• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Dlaczego nie umieszczono w sondzie odpowiedzi poprawić szkolnictwo nauki jazdy oraz zmienić mentalność większości Polaków . Brzmi to brutalnie,ale taka jest prawda. Zaraz będą ograniczenia do 50km/h na obwodnicy. Ludzie ,w normalnym kraju powinno być ograniczenie 140-160. To ze ludzie nie potrafią jeździć,nie trzymają dystansu,popisują się to naprawdę nie może przeszkadzać innym. Do tego używanie hamulców bez wytłumaczenia i powodu tez powinno być karane mandatem. Jeśli ktoś jedzie normalnie,z odstępem to jeśli nie stanie się nic nagłego to spokojnie powinno się jechać obwodnica czy autostrada be użycia hamulców.

    • 7 6

    • do ucunego w mowie i w piśmie.... (1)

      140-160 i więcej to nie jest bezpieczna prędkość...zwłaszcza dotyczy sebików , brajanków , jesik" karinek ....i innych autek przedstawicieli lizingóf" to mówię ja janus

      • 2 0

      • Wcale tego nie napisałem....

        • 0 0

    • Uważam że w normalnym kraju powinno być 250 km/h

      Przy takich prędkościach wystarczy odstęp 200 m od poprzedzającego pojazdu co zwiększy przepustowość obwodnicy.
      Przy tym 250 km/h pozwoli na płynne włączanie się do ruch z pasów dojazdowych/rozbiegowych.
      160 km/h to powinna być prędkość minimalna na obwodnicy.
      Jeśli ktoś nie potrafi bezpiecznie jeździć 250 km/h, powinien wrócić na kurs PJ, no jest niedouczony. Wszystko to wina przepisów i WORDów.

      • 2 2

  • na Obwodnicy Trójmiasta już dawno -pełną parą powinna trwać budowa trzeciego pasa na całej jej długości !!!

    oraz przebudowa sknoconych skrzyzowań i węzłów na bezkolizyjne bez sygnalizacji swietlnych !!! - tak jak to się ma z dwoma węzłami { totalny BUBEL - którym codzienie przejeżdżaja do roboty prezydenci Gdyni ; - Szczurek i Stepa ! } Chwarznieńska - Obwodnica , oraz niedobudowany' węzeł Wielkopolska - Obwodnica ! Panowie !- rękawy w góre i do roboty ! , a nie wymyslać i trwonić kase na Bzdury !.

    • 13 3

  • Może zacząć od najtańszego rozwiązania? (1)

    Najpierw intensywne (stałe!) kontrole policji, potem odcinkowy pomiar, następnie w miejscach gdzie są wypadki ograniczenie prędkości, ew. przebudowa zjazdów (przy ciągłej kontroli). A jak to wszystko już będzie hulało, a obwodnica wciąż będzie stała to rozbudowa drogi i zjazdów.

    • 4 4

    • Dodać jeszcze kary

      Dodaj jeszcze biczowanie na każdym wiezdzie itp.

      • 0 0

  • Kamery i pomiary prędkości na każdym skrzyżowaniu i na obwodnicach i w miastach

    skończy się rumakowanie

    • 4 6

  • Unikam jak ognia

    W sezonie letnim unikam obwodnicy jak diabeł wody święconej. Poruszam się maxi skuterem i najzwyczajniej w świecie boję się tej trasy. Jak już muszę nią jechać to mam w głowie, że zaraz ktoś we mnie przywali z ogromną prędkością. Dodam, że nie jestem zawalidrogą, ograniczenia prędkości łamię tak samo jak pozostali użytkownicy dróg. Wydaje mi się, że odcinkowy pomiar prędkości powinien być tam na całej długości trasy od każdego wjazdu i zjazdu w obu kierunkach. Przy prędkości 90 km/h można całą obwodnicę pokonać szybko i sprawnie.

    • 8 3

  • (2)

    dorobic trzeci pas w kazdym kierunku
    ale
    -nima kasy
    -zielone barany sie odezwa jak zwykle gdzie nie trzeba

    • 5 8

    • Halooo! (1)

      Nie nima kasy, ale nie ma już gdzie budować trzeciego pasa!
      Wszystko wokół zabudowane, a lasy zostawmy w spokoju!

      Myśleć, myśleć ludzie.

      • 2 2

      • Myśleć to powinni ci co dawali pozwolenia na budowanie przy obwodnicy , oraz ci krzykacze co mieszkania ta pobudowali ,a teraz płaczą , że hałas im przeszkadza

        • 3 2

  • Przecież to są pieniądze dla państwa. Kilka patroli i karać i**otów mandatami. Kiedy ktoś widział radiowóz na obwodnicy? Chyba tylko wiozacy mundurowych gdzieś, ITD, po ustawiają się gdzieś i lapanki spokojnie jadących obywateli a Partyzantka szaleje.

    • 4 0

  • buahahahahaha

    • 0 3

  • Kamery i radary na każdym słupie. Same korzyści.

    Mnóstwo pieniędzy do budżetu i szansa na uspokojenie wariatów.

    • 6 2

  • Pomiar predkosci (1)

    Powinien byc od poludnia gdanska po poczatek gdyni. Predkosc 100km/h na calej trasie, obowiazkowy zamek i generalnie wyzsze mandaty np typu "szeryfowanie" 300pln, czy przekraczanie predkosci o 20km/h to minimum 250pln a nie 100

    • 6 6

    • Co zlego

      Napisalem ze minusy leca ? Wezmy przyklad z tej super europy : A1 autostrada utrecht-amsterdam, ogromne ilosci samochodow tam jezdzi , maja 5pasow i prosta droge. 100km/h i pomiar predkosci na prawie calej dlugosci.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane