• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • trzeci pas i ... MOP-y dla beemiarzy i reszty głupków (4)

    jakoś tak przylgnął komentarz gdy widzę we wstecznym beemiarza albo innego durnia jadącego 20 cm za mną przy prędkości 140 km/h ,ze koleś ma sr*czkę. sr*czka może być powodować nagły zgon ale nie zawsze tego co ja aktualnie ma. Proponuje zatem aby postawić kible , może dołoży się do nich dealer BMW albo sam koncern. Bo BMW to nie tylko stan umysłu ale i wiotkość rozepchanego zwieracza. Szczególnie jakoś na obwodnicy. Czy są jakieś może badania na posiadaczami aut z Bawarii. Oni jakoś dążą do sytuacji analnej nawet kierując pojazdem.

    • 13 1

    • Też mnie zawsze ciekawilo, czemu ta marka wyjątkowo przyciąga sterydy, disco polo itp...

      • 2 0

    • Radość z jazdy :) (1)

      • 1 0

      • Tył napęd , czyli do 1 poślizgu i drzewa...

        • 2 0

    • Zjedz na prawo!

      • 0 1

  • Jak zamkniemy obwodnice to w ogóle nie będzie wypadków...?

    Co za kretyńskie pomysły... obwodnica powinna być rozbudowana a prędkość bez zmian! Jak rozkorkowac taka metropolie jak nasza bez obwodnicy gdzie 90% Januszy w ostatnich latach pokupowało sobie domki na obrzeżach, czy mieszkania bezpośrednio przy obwodnicy wiec ruch się zwiększył. Minimum dwa pasy teraz są potrzebne bo za 5lat będzie jeszcze większy ruch!

    • 6 0

  • Mhm (1)

    Jak się ma chociaż pół mózgu to się jedzie bezpiecznie. Niebezpiecznie to jest na A2 gdzie panuje dziki zachód. U nas wzglednie jest ok. Minusem są tylko 2 pasy więc zawalidrogi i ciągniki jadą prawym, a reszta zmuszona 1 pasem się męczyć (przy porannym i powrotnym z pracy ruchu).

    • 8 0

    • Dokładnie. Pomiędzy łodzią a wawa jest cyrk... Wschód jedzie do siebie z szparagów czy innych wykopkow i widać skąd taki nie inny rozkład głosów

      • 0 0

  • Ludzie ogarnijcie się

    Więcej pasów ruchu sprawi że więcej ludzi bedize jeździć obwodnicą więc wyjdzie na to samo co teraz. Bezpieczeństwo i płynność zapewni tylko trzymanie się max 120km/h w odległości 100 m od poprzedzającego pojazdu. A całkowity spokój będzie jak rozbudowana zostanie kolej i tramwaje w Trójmieście

    • 3 6

  • Jestem za

    Oczywiście jest to jeden ze sposobów walki z wypadkami na obwodnicy, ale cieszę się że go wprowadzą. Spoko nie jestem masochistą, ale umówmy się, to ilu "rajdowców" gna po obwodnicy przechodzi ludzkie pojęcie. Niemal nie da się wyprzedzać innych samochodów lewym pasem przy przepisowej prędkości 120 km/h w Gdańsku i 100 km/h w Gdyni (czemu 100 a nie 120 nie wiem) ponieważ zaraz za plecami ciśnie jakiś niespełniony wariat rajdowiec i albo przyklei się do naszego zderzaka albo będzie nam puszczał oczko swoimi lampami, wiadomo król szos jedzie zrób mu miejsce hahaha. Oczywiście wypadki zachodzą w różnych okolicznościach, choćby brak stosowania kierunkowskazów przy zmianie pasa bądź wyprzedzanie prawym pasem (tak, tak), ale akurat obwodnica i rajdowcy proszą się o odcinkowy pomiar prędkości.

    • 5 0

  • Siedzenie na tyłku komuś jest niebezpieczne to fakt ale drodzy czytelnicy rozwiązanie typu 100 metrów lub 50 odległości np. przy wlocie z Elbląga spowoduje że auta będą stały już w Elblągu. Czasem warto pomyśleć realnie ,w sezonie jeszcze przed bramkami na A1 zaczną ustawiać się auta. Zjeżdżam często na Starogard i korek ma 2-3 km gdzie się zatrzyma prawy pas gdy osoby chcące tam skręcić będą miały 50 metrów odległości dojeżdżając , chyba na Szadółkach. Miasto nie jest w stanie przyjąć takiej ilości aut. Zachowując odległości to Słowackiego i AK można zamknąć ku uciesze specjalistów od odległości którzy na emeryturze jadą na spacer i chcą mieć 100 z przodu i 100 z tylu wolnej przestrzeni. Te same osoby mają pretensje w sklepie gdy przy kasie jest więcej niż 2 osoby już wołają kierownika bo kolejka jest straszna.

    • 3 5

  • odcinkowy pomiar prędkości

    Lepiej będzie jak wszyscy pojedziemy stała prędkościa np. 100km/h od stania w kolejkach na Obwodnicy z powodu wypadku lub kolizji.
    Codziennie są zdarzenia drogowe głownie to prędkość i brak odległości pomiędzy pojazdami

    • 5 0

  • 100 m odległości jest bezpieczne , czyli na odcinku od autostrady do np. Armi krajowej na raz może się znajdować około 150 aut. Co zrobisz z pozostałymi 1000 aut , wybudujesz parkingi poczekalnie przy bramkach??? 10 aut na jednym kilometrze na raz w szczycie przejeżdża tysiące aut na godzinę????

    • 4 3

  • To niewiele zmieni

    Trzeba wzorem Niemiec instalować czujniki odległosci pomiędzy pojazdami. Do tego progresywna stawka - drabinka mandatowa. Tylko surowe kary pieniężne powstrzymają naszych asów na drogach. Drabinka mandatowa, powiedzmy, zaczynając od minimum 500 zł, skok o 100% co kara, a np za 5 razem konfiskata pojazdu.

    • 9 1

  • Proszę policzyć jaki jest koszt przeprowadzenia akcji ratowniczych sponsorowanych z kieszeni podatnika

    Tych lunatyków chcących tam 3pasa to nawet nie skomentuję, bo są nieświadomi czego się domagają i jakie to przyniesie skutki

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane