba wypadków w stosunku do natężenia ruchu jest w normie. Jesli koś naprawdę mysli o bezpieczeństwie ruchu, a nie o zwiekszeniu wpływu z mandatów, powinien podjąć działania prewencyjne eliminujace wykroczenia drogowe , typu niezachowanie odstępu, zajezdżanie drogi, wymuszanie pierwszeństwa, nieuzasadniona wolna jazda lewym pasem, oślepianie źle ustawionymi światłami, zbyt słabe oświetlenie pojazdu (szczególnie podczas opadów atmosferycznych), jazda na łysych lub popękanych od starości oponach, brak aktualnego przeglądu technicznego.

    • 3 1

  • Ja mierze codziennie, 3km/h w 5kilometrowym korku...

    Budujcie trzeci pas gnidy a nie bedziecie mierzyc predkosc tam gdzie ciagle sa korki. Co za d**ile

    • 2 5

  • To już nie jest obwodnica

    Tylko droga w środku miasta. Po co ograniczenia prędkości skoro i tak przy takim ruchu jedzie się 80kmh. Połowa jeżdżących po obwodnicy nie powinna wcale na nią wyjeżdżać. Lewy pas służy do wyprzedzania, a nie, że jedzie Janusz, albo Januszowa 70km/h lewym pasem z Gdańska do Gdyni i na prawy nie zejdzie bo po co? Do tego zawsze trafi się cwaniak, który musi być pierwszy i choćby jechać 150 to będzie siedział na zderzaku i swiecił długimi mimo, że przed nim 20 aut to on ma ciśnienie

    • 6 0

  • Wiecej patroli policji

    Ale karzących nie tylko za prędkosc a przedewszystkim za niebezpieczną jazdę - : zajeżdzanie drogi, nagła zmiana pas ruchu, jazda na zderzak.

    • 6 0

  • Najlepszym wyjściem będzie

    Rozszerzenie jezdni do trzech pasów w jedną i drugą stronę.
    Bo ta " Obwodnica" to ma się za jakąś
    nowoczesną a wcale taka nie jest.

    • 2 1

  • Ośrodki szkolenia kierowców

    Niech się wezmą za instruktorów! Byle pajac robi kurs otwiera działalności i jest instruktorem. Proponuje się czasem przejechać za L i zobaczyć jak oni uczą jeździć? Jak nie mam jechać na zderzaku? Inaczej d**il w ogóle nie zjedzie i będzie jechał lewym pasem 90

    • 2 1

  • To taki nowy Tristar

    • 0 1

  • (1)

    Odcinek gdyński, Estakada Kwiatkowskiego - zjazd w Chylonii można spokojnie przejechać 120 km/h. Kilka wypadków było przez brak umiejętności i niedostosowanie prędkości do warunków i się chore ograniczenia zaczęły... Zupełnie niepotrzebne

    • 5 5

    • Cały gdyński odcinek obwodnicy ma maksymalną dopuszczoną prędkość 100km/h

      Taka to droga ekspresowa.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane