• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Obwodnica po prostu jest za ciasna.

    Dwa pasy ruchu przy współczesności to archaizm. Poza tym zbyt mało lotnych patroli i stałych kamer. Wciskanie się w każdy wolny metr jezdni przy sporej prędkości. Skoro wprowadzono dopuszczalną prędkość do 100 km/h, dla pojazdów ciężarowych powinna być niższa.
    Jednym słowem - Obwodnica to przeżytek i żaden "wachlarz działań inżynierskich" nic nie poradzi bez jej przebudowy i rozbudowy.

    • 6 1

  • Zgodnie z przepisami/

    Gdy jadę obwodnicą zgodnie z przepisami to się boję. Gdy zachowuje przepisową (według mnie) odległość to od razu wskakuje jakiś gość ,to muszę zwolnić i znowu robić odległość a jeśli chodzi o trzymanie prędkości to tylko prawy pas. Pas lewy jest tyko dla samobójców .

    • 9 3

  • Maciej

    Przecież prędkość nie była przyczyną wypadków pokazanych w tym artykule. Rozwiązanie jest proste. Budowa trzeciego pasu i pasa awaryjnego. Przepustowość jej jest zbyt mała i dlatego są wypadki

    • 8 1

  • Bzdura, problemem i przyczyną tak dużej ilości zdarzeń jest nadmierny ruch i zbyt mała przepustowość

    Z artykułu wynika, iż nawet 75tys aut na dobę. Bzdura! W sezonie 2018 było to nawet 130tys pojazdów!!! gdzie przepustowość projektowa obliczona była na 40tys aut/dobę, a szacuje się, iż maksymalna przepustowość tj 80tys/pojazdów/dobę.
    Jakiś czas temu mówiło się o rozbudowie obowdnicy na odcinku Matarnia - Osowa, później wspominano nawet o dłuższym odcinku od węzła Karczemki do Karwin... i co? i temat przycichł. GDDKiA twierdzi, że za lat 10 jk wybudują OPAT i trasę Lęborską i h.wie co jeszcze to ruch na obwodnicy się zmniejszy???? Kolejna bzdura! 90% obłożenia tej drogi to ruch lokalny...
    Smutne, ale prawdziwe - coraz częściej należy się liczyć z paraliżem tej i sąsiadujących dróg.
    tylko rozbudowa

    • 9 0

  • Powinni wybudować drugą obwodnicę - obok istniejącej

    Byłyby 4 pasy w jedną stronę .

    A ciężarówki i Apacze mieliby więcej pasów do blokowania.

    • 6 0

  • Tutaj trzeba 4 pasy zrobić, a nie prędkość ograniczać.

    • 8 0

  • Czy tak trudno zrozumieć...

    że termin nadmierna prędkość istnieje tylko w powiązaniu z niezachowaniem należytej odległości do poprzedzającego pojazdu? Jadąc tylko 70km/h 4 metry od poprzedzającego pojazdu kierowca nie ma szans na uniknięcie kolizji w razie gwałtownego hamowania tegoż pojazdu? Takie sytuacje to standard na zatłoczonej drodze. Co tu da ograniczenie prędkości? Ile samochodów jeździ więcej niż 120km/h? I kiedy bo przecież nie w szczycie. Lepiej zainstalować kamery (w wielu miejscach a nie tylko w jednym, zwłaszcza przed zjazdami z obwodnicy) i kontrolować prędkość oraz odstępy pomiędzy pojazdami. Aż takie to trudne?

    • 4 1

  • moim zdaniem

    to winni są kierowcy zostawisz bezpieczną odległość to jakiś pajac zawsze się wcisnie i po hamulcach. 140 za mało siadzie ci na d*pie bo on 170 musi. Trzeci pas by się przydał żeby odkorkowac obwodnicę, ale to nie zmniejszy liczby kolizji czy wypadków. Trochę rozumu i wyobraźni i będzie lepiej.

    • 8 2

  • Co to za głupi pomysł

    Pomiar na odcinkach gdzie nikt nie przekracza prędkości?
    Ograniczyli by do 90km/h dodatkowo chociaż.

    • 1 4

  • Zrobić tablice ze zmienną prędkością zależną od warunków.

    Dodatkowo fotoradar + pomiar odległości.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane