• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • samozwańczy ekolodzy rodem z miasta sami powiększają korki na spacerowej (4)

    przecież tymi sprytnymi rowerkami można przez las, zdrowe powietrze, spokój , cisza...
    a sami się pchają na asfalt między samochody, żeby się nawąchać spalin i poocierać o lusterka.
    asfaltu nie chcą, ale sami się tam pchają.

    • 6 5

    • Gdyby zapytać: (3)

      dlaczego kierowcy stoją w korkach, to na końcu całej litanii argumentów i tak będzie: bo tak jest wygodniej.
      Widocznie mimo stania w korku, całościowo patrząc, wygodniej jest jechać samochodem niż czymś innym.

      Jeśli ktoś jedzie Sapcerową rowerem to widocznie też z jakiegoś powodu wygodniej mu znosić panujące tam warunki
      niż jechać przez las. Mogœ wymienić kilka takich powodów, ale nie chcę, rozmywać pointy, która brzmi tak:

      Nie powinno układać się życia innym, ani piętnować zachowań zgodnych z prawem. A stan na dziś jest taki,
      że zarówno jazda samochodem, stanie w korku jak i jazda rowerem Spacerową jest legalna.

      • 4 0

      • tu się zgodzę w 100% - nie powinno się układać życia innym (2)

        czemu zatem nie mogę się oprzeć wrażeniu, że gdy mowa o budowie ścieżek rowerowych - wszyscy są za! a przy rozbudowie jakiejkolwiek jezdni, odzywa się zaraz cała rzesza jednośladowców ze swoim poczuciem bycia lepszym, bardziej eko, bardziej fit, oni generalnie wszystko bardziej. Jeśli zatem nie wiemy, skąd, dokąd, i w jakim celu dany samochód stoi w korku - również nie komentujmy - widocznie tak jest lepiej.

        • 1 0

        • Bo ścieżka rowerowa (1)

          To inwestycja zarówno dla rowerzytów, przynajmniej niektórych, tym, którym się nie spieszy i nie mają problemu z dwukrotnym (lub trzykrotnym w niekorzystnej wersji) czekaniem na światłach między Pomorską a Czyżewskiego (przykład z mojego podwórka). Ale ścieżka rowerowa to przede wszystkim brak rowerów pętających się po jezdni,
          co akurat jest w żywym interesie zmotoryzowanych.

          Najbardziej poszkodowani są tu piesi, którym zabiera się chodnik na te ścieżki (bo przeważnie nie ulicę) i każe
          uważać na pędzące rowery, a potem robi się nagonkę na rowery, że pędzą. Ale ten konflikt już nie toczy się na ulicy,
          więc nikogo specjalnie nie obchodzi.

          • 0 0

          • słuszna uwaga

            samochody mają ograniczenia, przepisy i czerwone światła.
            Dlaczego rowery jedyne co potrafią - to bezmyślnie pędzą? Czemu ich nie obowiązują żadne przepisy - tak jak piszesz - sieją postrach!
            Jak nie na ulicy, to na ścieżkach i na chodnikach.

            • 0 1

  • żeby dodać jeden pas w kierunku obwodnicy naprawdę nie trzeba dużo zrobić (1)

    z drugiej strony jak jest jakaś wycinka drzew bo deweloper stawia osiedle to jakoś nie ma problemu

    • 6 2

    • Obwodnica chętnie przyjmie więcej samochodów ;-)

      • 0 0

  • TPK jest wycinany na POtęgę

    Henning Kloska nakazala POzyskiwanie drewna o 150% więcej. Wszystko idzie do niemiec.

    • 6 3

  • Ludzie planujcie sie

    To nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o to by ktoś zarobił a już myślenie o ścieżce rowerowej to brak zdrowego myślenia.Niszcza i wycinają lasy .nic się nie zmienia

    • 6 1

  • Wyciąć w pień setkę zdrowych starych drzew

    Żeby głąby mogły dojechać do zoo. Za parę lat i tak będziecie jeździć rowerem, bo unia zakaże spalinowych pojazdów, a na elektryka was nie będzie stać. Ktoś się pozamieniał na głowę z baranem.
    A pytam się kto przytuli bukowe drzewo na mebelki za setki tysięcy? Za miliony. 420 zł za metr bieżący. Policzcie sobie.
    Tak pytam, bez hejtu.

    • 8 1

  • W lasach oliwskich wycinają mnóstwo drzew i nikt nie przywiązuje się do nich a jakby trzeba wyciąć drzewa pod sensowną inwestycję, to jest raban

    • 1 5

  • Tak jak by... (1)

    Poszerzą drogę o bus pas :) i tyle z rozładowania korków jak w Gdynii :)

    • 4 1

    • i pewnie właśnie tak się skończy

      • 0 0

  • wiecznie się czepiają samochodów, a sami w mieście siedzą

    jedźcie z tymi rowerami w pole, na wieś i tam sobie żyjcie i oddychajcie świeżym powietrzem.
    Kto Wam broni?

    • 3 4

  • Co z przekopem pod górą co już Adamowicz podpisał. (1)

    Autobus w korku to nie 15minut a czasami nawet o,5 godz a w czasie wypadku godzina i więcej.

    • 5 0

    • a teraz się skup i odpowiedz na pytanie:
      co w tunelu zapobiegnie wyadkom i korkom?
      i jak rozładujesz korek w tunelu?

      • 0 0

  • Zabudowę Starej Oliwy też? (4)

    Jaki sens mają 2 dodatkowe pasy na Spacerowej, skoro i tak skończą się przy młynie.
    Czy autor pomysłu równie lekką ręką wyburzy pół zabudowy najstarszej części Oliwy? Bez dociągnięcia 4 pasów do Grunwaldzkiej takie dywagacje nie mają sensu.

    • 10 1

    • Nawet jak dociągniesz 2 pasy do Grunwaldzkiej to na ich skrzyżowaniu stworzą się ogromne korki.

      • 2 0

    • Nie wszyscy dojeżdżają do Grunwaldzkiej (2)

      Ruch rozchodzi się między ulicami Czyżewskiego i Cystersów. Dużo aut zmierza w stronę Sopotu.

      • 0 2

      • A tam jest ile pasów ? też 2

        • 1 0

      • To niech Sopot wybuduje swoj dojazd z obwodnicy, bo na razie to pasozytuje na Gdansku i Gdyni

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane