- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (173 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. Spacerową w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.
Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?
![Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3684/150x100/3684689__kr.webp)
"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da
Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.
Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.
Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.
Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.
Drzewa w mieście, nie tylko w lesie
Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.
Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.
I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.
Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...
Miejsca
Opinie (653) ponad 10 zablokowanych
-
2024-05-06 09:53
Na zachodzie takie problemy są rozwiązywane na bieżąco u nas latami. (2)
- 3 3
-
2024-05-06 10:29
ach ten zachód... (1)
wieczny kompleks.
tylko zachód- 1 1
-
2024-05-06 11:00
lepszy syf?
- 0 0
-
2024-05-06 09:54
Spacerowa !!!
Sama spacerowa nie jest problemem,zasadniczym problemem są wyjazdy że spacerowej na wysokości centrum Osowa i zjeżdżalnie do Oliwy. Oczywiście jeszcze kierowcy którzy nie mogą się dostosować do całości.
- 5 1
-
2024-05-06 09:55
Po co ją remontowali jak nie była zła zamiast drugą nitkę zbudować i przekop zrobić.
- 3 2
-
2024-05-06 09:56
Inwestycje drogowe zabierają budżet
Ogromna cześć budżetu całego miasta a często zanim zostaną zrealizowane już nie zaspakaja potrzeb kierowców bo ich przybywa w tempie eksponencjalnum. Ludzie opanujmy się. Postawmy na transport publiczny. Nie wycinamy drzew. Wydajny kasę na miejsca rekreacji. 90 proc tych nasadzonych drzew się nie przyjmie. Zaledwie 5 lat musza rosnąć .
- 7 1
-
2024-05-06 09:57
wraz z rozwojem miasta trzeba iść na ustępstwa. Uważam, że przebudowa ul. Spacerowej jest bardzo potrzeba bowiem usprawni komunikacje z górnego tarasu do Oliwy
- 2 9
-
2024-05-06 10:00
Tylko nim te nowe nasadzenia zaczną produktowac
Ilość tlenu, jak te które zostały wycięte miną lata
- 6 0
-
2024-05-06 10:01
Ja proponuje pomysłodawcy wycięcia lasu, przesiąść się na komunikację zbiorową. Będzie ekologicznie i z pożytkiem.
Samochodoza to stan umysłu, niestety.- 8 1
-
2024-05-06 10:03
Zacznijcie od swiatel do Centrum w Osowej
Zajmijcie sie skrzyzowaniem do Auchana w Osowej. To glowna przyczyna korkow jakby bylo rondo i wczesniejszy prawoskret na obwodnice to by takich korkow do gory nie bylo. Od strony obwodnicy zjazd i wyjazd z centrum tak jak na Matarni od razu by usprawnil ruch. A tak od lat wszystko zatrzymują te swiatla.
- 4 0
-
2024-05-06 10:04
Dodatkowe pasy ruchu nie zmniejszą korków (1)
zachęcą kolejne osoby do jeżdżenia, co poskutkuje korkami
- 8 2
-
2024-05-06 10:36
Dokładnie. W USA doszli już do kilkunastu pasów i nadal są korki.
- 2 0
-
2024-05-06 10:04
Dwa pasy w góre , dwa pasy w dół , tunel pod Pachołkiem i dalej trasa Zielona do tunelu
jedyne sensowne rozwiązanie .
Nie słuchać się żadnych pseudoekologów którzy manifestuja do momentu wpłaty kasy na konto i zadnego Fragu- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.