- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (51 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
System Fala nie wystartuje w pełni 15 grudnia
Bez taryfy przystankowej, bez możliwości kupna biletów w pojazdach i bez dodatkowych zachęt - tak ma wyglądać 15 grudnia cicha inauguracja systemu Fala w Trójmieście. System w pełnym wymiarze ma ruszyć dopiero ponad dwa miesiące później - pod koniec lutego.
Co więc ruszy 15 grudnia? Od tego dnia będzie można kupić bilet na przejazd na stronie systemfala.pl i w aplikacji (wciąż jej jeszcze nie zaprezentowano).
Etapowanie wdrożenia systemu Fala niewiele pomogło
Przypomnijmy, że wdrożenie systemu zostało podzielone na etapy i w kolejnych miastach było wdrażane stopniowo. Trójmiasto zostawiono na koniec. Harmonogram został zaprezentowany w lipcu.
- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach. To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski tak, aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia - zapowiadał w połowie wakacji Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Dziś już wiemy, że z tym najtrudniejszym zadaniem spółka będzie próbowała się uporać, ale na razie wyłącznie w trybie testowym.
Rewolucja w komunikacji odroczona w czasie
To oznacza, że 15 grudnia pasażerów nie czeka żadna rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu.
Tego dnia zacznie działać tylko aplikacja i portal systemu Fala, za pomocą których będzie można kupić bilety na przejazd.
Trzeba będzie poczekać - przynajmniej do stycznia - na możliwość kupna biletów w pojazdach (np. poprzez tzw. falomaty).
W grudniu nie ruszy "odbijanie" karty z biletem w pojazdach.
Nie wejdzie także w życie zapowiadana taryfa przystankowa. Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Jak słyszymy, organizatorzy przewozów (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia) wycofali się z tego pomysłu po fali krytyki.
Plusem jest to, że wstrzymano decyzje dotyczące podwyżek cen biletów, o czym informował na czwartkowej sesji Rady Miasta Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
- System jest skomplikowany i trudny pod względem technologicznym, jego wdrożenie wymaga długiego procesu. Nie będzie nagłego przełączenia, dajemy sobie i pasażerom oddech i czas, by się go nauczyć. Nie będzie obowiązku odbijania się w pojazdach, nie będzie wyższych cen biletów, a korzystanie z systemu jest dla pasażerów całkowicie dobrowolne - przekonywał podczas sesji wiceprezydent.
Szef InnoBaltiki: Ten rok nauczył nas pokory
Nawet jednak testowe uruchomienie systemu Fala w Trójmieście 15 grudnia nie jest absolutnie przesądzone. To zależy od tego, jak wypadnie inauguracja Fali w Słupsku, którą zaplanowano na najbliższe dni.
Zebrane wcześniej doświadczenie z pozostałych miast Pomorza (np. Lęborka) pokazało bowiem, że nawet przekładane terminy mogą być trudne do utrzymania.
- Ten rok nauczył nas pokory - przyznał nam w piątek Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - W Lęborku musieliśmy skrócić czas zakupu biletu poprzez przyłożenie do walidatora karty płatniczej. Udało nam się zejść z 7 sekund do 1 sekundy. Z kolei w Chojnicach wystąpiły problemy z raportami od kierowców. W każdym z miast mierzyliśmy się z czymś innym. Teraz czeka nas Słupsk, zdecydowanie największe miasto z dotychczasowych. Jeśli tam pójdzie wszystko po naszej myśli, z większym spokojem będziemy mogli skupić się na inauguracji systemu w Trójmieście. To nasza próba generalna - zapowiedział Matczak.
Spółka zapewnia, że kolejne wydłużenie terminu ma się spotkać z pozytywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dofinansowanie unijne dla systemu Fala nie jest zagrożone.
Rozruch Fali - wzorowany nieco na podobnej fazie testów systemu Mevo - ma potrwać kilka tygodni. Jak słyszymy, Fala w Trójmieście w pełnym wymiarze, a więc m.in. z możliwością kupna biletów w pojazdach, ruszy najpóźniej pod koniec lutego 2024 r. Zbiegłoby się to wówczas z kampanią wyborczą przed wiosennymi wyborami samorządowymi.
Dulkiewicz: Głos wysokiego niezadowolenia
W piątek do sprawy odniosła się prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy po trudnych rozmowach, zarówno ze spółką InnoBaltica, jak i wykonawcą [systemu - dop. red.] spółką Asseco. Przedstawiciele obu spółek usłyszeli głos wysokiego niezadowolenia ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i gmin uczestniczących w projekcie. Czekamy na informację zwrotną. Nie ukrywam, że temat jest trudny. Czy system ruszy w tym roku? Też chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie - dodała prezydent.
Wdrożenie systemu Fala kosztuje 155 mln zł. 90 mln zł to dofinansowanie z UE, a pozostałe 65 mln zł - wkład własny gmin uczestniczących w projekcie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-01 15:47
(2)
Dobrze by było jakby te urządzenia również miały możliwość kasowania biletów np. poprzez kod kreskowy
Ostatnio jechałem tramwajem to Pani około 60 lat podeszła do walidatora i próbowała skasować bilet. Jak się zorientowała, że nie kasuje to poszła szukać kasownika. Inny problem z tymi urządzeniami jest taki, że są na uchwytach przez co ciężko się złapać. Dodatkowo przepychając się lub idąc do drzwi można się o nie uderzyć.
Te urządzenia to tylko czubek góry lodowej.- 15 0
-
2023-12-02 06:02
Turyści
Też próbują w tym kasować widziałam kilka razy
- 4 0
-
2023-12-02 07:42
Tak "ułatwili" korzystanie z kokunikacji
- 2 0
-
2023-12-01 15:51
I całe szczęście,niech nie wystartuje wcale...
...nikt z mieszkańców na tą zafajdaną falę nie czeka!!!
- 15 0
-
2023-12-01 15:54
Szok i niedowierzanie
Pora zgłosić do CBA
- 12 0
-
2023-12-01 15:56
W pełni? chyba Księżyca.
- 7 0
-
2023-12-01 15:57
Ktos jakies kary?
Nikt. Prenie!
- 7 0
-
2023-12-01 16:01
partactwo gdańskie na pełnej kurtyzanie
- 9 0
-
2023-12-01 16:02
Pomorskie skansenem
Moze zamiast tworzyc swoją niekompetentną spoleczke, ktora za nasze pieniadze ma sie uczyc, to trzeba bylo zatrudnic doswiadczone firmy, ktore wdrazaja takie cuda w europejskich metropolich?! Mam pytanie: czy bedzie podstawowa funkcjonalnosc, ktora byla zakladana przed tworzeniem tego systemu, czyli taka kalkulacja biletu, aby bylo najkorzystniej dla pasazera? Jesli nie, to pozwalbym urzad marszalkowski za niegospodarnosc. Swoją drogą ciekaw jestem, czy po zmianie wladzy marszalek przejmie skm i zrobi na jej bazie koleje pomorskie? Czy nadal jedynym argumentem bedzie niechec rzadowej skm?? Czy inny argument wymysli? Obawiam sie, ze przyjazn z decydentami polregio i indolencja spowodują, ze staniemy sie skansenem kolei w Polsce.
- 14 0
-
2023-12-01 16:05
Xxx
Dlaczego nikt nie poniósł konsekwencji za nie terminowe uruchomienie systemu fala kto jest za to odpowiedzialny system kosztował nie małe pieniądze
- 11 0
-
2023-12-01 16:11
Pokory ich ten rok nauczyl? Smiem watpic.
- 11 0
-
2023-12-01 16:24
Zmarnowane pieniadze, urudnianie zycia, nieudolnosc zarzadzania miastem
Droga nauka, a ludziom jak zwykle byle co ...
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.