• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Hej !!! Towarzysze !!!Trasa Kaszubska miała

    być gotowa w 2012 r!!! Towarzysz Pinokio tak rzekł!!!On sam !!!

    • 4 3

  • Bezkarność (1)

    ... to główna przyczyna wypadków. Wiele się pisze o obowiązku używania zestawów głośno-mowiacych ale nikt tego nie egzekwuje !!! Skoro jest obowiązek ... zabierać dowody rejestracyjne za ich brak !!!

    • 2 1

    • Nie ma obowiązku posiadania zestawów głośnomówiących.

      Jest zakaz rozmawiania

      • 0 0

  • Bzdura.

    Najwięcej wypadków/stłuczek /zatorów na naszej obwie ,to niestety w największym stopniu, busiarze i tiry. Tam by się przydały kontrolę inspekcji , ile to razy te tiry wywroty , popitalaly bez sprawnych świateł , na łysych oponach ,nieprzykrytych pąkach z których się sypie, tragedia ..

    • 4 0

  • Jazda na zderzaku (2)

    Wszystko jest dobre, jeśli poprawia bezpieczeństwo. Obwodnice z racji uproszczonego sposobu jazdy (zmiana pasa jako jedyny niebezpieczny manewr) powinny być bezpieczne, a tak nie jest. Przyczyną jest bezmyślne przenoszenie przepisu o "wyprzedzaniu" i sposobie jazdy z dróg jednopasmowych. Wymyślany jest jakiś "pas do wyprzedzania", a najeżdżanie na zderzak jest tego konsekwencją. "Bo przecież na lewym wyprzedzam". Nie może dojść do umysłów, że tu nikogo nie trzeba "wyprzedzać", a jechać sobie prosto pasem, który wybierzemy. Gdy uwiera kierowca z przodu, to możemy pas sobie zmienić.

    • 2 6

    • (1)

      Słyszało o zasadach ruchu prawostronnego?! Nie SE wybiera pas tylko trzyma się prawej strony. Pojedzie na autobane i zobaczy jak są ludzie nauczeni. Za se lewym pasem jest 120 EUR!!!

      • 3 1

      • Przestan bredzic, ze niby Niemcy przy takim natezeniu sie grzecznie kumuluja na prawym pasie.

        A lewym w tym samym czasie porszawki smigaja 300 km/h. Nie, nie jest tak. Wszystkie pasy jada z podobnia predkoscia w takich sytuacjach.

        • 1 1

  • Komunikacja zbiorowa (4)

    Przejrzałem wszystkie dotychczasowe opinie i nikt nie zaproponował zmniejszenia natężenia ruchu w postaci jakiejkolwiek formy komunikacji zbiorowej. Skoro olbrzymia większość ruchu na obwodnicy to ruch lokalny, znaczy to że jest olbrzymi popyt na transport osób w tej relacji a nie ma ani jednej linii autobusowej czy jakiejkolwiek innej alternatywy.
    Egzekwowanie bezpiecznej jazdy to jedna rzecz bo w tym dzikim kraju normy ustanowione dla wspólnego bezpieczeństwa są w głębokim poważaniu ale praprzyczyną obecnej sytuacji jest po prostu nadmiar ruchu i to na tym powinny skupiać się działania osób miłościwie nam panujących.

    • 6 4

    • (1)

      Otwórz linie autobusowa i jak po pół roku splajtujesz i stracisz oszczędności to odkryjesz czemu nie ma takich pomysłów

      • 3 1

      • Otwórz równolegle alternatywną obwodnicę i jak po pół roku splajtujesz i stracisz oszczędności to odkryjesz czemu nie ma takich pomysłów.

        • 1 3

    • Autobusy komunikacji miejskiej nie nadają się na poruszanie z ludźmi na drogach ekspresowych że względu bezpieczeństwa .

      • 3 1

    • Alternatywa

      Alternatywą dla ruchu lokalnego miała i powinna być PKMka śmigająca co 10 minut w kółko na okrągło w obie strony.

      • 4 0

  • No tak. Po wyborach

    • 0 2

  • Jedynym problemem na obwodnicy jest jazda na zderzaku - odsępy po 5m. Gdyby kierowcy trzymali odstęp 50-70m (1)

    to byłoby zupełnie bezpieczenie nawet przy prędkościach autostradowych.

    • 8 2

    • A korek zaczyna się w Tczewie

      • 3 1

  • Po co ograniczenia (2)

    Może zastosować rozwiązania używane w innych krajach gdzie budują np: 6 pasów dwa z prędkością minimalną 150 km/h, dwa min 120 i dwa rozruchowe i po sprawie.
    A jak tkość chce kary to parking z biczowaniem przy każdej stacji i klatka na d**ili co spowodowali wypadek.
    Kto jest za niech da łapkę w górę.

    • 4 0

    • Pikna bajka, tylko kasy i miejsca brak...

      • 0 0

    • Ciekawy pomysł. Koszt takiej rozbudowy pewnie w okolicach 200 do 400 milionów za kilometr. Tak licząc na szybko żeby taka rozbudowa zwróciła się w 10 lat to każdy wjazd na obwodnicę musiałby kosztować około 10-20 zł.
      Leć szukaj inwestora, lol.

      • 1 1

  • a w miescie - w oliwie - nie mogą tego uruchomić?

    na każdej głównej powinno to być a na mniejszych to nocniki z kamerą bo dbile przecież po 'osiedlowych drogach' (z jednej str plac zabaw z drugiej boisko) to nawalają 80 km/h.

    • 3 0

  • Uczyć się i ściągać od sprytniejszych, to co sprawdzone. Jak w USA, zrobić 3 pas, po którym mogą jechać auta z minimum 2 osobami wew. Meksyki jeździli z manekinami ale i tak dostawali mandaty bo wstawili lepsze kamery co mile

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane