- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
System Fala nie wystartuje w pełni 15 grudnia
Bez taryfy przystankowej, bez możliwości kupna biletów w pojazdach i bez dodatkowych zachęt - tak ma wyglądać 15 grudnia cicha inauguracja systemu Fala w Trójmieście. System w pełnym wymiarze ma ruszyć dopiero ponad dwa miesiące później - pod koniec lutego.
Co więc ruszy 15 grudnia? Od tego dnia będzie można kupić bilet na przejazd na stronie systemfala.pl i w aplikacji (wciąż jej jeszcze nie zaprezentowano).
Etapowanie wdrożenia systemu Fala niewiele pomogło
Przypomnijmy, że wdrożenie systemu zostało podzielone na etapy i w kolejnych miastach było wdrażane stopniowo. Trójmiasto zostawiono na koniec. Harmonogram został zaprezentowany w lipcu.
- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach. To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski tak, aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia - zapowiadał w połowie wakacji Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Dziś już wiemy, że z tym najtrudniejszym zadaniem spółka będzie próbowała się uporać, ale na razie wyłącznie w trybie testowym.
Rewolucja w komunikacji odroczona w czasie
To oznacza, że 15 grudnia pasażerów nie czeka żadna rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu.
Tego dnia zacznie działać tylko aplikacja i portal systemu Fala, za pomocą których będzie można kupić bilety na przejazd.
Trzeba będzie poczekać - przynajmniej do stycznia - na możliwość kupna biletów w pojazdach (np. poprzez tzw. falomaty).
W grudniu nie ruszy "odbijanie" karty z biletem w pojazdach.
Nie wejdzie także w życie zapowiadana taryfa przystankowa. Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Jak słyszymy, organizatorzy przewozów (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia) wycofali się z tego pomysłu po fali krytyki.
Plusem jest to, że wstrzymano decyzje dotyczące podwyżek cen biletów, o czym informował na czwartkowej sesji Rady Miasta Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
- System jest skomplikowany i trudny pod względem technologicznym, jego wdrożenie wymaga długiego procesu. Nie będzie nagłego przełączenia, dajemy sobie i pasażerom oddech i czas, by się go nauczyć. Nie będzie obowiązku odbijania się w pojazdach, nie będzie wyższych cen biletów, a korzystanie z systemu jest dla pasażerów całkowicie dobrowolne - przekonywał podczas sesji wiceprezydent.
Szef InnoBaltiki: Ten rok nauczył nas pokory
Nawet jednak testowe uruchomienie systemu Fala w Trójmieście 15 grudnia nie jest absolutnie przesądzone. To zależy od tego, jak wypadnie inauguracja Fali w Słupsku, którą zaplanowano na najbliższe dni.
Zebrane wcześniej doświadczenie z pozostałych miast Pomorza (np. Lęborka) pokazało bowiem, że nawet przekładane terminy mogą być trudne do utrzymania.
- Ten rok nauczył nas pokory - przyznał nam w piątek Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - W Lęborku musieliśmy skrócić czas zakupu biletu poprzez przyłożenie do walidatora karty płatniczej. Udało nam się zejść z 7 sekund do 1 sekundy. Z kolei w Chojnicach wystąpiły problemy z raportami od kierowców. W każdym z miast mierzyliśmy się z czymś innym. Teraz czeka nas Słupsk, zdecydowanie największe miasto z dotychczasowych. Jeśli tam pójdzie wszystko po naszej myśli, z większym spokojem będziemy mogli skupić się na inauguracji systemu w Trójmieście. To nasza próba generalna - zapowiedział Matczak.
Spółka zapewnia, że kolejne wydłużenie terminu ma się spotkać z pozytywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dofinansowanie unijne dla systemu Fala nie jest zagrożone.
Rozruch Fali - wzorowany nieco na podobnej fazie testów systemu Mevo - ma potrwać kilka tygodni. Jak słyszymy, Fala w Trójmieście w pełnym wymiarze, a więc m.in. z możliwością kupna biletów w pojazdach, ruszy najpóźniej pod koniec lutego 2024 r. Zbiegłoby się to wówczas z kampanią wyborczą przed wiosennymi wyborami samorządowymi.
Dulkiewicz: Głos wysokiego niezadowolenia
W piątek do sprawy odniosła się prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy po trudnych rozmowach, zarówno ze spółką InnoBaltica, jak i wykonawcą [systemu - dop. red.] spółką Asseco. Przedstawiciele obu spółek usłyszeli głos wysokiego niezadowolenia ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i gmin uczestniczących w projekcie. Czekamy na informację zwrotną. Nie ukrywam, że temat jest trudny. Czy system ruszy w tym roku? Też chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie - dodała prezydent.
Wdrożenie systemu Fala kosztuje 155 mln zł. 90 mln zł to dofinansowanie z UE, a pozostałe 65 mln zł - wkład własny gmin uczestniczących w projekcie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-01 14:59
Poznań (4)
Wsiadam do dowolnego pojazdu (autobus, tramwaj), dotykam ekraniku a tam pojawia się 8 kafelków (4 normalne i 4 ulgowe) każdy na inną długość trasy (3) + 1 całodzienny. Wybieram odpowiedni dla siebie, przykładam cokolwiek z czego można ściągnąć kasę (karta płatnicza, telefon z NCF) i to wszystko. Nic się nie drukuje bo kontroler jest w stanie zweryfikować na podstawie karty czy w systemie jest opłacony bilet.
Dziękuję za uwagę.- 14 4
-
2023-12-01 15:27
Minusujecie bo nie byliście w Poznaniu czy nie możecie uwierzyć że to może być takie proste? (1)
- 5 1
-
2023-12-01 15:33
Bo porównywanie Fali z czymkolwiek co działa wyzwala myśli i skojarzenia, które mogą przerodzić się w szerzące się niepokoje.Bezpieczniej będzie przyjąć, że nie ma takiego miasta jak Poznań.
- 12 0
-
2023-12-01 15:56
w bialymstoku jest tak samo
- 1 0
-
2023-12-05 12:32
Warszawa I strefa , II strefa .
Kupuje bilet na daną strefę kasuje jak papierowy kupuje albo przz apke jadę autobusem , tramwajem ,metrem do wyboru do koloru i tyle .
Da się .- 0 0
-
2023-12-01 15:00
Ahahahahahahahahahahaha
No szkoda
- 8 1
-
2023-12-01 15:01
Z prostej rzeczy zrobiono jawny przekręt.
- 22 0
-
2023-12-01 15:06
Fala nie kojarzy się dobrze
Więc po co nam ta fala?
- 14 0
-
2023-12-01 15:07
Bedzie zwrot unijnego dofinansowania do projektu Fala
Obciaźcie pracowników innobaltiki. Wara od moich pieniędzy
- 19 0
-
2023-12-01 15:07
Eno dobra, ale czy ktos mily moglby mi wytlumaczyc po co to w ogole jest ? :) (3)
Czy jako pasazer bede podrozowac taniej, szybciej, czy to mnie w jakis sposob zacheci do częstszych podróży tramwajami czy autobusami?
Poważnie pytam, bo szumu informacyjnego jest dużo ale celu tego to tak za bardzo nie kumam, w takim Amsterdamie czy nawet Warszawie to sprytnie działa ale tutaj coś chyba dział komunikacji ma problem z komunikacją :)
i wiem że to nie tylko moje odczucia!- 26 0
-
2023-12-01 15:12
Obawiam się, że nie.
- 5 0
-
2023-12-01 15:17
(1)
Będzie drożej, wolniej i z dodatkowymi procesami (elektroniczne portmonetki, dodatkowe aplikacje, karty, odbijanie okresowych itp.) w stosunku do tego co jest teraz. Takie cofnięcie się w rozwoju o kilka dekad. Czy to Ciebie zachęci do korzystania? Sam sobie odpowiedz. Pewnie jakichś tam masochistów zachęci... no i Borawski zachwala, ale pewnie i tak będzie jeździł samochodem.
- 8 0
-
2023-12-01 15:21
Borawski tak zachwala, ale coś czuję, żę się nie przekona do własnego pomysłu i wsiądzie w limuzynę. Himalaje hipokryzji.
- 6 0
-
2023-12-01 15:08
A tak naprawdę chodziło tylko o możliwość zakupu biletu w środkach komunikacji miejskiej. Tymczasem wydano kupę pieniędzy na tzw.system, który cofa Gdańsk do XX wieku - liczenie przystanków, odbijanie czegoś gdzieś tam. Wszystko to bardziej zniechęca do korzystania z komunikacji zbiorowej niż zachęca. Żeby tylko nie skończyło się jak z systemem Tristar który kosztował miliony i jest, ale do usprawnienia ruchu w mieście to na pewno nic nie wniósł bo jeszcze musiał by działać.
- 27 0
-
2023-12-01 15:10
bilet miesięczny (3)
Czy będzie konieczność odbijania biletu miesięcznego w czytnikach? Tak miało być i nie wiem czy zrezygnowano z tego pomysłu.
- 11 0
-
2023-12-01 15:52
no właśnie
o tym cisza !! a też mnie to interesuje. Zwłaszcza, że mam łączony dwóch przewoźników i średnio sobie wyobrażam sprint na skm i jeszcze przebiegając po peroni atak na jakiś bzdurny ekranik. Żeby jeszcze skm-ki jeździły o czasie i z dobrą częstotliwością. Moim zdaniem to będzie masakra.
- 10 0
-
2023-12-01 15:55
jeszcze lepsze (1)
jadę z Karwin do SMK Redłowo i przesiadam się do kolejki - ale zapomniałem się odbić. Wysiadam więc w Orłowie żeby jednak się odbić. A system co na to ?? Nie pozwoli mi się odbić kartą bo stwierdzi, że to niemożliwe że wysiadłem w Redłowie a odbijam kartę w Orłowie ?? Więc nie mogę podróżować dalej ?? Albo mi nalicza jakąś swoją stawkę jak dla oszusta ??
- 8 0
-
2023-12-01 20:05
Należy wtedy pieszo udać się do Redłowa, odbić się dwa razy i w ciągu następnych piętnastu minut odbić się jeszcze raz w tym autobusie, co to z Karwin przyjechał. Ale musi się zgadzać numer boczny, bo inaczej trzeba będzie udać się na Oksywie, bo ten autobus co jechał z KArwin to potem na Oksywie jedzie i trzeba koniecznie w tym samym pojeździe, ale nie tym kasownikiem, którym walidowało się przejazd, ale tym bliżej drzwi.
- 10 0
-
2023-12-01 15:11
Patrząc na to w jakich warunkach podróżuje się w godzinach szczytu komunikacją miejską, to życzę wszystkim powodzenia w odbijaniu karty :D ludzie muszą wstrzymywać oddech i wciągać brzuchy, żeby udało się zamknąć drzwi wypchanego po brzegi autobusu. Paranoja.
- 31 0
-
2023-12-01 15:13
Gdańsk Miasto Możliwości!!!!
A co w naszym kochanym mieście się ostatnio udało chyba parada LGBT wycinają 3000 drzew sadzą potem 100 i ogłaszają sukces, mevo kolejna klapa ,owce za kilkadziesiąt tyś projekt padł i tak można wymieniać taka prezydentka takie miasto
- 20 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.