• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • zaorać osową i po problemie (1)

    • 3 3

    • Ie trzeba nic orać ! tam trzeba dużych zakładów i biur ! nabudować tyle

      Żeby mieszkańcy Osowej nie musieli jeździć do centrum Gdańska a mieli pracę pod nosem a problem sam się rozwiąże ! Ci co nie muszą to nie pojadą do centrum bo po co ? dla czego wszystkie zakłady i biura muszą być w centrum Gdańska ? Urzędy także powinny być po za Gdańskiem ! gdzie jest dużo wolnej przestrzeni gdzie można wybudować duże wygodne parkingi dla petentów i pracowników !

      • 0 1

  • Przypominam, że to nie brak kolejnych pasów powoduje korki (1)

    A samochody.
    Tak, dobrze widzicie. To samochody powodują korki.
    Mamy zanieczyszczone środowisko, powietrze robi się coraz gorsze, jest coraz cieplej, słońce daje po betonie. A wy jeszcze chcecie wycinać duże, dorodne drzewa, które produkują masę tlenu, pochłaniają zanieczyszczenia i ochładzają powierzchnię.
    Naprawdę trzeba nie myśleć, by twierdzić, że nowe nasadzenia, drzewka, które będą rosły 30 lat będą nas wspomagać tak samo, jak te dorodne okazy, które robią to już teraz.

    • 10 0

    • Projekt drogi a przyrost aut to dwie

      różne rzeczy. Miasto musi dostawać przepustowość poprzez modernizację...

      • 0 0

  • Tylko że poszerzenie drogi nic nie da , bo korkuje się przez niska przepustowość skrzyżowania w oliwie , i na Osowej

    To tylko bufor na większą ilość aut stojących w korku w jedną albo druga stronę

    • 9 0

  • (1)

    Dodanie pasów nie sprawi, że korki znikną.

    • 7 0

    • Ale będzie więcej chorób wrodzonych u dzieci

      i raka płuc u dorosłych.
      Niektórzy się domagają, nawet większość czyli najgorszy motłoch. Ich nie żal, zdaniem władz.

      • 0 0

  • Wytną 100 małych drzew a posadzą 100 dużych drzew !!!!

    Co za bełkot bojówkarzy zielonych opłacanych przez Niemcy ! Kto w ogóle słucha tych ludzi ? oni nie powinni być wysłuchiwani i brani pod uwagę w jakiejkolwiek inwestycji w Gdańsku jak im coś nie pasuje to zawsze mogą się wyprowadzić z Gdańska !

    • 1 6

  • "Eko terroryści" różnią sie od zwykłych ludzi tym że mają wyobraźnie (1)

    ja nie jestem ekoterorystą jestem za całkowitym wygaszeniem gatunku ludzkiego i nie jest to antynatalizm.

    • 0 9

    • najpierw wygaś swoje wypowiedzi Całkowicie !!!!!

      • 1 0

  • Wyciać drzewa - tak ALE (4)

    Wyciąć ale pod linię tramwajową do Osowy i dalej do Chwaszczyna.

    • 6 3

    • moze jeszce do tczewa co dzbanku (1)

      • 0 4

      • Do Tczewa jest kolej regionalna - nie ma potrzeby.

        • 3 0

    • .. do Wejherowa

      • 0 1

    • To jedyne rozsądne rozwiązanie, ale nieakceptowalne dla kierowczyków

      • 2 1

  • G...o. (2)

    Można tam zrobić 6 pasów w każdą stronę, a i tak korki będą się robić po obu końcach spacerowej. Rozwiązanie jest tylko jedno: zamiast świateł- ronda turbinowe.

    • 1 2

    • (1)

      Rozwiązaniem jest komunikacja miejska.

      • 2 0

      • niestety nie

        jedynym rozwiązaniem korków na Spacerowej jest zamknięcie Spacerowej

        • 0 0

  • Bus pas + droga rowerowa.

    Moim zdaniem jak mają poszerzać to tylko pod buspas + dobra droga rowerowa. Przy okazji to są też 2 czynniki spowalniające ruch. No i czekamy w dalszym ciągu na tunel pod pachołkiem i odcinek do Ergo areny + droga zielona

    • 3 1

  • spacerowa natychmiast poszerzyc

    Przed laty był robiony remont Spacerowej i pytaliśmy władze dlaczego jej nie poszerzono, czy to że są drzewa - odpowiedz padła krótka nie bo to wystarcza, a czy trzeba by wyciąć jakieś drzewa - odpowiedz - to tylko jedenaście drzew trzeba by wyciąć, bo reszta o krzaki a nie drzewa.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane