- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
System Fala nie wystartuje w pełni 15 grudnia
Bez taryfy przystankowej, bez możliwości kupna biletów w pojazdach i bez dodatkowych zachęt - tak ma wyglądać 15 grudnia cicha inauguracja systemu Fala w Trójmieście. System w pełnym wymiarze ma ruszyć dopiero ponad dwa miesiące później - pod koniec lutego.
Co więc ruszy 15 grudnia? Od tego dnia będzie można kupić bilet na przejazd na stronie systemfala.pl i w aplikacji (wciąż jej jeszcze nie zaprezentowano).
Etapowanie wdrożenia systemu Fala niewiele pomogło
Przypomnijmy, że wdrożenie systemu zostało podzielone na etapy i w kolejnych miastach było wdrażane stopniowo. Trójmiasto zostawiono na koniec. Harmonogram został zaprezentowany w lipcu.
- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach. To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski tak, aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia - zapowiadał w połowie wakacji Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Dziś już wiemy, że z tym najtrudniejszym zadaniem spółka będzie próbowała się uporać, ale na razie wyłącznie w trybie testowym.
Rewolucja w komunikacji odroczona w czasie
To oznacza, że 15 grudnia pasażerów nie czeka żadna rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu.
Tego dnia zacznie działać tylko aplikacja i portal systemu Fala, za pomocą których będzie można kupić bilety na przejazd.
Trzeba będzie poczekać - przynajmniej do stycznia - na możliwość kupna biletów w pojazdach (np. poprzez tzw. falomaty).
W grudniu nie ruszy "odbijanie" karty z biletem w pojazdach.
Nie wejdzie także w życie zapowiadana taryfa przystankowa. Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Jak słyszymy, organizatorzy przewozów (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia) wycofali się z tego pomysłu po fali krytyki.
Plusem jest to, że wstrzymano decyzje dotyczące podwyżek cen biletów, o czym informował na czwartkowej sesji Rady Miasta Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
- System jest skomplikowany i trudny pod względem technologicznym, jego wdrożenie wymaga długiego procesu. Nie będzie nagłego przełączenia, dajemy sobie i pasażerom oddech i czas, by się go nauczyć. Nie będzie obowiązku odbijania się w pojazdach, nie będzie wyższych cen biletów, a korzystanie z systemu jest dla pasażerów całkowicie dobrowolne - przekonywał podczas sesji wiceprezydent.
Szef InnoBaltiki: Ten rok nauczył nas pokory
Nawet jednak testowe uruchomienie systemu Fala w Trójmieście 15 grudnia nie jest absolutnie przesądzone. To zależy od tego, jak wypadnie inauguracja Fali w Słupsku, którą zaplanowano na najbliższe dni.
Zebrane wcześniej doświadczenie z pozostałych miast Pomorza (np. Lęborka) pokazało bowiem, że nawet przekładane terminy mogą być trudne do utrzymania.
- Ten rok nauczył nas pokory - przyznał nam w piątek Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - W Lęborku musieliśmy skrócić czas zakupu biletu poprzez przyłożenie do walidatora karty płatniczej. Udało nam się zejść z 7 sekund do 1 sekundy. Z kolei w Chojnicach wystąpiły problemy z raportami od kierowców. W każdym z miast mierzyliśmy się z czymś innym. Teraz czeka nas Słupsk, zdecydowanie największe miasto z dotychczasowych. Jeśli tam pójdzie wszystko po naszej myśli, z większym spokojem będziemy mogli skupić się na inauguracji systemu w Trójmieście. To nasza próba generalna - zapowiedział Matczak.
Spółka zapewnia, że kolejne wydłużenie terminu ma się spotkać z pozytywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dofinansowanie unijne dla systemu Fala nie jest zagrożone.
Rozruch Fali - wzorowany nieco na podobnej fazie testów systemu Mevo - ma potrwać kilka tygodni. Jak słyszymy, Fala w Trójmieście w pełnym wymiarze, a więc m.in. z możliwością kupna biletów w pojazdach, ruszy najpóźniej pod koniec lutego 2024 r. Zbiegłoby się to wówczas z kampanią wyborczą przed wiosennymi wyborami samorządowymi.
Dulkiewicz: Głos wysokiego niezadowolenia
W piątek do sprawy odniosła się prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy po trudnych rozmowach, zarówno ze spółką InnoBaltica, jak i wykonawcą [systemu - dop. red.] spółką Asseco. Przedstawiciele obu spółek usłyszeli głos wysokiego niezadowolenia ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i gmin uczestniczących w projekcie. Czekamy na informację zwrotną. Nie ukrywam, że temat jest trudny. Czy system ruszy w tym roku? Też chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie - dodała prezydent.
Wdrożenie systemu Fala kosztuje 155 mln zł. 90 mln zł to dofinansowanie z UE, a pozostałe 65 mln zł - wkład własny gmin uczestniczących w projekcie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-01 15:30
A teraz do rzeczy
Kiedy zostana zlikwidowane przejazdy dla bombelkow do 18 roku zycia. Podnosza na 800 to jednego z drugim stac aby zaplacic za semestralny. Koniec z dobrodziejstwem rowne prawa dla wszystkich . Albo wszyscy jezdza za free albo nikt
- 28 3
-
2023-12-01 15:30
a w stolicy może działać prawidłowo i też jest kilku przewoźników
- 6 0
-
2023-12-01 15:34
Koszt 155 mln zł z czego 90 mln zł to dofinansowanie z UE (4)
To jest szok że można tak kasę przepalać na takie nierentowne pomysły.
jakdojde.pl ma wszystko co potrzeba i nie kosztuje to nic, co ta fala daje więcej ?- 23 0
-
2023-12-01 16:00
Pensja dla prezeska
Pensja pensyjka
- 4 0
-
2023-12-01 18:03
Ale te aplikacje wymuszaja podpiecie do konta (2)
Bankowego
- 3 1
-
2023-12-01 18:39
jakdojade nie wymaga podpięcia konta, wystarczy wrzucić sobie hajs na ichniejszy portfel. Można blikiem na przykład.
- 1 1
-
2023-12-01 21:34
Absolutnie nie
Skycash możesz przedpłate mieć
- 0 0
-
2023-12-01 15:34
Fala krytyki
Kilku studentów zrobiłoby ten projekt lepiej i w 2 miesiące, pieniądze wyrzucone w błoto
- 15 0
-
2023-12-01 15:36
Nie zdarzyło wystartować a już problemy,wyrzucona kasa w błoto ,lepiej by było aby dla potrzebujących ja dali
- 9 0
-
2023-12-01 15:38
I dobrze, bo ten system to wielkie nieporozumienie
Wszystko inne w nim to tylko utrudnianie życia pasażerom.
Zamiast wdrażać, powinni stopniowo wycofywać się z tego.- 14 0
-
2023-12-01 15:43
To może być gwóźdź
do trumny władz Gdańska
- 11 0
-
2023-12-01 15:43
a czy planują
też wyciek danych jak ostatnio sieć laboratoriów ALAB ?? Myślicie, że hakerzy nie ostrzą sobie zębów na ataki ?? Pełno danych teleadresowych, powiązania z kartami płatniczymi, dostęp do tzw portmonetek czyli zaksięgowanej na kontach kasy - tylko czekać aż to zhackują i wrzucą do sieci. No i cały czas cisza jak to będzie obsługiwać bilety miesięczne - a już jakieś łączone kilku przewoźników albo metropolitalne - o Panie !!! To będzie prawdziwa masakra i żniwa dla kontrolerów.
- 17 0
-
2023-12-01 15:45
a można bylo za ułamek tej kwoty wejść w działający system jakdojade.pl
Stworzenie nowych taryf i dostosowanie do nich istniejącej od lat rozwijanej i działającej aplikacji... no cóż... mamy to co mamy z próbą okradania pasażerów (proponowane bilety odcinkowe, gdzie za cenę aktualnie jednoprzejazdowego biletu, na którym można przejchać całe miasto np trasą z Jelitkowa na Chełm; chciano wprowadzić jazdę 5 przystanków gdzie w tej ilości poza takie Jelitkowo czy Chełm nawet by się nie wyjechało...). Projekt Fala pokazuje fatalne zarządzanie miastem i obnaża niestety decydentów, którzy wcale nie chcą być po stronie swoich mieszkańców...
- 21 0
-
2023-12-01 15:45
ale tam
lody ukręcili na tej fali...
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.